וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיקי תיקו: הקבוצות שמרבות לסיים בתיקו

7.11.2012 / 13:08

מעלייה לגמר באמצעות תיקו ועד מחזור כמעט שלם שמסתיים ב-0:0. הערב יובנטוס אמורה לסיים שיא נוסף שלה: 9 תוצאות תיקו רצופות באירופה. הנה עוד כמה דוגמאות ביזאריות לקבוצות שהסתבכו עם רצף מוזר שכזה

בשבת הגיע לסיומו רצף 49 משחקי הליגה של יובנטוס ללא הפסד, אבל סטטיסטיקה מדהימה הרבה יותר שקשורה אליה עדיין בתוקף. הערב תנסה הגברתה זקנה לשבור רצף הזוי של תשע תוצאות תיקו רצופות במפעלים האירופיים. סדרות של ניצחונות או הפסדים דבר הגיוני הן, אבל לעמוד על סף 10 תוצאות שוויון ללא הפסקה? מבחינה הסתברותית, הדבר כמעט בלתי אפשרי.

תחילתו של הסיפור ב-16 בספטמבר 2010 כאשר יובה אירחה את לך פוזנאן בליגה האירופית. ארטיום רודנבס, כיום הסקורר של המבורג, חווה את המשחק הגדול בחייו, עם שלושער כולל טיל מטורף לחיבורים שקבע 3:3 בתוספת הזמן. הלטבי כבש גם במחזור החמישי, במגרש המושלג בפולין, והעלה את קבוצתו לשלב הבא, למרות ש-וינצ'נצו יאקווינטה השווה ל-1:1 לקראת הסיום. בין לבין סיימה יובה עם 1:1 במנצ'סטר מול סיטי, וליקטה שתי תוצאות תיקו מתסכלות מול זלצבורג – 1:1 באוסטריה ו-0:0 בטורינו. במחזור הנעילה, במשחק לפרוטוקול, נרשם 1:1 נוסף נגד סיטי. שישה משחקים – שש תוצאות תיקו.

ארתורו וידאל שחקן יובנטוס (שמאל) עם סטפן ליכשטיינר. AP
הרצף חייב להיפסק כדי שיובה תשמור על סיכוי סביר להעפיל לשמינית הגמר. וידאל וליכשטיינר/AP

בעונה שעברה, כידוע, לא שיחקה הגברת הזקנה באירופה, והדבר הקל עליה לזכות בסקודטו. כעת, כאשר חזרה לבמה הגדולה של ליגת האלופות היא המשיכה את הרצף הביזארי. בסטמפורד ברידג' היה זה הישג לא מבוטל, כאשר האיטלקים התאוששו מצמד בזק מרהיב של אוסקר וסיימו ב-2:2 נגד צ'לסי. במחזור השני זה כבר היה מאכזב יותר, אם כי שחטאר דונצק היתה הרבה יותר טובה באיצטדיון החדיש בטורינו, והרגישה מקופחת עם 1:1 בלבד. לפני שבועיים הגיע התיקו התשיעי, המביך מכולם, 1:1 בחוץ מול נורשלנד. הערב, במפגש ביתי עם אלופת דנמרק, זה חייב להיפסק כדי שיובה תשמור על סיכוי סביר להעפיל לשמינית הגמר, אבל מי מוכן להמר בלב שלם נגד המשך המסורת?

האם זהו הנתון האבסורדי ביותר שקשור לתוצאות תיקו? כלל לא בטוח. אתם מוזמנים לבחור את הסטטיסטיקה האהובה עליכם מבין הדוגמאות הבאות.

השפן מקוסטה ריקה

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הקבוצה היחידה פרט ליובה שסיימה בתיקו את כל ששת המשחקים בשלב הבתים היא א.א.ק אתונה שעשתה זאת בליגת האלופות ב-2002. היוונים הוגרלו לבית קשה עם ריאל מדריד, רומא וגנק, ודורגו בטבלה הסופית כצפוי במקום השלישי, אבל הדרך הייתה לא שגרתית. הגיבור הגדול של הסטטיסטיקה היה ואלטר סנטנו, חלוץ קוסטה ריקני שהוחתם אחרי המונדיאל, ומיעט מאוד לקבל דקות מהמאמן דושאן באייביץ'. בליגה היוונית נרשם לזכותו שער בודד לפני שחזר למולדתו, אבל בצ'מפיונס ליג הבקיע סנטנו שערי שוויון בדקות הסיום הן בסנטיאגו ברנבאו והן באולימפיקו. הרצף נשבר כאשר א.א.ק נשרה לגביע אופ"א, פגשה את מכבי חיפה ופירקה אותה 0:4 באתונה ו-1:4 בניקוסיה.

גמר קופה בלי לנצח

חרארדו מרטינו מאמן נבחרת פרגוואי. רויטרס
רק אורוגוואי שמה קץ לתופעה עם 0:3 בגמר בזכות לואיס סוארס ודייגו פורלאן. חראלדו מרטינו/רויטרס

בשלב בתים ארוך לא קל להתקדם עם תיקו בלבד, אבל מה עם טורניר בינלאומי קצר? כאשר יש הזדמנות מיותרת להתקדם מהמקום השלישי בבית שמונה ארבע קבוצות, הדבר הופך לאפשרי. שיטה זו, אגב, אמורה לשוב לחיינו ביורו 2016 שייהרס בגלל רדיפת הבצע של אופ"א. בקופה אמריקה השיטה כבר קיימת, ורק לפני שנה הייתה קרובה פרגוואי להיסטוריה הזויה – להניף את הגביע מבלי לנצח. את כל משחקיה בשלב הבתים סיימו הפרגוואים בתיקו – 0:0 מול אקוואדור, 2:2 מול ברזיל ו-3:3 נגד ונצואלה שכבשה פעמיים בתוספת הזמן. ברבע הגמר עברה החבורה של המאמן הארגנטיני חרארדו מרטינו את ברזיל בפנדלים אחרי בונקר ו-0:0 בתום 120 דקות. בונקר דומה הופעל נגד ונצואלה בחצי הגמר, עם תוצאה זהה. רק אורוגוואי שמה קץ לתופעה עם 0:3 בגמר בזכות לואיס סוארס ודייגו פורלאן. גם כך, חמש תוצאות תיקו רצופות בקופה זה "הישג" לא מבוטל.

המזל של איטליה ואירלנד

שחקן נבחרת הולנד פרנק רייקארד לאחר שירק על רודי פלר מנבחרת מערב גרמניה. Bongarts, GettyImages
ב-1990 הם הפסידו לגמרים בשמינית הגמר, שזכור בעיקר בגלל היריקה של רייקארד על רודי פלר/GettyImages, Bongarts

ומה קורה כאשר כל המשחקים בשלב הבתים מסתיימים ללא הכרעה? עדיין לא יצא לנו לראות זאת, אבל בשני מונדיאלים נצפו בתים עם ניצחון בודד וחמש תוצאות תיקו. ב-1982 רק פולין ניצחה את פרו בבית 1, בעוד כל המשחקים האחרים הסתיימו בשוויון, כולל שלוש ההתמודדויות בהשתתפות איטליה וקמרון. האפריקנים נסעו הביתה בגלל שכבשו שער אחד פחות, סקואדרה אזורה עלתה והמשיכה לזכיה בגביע עם ארבעה ניצחונות רצופים.

כעבור שמונה שנים, כל המשחקים בבית של אנגליה, הולנד, אירלנד ומצרים לא הוכרעו, למעט 0:1 הדחוק של האנגלים עם המצרים מנגיחה של מארק רייט. האירים וההולנדים סיימו עם מאזן זהה לחלוטין, והמיקום הסופי נקבע באמצעות הגרלה. היא סידרה לירוקים מפגש עם רומניה בשמינית הגמר, אותו עברו בפנדלים וכך הפכו לנבחרת היחידה בתולדות המונדיאל שעלתה לרבע הגמר בלי לנצח. הכתומים, לעומת זאת, שובצו במקום השלישי והפסידו לגרמנים בשמינית הגמר, שזכור בעיקר בגלל היריקה של פרנק רייקארד על רודי פלר.

גמר גביע בלי להבקיע

קוסקיי הונדה שחקן צסק"א מוסקבה מול אלניה ולאדיקווקז בגמר הגביע הרוסי ב-2011. Oleg Nikishin, GettyImages
רק בגמר מול צסק"א כבשה סוף כל סוף ולאדיקווקאז את שערה היחיד במפעל, אבל באופן אירוני דווקא אז הפסידה 2:1. שחקני צסק"א חוגגים את הזכייה בגביע/GettyImages, Oleg Nikishin

כל זה מתגמד לחלוטין אל מול המאזן המופלא של אלניה ולאדיקווקאז בגביע הרוסי ב-2011. תאמינו או לא, אבל היא הצליחה להגיע לגמר מבלי להבקיע אף שער. בשני הסיבובים הראשונים היא פגשה קבוצות נחותות מליגות נמוכות, סיימה איתן ב-0:0 וניצחה בפנדלים. ברבע הגמר זימנה לה ההגרלה יריבה מכובדת בדמות סאטורן, אלא שהיא בדיוק פשטה את הרגל ונעלמה מהמפה. המכשול הוסר, ואלניה דילגה לחצי הגמר, שם לחמה שוב 120 דקות ללא שער מול רוסטוב, ושוב ניצחה בפנדלים. רק בגמר מול צסק"א כבשה סוף כל סוף ולאדיקווקאז את שערה היחיד במפעל, אבל באופן אירוני דווקא אז הפסידה 2:1.

המסע של הידינק

חוס הידינק מאמן פ.ס.וו איינדהובן. GettyImages
בגמר בשטוטגרט מול בנפיקה, אחרי 120 דקות מאופסות, הדף האנס ואן ברויקלן את הפנדל השישי של הפורטוגלים, ושלח את חוס הידינק בן ה-41 לחגוג תואר אירופי ראשון בקריירה. הוא נותר גם האחרון שלו עד היום. הידינק/GettyImages

מובן שבגביע המנוהל בשיטת נוקאאוט קל יותר להתקדם בלי לנצח, במיוחד אם משתמשים בחוק שערי החוץ. ב-1988 זכתה איינדהובן בגביע האלופות למרות שהסתפקה בתיקו בכל משחקיה החל מרבע הגמר. את בורדו עברו ההולנדים בזכות 1:1 בצרפת ו-0:0 בבית. בחצי הגמר עשתה איינדהובן בדיוק אותו דבר לריאל מדריד האימתנית של הוגו סנצ'ס ואמיליו בוטרגניו. בגמר בשטוטגרט מול בנפיקה, אחרי 120 דקות מאופסות, הדף האנס ואן ברויקלן את הפנדל השישי של הפורטוגלים, ושלח את חוס הידינק בן ה-41 לחגוג תואר אירופי ראשון בקריירה. הוא נותר גם האחרון שלו עד היום.

אלופי השיוויון

אוהדי פרוג'ה באיצטדיון רנאטו קורי. GettyImages
הקבוצה הצנועה היתה הראשונה אי פעם לסיים עונה שלמה באיטליה ללא הפסד, אבל ניצחה רק 11 פעמים וסיימה 19 משחקים בתיקו, ולכן פיספסה את הסקודטו למילאן. אוהדי פרוג'ה/GettyImages

ומה עם הקבוצות שנוטות לסיים את רוב משחקיהן בתיקו בליגה המקומית? האם יש להן סיכוי לקחת אליפות? מסתבר שכן, אבל מובן שזה לא קורה תמיד. אחת העונות הביזאריות ביותר בהקשר זה שייכת לפרוג'ה הקטנה ב-1977/78. הקבוצה הצנועה היתה הראשונה אי פעם לסיים עונה שלמה באיטליה ללא הפסד, אבל ניצחה רק 11 פעמים וסיימה 19 משחקים בתיקו, ולכן פיספסה את הסקודטו למילאן. את סיפורה המרתק תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

בתקופה מקבילה פרחה בטורקיה קבוצת טרבזונספור. עד 2010 היא היתה היחידה שזכתה באליפות ארצה מחוץ לשלישיה הגדולה מאיסטנבול – גלרטסראי, פנרבחצ'ה ובשיקטש. כל שש האליפויות שלה הושגו בין 1976 ל-1984, כאשר בשער עמד גדול שוערי טורקיה בכל הזמנים, שנול גונש, לימים מאמן שהצעיד את הנבחרת לחצי-גמר מונדיאל 2002. שנול האגדי נהנה מהגנת ברזל, וקשה להגיד שמשחקיה היו מרתקים לצפיה.

בעונת 78/79 ניצחה טרבזונספור 13 פעמים בלבד ב-30 משחקים, וסיימה 16 פעמים בתיקו. היא ספגה שבעה שערים בלבד במשך כל העונה, אבל גם כבשה רק 34 פעמים, והקדימה את גלאטסראי בנקודה. למזלה, הוענקו אז שתי נקודות לניצחון בלבד, אחרת התואר היה הולך לאריות. בעונה שלאחר מכן, המצב הפך חריג אפילו יותר. הפעם זכתה טרבזונספור באליפות למרות שכבש 25 פעמים בלבד ב-30 משחקים. היא ניצחה 12 פעמים, וסיימה 15 מפגשים בתיקו. בסך הכל, בשנתיים אלה היו לה 31 תוצאות שוויון ב-60 משחקי ליגה. האלופה הגרועה בהיסטוריה האירופית? יכול להיות, אבל חכו לפרק הבא.

האלופה עם ההתקפה הגרועה בליגה

שחקן נבחרת שבדיה, אולוף מלברג. Scott Heavey, GettyImages
היחידה שכבשה פחות משער למשחק בממוצע. מכוכבי הקבוצה דאז, אולוף מלברג/GettyImages, Scott Heavey

א.י.ק שטוקהולם נתנה לטרבזונספור פייט הולם ב-1998. ההתקפה שלה אמנם היתה "טובה" קצת יותר – היא הצליחה לכבוש 25 שערים ב-26 משחקים, וסיימה בתיקו 13 פעמים – כלומר 50 אחוזים בדיוק. אלא שהליגה השבדית היתה פוריה יותר, וכך יצא כי א.י.ק הציגה את המאזן ההתקפי הגרוע ביותר מכל הקבוצות. אפילו האקן ואוסטרס שירדו בסיום העונה הבקיעו יותר ממנה. היא היתה היחידה שכבשה פחות משער למשחק בממוצע.

השיא של מאנצ'יני

מבחינה סטטיסטית, קל יותר להבין תוצאות תיקו רבות אצל קבוצות שבנויות על הגנה. הרבה יותר מוזר לראות סדרות של שוויון אצל קבוצות פוריות, וזה מה שקרה לרוברטו מאנצ'יני בתחילת הקדנציה שלו באינטר. המאמן הגיע עם ציפיות גדולות מלאציו בקיץ 2004, כאשר הנראזורי היו המועדון הלוזרי בארץ המגף. למעשה, אינטר לא הפסידה משחק ליגה עד סוף פברואר, אז נכנעה 1:0 בדרבי למילאן משער של קאקה. הבעיה – בחודשים הראשונים היא גם כמעט ולא ניצחה. קשה להאמין, אבל 11 מ-13 משחקי הליגה הראשונים של מאנצ'יני הסתיימו אז בשיוויון. 2:2 מול קייבו, 1:1 נגד פאלרמו, 2:2 נגד פארמה, 3:3 פנטסטי ברומא, 0:0 מול מילאן, 2:2 בל'צה, 1:1 נגד לאציו ופיורנטינה – האקסיות של המאמן, 2:2 נגד בולוניה, 3:3 בקליארי ולבסוף 2:2 מול יובנטוס. איך הוא עשה את זה? עזאזל יודע, אבל בסיום העונה זה הרס לאינטר סיכוי לסקודטו. מאזנה עמד על 18 ניצחונות, 18 תיקו ושני הפסדים בלבד.

אחוזי תיקו מוזרים נוספים מספקות קבוצות כמו מאנטובה האיטלקית (22 תוצאות שיוויון ב-23 משחקים בעונת 66/67' ונוריץ' (23 תוצאות תיקו, אבל ב-42 משחקים בעונת 78/79'). אפשר היה להמשיך, אבל זה מתחיל להיות משעמם.

המחזור המשעמם בהיסטוריה

ואם כבר משעמם לכם, זה הזמן להתרענן עם השעמום האמיתי ששייך לליגה הסנגלית. בתחילת דצמבר 2001 התקיים בליגה המקומית המחזור השחון ביותר בתולדות המשחק. שבעה משחקים היו שם, כולם הסתיימו בתיקו 0:0, פרט לאחד. בחור בשם אמידו גודיאבי הציל את הליגה משיא מבזה במיוחד כאשר כבש בדקה ה-80 את השער היחיד במחזור כולו, לזכות סונאקוס מול פורט אוטונום.

זו היתה ללא ספק הליגה הכי פחות אטרקטיבית בתבל. כל הקבוצות, ללא יוצא מהכלל, כבשו פחות משער למשחק בממוצע. כל הקבוצות, ללא יוצא מהכלל, ספגו פחות משער למשחק בממוצע. האלופה, ז'אן ד'ארק (וכן, אנחנו מדברים על סנגל) כבשה 22 פעמים וספגה שישה שערים ב-26 משחקים. עם זה אפילו אי"ק וטרבזונספור יתקשו להתחרות.

  • עוד באותו נושא:
  • יובנטוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully