וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוהדים מתו בזרועות השחקנים": נחשפים פרטים חדשים על האסון באינדונזיה

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 14:47

רגעי האימה, אלימות השוטרים, הילדים שנמחצו, השחקנים המבוהלים בחדרי ההלבשה. 18 שוטרים נחקרים בעקבות האסון במגרש הכדורגל, בהפגנות במדינה מכנים את המשטרה "רוצחים". כל מה שידוע על הטרגדיה

אינדונזיה: 129 בני אדם נהרגו ו-180 נפצעו בהתפרעות באצטדיון כדורגל. 2 באוקטובר 2022/סוכנות הידיעות רויטרס

במקביל לאבל הלאומי על האסון, באינדונזיה דורשים תשובות ולהבין מה בדיוק הוביל לאסון הגדול במשחק הכדורגל, שכבר הפך לאחד האסונות הקשים בתולדות הספורט.

במוצאי שבת אלפי אוהדים פרצו למגרש ועלו על הדשא לאחר שהקבוצה הביתית הפסידה במשחק באצטדיון קנג'ורוהאן במאלאנג, במזרח ג'אווה. המשטרה הגיבה בהתזת גז מדמיע. בבהלה הגדולה ובניסיון להימלט, אנשים נרמסו ונמחצו ביציאות. לפחות 125 אנשים נהרגו באסון, וביניהם עשרות ילדים, שהצעיר מביניהם בן 3. על פי דיווחים אחרים מספר ההרוגים גבוה בהרבה.

כמה אוהדים מתו בזרועותיהם של השחקנים שהם באו לעודד שעות ספורות קודם לכן, כך חשף מאמן קבוצה. "אני זוכר את רגעי האימה", אמר סרג'יו סילבה, כוכבה הפורטוגלי של הקבוצה הביתית, ארמה FC. "מכוניות משטרה בוערות, הכל שבור, נחילי דם, נעליים של אנשים... אנשים היו נואשים, הם ראו סביבם גופות וניסו לברוח", אמר לעיתון הספורט הפורטוגלי, A Bola.

הרשויות פתחו היום (שני) בחקירה בעקבות ההאשמות על התנהלות שערורייתית של המשטרה. לפחות 18 שוטרים נחקרים על פעולתם בשטח.

האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה. Ulet Ifansasti, GettyImages
האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה/GettyImages, Ulet Ifansasti
האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה. Ulet Ifansasti, GettyImages
האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה/GettyImages, Ulet Ifansasti
אינדונזיה: 129 בני אדם נהרגו ו-180 נפצעו בהתפרעות באצטדיון כדורגל. 2 באוקטובר 2022. רויטרס
אינדונזיה: 129 בני אדם נהרגו ו-180 נפצעו בהתפרעות באצטדיון כדורגל. 2 באוקטובר 2022/רויטרס

מה הוביל לאסון?

עוד לפני המשחק היו חששות לקראת המפגש בין הקבוצה הביתית Arema FC ליריבה הוותיקה, Persebaya Surabaya, קבוצה נוספת שבסיסה במזרח ג'אווה - שכן בין האוהדים הייתה היסטוריה של אלימות.

בגלל זה הופעלו אמצעי זהירות נוספים - כולל הצבה של יותר כוחות אבטחה "לאמצעי מניעה", כך על פי מאייק אירה פוספיטה, סגנית המזכירה הכללית של התאחדות הכדורגל האינדונזית.

הרשויות גם אסרו על אוהדי פרסבאיה להגיע למשחק. כלומר, באצטדיון נכח רק ​​קהל ביתי - 42 אלף איש צפופים ונרגשים. כשהמשחק הסתיים, ארמה הפסידה 3:2, "וזו הנקודה שבה חלק מהאוהדים פרצו למגרש, ומשם זה הידרדר מהר", אמרה פוספיטה.

לא ברור מה קרה אחר כך, אבל כאן המחלוקת. הרשויות בינתיים לא מוכנות לדווח על הרצף הכרונולוגי של האירועים בשטח. מה שידוע הוא שלאחר שריקת הסיום עברו אוהדי ארמה למגרש, שם התכנסו כדורגלני הקבוצה באמצע.

סרג'יו סילבה אמר שרבים מאלה שפרצו למגרש הגיעו ככל הנראה כדי "להראות תמיכה, ולא לתקוף". אבל כשהמצב הסלים, השחקנים חזרו לחדרי ההלבשה.

בשלב מסוים המשטרה החלה לירות גז מדמיע לתוך ההמון על מנת לפזר את אלפי האנשים. על פי העדויות, הגז המדמיע נורה בכמות גדולה, רצופה ומהירה.

על פי עדי ראייה, המשטרה הייתה "אכזרית ואלימה" שלא לצורך - ובמקביל לענני הגז הצורבים, השוטרים הכו אוהדים באלות.

הגז, האלימות והמהומה הביאו ליציאה המונית של אוהדים לכיוון היציאות הצרות של האצטדיון. אלפים החלו להסתער זה על זה, בזמן שרבים סבלו משאיפת גז, מה שהגביר עוד יותר את הלחץ על השערים.

אוהדים רבים אף החלו לנסות לשבור את קירות האצטדיון ואת החומה כדי לנסות להיחלץ. הלחץ הכבד על השערים הסגורים לחצו אוהדים על גדרות ברזל. קירות קרסו על אוהדים, בזמן שהשחקנים מתבצרים בחדרי ההלבשה - ושמעים מבפנים את שאגות ההמון ואת צרחות המצוקה במסדרונות.

"היו אוהדים שמתו בזרועותיהם של שחקנים", אמר חאבייר רוקה, מאמן ארמה, "אני מרוסק נפשית. אני מרגיש נטל כבד, אפילו אחריות כבדה... אני חושב שהמשטרה הגזימה".

אסון במשחק כדורגל, אינדונזיה. מתוך טוויטר, אתר רשמי
עשרות גופות, והשוטרים יורים/אתר רשמי, מתוך טוויטר
האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה. Ulet Ifansasti, GettyImages
האצטדיון בו התרחש האסון באינדונזיה/GettyImages, Ulet Ifansasti
אזרחים אבלים אחרי האסון באצטדיון באינדונזיה. Ulet Ifansasti, GettyImages
אזרחים אבלים אחרי האסון באצטדיון באינדונזיה/GettyImages, Ulet Ifansasti

כאמור, מספר ההרוגים המדויק טרם אושר. אוהדים רבים עדיין מאושפזים בבתי חולים ומטופלים, וחלק מהפצועים סובלים מפציעות מוחיות. בתקשורת נמסר כי גם בתי החולים כמובן לא היו עורכים לקבל כמות עצומה כזאת של נפגעים, ולרבים נגרם נזק גדול בעקבות טיפול מאוחר ומערכת מסורבלת.

על פי המשטרה, במהלך ההתפרעות מתו גם שני שוטרים. במשטרה האשימו אוהדים בתקיפת שוטרים ובפגיעה במכוניות, כשאכן על פי הצילומים ניתן לראות הריסות של כלי רכב שרופים והפוכים.

במהלך הפגנות ברחבי המדינה ביממה האחרונה דורשים המפגינים מהמשטרה לתת דין וחשבון. בג'קרטה הבירה קראו המפגינים "רוצחים! רוצחים!" - ונשאו שלטים עם הכיתוב "טבח קנג'ורוהאן".

מוחמד מחפוד מחמודין, השר לעניינים פוליטיים, משפטיים ובטחוניים באינדונזיה, אמר שהממשלה מבקשת מהמשטרה "לחשוף את העבריינים המעורבים בפשע". לדבריו, שוטר נראה בצילומים מבצע מעשה לא חוקי, מבלי לציין במה מדובר. במקביל, המשטרה הודיעה על חקירה של 18 שוטרים ש"החזיקו את כלי הנשק".

משחקי כדורגל באינדונזיה ידועים בהתלקחויות אלימות בין אוהדים. גם לכוחות המשטרה של אינדונזיה יש רזומה של כוח אכזרי - שזכה לביקורת על שימוש תכוף בגז מדמיע, למרות שהוא נאסר על ידי פיפ"א כאמצעי לשליטה בהמונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully