וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונדיאל קטן, איום גדול? השאלות סביב אירוח ישראל בגביע העולם לנוער באינדונזיה

23.3.2023 / 14:30

ההעפלה המדהימה של אוסקר גלוך וחבריו לאליפות העולם עד גיל 20 הפכה את חגיגת הגביע העולמי הראשון שהמדינה המוסלמית הגדולה בעולם מארחת לאירוע פוליטי עם פוטנציאל ביטחוני. אורי לוי על ההפגנות, האיומים, הפתרונות וההבטחות מהצד הישראלי

עשרות מפגינים באינדונזיה נגד השתתפותה של נבחרת ישראל בכדורגל באליפות העולם לנוער/רויטרס

"אללהו אכבר!", "אל תתנו לישראל לשחק!", "ישראל היא האויבת של האסלאם!"

לא. אלו לא קריאות בהפגנות אנטי ישראליות בטהרן. גם לא בשטחים או במדינה ערבית. אלו הן קריאות שנשמעו בשבוע האחרון, כמעט 9,000 קילומטר מירושלים, בג'קארטה, בירת אינדונזיה, כשמאות מפגינים חסמו כבישים מרכזיים, כשהם מנופפים בשלטים, דגלי פלסטין ושורפים דגלי ישראל תוך כדי שהם קוראים נגד נבחרת ישראל בכדורגל.

פחות מחודשיים לשריקת הפתיחה למונדיאליטו, גביע העולם בכדורגל עד גיל עשרים, ובאינדונזיה המארחת, בצל ההכנות לטורניר, יש תסיסה סביב פרט פעוט במונדיאליטו הזה: נבחרת הנוער של ישראל רושמת הופעת בכורה היסטורית במעמד.

עם ההפגנות האנטי ישראליות שמתגברות ברקע, מאות מיליוני מוסלמים ותמיכה ציבורית רחבה בפלסטין, מה באמת מחכה לנבחרת ישראל במדינה המוסלמית בעלת הרוב המוסלמי הגדול בעולם? ומה בעצם הרקע להפגנות האלו? והאם זה באמת מסוכן?

ב-31 במרץ יחולקו 24 נבחרות, בינהן ישראל לשישה בתים, כשכל בית ישוחק בעיר אחרת, ולראשונה אי פעם, המדינה הזו תארח אירוע ספורט עולמי. אינדונזיה היא מדינה עצומה. כ-278 מיליון בני אדם, מתוכם כמעט 90% מהם מוסלמים, החיים בארכיפלג איים המתפרש על שטח עצום בדרום מזרח אסיה.

יש שם הכל מהכל. כ-1,300 קבוצות אתניות שונות, מדברים בה כ-700 שפות שונות ומלבד מוסלמים חיים בה גם נוצרים, הינדים, בודהיסטים ובני דתות אחרות. למרות זאת, אפשר בהחלט לומר שאינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם. כאמור, המונדיאליטו יהיה הגביע העולמי הראשון שהיא מארחת, בכל תחום ובכל ענף ספורט שהוא.

"האווירה נהדרת", אומר לוואלה ספורט! אאון רחמן, עיתונאי כדורגל אינדונזי. "זו הפעם הראשונה שאנחנו מארחים גביע עולמי, ואפשר להגיד שזו הזדמנות של פעם בחיים בשביל המדינה שלנו". הזדמנות הזדמנות, אבל גם האינדונזים לא צפו את מה שאוסקר גלוך וחבריו עשו ביורו עד גיל 19 האחרון, כשחניכיו של אופיר חיים סיימו במקום השני אחרי הפסד לאנגליה בהארכה והבטיחו את מקומם בטורניר. פתאום מחגיגת כדורגל באווירת דרום מזרח אסיה, מתחיל להתפתח פה אירוע פוליטי עם פוטנציאל ביטחוני.

סתיו למקין, אוסקר גלוך, נבחרת הנוער של ישראל 2022. VLADIMIR SIMICEK, GettyImages
מעוררים סערה עוד לפני הגעתם. כוכבי נבחרת הנוער של ישראל/GettyImages, VLADIMIR SIMICEK

לאינדונזיה אין יחסים רשמיים עם ישראל, ולמרות דיווחים שונים על התפתחות של יחסים מתחת לפני השטח, רשמית היא איננה מכירה בישראל ותומכת בגלוי בפלסטינים כבר עשרות שנים. כמדינה עם רוב מוסלמי משמעותי, הדעה הרווחת על ישראל ברחוב היא לא חיובית בלשון המעטה, ונראה שכעת קבוצות פוליטיות כמו הברית האסלאמית הנחשבת קיצונית וגם קבוצות אסלאמיות מתונות יותר, מתחילות להתאגד כנגד ההגעה של ישראל.

"יש לזה רקע היסטורי", מסביר רחמן. "הנשיא הראשון שלנו, סוקארנו, קבע מדיניות האוסרת על משחקים נגד ישראל כבר ב-1958 כשהוגרלנו לשחק מולכם במוקדמות המונדיאל, בגלל המצב עם הפלסטינים כמובן. עד היום, זו המדיניות המנחה באינדונזיה".

אבל למרות המדיניות הזו, ולמרות הקריאות שנשמעות שמתגברות ככל שהטורניר מתקרב, נשיא התאחדות הכדורגל האינדונזית, אריק טוהיר, לשעבר הבעלים של אינטר, פילדלפיה סיקסרס ו-DC יונייטד, התבטא בנושא לפני מספר חודשים ואמר: "אנחנו כמארחים צריכים לקבל כל נבחרת שהעפילה".

"אינדונזיה חלוקה בדיון הזה", מסביר רחמן. "הרבה אנשים פה חושבים שאסור לשחק נגד ישראל, ושאסור שישראל בכלל תגיע לפה, אבל הרבה אנשים גם אומרים שצריך לתת לנבחרת ישראל להגיע ולהשתתף כמתוכנן - כי זה קודם כל ספורט ולא צריך לערבב את זה פוליטיקה".

טורניר רשמי של פיפ"א משנה חוקים במדינות. כך למשל כאשר קטאר נבחרה לארח את מודניאל 2022 היא התחייבה לתת לאוהדים ישראלים להיכנס, כחלק מהדרישה של פיפ"א שבטורנירים שלה, המדינה המארחת מחוייבת לאפשר לנבחרות ואוהדים מכל מדינה חברה בארגון להכנס ולצפות במשחקים.

למעשה - כאשר מדינה מארחת טורניר של פדרציית הכדורגל העולמי, המדינה הזו הופכת למדינת פיפ"א. אחד הפתרונות שבכירים בארגון ניסו לקדם עד לא מזמן לפי מקורות בארגון, הוא שישראל תשובץ בכל מקרה לבית שישוחק בבאלי. באלי הוא אי עם רוב של אוכלוסייה הינדואיסטית, ושונה משאר אינדונזיה.

למרות זאת, השבוע, היוזמה הזו חטפה מכה קשה. מושל באלי, וויאן קוסטר, שלח מכתב לשר הספורט האינדונזי בו הוא סרב לארח את הנבחרת הישראלית בזמן גביע העולם. "למרות מה שהמושל הצהיר, באלי היא עדיין הפתרון הכי טוב בשביל שישראל תגיע לפה ותתחרה", רחמן מסביר.

אוהדי נבחרת אינדונזיה. Allsport Co., GettyImages
בית של כמה מועדוני ענק. אוהדים באינדונזיה/GettyImages, Allsport Co.

צריך להבין שאינדונזיה היא מדינה חשובה בכדורגל הדרום מזרח אסיאתי. היא הבית של מועדוני ענק כמו פּרסיבּ באנדונג, פרסיפורה ג'איאפורה ופרסיג'ה ג'אקרטה, שלכל אחד מהם מיליוני אוהדים במדינה ובמדינות שכנות (מלזיה, סינגפור ועוד), ועשרות אלפים באצטדיון בכל משחק. הטורניר השנה יוצר קצת בעיות לוגיסטיות מבחינת המועדונים הגדולים וכבר יש מתח מבחינת לוחות הזמנים, כשהקבוצות הגדולות צריכות לדאוג לאצטדיונים חלופיים.

הציפיות של המקומיים מהנבחרת המוקמית בשמים. "אנחנו תמיד מצפים מהנבחרות שלנו להגיע רחוק", אומר רחמן, "הרבה תלוי בבית שנקבל, אבל כולם די בטוחים שאפשר להגיע לרבע הגמר", הוא אומר. "העולם יראה את התשוקה והקסם של הקהל האינדונזי בטורניר הזה".

פאוזן, בלוגר אינדונזי מוכר הכותב תחת השם Footyrankings, אומר לוואלה! ספורט: "התמיכה הציבורית תהיה נפלאה. התשוקה לנבחרת הלאומית פה אדירה בכל הגילאים, והאווירה במשחקים של אינדונזיה צפויה להזכיר את האווירה במשחקים גדולים שיש בליגה".

אז זהו, שלא בטוח שזה בהכרח חיובי. התשוקה באינדונזיה לכדורגל אכן אדירה, ולעיתים גם חורגת מגבול הטעם הטוב. בעשור האחרון יש יותר ויותר התנגשויות בין אוהדים ובין שוטרים באצטדיונים, כמו שמה שקרה באוקטובר שעבר, כשלפחות 129 אוהדי כדורגל נהרגו באצטדיון קאנג'ורוחאן בעיר מאלאנג, במשחק ליגה בין ארמה לפרסבאיה. אוהדים פרצו למגרש, המשטרה ירתה גז מדמיע ועשרות נמחצו למוות ביציע. חלק מההרוגים מתו משאיפת יתר של גז.

אז האם שחקני נבחרת ישראל יכולים להרגיש בטוחים לסוע לאינדונזיה? אם שואלים את רחמן אז כן. "אינדונזיה היא מקום בטוח. גם לאוהדים ולתקשורת. גם כשמלזיה מגיעה, וזו יריבות קשה מאוד, הדברים עדיין מתנהלים בבטחה". גם פאוזן מאשר: "הממשלה האינדונזית וההתאחדות הבטיחו לערוב לבטיחות ולהכנות של הנבחרת הישראלית, ככה שגם אם זה לא יהיה בבאלי, היא תוכל להתארח ולשחק בערים אחרות ללא בעיה", הוא אומר.

אינדונזיה: 129 בני אדם נהרגו ו-180 נפצעו בהתפרעות באצטדיון כדורגל. 2 באוקטובר 2022/סוכנות הידיעות רויטרס

עוד על נבחרת הנוער

אז למרות ההפגנות, נראה שרק מהלך יוצא דופן, בטווח זמן קצר, ימנע או יסכן את ההשתפות של נבחרת ישראל במונדיאליטו. אבטחה של משלחות ספורט רשמיות היא תרגולת מוכרת לשירותי הביטחון הישראלים, ובנוסף לא סביר שהמדינה המארחת תסתכן בהרחקה מפיפ"א ובושה בינלאומית, אם במקרה תחליט לא לאפשר לישראל להגיע, תאפשר פגיעה בנבחרת בזמן השהות שלה במונדיאליטו, או יתרה מכך, תוותר על האירוח כך פתאום פחות מחודשיים לפני שריקת הפתיחה. אינדונזיה הושעתה מפיפ"א בעשור הקודם בגלל מעורבות ממשלתית בכדורגל, וכעת כשכל העיניים עליה, לא סביר שיקחו שם סיכונים.

בינתיים, גורמים פיפ"א המעורים בהכנות ובנעשה בוועדה המארגנת של ההתאחדות האינדונזית משדרים עסקים כרגיל בשיחות סגורות ומתרכזים בהכנות לטורניר. גם אם הגרלת הבתים בשבת הבאה תזמן לישראל משחק בבאלי, וגם אם ההפגנות בג'קרטה ימשיכו ואף יתרחבו, גורם בהתאחדות לכדורגל אמר לוואלה! ספורט השבוע: "הפגנות היו ברוב המקומות שנבחרת ישראל הגיעה לשחק בהם. זה לא מנע מאיתנו לשחק שם, וגם לנצח בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully