וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר הסמרטוטים: 30 שנה לשיא הפלייאוף של בוסטון ולנקמה של ניו יורק

"הם ניגבו איתנו את הרצפה", הודו בניקס אחרי שיא 157 הנקודות של זקני הסלטיקס במשחק 2 בפלייאוף 1990 שמחזיק עד היום, ובטיימס קראו לזה "הטבח של בוסטון". את מה שקרה לאחר מכן, גם בירד וחבריו לא ידעו לחזות

צילום מסך

בווידאו: כך מעבירים שחקני ה-NBA את הבידוד

כל הנוכחים בבוסטון גארדן, כולל הכוכבים שכבר זכו לסטנדינג אוביישן וישבו על הספסל, הפנו מבט לעבר השעון. 34 שניות נותרו כדי לשבור את השיא. ההזדמנות הראשונה פוספסה, לאחר מכן הייתה עוד החטאה מחוץ לקשת, אבל הניקס התעקשו לסדר למארחים עוד מהלך אחד אחרון, בסופו צ'ארלס סמית' מסר בין הרגליים לאחור, וקווין גמבל שהגיח מקצה הספסל קלע על הבאזר את הסל השני שלו במשחק. בוסטון 157, ניו יורק 128.

על המסך הופיע הכיתוב: שיא NBA חדש. בוסטון קלעה 157 נקודות ובכך עקפה את ההישג של מילווקי ממרץ 1970 (156 מול פילדפיה) עם הכי הרבה נקודות במשחק פלייאוף. והשיא הזה, שנקבע ב-28 באפריל 1990, נותר על כנו וחוגג היום 30 שנה.

לארי בירד, קווין מקהייל, בוסטון סלטיקס. AP
השאירו לקווין גמבל את הסל שקבע שיא. קווין מקהייל עם לארי בירד על הספסל ב-28 באפריל 1990/AP

זה היה הסיבוב הראשון של פלייאוף המזרח ב-1990. בוסטון המפוארת כבר הייתה מעבר לשיא, ארבע שנים אחרי האליפות האחרונה, ועם עונה סדירה די מגומגמת שהספיקה למקום הרביעי במזרח (מאזן 30:52). היריבה מניו יורק סיימה במקום החמישי (37:45) וקיוותה להפתיע בסדרה, אבל במשחק הראשון לא מצאה תשובה ללארי בירד שסיפק טריפל-דאבל מרשים (24 נקודות, 18 ריבאונדים ו-10 אסיסטים) וכך הגענו למשחק השני בין קבוצה עם ארבעה שחקנים מהמבוגרים בליגה ליריבה צעירה ורעננה בהרבה.

בירד היה אז בשנתו ה-11 בליגה (בן 33), רוברט פאריש בשנה ה-15 (בן 36), קווין מקהייל בשנה ה-10 (בן 32) ודניס ג'ונסון בשנה ה-14 (בן 35), אבל מי שאותת על הבאות בפתיחת משחק מספר 2 היה רג'י לואיס בן ה-25, שקלע 8 נקודות והוביל ל-9:21 אחרי ארבע דקות בלבד. ברבע הראשון צלפו הסלטיקס 41 נקודות, אבל זה הספיק ליתרון של שלוש בלבד. עד ההפסקה הפער כבר גדל ל-59:74, והוא המשיך לצמוח לאחר מכן. כל הקריאות הנואשות מהספסל מכיוון הספסל האורח כדי שהחבר'ה יתחילו לעשות קצת הגנה, נפלו על אוזניים ערלות.

לארי בירד בוסטון סלטיקס מול ג'ראלד ווילקינס ניו יורק ניקס, אפריל 1990. AP
לא פגע מחוץ לקשת אז חילק אסיסטים. לארי בירד מול ג'ראלד ווילקינס/AP

איך זה קרה, ועוד בערב בו בירד החטיא את כל ארבע הזריקות שלו מחוץ לקשת? למרות האחוזים הנמוכים של הכוכב הגדול (רק 5 מ-15 מהשדה ו-15 נקודות) הוא הזין את חבריו עם לא פחות מ-16 אסיסטים והסלטיקס קלעו ב-67 אחוזים מהשדה - עוד שיא ליגה למשחק פלייאוף. מקהייל חגג עם 31 ב-28 דקות והוביל שמונה שחקנים בדאבל פיגרס, כשרג'י לואיס המנוח סיים עם 21 ואפילו אד פינקני שבקושי קיבל הזדמנויות, זכה ל-14 דקות על המגרש ותרם 16 נקודות ללא החטאה.

כל 12 שחקני בוסטון השיגו נקודות במשחק, וגמבל כאמור שם את החותמת הרשמית על השיא של הסלטיקס וההשפלה ההיסטורית של הניקס. "מה כבר יש לומר? הם ניגבו איתנו את הרצפה", הודה בייאוש הג'נרל מנג'ר אל ביאנקי, כשקבוצתו "הצליחה" להשאיר מאחור את שיא הספיגות הקודם מפלייאוף 1967 (140 נקודות, גם כן מול בוסטון). "נתנו להם לעשות מה שהם רוצים".

בילי קאנינגהאם, חבר היכל התהילה ששימש כשדר הקווים, סיכם אז: "התוצאה פתטית מבחינת הניקס. הדבר המפחיד הוא שבוסטון עוד ניסתה לשלוט בקצב המשחק. אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה היא הייתה קולעת אם לא הייתה מנסה להאט?". ובירד, שפיטם את חבריו כאמור עם 16 אסיסטים במשחק בו לבוסטון היו 46 (21 יותר מניו יורק), הזכיר: "לפעמים אנחנו מגיעים ל-157 נקודות רק בשני משחקים". מאמנו ג'ימי רוג'רס סיכם בהתייחסות להפרשי הגילאים: "אנחנו אולי זקנים, אבל צעירים בלב".

קווין מקהייל בוסטון סלטיקס מול פטריק יואינג ניו יורק ניקס, אפריל 1990. AP
סבל מתמשך. פטריק יואינג מול קווין מקהייל/AP

בבוקר שלאחר מכן, הכותרת של ניו יורק טיימס הכריזה מעל תמונתו של פטריק יואינג חפוי הראש: "הטבח של בוסטון". זו הייתה פרפראזה לטבח האמיתי שהיה ב-1770 ונחשב לאחד האירועים שהובילו למלחמת העצמאות של ארה"ב, אבל גם תזכורת לשיא הפלייאוף הקודם של בוסטון.

השיא ההוא נקבע כחמש שנים קודם לכן, במאי 1985 ובדיוק בציון יום השנה לטבח של בוסטון. הסלטיקס מחצו אז את הלייקרס 114:148 בפתיחת סדרת הגמר, אלא שהיריבה מלוס אנג'לס התאוששה עם שני ניצחונות ובסופו של דבר זכתה באליפות ה-NBA עם 2:4 בסדרה. שחקני הניקס הסתמכו על התקדים כדי להשאיר לעצמם תקווה. "הם התעללו בלוס אנג'לס ב-1985, והלייקרס בכל זאת חזרו וניצחו בסדרה", אמר טרנט טאקר, בעוד מאמן הסלטיקס רוג'רס טען ש"אין טעם לחזור לדברים האלה, ובירד הרגיע: "זה שונה לגמרי".

פרט לשיא, ההפסד במשחק מספר 2 היה ה-26 ברציפות של הניקס בבוסטון גארדן. "זה לא הבניין, זו הקבוצה", התעקש המאמן סטו ג'קסון. "הם העלו את המשחק שלהם לרמה אחרת לגמרי וסיפקו את ההופעה הכי טובה שלהם בשנה האחרונה. מבחינתנו זה היה משפיל. עכשיו נשחק על הגאווה שלנו".

האולם של בוסטון סלטיקס. GettyImages
הניקס חזרו לזירת הפשע, והפעם גם הסירו את הקללה. בוסטון גארדן/GettyImages

וזה אכן מה שהניקס עשו.

הם השוו את הסדרה עם שני ניצחונות במדיסון סקוור גארדן, כולל הפצצת נקמה של 135 נקודות במשחק מספר 4, ואז חזרו לבוסטון גארדן ועשו סוף לרצף ההיסטורי כשהשלימו מהפך נדיר, וכל כך לא אופייני, בסדרה כולה. הספסל של בוסטון, שתרם 60 נקודות בדרך לשיא ההיסטורי במשחק מספר 2, קלע הפעם רק 4. מנגד, טאקר שהיה השריד היחיד בסגל של ניו יורק מהניצחון האחרון בבוסטון ב-1984, תרם 14 מהספסל כאחד משחקני המשנה בהצגה של יואינג (31 נקודות, 10 אסיסטים ו-8 ריבאונדים) וזכה לא רק לסגור מעגל אלא גם להוכיח את צדקתו. הוא הזכיר את תקדים הלייקרס, ופגע.

אבל בסדרת חצי גמר המזרח, אף אחד משחקני הניקס כבר לא פגע. דטרויט ניצחה בקלות והמשיכה לעבר האליפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully