וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש קבע: לכדורגלני עבר סיכוי גבוה בהרבה לחלות באלצהיימר

מחקר במימון התאחדות הכדורגל הבריטית חרץ: הסיכון של כדורגלני עבר לחלות במחלה נוירולוגית גבוה פי חמישה מזה יתר האוכלוסיה

עריכת וידאו: מתן חדד

כשמדברים על זעזועי מוח ופגיעות ראש בספורט העולמי, בדרך כלל עוסקים בעיקר בליגת הפוטבול האמריקאית. אלא שבשנים האחרונות בוצעו עוד ועוד מחקרים גם בנוגע לשלל ענפים אחרים, וזה שפורסם היום (שני) לא מבשר טובות לגבי ענף הכדורגל.

על פי מחקר שבוצע למשך 22 חודשים באוניברסיטת גלאזגו, במימון ארגון השחקנים הבריטי, הסיכון של כדורגלני עבר לחלות באלצהיימר גבוה פי חמישה (!) מזה של אנשים שלא פצחו בקריירה מקצוענית בספורט, הסיכון לחלות במחלה נוירולוגית אחרת כגון דמנציה גבוה פי ארבעה לעומת האוכלוסיה, והסיכון לחלות בפרקינסון גבוה פי שניים.

במהלך המחקר, בדקו החוקרים את סיבות המוות של 7,676 שחקני עבר סקוטים מ-1900 עד 1976, כנגד סיבות המוות של 23 אלף איש שלא עסקו בכדורגל ונהגו לנגוח למקצועם, לעלות לכדורי גובה או להיאבק עם כדורגלנים אחרים. הממצאים מפחידים לכל הדעות.

שחקן טוטנהאם טובי אלדרווירלד. GettyImages
אולי עכשיו דברים יתחילו להשתנות. אלדרווירלד/GettyImages

"זהו המחקר הגדול ביותר שבוצע עד כה בנוגע למחלות נוירולוגיות באיזשהו ענף ספורט, לא רק כדורגל", אמר ד"ר ווילי סטויארט, ראש המחקר. "הנתונים שלנו מראים שבעוד לשחקני עבר היה סיכוי גבוה יותר לחלות בדמנציה, הסיכוי שלהם למות ממחלות אחרות היה נמוך יותר. יש לזהות את הגורמים למחלות נוירולגיות להן גורם הכדורגל ולטפל בהן, אבל צריך לזהות גם את היתרונות שבקריירת כדורגל מקצוענית".

נשיא ההתאחדות הבריטית גרג קלארק, שהסכים לממן את המחקר בין היתר בשל מותו של חלוץ ווסט ברומיץ' לשעבר ג'ף אסטל ב-2002, אמר: "כל הענף חייב להבין שעדיין יש שאלות הדורשות תשובה. חשוב שמשפחת הכדורגל תמצא את התשובות לסוגיה המסובכת הזו. ההתאחדות מחויבת לעשות כל שתוכל כדי לסייע בכך".

יו"ר ארגון השחקנים הבריטי גורדון טיילור הוסיף: "הממצאים חשובים מאוד עבורנו. כעת כל עולם הכדורגל חייב להתגייס יחדיו כדי לעסוק בנושא הזה בצורה מקיפה. חובה לבצע מחקרים כדי לענות על שאלות נקודתיות ולהפחית את הסיכונים".

כאמור, העיסוק בסכנות ארוכות הטווח של פגיעות ראש היה שמור עד כה בעיקר ל-NFL, וגם לעולם האגרוף וההוקי, אלא שלאט לאט עוד ועוד כדורגלני עבר פיתחו תסמינים דומים לאלה של ספורטאים אחרים שנהגו לסבול מזעזועי מוח. שלושה מגיבורי נבחרת אנגליה שזכתה במונדיאל ב-1966 - נובי סטיילס, מרטין פיטרס וריי ווילסון - חלו בדמנציה.

עוד בוואלה!

מקרה מזעזע: על בעיית הטיפול בזעזועי המוח בכדורגל

לכתבה המלאה
שחקני בני יהודה, מכבי נתניה עולים לנגיחה. קובי אליהו
בין אם בליגת העל או בליגה האנגלית - המחיר של פגיעות ראש עלול להיות קטלני בהמשך הדרך/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully