קיליאן אמבפה שחקן פריז סן ז'רמן. רויטרס
קיליאן אמבפה שחקן פריז סן ז'רמן/רויטרס

המאמי הלאומי

25.5.2022 / 15:00

צרפת וקטאר שילבו כוחות, עד לרמת הנשיא מקרון, ויקיר האומה קיליאן אמבפה הפך בחתימה אחת לרכוש של שתי מדינות. הניצחון הכי גדול של פ.ס.ז' בעידן הקטארי, העלבון שריאל צריכה לכבוש, המודל של לברון והיד הנעלמה של אופ"א. מאחורי עסקת הענק

"אני צרפתי", טרח קיליאן אמבפה להדגיש כמה פעמים במהלך מסיבת העיתונאים בה חגגה פריז סן ז'רמן את חידוש חוזהו. רק המילה "פרויקט" הוזכרה יותר שלשום (שני), בעיקר כדי לשלול על הסף את כל הדיווחים על קבלת סמכויות החורגות מתפקידו כשחקן, בעוד המוטיב הלאומי שימש כדי להסיט את השיח מתאוות הבצע בה הואשם.

אוהדי פריז סן ז'רמן חוגגים אליפות מחוץ לאצטדיון, בלי השחקנים/טוויטר
seperator

"הלאמת" אמבפה הייתה הנשק הבלתי צפוי ששלפה פ.ס.ז' במאבק המייגע על שירותיו של הכוכב. בקיץ האחרון הביע רצון לעזוב והכיוון היה ברור, אבל המועדון סירב להצעה בסך 200 מיליון יורו מריאל מדריד, חרף הסיכון שיוכל לעזוב בחינם בתום העונה. גם בינואר זה נראה סופי, עם הדיווחים על חוזה מקדים שנחתם מול פלורנטינו פרס. אחרי שפ.ס.ז' שוב קרסה מנטלית והודחה בשמינית גמר ליגת האלופות דווקא על ידי ריאל, הסיכויים שיישאר בכלל נראו קלושים.

על אמבפה הופעלו בחודשים האחרונים לא מעט לחצים - מסחריים ואף פוליטיים. לא רק הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי (אוהד מושבע ומקורב להנהלה) פעל בנושא. אפילו הנשיא המכהן עמנואל מקרון גויס למשימה ("היו בינינו כמה וכמה שיחות", הודה אמבפה) והדגיש בפני השחקן את חשיבותו לרפובליקה כולה. אלא שהמאמי הלאומי הפך במהלך הזה לרכוש של שתי מדינות - צרפת וקטאר. לאו דווקא בסדר הזה.

עוד בוואלה!

קיליאן אמבפה חשף: "היו שיחות עם ליברפול, אבל לא ארוכות"

לכתבה המלאה
קיליאן אמבפה, שחקן פריז סן ז'רמן. John Berry, GettyImages
פרנצ'ייז פלייר ברמה שטרם הכרנו? קיליאן אמבפה/GettyImages, John Berry

רגע ההכרזה על החוזה החדש של אמבפה - דקות לפני פתיחת המשחק מול מץ במחזור הסיום של העונה - היה הניצחון הכי גדול של פריז סן ז'רמן בעידן הקטארי. יותר מההגעה לגמר ליגת האלופות, יותר מכל אליפות ואפילו טרבל. כי ריאל מדריד, כפי שהיא חלום רטוב של כל שחקן בכיר, היא גם יעד בלתי מושג מבחינת פ.ס.ז'. ריאל היא כל מה שהקטארים רוצים להיות ולעולם לא יהיו. המפגש בליגת האלופות לימד שוב על הפער ובגמר הגדול במוצ"ש תעלה על הדשא בפריז אלופת ספרד ולא הקבוצה המקומית, אבל התפנית בקרב על אמבפה הצליחה להשכיח את המפלה הספורטיבית.

חגיגות האליפות העשירית של פ.ס.ז' (והשמינית בעידן הקטארי) היו מהעצובות שנראו במגרשי הכדורגל. אושר אמיתי לא היה שם. מחאת האוהדים מאז ההדחה מליגת האלופות עדיין הדהדה בפארק דה פראנס, גם אם קריאות הבוז נרגעו ממשחק למשחק. המחזות שנראו במחזור הסיום וההתלהבות הגדולה לאחר מסיבת העיתונאים, הוכיחו שהצעד של אמבפה - היחיד שלא ספג בוז מהאוהדים באותו משחק צהריים מול בורדו, (אחרי שחטף מהם בתחילת העונה כאשר דיבר על עזיבה) - פתר גם את המשבר הזה.

הקהל שהתלונן על שחקנים מפונקים, מנותקים וחסרי מחויבות, קיבל כתב התחייבות מהכדורגלן הבכיר בעולם כרגע וראה את המועדון מחליט להפקיד את הקבוצה בידיו, גם אם באיחור של שנתיים. לפרויקט החדש יש פנים.

שחקן פריז סן ז'רמן קיליאן אמבפה עם נאסר אל חלאיפי. רויטרס
הישג גדול יותר מכל תואר בעידן הקטארי. נאסר אל חלאיפי עם קיליאן אמבפה/רויטרס

ומה קיבל אמבפה? את אותם הסכומים שהבטיחה לו ריאל מדריד, ואולי אפילו פחות. לאור תוספת העונה השלישית, מענק החתימה מוערך בכ-100 מיליון יורו (אלופת ספרד הייתה מוכנה לשלם 130 מיליון) והשכר שיהיה הגבוה ביותר בתולדות המשחק, עומד על 50 מיליון יורו לעונה במשך שלוש שנים (לדברי האם, ריאל הציעה 30 מיליון לעונה במשך חמש שנים). "העברנו חודשים בשיחות על הפרויקט הספורטיבי, שעות על זכויות התדמית ודקות על הכסף", ביקש אמבפה להבהיר במסיבת העיתונאים, בניסיון להדגיש מה הנושא המרכזי. מבחינתו, "הפרויקט" הוא גולת הכותרת.

לפי הדיווחים, אמבפה יהיה פרנצ'ייז פלייר ברמה שלא הכרנו. אולי כמו ליאו מסי בשלבים מסוימים בברצלונה, יותר בסגנון לברון ג'יימס ב-NBA. "אני נשאר שחקן כדורגל וחלק מהקבוצה, לעולם לא אחרוג מהתפקיד הזה", הגיב הכוכב בן ה-23 באשר לדיווחים על הסמכויות הרבות שהובטחו לו, וזה ברור שהוא לא ימנה ויפטר בפועל, אבל אל חלאיפי הודה שההחלטות יתקבלו בתיאום איתו.

הצעדים הראשונים מעידים על כך. המנהל המקצועי לאונרדו כבר בחוץ ואותו מיועדים להחליף שני פורטוגלים: לואיס קמפוס ואנטרו הנריקה. הראשון בנה את שתי הקבוצות היחידות שלקחו אליפות מפ.ס.ז' בעשור האחרון - ליל ומונאקו, שם טיפח את אמבפה ויצר קשר קרוב עם משפחתו. השני הביא את החלוץ ממונאקו לפ.ס.ז' ב-2017 (גם אז ריאל הובילה במירוץ), עזב את המועדון ב-2019 ללא משקעים והוזעק לסייע לפני כחודשיים, אחרי ההדחה מליגת האלופות וכשנראה היה כי גמלה בלבו של אמבפה ההחלטה לעזוב. הוא הרוויח מינוי מחודש.

הצמד הפורטוגלי מקובל על אמבפה ופמלייתו. שניהם אמורים לחלק ביניהם את הסמכויות וימנו גם מאמן (שיזכה לאישור הכוכב). לאור הסירוב של זינדין זידאן והרצון להימנע מתשלום הפיצוי הגבוה, אף אחד כבר לא יופתע אם מאוריסיו פוצ'טינו יישאר. גם אותו אמבפה מעריך מאוד, אבל רוב הסיכויים שיצטרך לאשר שם אחר.

פאיזה למארי, אימא של קיליאן אמבפה. John Berry, GettyImages
הביקור שלה בקטאר הטה את הכף. האם פאיזה למארי/GettyImages, John Berry

13 ביוני אמור היה להיות יום חגו של פלורנטינו פרס. זה התאריך שיועד להצגת אמבפה במדריד. הנשיא נמנע מרכש בקיץ הקודם וגם ויתר על כל אופציה התקפית אחרת שהייתה בשוק, לוקה מודריץ' כבר ויתר על החולצה מספר 10 ובמועדון היו בטוחים שהמאמץ המשולב הצליח. הרי במשך שנים נמצאים הבלאנקוס בקשרים עם אמבפה. ב-2017 זה כאמור לא צלח, אבל שנתיים לאחר מכן זידאן נשלח לפלרטט איתו והרגיז את פ.ס.ז', קארים בנזמה גויס למשימה כשחזר לנבחרת ופלורנטינו דאג לרכך ולרפד לאורך כל הדרך. על פי כמה דיווחים, אפילו הועברה מקדמה בסך 40 מיליון יורו בדצמבר האחרון לאחר סיכום על חוזה מקדים.

הרגע שהטה את הכף היה הביקור של פאיזה למארי בקטאר לפני כשלושה שבועות. אמו של אמבפה מיהרה להכחיש אז את הדיווח ב"לה פריזיאן" לפיו יש סיכום עם פ.ס.ז' ובמדריד כבר התחילו לחשוש שהרוח נושבת כעת לצד השני, אם כי לא הפנימו ובשבוע שעבר בישר עיתון "מארקה" בשער חגיגי על ה"כן" שקיבלה ריאל מאמבפה. הסכמה כזו מעולם לא הייתה. מאותו ביקור בקטאר, המשפחה למעשה השתמשה בשם של ריאל כדי לשפר עמדות בסגירת הפרטים האחרונים מול הקטארים. הם ידעו לסחוט עד תום את הסיטואציה.

במדריד נפגעו, אבל אמבפה דאג לעדכן את פרס באופן אישי ("הם באמת עשו הכול בשבילי ויצרנו יחסים קרובים") וישמח להצטרף לריאל בעתיד. בניגוד לזעם בתקשורת הספרדית ובקרב הקהל, פרס לא סגר את הדלת בפני החלוץ והשידוך הזה עוד עשוי לצאת לפועל. פריז זה הבית, כפי שהצהיר, וההחלטה להמשיך תאפשר לו לסייע לפיתוח הקריירה של האח איתן בן ה-15 וחצי ואולי אפילו לשתף איתו פעולה בעוד שנתיים, אבל זה לא אומר שיישאר שם עד סוף הקריירה.

אילוסטרציה של קיליאן אמבפה במדי ריאל מדריד. מתוך טוויטר, צילום מסך
יש מספיק זמן כדי שהתמונה הזו תתממש בעתיד/צילום מסך, מתוך טוויטר

ליגת האלופות היא מטרת העל של הקטארים מהיום בו השתלטו על פ.ס.ז' ואמבפה מרגיש שהוא צריך להביא את הגביע האירופי לפריז לפני שיעזוב, אבל למשוואה נכנסו אלמנטים נוספים. קטאר רצתה שאמבפה יגיע למונדיאל בעוד פחות מחצי שנה כתכשיט שלה. כסמל של האירוע. הפרשה המתמשכת, בצירוף העונה המפלצתית שעשה באופן אישי, תוביל לכך שיגיע גם כשם החם בעולם הכדורגל.

צרפת העדיפה אף היא שיופיע למונדיאל בלי תזוזות משמעותיות וצורך להתאקלם במדינה חדשה לפני הניסיון לשמור על התואר העולמי, ובמקביל בונה על אמבפה כפנים של הטורניר האולימפי בפריז בעוד שנתיים. הוא יקיר האומה מאז המונדיאל ברוסיה וכעת רק חיזק את מעמדו, כשאת הריאיון שלו ב-TF1 בשני בערב ראו 6.8 מיליון צופים (יותר מהמשחקים האחרונים של הנבחרת). לכן סרקוזי, מקרון, דשאן, ההתאחדות וגם האמירים - כולם משכו לאותו כיוון. פ.ס.ז' כבר נתנה הסכמה לכך שישתתף באולימפיאדה ולא לחינם הדגיש אל חלאיפי: "אנחנו שומרים על השחקן הטוב בעולם, כאן בצרפת".

וגם שמה של אופ"א לא נפקד ממפת האינטרסים. יש הסבורים כי ראשי הארגון האירופי העדיפו גם הם שאמבפה ימשיך במועדון שניצב לימינם בחזית המלחמה בסופרליג בשנה שעברה, במקום שיחבור לאחד ממובילי המיזם. שכביכול ניתנה הבטחה כי גם אם תתבצע חריגה בנושא הפייר פליי הפיננסי, פ.ס.ז' תצא לכל היותר עם נזיפה או קנס, ולכן אל חלאיפי התייחס בביטול לטענות הקשות שהגיעו ממנהלת הליגה הספרדית.

ב-2025, במקביל לסיום החוזה של אמבפה, כבר נכנסים חוקי פייר פליי חדשים שאמורים להקשות יותר על מועדונים שמנוהלים בידי מדינה. כל הסאגה עשויה לחזור על עצמה, רק עם סוף שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully