וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארת שוליים: התופעה שמאחורי פריחת השחקנים המשלימים בגמר

5.6.2019 / 16:45

16 שחקנים מליגת הפיתוח. שתי מציאות בגולדן סטייט. 0 בחירות לוטרי בטורונטו. בזמן שהכוכבים הכשירים בגמר הולכים ומתמעטים, הנתונים חסרי התקדים של שחקני המשנה הופכים לאחד הסיפורים הגדולים של הסדרה. התופעה שמאחורי ההצלחה של פרד ואנווליט וקווין קוק

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: הנתונים של משחק 2 בגמר ה-NBA

את אירוע הדראפט השנתי של ה-NBA אפשר להקביל ליום עמוס במיוחד במחלקת יולדות: מדי שנה מגיחים לאוויר העולם הצר של הליגה 60 עוללים, נזרקים לתוך נסיבות שלא בחרו, ויודעים שבמידה רבה הנרטיב של הקריירה ייקבע עוד באותו לילה. אחרי הכל, כמו בכל תיאוריה פסיכולוגית מהוגנת, גם ב-NBA לסיפור הלידה יש השפעה ישירה על ההמשך. אחד ייבחר גבוה ויקרוס תחת הציפיות; שני ייבחר נמוך ויסחוב חובת הוכחה; אחר ייבחר על ידי הקבוצה הלא נכונה וייתקע; או שמא לא ייבחר כלל, ויפתח רצון עז להוכיח שהוא שייך.

גמר 2019 מאגד סיפורים מכל הסוגים. קווין קוק, למשל, משתייך לקצה האכזרי של הסקאלה: את ליל דראפט 2015 הוא בילה בצפייה משותפת עם בני משפחה וחברים, משוכנע שאדם סילבר יקרא בשמו. כשזה לא קרה, נשבע עוד באותו לילה ארור שייכנס לליגה מהדלת האחורית.

ארבע שנים אחרי, בעיצומו של קאמבק ראפטורסי במשחק 2 בגמר, כשגולדן סטייט חבולה וסטיב קר עם שמיכה קצרצרה, הוא בעט בדלת הקדמית.

קווין קוק רחוק מלהיות לבד. בשעה שמספר הכוכבים הכשירים הולך ומתמעט - דוראנט מושבת, קוואי מדדה, תומפסון צולע, קרי מיובש, איגודלה כאוב - גמר 2019 עוד יהפוך שיר הלל לאנדרדוג. על המגרש מתרוצצים לפחות שלושה כאלה בכל זמן נתון. והמספרים? חלקם חסרי תקדים.

16 שחקנים משתי הקבוצות עם עבר בליגת הפיתוח - שיא כל הזמנים לסדרת גמר.

0 בחירות לוטרי בסגל של טורונטו - הפעם הראשונה אי פעם עבור קבוצה שמופיעה בגמר.

3 שחקני רוטציה (בשתי הקבוצות) שלא נבחרו בדראפט - לראשונה מזה שנים.

עוד בנושא

קליי תומפסון: "אם יכאב לי, כנראה שלא אשחק במשחק 3"
קווין דוראנט יחמיץ את משחק 3, קוון לוני גמר את הסדרה
"קווין דוראנט יעזוב את גולדן סטייט רק אם תיקח אליפות"
לברון יעזוב את הלייקרס אם לא יגיע לצידו כוכב נוסף הקיץ?

קווין קוק שחקן גולדן סטייט. GettyImages
נכנס מהדלת האחורית, בעט בדלת הקדמית. קווין קוק/GettyImages

במובן הזה, טורונטו היא פורצת דרך. 0 בחירות לוטרי, נתון היסטורי, כבר אמרנו. השחקן שנבחר הכי גבוה בדראפט בסגל של טורונטו הוא קוואי לאונרד (15). אחריו או ג'י אנונובי (23), קייל לאורי וסרג' איבקה (24), פסקל סיאקם (27) משלימיים חמישייה של בחירות סיבוב ראשון, ואחר כך בחירות הסיבוב השני פט קו (38), ג'ודי מיקס (41), נורמן פאוול (46) ומארק גאסול (48). המדרגה השלישית, בראשות כוכב הספסל פרד ואנווליט, מורכבת משחקנים שכלל לא נבחרו בדראפט.

"כל החבר'ה אצלנו היו צריכים לחצוב את הדרך שלהם למעלה, מכולם התעלמו בתחילת הקריירה, ואני חושב שזה מה שעושה אותנו כל כך טובים", אמר נורמן פאוול לאתר ה-NBA בתחילת הפלייאוף, ודני גרין חיזק: "לשחקנים שאומרים להם 'אתה לא יכול X, אתה לא יכול לעשות Y, תמיד יש להם נקודה כלשהי להוכיח. והקבוצה שלנו מלאה בחבר'ה כאלה. היינו האחרונים שבחרו בכוחות, נבחרנו אחרונים בדראפט או שלא נבחרנו בכלל. וזה נותן לנו אופי מיוחד".

אפילו המאמן ניק נרס עומד בסטנדרטים, עם סיפורו המיוחד. פסקל סיאקם הוא עוד סיפור הצלחה שצמח כמעט משום מקום. פרד ואנווליט הוא כבר היהלום שבכתר. הוא צד את עינו של ג'נרל מנג'ר הראפטורס מסאי יוג'ירי אחרי שלא נבחר בדראפט 2016, ומאז עבר את כל השלבים בדרך. גיחות לקבוצת הבת בג'י-ליג, קפיצת דקות מדודה בקבוצת האם, תקיעת יתד ברוטציה, ולבסוף מקום של כבוד כסופר-סאב בגמר ה-NBA.

וכך, לפתע, מי שהמחמאה הכי גדולה שנכתבה אודותיו בדוחות הסקאוטים לפני הדראפט היתה "בסדר בהכל", הפך ואנווליט לא רק לכוח התקפי, אלא בעיקר לסטופר הגנתי. באופן מפתיע, ואנווליט הוא הקריפטונייט של סטף קרי העונה: על פי קירק גולדסברי מ-ESPN, הוא שמר את הצלף האימתני הכי טוב מבין כל השומרים ב-NBA העונה (הנתונים מעודכנים עד אחרי משחק 1).

"לשמור על סטף זה לא קל. כל פוזשן הוא 24 שניות מלאות, בגלל שהוא ושאר השחקנים שלהם זזים בלי הפסקה וחותכים בלי סוף לסל, והכל מתואם בצורה מושלמת", אמר ואנווליט לקראת משחק 3, בו שוב ינסה להצר את צעדיו של קרי ואולי אף להוציא אותו מאיזון, כפי שעשה ברוב שלבי הסדרה עד כה.

כאמור, ואנווליט הוא עוד תוצר של עבודת הפיתוח המהוקצעת של הראפטורס. כמוהו, גם פסקל סיאקם ונורמן פאוול התבשלו על אש קטנה בראפטורס 905, קבוצת הג'י ליג. השניים הראשונים אף זכו באליפות ב-2017, וההופעות המוצלחות שלהם בסדרת הגמר היא לכל הפחות סגירת מעגל.

"אני מרגיש כמו אב גאה כשאני רואה אותם משחקים", אמר השבוע מאמנם בראפטורס 905 ג'רי סטקהאוס בראיון ל"אתלטיק". "ההופעה שלהם בגמר היא פרסומת נהדרת לליגת הפיתוח, כי זה בדיוק החזון שב-NBA חשבו עליו כשהקימו אותה".

פרד ואנווילט טורונטו. GettyImages
לא דילג על אף שלב בדרך. פרד ואנווילט/GettyImages

טורונטו היא הסמן הימני של תופעה נרחבת ב-NBA. ערב פתיחת העונה הנוכחית, עיטרו את הסגלים של כלל הקבוצות בליגה לא פחות מ-198 שחקנים בוגרי ליגת הפיתוח - כ-40 אחוז מהשחקנים - שיא כל הזמנים. החוזים הדו-צדדיים (Two-way contracts) שמאפשרים לכל קבוצה להגדיל את הסגל בשני שחקנים נוספים, הוכחו כיעילים בלא מעט מקרים.

הראפטורס מנצלים את הפלטפורמה עד תום. בשלוש השנים האחרונות טורונטו העבירה שחקנים לג'י ליג 204 פעמים, המספר השני הכי גבוה בליגה אחרי יוסטון, על פי בדיקה של וול סטריט ג'ורנל.

אבל גולדן סטייט לא נמצאת הרחק מאחור: על פי אותה בדיקה, בשלוש השנים האחרונות היא מדורגת במקום השביעי ב-NBA בהעברת שחקנים לקבוצת הבת, סנטה קרוז ווריירס. זה מה שסייע לה לפתח בין היתר את קווין קוק ואת אלפונזי מקיני ולהפוך אותם לשחקני רוטציה אמינים.

קוק, שגנז את חלום הפלייאוף של עומרי כספי אשתקד כשהשתחל לסגל הסופי של גולדן סטייט, הוא כבר הבכיר מבין השניים. "הוא הפאטי מילס שלנו. הוא צריך להישאר כאן הרבה זמן", אמר דריימונד גרין ל-ESPN אחרי משחק 2, בו צלף שלוש שלשות בזמן קריטי ונתן לווריירס מרווח נשימה אחרי הפציעה של קליי תומפסון.

פסקל סיאקם, טורונטו ראפטורס חוגג. GettyImages
טורונטו היא הסמן הימני של התופעה החדשה ב-NBA. פסקל סיאקם/GettyImages

טורונטו וגולדן סטייט, אם כן, מתחזקות מחלקות פיתוח שחקנים מוכחות. לזו של הראפטורס יש יתרון קל על זו של האלופה, מה שבסופו של דבר נותן להם יתרון חשוב לקראת המשך הסדרה: הם עמוקים יותר, עם ספסל מגובש יותר, ומוכנים טוב יותר לקרב התשה.

יש גם הבדלים מהותיים בין שתי הקבוצות: גולדן סטייט ביססה את עצמה כקבוצת צמרת בראש ובראשונה בזכות הבחירות המוצלחות של סטף קרי, קליי תומפסון ודריימונד גרין בדראפט. טורונטו, לעומת זאת, יכולה להתהדר בשני שחקנים בלבד מבציר הדראפט העצמאי - האחד משמעותי (פסקל סיאקם), השני פחות (או ג'י אנונובי).

כך או כך, המסר של שתיהן אחד: אפשר להיבנות באמצעות הדראפט, אפשר גם לא - אבל אין תחליף אמיתי ליכולת לפתח שחקנים תוך כדי תנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully