וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאורי הזוועה מאינדונזיה: "עשרות ילדים נרמסו, הגופות הכחילו מהגז"

הפרטים מאחורי "אסון הכדורגל הכבד בכל הזמנים" נחשפים: המשטרה פעלה בניגוד לחוקים כשהתיזה גז מדמיע ליציעים, שהיו מלאים מעבר לקיבולת של האצטדיון. ההשלכות: הרחקה אפשרית מפיפ"א, ושלילת אירוח הגביע העולמי עד גיל 20 בו תשתתף גם נבחרת ישראל

תיקתקנו: סיכום אירועי היום בספורט, 2.10/ספורט1

יש מי שכבר מגדיר זאת כ"אסון הכדורגל הכבד בכל הזמנים": מניין ההרוגים במשחק הכדורגל באינדונזיה גדל ככל שהשעות נוקפות, ולאט לאט מתבררים מימדי הזוועה. הדיווחים הרשמיים האחרונים מספרים על לפחות 174 הרוגים ועל למעלה מ-200 פצועים - חלקם הגדול במצב אנוש, עם פגיעות קשות ומסכנות חיים.

המהומה החלה בתום המשחק בו פרסבאיה ניצחה את ארמה 2:3, כשאוהדי הקבוצה המפסידה פרצו לכר הדשא והמשטרה הגיבה בגז מדמיע. אלו, גרמו לדריסה וחנק בקרב רבים - כך, מסר מפקד משטרת מזרח ג'אווה שבמדינה, ניקו אפינטה.

גופות אחרי האסון במשחק הכדורגל באינדונזיה. רויטרס
גופות מחוץ לאצטדיון/רויטרס
המשטרה מתיזה גז מדמיע במשחק הכדורגל באינדונזיה שהסתיים באסון. רויטרס
המשטרה פעלה בניגוד לחוק. התזת גז מדמיע ליציעים/רויטרס
ניידת משטרה שהוצתה אחרי משחק הכדורגל באינדונזיה. רויטרס
גם החוליגנים הלהיטו את הרוחות. ניידת משטרה שהוצתה מחוץ לאצטדיון/רויטרס

בסרטונים מהאירוע נראים השוטרים מתיזים כמות אדירה של גז מדמיע, וזורעים בהלה ופאניקה ביציעים. כעת מתברר שהתזת גז מדמיע באצטדיונים נאסרה על ידי פיפ"א לפני שנים רבות. זהו היה הגורם לאסון הגדול הקודם שהתרחש באצטדיון באקרה, בירת גאנה, בשנת 2001, בו מתו 126 בני אדם.

קצין המשטרה הבכיר באירוע סיפר לסוכנות הידיעות "רויטרס" שהתזת הגז המדמיע נועדה לעצור את ה"אנרכיה" ביציעים. "היה שם כאוס מוחלט, והיינו חייבים לנקוט בצעדים משמעותיים. האוהדים השתוללו, פרצו למגרש ותקפו שוטרים. מחוץ לאצטדיון, הם הבעירו רכבי משטרה וגרמו לנזק עצום. לא הייתה ברירה אלא להשתמש באמצעים מתקדמים לפיזור הקהל", הסביר. כשנשאל האם היה מודע לכך שתקנות פיפ"א אוסרות על התזת גז מדמיע ליציעים, הוא התחמק.

מחדל נוסף נוגע לכמות הקהל ששהתה באצטדיון. על פי גורמים רשמיים, נמכרו למשחק 42 אלף כרטיסים - אף שהקיבולת של האצטדיון היא 38 אלף מקומות בלבד. על פי הערכות, יציע ספציפי אליו כוון הגז המדמיע - שהותז בכמות אדירה - היה מאוכלס ביותר מ-120 אחוז. זו אחת הסיבות העיקריות למספר ההרוגים והפצועים הגבוה.

אזהרה: תמונות קשות

כך או כך, ברור שלצד האלימות של החוליגנים שהולכת וגואה בכדורגל האינדונזי (בשנה שעברה נרצח אוהד של אחת הקבוצות במהלך עימות עם אוהדים יריבים), התנהלות המשטרה גבתה מחיר כבד.

עד ראייה באצטדיון סיפר בריאיון לרשת "CNN" על התמונות הזוועתיות מהאצטדיון, ואמר ש"ראיתי עשרות גופות של ילדים מוטלות ברחבי האצטדיון. כמות הגז המדמיע הייתה כה מאסיבית, שהגופות הכחילו לחלוטין". על פי עדויות נוספות, כוחות ההצלה שהגיעו למקום התקשו להשתלט על האירוע, פינו קודם כל את הגופות והשאירו פצועים רבים בשטח כשהם במצב קשה, כשחלקם גססו למוות.

הכאוס נמשך גם בבתי החולים באיזור, שלא היו ערוכים לאסון בסדר גודל כזה והתקשו לקבל את הפצועים. הפצועים הראשונים שקיבל טיפול, היו חולים שהוגדרו במצב קשה בעקבות חוסרת אספקת חמצן למוח.

השלכות האסון עלולות להיות מרחיקות לכת עבור הכדורגל האינדונזי. על פי דיווחים במדינה, פיפ"א עשויה להרחיק את ההתאחדות המקומית לצמיתות בשל הפרת נהלי הבטיחות של הארגון. בין אם פיפ"א תבחר בצעד הקיצוני או לא, אירוח גביע העולם עד גיל 20 אליו העפילה גם נבחרת ישראל, שאמור להתקיים בחודשים מאי ויוני בשנה הבאה, נמצא כעת בספק גדול וגוברים הסיכויים שהטורניר יועתק למדינה אחרת. בנוסף, גם האפשרות של אירוח אליפות אסיה שעמד על הפרק, כבר נראה רחוק מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully