וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן השעשועים של פריז סן ז'רמן: הליגה הצרפתית פותחת עונה חדשה

5.8.2022 / 14:00

מסי, ניימאר ואמבפה אמורים ליהנות עד המונדיאל, ואחריו ינסו (שוב) לעשות היסטוריה בליגת האלופות. השינוי הדרמטי בליגה, הבלגן במארסיי, הקאמבקים בליון והאתגר של אוסקר: הליג 1 חוזרת

תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 4.8/ספורט1

אם יש משהו שהצרפתים לא אוהבים זה ללכת בעקבות האנגלים, אבל מונדיאל החורף הראשון בהיסטוריה לא הותיר להם ברירה. כך, לראשונה אי פעם, ליג 1 הצרפתית שנפתחת הערב (שישי) תוותר על פגרת החגים המסורתית ותציג בעונת 2022/23 שני מחזורי בוקסינג דיי מיד עם החזרה ממשחקי הגביע העולמי בקטאר: ב-28 בדצמבר וב-1 בינואר.

וזה לא יהיה השינוי היחיד. אחרי יותר משני עשורים בהם הרכיבו את הליגה 20 קבוצות, העונה תהיינה ארבע יורדות שיאפשרו את הקטנת הליגה ל-18 בעונה הבאה (שתי עולות ובלי פלייאוף). אז פריז סן ז'רמן שוב צפויה לשייט אל האליפות שתהפוך אותה לשיאנית הזכיות הבלעדיות (כרגע שווה למארסיי וסנט אטיין עם 10 כל אחת), אבל כל שבוע עם שלישיית MNM יספק עניין והמאבקים על הכרטיסים לאירופה ונגד הירידה יהיו עזים מתמיד.

פריז סן ז'רמן זוכת הסופר קאפ הצרפתי. ברני ארדוב
עם כל הכבוד לבלומפילד, המטרה היא תמונה כזו באצטדיון אטאטורק ב-10 ביוני 2023/ברני ארדוב

האלופה

הקיץ של פריז סן ז'רמן היה מוצלח הרבה יותר מעונת האליפות שלה. המאבק עם ריאל מדריד על קיליאן אמבפה הסתיים בניצחון יוקרתי - הן מקצועית והן תדמיתית - שלמעשה הפך אותה סופית לקבוצה של המדינה. חידוש החוזה של מלך השערים ושחקן העונה הקודמת, בא בצוותא עם שינוי המערך המקצועי במועדון. אנשי אמבפה, לואיס קמפוס ואנטרו הנריקה, הגיעו במקום לאונרדו ובחרו בכריסטוף גאלטייה כמחליפו של מאוריסיו פוצ'טינו.

המבחן של המאמן החדש, יליד מארסיי שגדל כאוהד שרוף של היריבה המושבעת, יהיה כמובן בליגת האלופות. בזירה המקומית לא נשקפת סכנה, אבל כל הפסד יהווה פתח לצרות וגאלטייה שלקח מפ.ס.ז' אליפות עם ליל ב-2020/21, יצטרך לשלוט בחדר הלבשה עמוס אגו ויצרים. הוא קיבל החלטות מהירות (דונראומה שוער ראשון, מערך של שלושה בלמים בניגוד ל-4-4-2 האהוב עליו) והבכורה בבלומפילד הייתה מושלמת עם הצגה של ניימאר וליאונל מסי, אבל העונה עוד ארוכה והרבה יהיה תלוי ביכולת של אמבפה להישאר אך ורק כדורגלן ולהעלים את הדיבורים על היותו המושך בחוטים.

ויטיניה, נורדי מוקיאלה והוגו אקיטיקה הכישרוני הוחתמו במהלך הקיץ, רנאטו סאנצ'ס הצטרף השבוע ויש רצון גם לרכוש בלם, אבל לשם כך צריכה פ.ס.ז' גם לשחרר לא מעט שחקנים. צפויה לה עונה ארוכה, ובמהלכה מונדיאל שבו כמה מכוכביה עשויים לחזור כאלופי עולם ואחרים כמי שחרב עולמם. איך החודש בקטאר ישפיע על הניסיון האחרון של הפרויקט הקטארי בעיר האורות לקחת את ליגת האלופות עם התקפה הכוללת את מסי, ניימאר ואמבפה גם יחד? ימים יגידו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רובן בלאנקו (מימין), לואיס סוארס, נונו טבארס, ג'ונתן קלוס שחקניה החדשים של מארסיי. SYLVAIN THOMAS/AFP, GettyImages
יספיק לליגת האלופות? רובן בלאנקו, לואיס סוארס, נונו טבארס וג'ונתן קלוס מוצגים במארסיי/GettyImages, SYLVAIN THOMAS/AFP

האירופיות

סגנית האלופה מארסיי, שסיימה את הליגה במרחק של 15 נקודות מפ.ס.ז', חוותה זעזוע בלתי צפוי על הקווים. חורחה סמפאולי זעם על חוסר הרצון להתחזק משמעותית לקראת החזרה לשלב הבתים של ליגת האלופות, עזב בתחילת יולי ובמקומו מונה איגור טודור שעשה חיל כמאמן ורונה. בלם העבר הקרואטי קיבל כחיזוק את מגן הנבחרת ג'ונתן קלוס, את נונו טבארס הפורטוגלי מארסנל, את החלוץ הקולומביאני לואיס סוארס וגם אלכסיס סאנצ'ס בדרך, אבל הוא הספיק להסתכסך עם הקפטן דימיטרי פאייה ורצף ההפסדים במשחקי ההכנה הגביר את החיכוכים בין המאמן החדש לשחקנים.

מונאקו ביצעה את השינוי שלה על הקווים עוד במהלך העונה שעברה, ובאה על שכרה כאשר הבלגי פיליפ קלמון הוביל לריצה אדירה שסידרה כרטיס למוקדמות ליגת האלופות מהמקום השלישי. השילוב עם קווין פולנד המשיך לעשות רק טוב לוויסאם בן ידר, שקבע שיא קריירה של 25 שערים וסיים כסגן של אמבפה. עכשיו הצטרפו אליו גם טאקומי מינאמינו וברל אמבולו, אבל האתגר הגדול של קלמון יהיה במציאת הקשר שייכנס לנעליו הגדולות של אורליאן טשואמני שנמכר לריאל מדריד.

ראן שתשחק בליגה האירופית וניס שנמצאת במוקדמות הקונפרנס ליג, מקוות להיאבק שוב על הכרטיסים לליגת האלופות ואולי הפעם גם להשיג אותם. ראן שמרה על ההתקפה הנהדרת ותקווה שסטיב מנדנדה הוותיק יעניק שקט לעמדה הבעייתית בין הקורות. ארתור תיאט הבלגי וג'ו רודון הוולשי הגיעו כדי למלא את החלל שהותיר במרכז ההגנה נאייף עקרד שנמכר לווסטהאם. ניס עדיין לא מיצתה את עצמה מאז עברה לידי המיליארדר הבריטי ג'ים רטקליף והגיבה לעזיבת גאלטייה עם מינויו של לוסיאן פאברה, המאמן שהוביל אותה למקום השלישי ב-2016/17. קספר שמייכל תפס את מקומו של וולטר בניטס, ארון ראמזי הוחתם במפתיע, כסף רב שולם על הצעירים אלכסי בקה בקה ומאתיה ויטי ובהתקפה ימשיכו לתת את הטון אמין גואירי ואנדי דלור, אולי בדרך למפגש עם מכבי תל אביב בפלייאוף הקונפרנס ליג.

אלכסנדר לקאזט מוצג כשחקן ליון. JEFF PACHOUD / AFP, GettyImages
חזר אחרי חמש שנים כדי להחזיר את ליון לצמרת. אלכסנדר לקאזט/GettyImages, JEFF PACHOUD / AFP

הבטן

מי שרוצה ויכולה לחזור לטופ 3 היא ליון. ג'ון טקסטור השתלט על המועדון שהיה בידי ז'אן מישל אולאס מאז 1987 (אולאס נשאר כנשיא) והחליט להמשיך עם פטר בוס למרות הכישלון בעונה שעברה (מקום שמיני בלבד ובלי כרטיס לאירופה). מאמן מכבי תל אביב לשעבר קיבל חיזוק משמעותי בדמות שניים מבניו האהובים של המועדון: אלכסנדר לקאזט מארסנל וקורנטן טוליסו מבאיירן מינכן שחזרו יחד אחרי חמש שנים. ניקולאס טגליאפיקו הגיע מאייאקס, ז'והאן לפנאן המבטיח נרכש מקון והיד עוד נטויה.

לאנס, שאיבדה שני עוגנים בדמות קלוס ושייק דוקורה, הרחיבה את המושבה הפולנית שלה בעזרת אדם בוקסה ולוקאש פורבה, ושברה שיא מועדון עם תשלום 9.8 מיליון יורו על לואיס אופנדה. פרנק הז ימשיך בסגנון האטרקטיבי והקהל אמור לדחוף את הקבוצה שוב לחלק העליון. שטרסבורג, שהקדימה את לאנס בנקודה בעונה שעברה וסיימה שישית, שמרה בינתיים על כוכביה ותנסה להפתיע פעם נוספת.

קבוצה שנמצאת בסימן שאלה היא ליל, שחוותה נפילה צפויה אחרי האליפות וכעת נבנית מחדש עם פאולו פונסקה שמונה למאמן במקום ז'וסלן גורבנק. חצי הרכב התחלף ויש עוד כמה בכירים שמבוקשים, אבל פונסקה בונה על ג'ונתן דייויד הקנדי ועל מוחמד באיו שנרכש ב-14 מיליון יורו אחרי עונה נהדרת במדי קלרמון. הוא מנסה לצרף גם את לודוביק בלאס, כוכבה של מחזיקת הגביע נאנט, שחגגה תואר ראשון אחרי 21 שנה ותשמח להעביר עוד עונה במרכז הטבלה למרות עזיבות משמעותיות.

אוסקר גרסיה מאמן ריימס עם שחקניו. SYLVAIN THOMAS/AFP, GettyImages
אוסקר גרסיה מאמן ריימס עם שחקניו/GettyImages, SYLVAIN THOMAS/AFP

התחתית

אתגר דומה מצפה לאוסקר גרסייה בריימס. האקס השני של מכבי תל אביב בליג 1 רשם עונת בכורה מוצלחת בצרפת, במהלכה קידם שחקנים צעירים רבים ובראשם אקיטיקה שעבר לפ.ס.ז'. בין הנוטשים הלא מעטים היה גם פרדראג ראיקוביץ' שנמכר למאיורקה, ואת מקומו בשער ימלא האוסטרי פטריק פנץ. הרכש המסקרן הוא ג'וניה איטו, הקיצוני היפני של גנק, עליו שילמה ריימס 10 מיליון יורו (שווה לשיא המועדון) והשבוע הגיע גם פולארין באלוגון מארסנל.

ברסט הצנועה תנסה להעביר עוד עונה הרחק ממאבקי התחתית לקראת חגיגות 120 שנה להיווסדה, ובין המצטרפים החדשים נמצא קרמוקו דמבלה, עליו דיברו בסלטיק מאז שהיה בן 13. האקסית של מישל דר זקריאן, מונפלייה, שמרה על הקפטן המלהיב טז'י סבאנייה והחתימה את ווהבי חאזרי שלא ירצה לחוות ירידה שנייה ברציפות.

העובדה שיש ארבע יורדות, עלולה להשפיע על אנז'ה. השחורים-לבנים שורדים בליגה מאז 2015 למרות תקציב נמוך, אבל בקיץ האחרון עברו מהפכה דרמטית שכללה פרידה מארבעת נושאי הדגל הוותיקים: ונסן מאנקו (אחרי 14 שנים), רומן תומא (9), תומא מנגאני (8) ואיסמעאל טראורה (7). הפליימייקר אנג'לו פולג'יני עבר למיינץ, שחקני הכנף עזבו והיהלום בן ה-18 מוחמד עלי שו נמכר ב-11 מיליון יורו לריאל סוסיאדד. זו תהיה קבוצה חדשה לגמרי, שתצטרך להתמודד בתחתית עם טרואה שנהנית מהסיוע של מנצ'סטר סיטי וגם עם לוריין וקלרמון שנראית כרגע מועמדת ודאית לירידה.

הקבוצות הללו חגגו הישרדות מפתיעה בעונה הקודמת, על חשבון שני מועדוני פאר שירדו אחרי תקופה ארוכה (בורדו אחרי 30 שנה, סנט אטיין אחרי 18) יחד עם מץ. מי שחזרו הן שתיים מחברות הקבע של הליגה בעבר (אוקזר אחרי עשור וטולוז אחרי שנתיים) ושתיהן נמצאות בבעלות זרה, כשאליהן הצטרפה אז'קסיו, הנציגה היחידה של קורסיקה ובעלת התקציב הנמוך בליגה. היא תפתח את העונה הערב אצל ליון, עם תקציב של 8.5 מיליון יורו בסך הכול - פחות למשל מחוזהו השנתי של מאורו איקרדי בפ.ס.ז'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully