וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובר מתחת למדר: נועם דוברת הופך לאחד הכוכבים של הכדורסל הישראלי

10.2.2020 / 13:30

הוא לא זוכה לכותרות כמו אבדיה ומדר, והמספרים שלו לא בשמיים, אבל בגיל 17 נועם דוברת הפך לשחקן מוביל במכבי ראשון לציון, רושם נתונים שלא נראו מאז גיא גודס ומתחיל לעורר עניין אפילו ב-NBA. הערב (21:00) הוא בא להפתיע את הפועל ירושלים

צילום וידאו: יותם רונן, עריכת וידאו: ירדנה עבודי פוקס

עד למשחק הליגה הקודם של מכבי ראשון לציון, נגד הפועל באר שבע, נועם דוברת הספיק כבר לפתוח שבע פעמים בחמישייה; הוא שותף במשך יותר מ- 25 דקות בשני המשחקים האחרונים ביורוקאפ, ושבוע לפני כן רשם שיא של 18 נקודות נגד גלבוע/גליל. אלא שבמשחק האחרון נוצר שילוב מיוחד, שהעצים שוב את ההיסטוריה שרושם רכז הכתומים. במשחק משמעותי בחר גיא גודס להעניק לדוברת לא פחות מ-30 דקות ומקום בחמישייה, והוא גמל לו בהופעה סולידית של שמונה נקודות וארבעה אסיסטים. זו לא הייתה הצגה מרשימה מדי, אבל כבר באמצע העונה המלאה הראשונה שלו בבוגרים - תפס דוברת את אחד המקומות המובילים בקבוצה.

עיני הכדורסל הישראלי כולו נשואות מתחילת העונה לדני אבדיה, ואחריו לים מדר. הראשון צפוי להיבחר בצמרת דראפט ה-NBA הקרוב, והפך לאחרונה לשחקן רוטציה מוביל במכבי תל אביב; השני פרץ לאט לאט בשנה שעברה, והעונה הפך לרכז מוביל בהפועל תל אביב, שגורם לאנשים מעבר לים להסתכל עליו ברצינות. גם שמו של דוברת נכתב בפנקסי הסקאוטים, כשהוא רושם מספרים טובים ממדר בגילו, ומקבל יותר הזדמנויות מאבדיה, אבל אולי לא זוכה לתשומת הלב שמגיעה לו. הערב (שני, 21:00, 5 פלוס) הוא יוביל את ראשון לציון בחצי גמר גביע המדינה נגד הפועל ירושלים, ויקבל הזדמנות להוריד את חבריו מהכותרות - לפחות לשלושה ימים.

נועם דוברת שחקן מכבי ראשון לציון. קובי אליהו
משחק טוב שלו מול ירושלים, ואף אחד כבר לא יוכל להתעלם ממנו. נועם דוברת/קובי אליהו

לאורך ההיסטוריה היו כמה וכמה כוכבים שעשו את פריצת המדרגה שלהם בכדורסל הישראלי בגיל צעיר. ממיקי ברקוביץ', דרך מוטי דניאל, גיא גודס, עודד קטש, דורון שפר, יותם הלפרין, עומרי כספי, ועכשיו אבדיה ומדר. דוברת נכנס לרשימה הזאת במקום מכובד. הוא השחקן שמשחק הכי הרבה דקות בגיל 17 מאז הפך גודס, מאמנו, לישראלי המוביל של הפועל חיפה בסוף שנות ה-80. כספי, הלפרין, אבדיה ומדר שיחקו פחות ממנו, וקטשפר אפילו לא קיבלו עדיין צ'אנס בבוגרים.

אלא שהסיפור של דוברת מקבל טוויסט מעניין יותר. מלבד היותו כדורסלן מצליח, מדובר בתלמיד מחונן. הוא היה אמור להיות עכשיו בכיתה י"ב, אבל סיים את לימודיו כבר בשנה שעברה, ולפני שנתיים החל לקחת קורסים באוניברסיטה. כרגע, הוא מתרכז לחלוטין בכדורסל, כשבראשון לציון נותנים לו את המעטפת המלאה כדי לנסות ולקדמו.

"נועם הוכיח בגרות ויכולות כשהוא שיחק בנוער, מי שמכיר אותו גם בתור אדם רואה ילד שהוא עדיין נער, אבל בוגר בחשיבה שלו, בוגר בהחלטות שלו ויודע מה הוא רוצה לעשות בחיים", מספר יו"ר מכבי ראשון לציון, יצחק פרי. "בגיל 15 הוא כבר למד באוניברסיטה, ואמר להורים שלו שהוא רוצה להיות כדורסלן. הוא לקח על עצמו אתגר להתקדם בענף קשה.

"לפני שנתיים ראינו את הפוטנציאל שיש בו והחלטנו לחזור על מה שעשינו לפני שש שנים, כשהקפצנו את שון דאוסון, אור סולומון ואור קורנליוס לבוגרים. אבל אז טעינו, והרצנו חמישה שחקנים צעירים יחד. הפעם לקחנו אותו והוספנו במחצית השנייה של העונה את טל פלד, שגם הוא יהיה שחקן מוביל בליגת העל, ואנחנו נותנים להם להתמודד מול הבוגרים ולקיים עבודה אישית עם מאמן אישי".

בראשון לציון החליטו לא להעמיס על דוברת, כפי שעשו במכבי תל אביב והפועל תל אביב עם אבדיה ומדר, ופטרו אותו ממשחקי קבוצת הנוער. "בתחילת העונה קיימנו ישיבת הנהלה והצבנו שלוש מטרות - להשתתף באחד המפעלים הבכירים באירופה, להגיע לפיינל פור של הליגה ולהפוך את נועם לשחקן בוגרים מכובד", מספר פרי. "המאמנים אמרו שאם הוא ישחק גם בנוער, ויהיה רגל פה ורגל שם, זה לא יתרום, אז ויתרנו. המטרה של מחלקת הנוער היא לגדל שחקנים. לקחת אליפויות בנוער זה על הדרך. יש קבוצה טובה מאוד עם שחקנים טובים בנוער, אנחנו מובילים את הליגה בלי הפסד, ניצחנו את מכבי תל אביב והפועל תל אביב. אני מקווה שנזכה באליפות, כפי שקרה בליגת התיכונים עם אותם שחקנים. נצטער אם לא נזכה, אבל נסתכל על העובדה שנועם עושה התקדמות ענקית".

נועם דוברת שחקן נבחרת הנוער בכדורסל. פיב"א, אתר רשמי
החל את הפריצה שלו כבר בקדטים. דוברת במדי הנבחרת/אתר רשמי, פיב"א

את הפריצה לבמה הבינלאומית החל דוברת באליפות אירופה לקדטים לפני שנתיים, כשהוביל את נבחרת ישראל עם 14.4 נקודות ו-4.1 ריבאונדים למשחק. הקיץ, כאחד השחקנים הצעירים בנבחרת הנוער, השתדרג ל-16.1 נקודות, 5.3 ריבאונדים ו-4.5 אסיסטים ואף נבחר ל-MVP של אליפות אירופה דרג ב'. עד כה העונה המספרים שלו אינם מרשימים באותה מידה; הוא עומד על 4.7 נקודות ו-1.6 אסיסטים בליגה וקלע 3.2 נקודות ביורוקאפ. ולמרות זאת, במספר משחקים בהם בלט, הראה איזה כישרון מיוחד טמון בו.

אחד ממאמני ליגת העל שפגש העונה את דוברת, מספר שאחד הדברים המיוחדים בו הוא שמדובר בשחקן התקפי טוב, אך היכולת ההגנתית שלו היא זו שלא אופיינית לשחקן כל כך צעיר. "שבועיים לפני כן שיחקנו נגד שחקן צעיר אחר, שכדי לא להעליב אותו לא נזכיר את שמו. ביקשתי מהגארד המוביל שלי לקחת אותו כל הזמן לסל. הוא סיים עם 20 נקודות בערך, עד שהמאמן היריב הוציא אותו. שיחקנו נגד ראשון ואמרתי לו, אתה רואה את דוברת, תקוף אותו. אחרי שתיים או שלוש התקפות, כשראיתי שהוא מתקשה, ודוברת חוטף לו או חוסם אותו, הבנתי שזה לא אותו קנה מידה שהתרגלנו".

גיא גודס מאמן מכבי ראשון לציון. קובי אליהו
הפך את דוברת לשחקן רוטציה לגיטימי. גיא גודס/קובי אליהו

את הפוטנציאל של דוברת לא גילו רק בראשון לציון ובנבחרות הצעירות. סוכן השחקנים אבי זילברמן, המייצג כמעט את כל השחקנים הזרים במכבי תל אביב והפועל ירושלים, וחלק גדול מהשחקנים הישראלים בליגת העל, לקח את דוברת עוד לפני החוזה המקצועני הראשון שלו, ובקיץ שעבר חתם על חוזה לארבע שנים במכבי ראשון לציון. לפי החוזה, דוברת יישאר בשנתיים הראשונות במדים הכתומים, ולאחר מכן תהיה לו אופציית יציאה ליורוליג ול-NBA.

בחודשים האחרונים צפו בדוברת מספר אנשי NBA, שהגיעו לישראל כדי לבחון את אבדיה ומדר. בין היתר נציגי אינדיאנה ואטלנטה כבר צפו בדוברת, וגם כתב רשת ESPN מייק שמידט, שהגיע לישראל במסגרת המסע האירופי שלו. נציגי סוכנויות שחקנים אמריקאיות גדולות הביעו עניין בהחתמתו, ובהם אקסל ספורטס ופריוריטי ספורטס, חברות עם עשרות שחקנים ב-NBA. גם סוכן העל של הכדורסל האירופי, מישקו רזנטוביץ', התעניין בשחקן לאור העבודה הקרובה שלו עם זילברמן, ואף עלתה מחשבה לצרף אותו לפרויקט שלו בסרביה בקבוצת מגה בימקס, אך הרעיון ירד מהפרק.

דקות המשחק והחשיפה שמקבל דוברת בראשון לציון גורמות לו, לסוכנו ולמשפחתו להיות מרוצים מהסיטואציה, ובעונה הבאה הוא צפוי להיות הרכז הישראלי המוביל של הכתומים. ברקע עומד קיץ מאוד משמעותי בקריירה שלו. דוברת אמור להיות הכוכב של נבחרת הנוער באליפות אירופה בטורקיה, וינסה להשאיר אותה בדרג א', הישג שבישראל לא הצליחו לרשום מאז שנת 2008. לאחר מכן, הוא אמור לחבור גם לנבחרת העתודה, אלופת אירופה, ולהיות חלק משמעותי גם במדיה. מאמן הנבחרת הבוגרת, עודד קטש, שקל להזמינו לסגל הרחב לקראת המשחקים נגד רומניה ופולין בהמשך החודש.

"נועם צריך להיכנס לנעליים גדולות, אבל אנחנו מאמינים בו מאוד", סיפרו באיגוד הכדורסל על הכישרון הצעיר שלהם, "כשמסתכלים על הדור שכבר עכשיו לובש את מדי הנבחרת הבוגרת, ונוסיף לזה את דני, ים, נועם וגם עמנואל שארפ, יש לנו עתיד מאוד ורוד לפנינו".

נועם דוברת שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
אנשי ה-NBA כבר עוקבים אחריו. נועם דוברת/ברני ארדוב

הכתומים, שנמצאים בעיצומה של עונה מצוינת, לא בונים על התעשרות מהצמיחה של דוברת. "אנחנו רוצים לבנות קבוצה שהבסיס שלה יהיה של שחקנים שגדלו במועדון מגיל אפס", אומר פרי. "יש לנו עכשיו שלושה שחקנים שיהיו מובילים. זה קו של מועדון, שמגדל 1,500 בני נוער, וההורים רואים שהילדים שגדלים אצלנו מקבלים חשיפה. נועם עלה בחמישייה ולא התרגש, ואני רוצה, שכל הילדים במחלקת הנוער ידעו שמכבי ראשון לציון מוכנה לתת במה לשחקנים טובים ולקחת סיכונים שגם נפסיד במשחק כזה או אחר על חשבון הניסיון הזה.

"גם על נועם כנראה לא נעשה כסף", ממשיך היו"ר הכתום, "בניגוד לכדורגל, שם אפשר לעשות כסף, בכדורסל יש בעיה. אין ערך כספי לכרטיס שחקן בענף הכדורסל. אנחנו נקדם את נועם, הוא חתום לארבע שנים במועדון, ואם לא יגיע ליורוליג או ל-NBA, אני מאמין שהוא יישאר במועדון".

כאמור, הערב ינסה דוברת להוביל את ראשון לציון לגמר, ואולי אולי בעוד שלושה ימים יהיה חלק מזכייה היסטורית שלה בגביע. התפקיד שלו יהיה משמעותי, אם כי חזרתו של פרדריק בורדיון לסגל תוריד את מספר הדקות שלו. למרות זאת, בראשון לציון מבטיחים שזו לא הפעם האחרונה שנראה את דוברת במעמד שיא של הכדורסל הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully