וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עולים מפסק הזמן: האם יש סיכוי (או רצון) להציל את עונת הכדורסל?

14.4.2020 / 19:00

בשעה שראשי הכדורגל נלחמים לחזור לפעילות, מהפרקט המושבת נשמעים מסרים הפוכים. בין הקבוצות לשחקנים יש נתק, הנזק הכלכלי כבר נגרם וכולם ממתינים להחלטות מסביב. מנהלת הליגה תדון באפשרות לסיים את העונה, וכינסנו מאמן, שחקן, יו"ר ובעלים לדיון בסוגיה

קלי מקארתי/מערכת וואלה! ספורט

בסרטון: קלי מקארתי במסר לאוהדי הפועל ירושלים

בתחילת השבוע הבא צפויים חברי דירקטוריון מנהלת הליגה בכדורסל להתכנס לשיחת זום ראשונה מאז הפסקת הפעילות, לפני כחודש. ההחלטה נראתה אז כמו הכנה להודעה על סיום העונה בליגת העל, אלא שמאז חלו לא מעט תמורות במדינה, וגם הקבוצות, השחקנים והאוהדים חשים בשינוי.

בעוד ליגת הכדורגל עושה את כל מאמציה על מנת לחדש את העונה, לאחר שתינתן האפשרות לשוב ולשחק, בכדורסל לא נשמעו הכרזות דומות. ההפך הוא הנכון: הקולות הבוקעים מתוך המנהלת מדברים על ההשלכות שיהיו לביטול הליגה, או כמו שהיטיב לסכם זאת אחד מחברי הדירקטוריון: "לא שמענו תוכנית אופרטיבית שאנחנו יכולים להציג לשחקנים, או שאפשר להתחיל להתקדם איתה. אנחנו כבר חודש בעמדת המתנה, מחכים לצעד הבא, ומקבלים עדכונים חלקיים".

ישיבת דירקטוריון מנהלת הליגה, שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב, יוסי שרעבי מנכ"ל משרד הספורט. עודד קרני, אתר רשמי
"לא שמענו תוכנית אופרטיבית שאפשר להתחיל להתקדם איתה". דירקטוריון המנהלת/אתר רשמי, עודד קרני

על דבר אחד מסכים כמעט כל מי שמשוחחים עמו בתקופה האחרונה - בתקופה הנראית לעין לא יהיו משחקי כדורסל ישראלי. רובם המוחלט של הזרים האמריקאים עזב לארה"ב, ובניגוד לכדורגל, שם יהיה קל יותר להחזיר את השחקנים למסגרת קבוצתית, כאן מדובר בעוד מכשול בדרך. "לא נראה לי שזו מחשבה ריאלית לחזור", הודה קפטן הפועל אילת, אבי בן שימול. "זה נחמד לחשוב על זה, אבל לא באמת יודעים איך חזרה של הליגה תשפיע. כרגע יצטרכו להכניס את כל מי שחוזר לארץ לבידוד של שבועיים, ואחרי זה לחזור להתאמן, ולהחזיר את השחקנים לשחק כקבוצה. זה נשמע לי כמו מחשבה קיצונית מדי".

ידידיה רפפורט, נציג הבעלות הפרטית בהפועל תל אביב, ומי שהשקיע בשנים האחרונות מיליוני שקלים באדומים, סבור שאי אפשר למשוך עוד את ההחלטה. "אני לא טוען שצריך לסגור את הליגה, אבל הסיכוי שהליגה הזאת תחזור במצב נורמלי הוא פחות מקלוש. צריך לקבל החלטה, במקום שכולם יישבו ויחכו. הזרים יחזרו? כמה יישארו שם? כל המשוואה תשתנה לגמרי לעומת מה שהיה קודם לכן".

מאמן עירוני נהריה, דני פרנקו, מסביר שיש שלבים בדרך לחזרה לליגה. "אנחנו לא מנותקים מהאוכלוסייה. עד שלא יוכלו לבדוק את כל השחקנים, זה בעייתי. אני לא גורם רפואי, אבל ספורטאים צריכים תנאים להתאמן, קודם כל ברמה האישית - עבודה עם כדור, בחדר כוח. צריך להתחיל איפשהו בעבודה הזאת, ועד שלא יוכלו לבדוק את כל הפעילים, קשה לדבר על חזרה למסגרת. אני לא יודע אם יש הבדל בין מסגרת חינוכית בבית ספר למסגרת קבוצתית של קבוצת כדורסל. יש יותר לחץ לשחרר ילדים לבתי ספר מאשר ספורטאים לקבוצת כדורסל, אבל הוא נובע מסיבות כלכליות. זה מצב מתגלגל, וצריך לבחון את הדברים צעד אחרי צעד. לספורטאים יש רעב לחזור בצורה הכי בטוחה שאפשר. השחקנים בקשר זה עם זה, ומנסים לשמור על הגוף במצב הכי טוב שאפשר".

יו"ר עירוני נס ציונה, יניב מזרחי, שהיה מהתומכים בתוכנית היחידה שכן הועלתה, ונזנחה בינתיים, של קיום טורניר לסיום העונה במקום מבודד, טוען שלמרות העלויות הגבוהות, לא צריך לפסול אותה. "הרעיון היה קצת שאפתני, אבל הוא עדיין ישים. ברגע שמבודדים את כולם במקום אחד, אז זה אפשרי. זה לא מופרך. יכול להיות שזה יקר, אבל כל הגורמים מבינים שאנחנו באירוע בעייתי מאוד. הכי קל לסגור את הכדורסל, אבל תפקידנו הוא לראות מבחינה אסטרטגית איך מחזירים אותו. אני יודע שזה לא ישים לחזור לשחק בזמן הקרוב, בטח עם קהל, אבל אני בעד לחשוב בכל זמן נתון ולראות איך חוזרים לפעילות".

אבי בן שימול שחקן הפועל אילת. דני מרון
"לא נראה לי שזו מחשבה ריאלית לחזור". אבי בן שימול/דני מרון

מאחורי ההחלטה על סיום אפשרי של ליגת העל עומד היבט כלכלי, שעליו לא מדברים בצורה רשמית. לקבוצות קשה עדיין לאמוד את הפגיעה הכספית במצבן, אך ההערכה שמדובר בעשרות אחוזים מהתקציבים. ברקע קיים מאבק שכבר מתקיים בכדורגל בגלוי, ובכדורסל הוא עוד יתקיים - על המשכורות שהשחקנים לא קיבלו.

חלק מהקבוצות כבר סיכמו עם השחקנים הזרים את תנאיהם למקרה שהליגה לא תחזור, אך אחרות ממתינות להחלטות ולתקדימים שיגיעו מאירופה. על פי חלק מהשמועות, ה-BAT, המוסד הקובע בפיב"א, יכריע כי הקבוצות יצטרכו לשלם כשני שליש מהשכר שטרם שולם לשחקנים. הקביעה הזאת צפויה להיות תקפה רק לזרים, בעוד אצל השחקנים הישראלים המצב שונה, מאחר שרובם הוצאו באופן חד צדדי לחופשה ללא תשלום.

"אנחנו במצב עדין", מודה שחקן בכיר בליגה. "נחכה לראות מה יקרה, ואז אני מאמין שהמגעים יחודשו. יש לנו מחויבות לקבוצות, אבל גם להן יש מחויבות כלפינו. להתנער ולשלוח אותנו לחופשה ללא תשלום זה לא פתרון".

רפפורט מוסיף ואומר: "אני לא חושב שיש לזה משמעות אם הליגה נסגרה עד עכשיו או לא. הנושא הכלכלי נדחק הצידה. בכל מקרה, כשתהיה החלטה סופית, קבוצות תגענה להבנות עם השחקנים".

דני פרנקו מאמן עירוני נהריה. דני מרון
"יש תחושה שמחכים לראות מה יעשה הכדורגל, ואז נראה לאן פני הכדורסל מועדות". דני פרנקו/דני מרון

במנהלת ממשיכים ללמוד את המצב הכלכלי, כשההערכות הן שהפגיעה של הקפאת הליגה ולאחר מכן סגירתה תגיע למיליוני שקלים. "ממה שאני מבין, המנהלת קיבלה מכה בכך שיש גופים שהעבירו פחות כסף ממה שהיו אמורים. המשך הליגה טוב לנו מהבחינה הזאת", אומר רפפורט.

יניב מזרחי טוען שהפגיעה בקבוצות היא כבר עובדה קיימת. "יש לנו אחריות כלפי השחקנים והעובדים לדאוג לכך שיהיה כדורסל במהירות האפשרית. אנחנו לא אלה שצריכים לחתוך עם גליוטינה את עתיד הענף. הנזק כבר נגרם, גם אם תהיה ליגה. אבל אם היא לא תהיה, הנזקים יהיו מעבר לכלכליים".

העלייה האפשרית של בני הרצליה והפועל חיפה מהלאומית תגדיל את ליגת העל, ותקטין את הנתח היחסי שכל קבוצה מקבלת ממענקי המנהלת. "נושא של הגדלת הליגה לא צריך להיות בגדר איום. אני חושב שאסור שיהיו בליגה יותר מ-12 קבוצות", אומר רפפורט.

יניב מזרחי יושב ראש עירוני נס ציונה. מגד גוזני
"לא חושב שאפשר לקבל החלטות במצב הנוכחי". יניב מזרחי/מגד גוזני

"בשיחות בין המאמנים והשחקנים יש תחושה שאנחנו מחכים לראות מה יעשה הכדורגל, ואז נראה לאן פני הכדורסל מועדות", מודה פרנקו, "אני שומע את זה מהרבה אנשים. קראתי שהייתה קבוצה שרצתה לחזור להתאמן ולא אישרו לה. אין אולימפיאדה בקיץ ולא יהיו אירועים ספורטיביים, אז יש מרווח נשימה. ה-NBA כנראה ימציא לוח מחודש, ותהיה תקופה שבה כל ליגה תוכל להחליט מה היא רוצה. הדראפט יהיה בתאריך אחר, מחנות האימונים ישתנו, יש מצב שליגת הקיץ תזוז לספטמבר. זה נותן הרבה יותר גמישות לליגות השונות, והשאלה היא באילו סגלים. יכול להיות שזר או שניים בקבוצה לא יחזרו, אבל תמיד יהיה מי שירצה לבוא. יש מרווח זמן לבוא ולנצל את הקיץ לפעילות ספורטיבית".

מזרחי מסכם: "יש אי ודאות גדולה, ואני לא חושב שאפשר לקבל החלטות במצב הנוכחי. צריך לחכות ולראות לאן זה יתפתח. אולי זה נראה חסר סיכוי, אבל יש הרבה זמן. איגוד הכדורסל עשה תוכנית מצוינת לאופציה של חזרה לשגרה, והוא הגדיר את זה כמו שצריך עם תאריך יעד סופי. זה מה שאני מאמין שגם אנחנו צריכים לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully