וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מילאן הפכה לפאלרמו: האם מועדון הפאר נמצא במשבר העמוק ביותר בתולדותיו?

25.12.2017 / 12:00

התוצאות מבישות, הניהול חובבני, והמצב הכלכלי קטסטרופלי בעקבות השתלטות השרלטן הסיני שלקח הלוואות מופרכות וצפוי לעונש חמור מצד אופ"א. הבלוג של יוכין על הבדיחה העצובה של איטליה

עריכת וידאו: ניר חן

לפי הדיווחים בעיתונות האיטלקית, משחק הגביע ביום רביעי מול אינטר עלול לחרוץ את גורלו של ג'נארו גאטוזו. מאמן מילאן, שמונה רק לפני פחות מחודש במקומו של וינצ'נזו מונטלה, לא הצליח במשחקיו הראשונים – הוא היה על הקווים כאשר בנבנטו לקחה את נקודת הליגה היחידה שלה העונה, הובס 3:0 בוורונה, ובשבת הפסיד 2:0 לאטאלנטה. סבלנותה של ההנהלה קצרה, והנה לכם תפנית בעלילה – מונטלה מועמד לכאורה לחזור לתפקידו במקום קשר העבר.

הנוהל הביזארי הזה מקובל בחוגים מסוימים בארץ המגף – הרי מאמנים ממשיכים לקבל שכר לפי החוזה אחרי הפיטורים, ולכן נוח ומשתלם להחזיר אותם על מנת ליצור זעזוע. שניים במחיר אחד. פארלמו אלופה בתחום, ודי להזכיר את הסאגה מלפני כעשור כאשר פרנצ'סקו גווידולין פוטר והוחזר, ופוטר והוחזר, ופוטר. המקרה הטרי ביותר היה בגנואה, שפיטרה את איבן יוריץ' בפברואר והחזירה אותו באפריל כאשר אנדראה מנדורליני נכשל. אם אתם לא מעודכנים, בנובמבר פוטר יוריץ' שוב. ייתכן שיוחזר בקרוב, מי יודע...

ואולם, מדובר במנהגים של הקבוצות הקטנות. מועדונים גדולים לא עשו זאת, בין היתר כי חשוב להם לשמור על כבודם ולא להיגרר להתנהלות מגוחכת. זה היה, לפחות, המצב עד עכשיו, והוא עשוי להשתנות. מזל טוב מילאן – את פאלרמו! למעשה, במובן מסוים את אפילו גרועה מפאלרמו, כי כאשר שרלטן בדמותו של פול בקאליני ניסה לרכוש את הסיציליאנים בקיץ, הוא החזיר את המפתחות לנשיא הקודם מאוריציו זמפאריני אחרי שהתברר כי אין לו הון מספק. לעומת זאת, השרלטן הסיני, לי יונגהונג, אשר השתלט על מילאן עדיין לא הלך לשום מקום, והוא עלול לגרור את המועדון לתהום.


עוד בנושא

הפסד שני רצוף למילאן, הפעם 2:0 ביתי מול אטאלנטה
גאטוזו לא מוותר: "אני הבעיה האחרונה של הקבוצה"

לי יונגהונג הבעלים של מילאן עם המנכ"ל מרקו פאסונה. GettyImages
הציג את עצמו כאיש עסקים עשיר אך הסתבר כי אינו מוכר במולדתו. לי יונגהונג/GettyImages

הלוואה מקרן שעובדת עם לקוחות נואשים

הסוגיה הכלכלית הזו מורכבת, ורב הנסתר על הגלוי, אך תחקירים שנעשו מציירים תמונה מצמררת במיוחד. יונגהונג, שהציג את עצמו כאיש עסקים עשיר אך הסתבר כי אינו מוכר במולדתו, נטל הלוואות בסך כ-300 מיליון יורו על מנת לבצע את העסקה, וזאת אחרי עיכובים רבים. את הכסף הוא לקח מקרן אליוט בריבית רצחנית, ומדובר בגוף שנותן אשראי ללקוחות נואשים אשר מוסדות יציבים יותר לא מעוניינים להתעסק איתם. באופן מדהים, יש להחזירו עד אוקטובר 2018, והדבר אינו אפשרי. לכן, מילאן מחפשת בימים אלה דרכים למחזר את ההלוואה, בעוד אופ"א כבר פתחה בהליכים נגדה בשל הפרת חוקי פייר פליי פיננסי. הערבויות שהציג המועדון לא סיפקו את הרשויות עד כה, והעונש עלול להיות כבד. לפי "פייננשל טיימס", הסיכוי למחזור מוצלח של ההלוואה לא עולים על 50 אחוזים.

"אי אפשר לרצות את אופ"א", הצהיר לפני שבועיים המנכ"ל מרקו פאסונה, "הם דורשים ליטול הלוואה חדשה לפני החתימה על הממסך ולקבל ערבויות בנקאיות להפסדים צפויים. אין מועדון שמסוגל להיענות לכך. אופ"א רוצה לסגור איתנו חשבון בגין חריגות שבוצעו בשנים קודמות". כאשר הצעתו לתכנון כלכלי נדחתה על הסף בשבוע שעבר, הכריז פאסונה: "זו החלטה פוליטית, ואופ"א פועלת נגדנו". הקנסות עלולים להגיע ל-20 מיליון יורו, וגם השעיה מהמפעלים האירופים עומדת על הפרק. זו תהיה מכה קשה מאוד למועדון שהצהיר בתחילת העונה כי ההעפלה לליגת האלופות הכרחית, ובנה את התקציב בהתאם. כעת מתברר שזה בלתי אפשרי בכל החזיתות, כי גם על המגרש הקבוצה לא מספקת את הסחורה בלשון המעטה, במקום ה-11, עם 23 נקודות בתום 18 מחזורים.

שחקני מילאן לוקאס ביגליה, לאונרדו בונוצ'י, איגנסיו אבאטה מאוכזבים. GettyImages
אתגר בלתי אפשרי. לאונרדו בונוצ'י/GettyImages

אנשי אינטר לשעבר עם מסע רכש מופרך

לפאסונה, שמילא בעבר תפקידים בכירים ביובנטוס בעידן לוצ'אנו מוג'י, בנאפולי ובאינטר, יש חלק נכבד בפיאסקו. הוא הביא לקבוצה באוקטובר 2016 את המנהל הספורטיבי מסימיליאנו מיראבלי, אשר כיהן כסקאוט הבכיר של אינטר ונחשב למקורבו ואיש סודו. שני אנשי נראזורי לשעבר קיבלו לידיהם את ניהול האדומים-שחורים, ויצאו למסע רכש מופרך ומטורלל בקיץ האחרון, תוך שהם מוציאים כמעט 200 מיליון יורו והורסים לחלוטין את הסגל הקיים.

לאונרדו בונוצ'י, פרנק קסייה, אנדרה סילבה, מתיאו מוסאקיו, לוקאס ביגליה, הקאן צ'לחאנוילו, פאביו בוריני, ניקולה קאליניץ', ריקארדו רודריגס, אנדראה קונטי (אשר נפצע עוד לפני שהעונה החלה)... זה מזכיר רשימת מכולת. כפי שציינו כאן באמצע אוגוסט, כל שחקן בנפרד מהווה רכש ראוי, אבל כולם ביחד מציבים את המאמן בפני אתגר בלתי אפשרי. דרוש שלד על מנת שאפשר יהיה לבנות עליו, כפי שעשתה, למשל, היריבה העירונית אינטר, אשר נרכשה על ידי תאגיד סיני אמיתי. גם בצד השחור-כחול לא הכל חלק, והחריקות בלטו לעין בעונה שעברה כאשר פרנק דה בור פוטר זמן קצר אחרי שמונה, אבל הקיץ בוצעו שם מספר מהלכים נבונים. שחקנים כמו מילאן שקריניאר, בורחה ואלרו ומתיאס וסינו צורפו לשלד איתן בדמותם של סמיר חנדאנוביץ', מירנדה, אנטוניו קנדרבה, איבן פרישיץ' ומאורו איקארדי. ביחד עם המאמן לוצ'אנו ספאלטי, התקבלה קבוצה שמסוגל לאיים על זכיה באליפות.

ובמילאן? מדובר באוסף שחקנים שלא מסוגלים לתקשר זה עם זה. מונטלה הוסיף חטא על פשע כאשר שינה את ההרכבים והמערכים ללא הפסקה בתחילת העונה ולא העניק לכל הכוכבים החדשים אפילו הזדמנות קלושה למצוא שפה משותפת. לוח המשחקים הנוח אפילו איפשר לרוסונרי לפתוח את העונה עם 12 נקודות בחמישה המחזורים הראשונים, והדבר רק העלה את הציפיות לרמה בלתי סבירה. הנפילה היתה מהירה וקשה, וכבר אחרי ההפסד לסמפדוריה בסוף ספטמבר יצא פאסונה בהצהרות צורמות למדי.

עוד באותו נושא

משבר גיל 30: לאונרדו בונוצ'י קורס במילאן ומדאיג את הנבחרת

לכתבה המלאה
מאמן מילאן ג'נארו גאטוזו עם ג'אקומו בונבנטורה. AP
שרפו כוכב עבר אהוב באמצעות תפקיד שאין ביכולותו לבצע. ג'נארו גאטוזו/AP

גאטוזו בעקבות סיידורף, אינזאגי וברוקי

"מילאן חזקה יותר מסמפדוריה, ולא צריכה להפסיד לקבוצות כאלה. אנחנו צריכים לגשת למשחקים עם מנטליות אחרת. אחרי התוצאה הזו, מיראבלי ומונטלה יבחנו מחדש את הטקטיקה ואת ההיבטים הטכניים. לא אהבתי את רוח הלחימה של השחקנים. זו לא הרוח של מילאן. יש לכך פתרון פשוט – השחקנים צריכים להבין להפנים את ערך החולצה שהם לובשים", אמר המנכ"ל. בעונה שעברה דווקא היו לא מעט שחקנים שהבינו זאת וסיפקו הקרבה עם ברק בעיניים, כמו יוראי קוצקה וג'אנלוקה לפאדולה, אך הם שהוגדרו על ידי ההנהלה החדשה כלא מתאימים מבחינה מקצועית ונדחקו החוצה. באוסף החדש לא הצליח מונטלה להחדיר את המוטיבציה הראויה, וכך נכנעה מילאן – נטולת ארגון מינימלי ונטולת אופי – גם לרומא, אינטר, יובנטוס ונאפולי.

הדבר חרץ את גורלו את המאמן, אבל בחירת מחליפו היתה הזויה באופן קיצוני. גאטוזו היה ונשאר אגדה כשחקן, וביציעים מעריצים אותו, אך מילאן הלכה בעקבות טעויות ההנהלה הקודמת ושרפה כוכב עבר אהוב באמצעות תפקיד שאין ביכולתו לבצע. קלארנס סיידורף, פיליפו אינזאגי וכריסטיאן ברוקי נוסו והודחו בבושת פנים תוך זמן קצר – על לא עוול בכפם. גאזוטו, חסר נסיון בליגה הבכירה, ידע קדציות קצרות וסוערות בסיון השווייצרית, פאלרמו ואופ"י כרתים היוונית, לפני שהעלה את פיזה לליגה השניה ואז ירד איתה חזרה לליגה השלישית עם סגנון הגנתי באופן חריג – 23 שערי זכות (המאזן הגרוע בליגה) ו-36 שערי חובה (המאזן השני בטיבו בליגה) ב-42 משחקים.

העונה הוא שב הביתה כדי להצטרף לאקדמיה, והיה צריך להישאר על מנת להתכונן לדבר האמיתי. במקום זאת, הוא נזרק למים העמוקים ללא התרעה, ועם הסגל הבעייתי גם לאטרף שלו על הקווים אין סיכוי. אז במשחק הבכורה שלו הפכה מילאן לקבוצה היחידה בליגה שלא ניצחה את בנבנטו האומללה, ועוד ספגה ממנה שער שיוויון שהבקיע השוער בזמן פציעות. אחרי המפלה המבישה מול ורונה, נקלחו השחקנים למחנה אימונים סגור למשך שבוע, אך גם זה לא עזר, והחבורה מברגאמו חגגה בשבת בסן סירו. היה זה הפסד ליגה שמיני העונה – הנתון הגרוע ביותר מאז 1981/82 אשר הסתיימה בירידת ליגה. הפעם סכנה כזו לא מרחפת מעל המועדון, כי בניגוד לשנות ה-80' יש קבוצות חלשות משמעותית, אבל המרחק מהמקום הרביעי המוביל לצ'מפיונס-ליג צמח ל-14 נקודות (ולרומא עוד יש משחק חסר ביד). במילים אחרות, אפשר לומר שלום למטרות השאפתניות כבר עכשיו.

ג'נארו גאטוזו מאמן מילאן עם השוער ג'אנלואיג'י דונארומה. GettyImages
רואה את המועדון מתפרק לנגד עיניו. ג'אנלואיג'י דונארומה/GettyImages

הנוסטלגיה אוכלת מבפנים

"אני לא הבעיה", אמר גאטוזו את המובן מאליו, "לו הייתי חושב שאני הבעיה, הייתי מתפטר מיד". הוא יודע דבר או שניים על אווירה תקינה בחדר הלבשה– רק השבוע היתה פופולרית במיוחד ברשתות החברתיות התמונה הקבוצתית של מילאן האדירה מאמצע העשור הקודם, אשר כל שחקניה תלו את הנעליים בעקבות הפרישה של אנדראה פירלו וקאקה. אוהדים חשים נוסטלגיה לימים ההם, וגאטוזו לא התבייש לומר ישירות: "אנחנו לא קבוצה. אנחנו לא מסוגלים לתפקד תחת לחץ". ועכשיו רוצים להעיף אותו הצידה תוך פחות מחודש. אפילו אצל זמפאריני בפאלרמו עבד גאטוזו בתנאים שפויים יותר.

בין לבין, נאלצים האוהדים להתמודד עם נסיונותיו המחודשים של מינו ראיולה להביא למכירתו של השוער ג'אנלואיג'י דונארומה, אשר בחוזהו סעיף שחרור של 40 מיליון יורו. סוכן העל חובב השערוריות חשק לעשות לבצע את העסקה בקיץ, והוא גורם נזק תדמיתי קשה ללקוחו הצעיר גם עכשיו. ביציעים אף הונפו לאחרונה כרזות בגנותו של דונארומה שהוגדר כרודף בצע, אבל מצד שני אפשר להבין גם את הדילמה שלו. האם באמת יש לו עתיד בקבוצה? הוא רואה את המועדון מתפרק לנגד עיניו. מילאן היא שבר כלי מבחינה ניהולית, כלכלית ומקצועית.

"צריך להפסיק לעסוק בהשוואות לעבר", ביקש גאטוזו. על איזה השוואות אפשר לדבר? ייתכן שזה המשבר העמוק ביותר בתולדות הקבוצה, ומילאן תזדקק להרבה מזל על מנת לצאת ממנו. לשם התחלה, האחראים צריכים ללכת הביתה. לא מדובר במאמן זה או אחר, אלא בפאסונה ומיראבלי, וגם יונגהונג אשר אינו מסוגל ואינו ראוי להיות בעלים של מועדון כה גדול ומפואר. מי שלא היה מרוצה מסילביו ברלוסקוני ואדריאנו גליאני, מתגעגע אליהם מאוד עכשיו. אלה הימים השחורים. האם הפסים האדומים מחכים בכל זאת מעבר לפינה?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • מילאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully