וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממי מפחד דייויד הילי? על מלך שערי מוקדמות היורו בכל הזמנים

16.11.2019 / 16:00

הארי קיין השווה את מאזנו לשל ערן זהבי (11) וכריסטיאנו צמוד אליהם (10) במאבק על מלכות השערים של מוקדמות יורו 2020. על הדרך הם ינסו לשבור את השיא של הצפון אירי, שכבש 13 במוקדמות 2008. תואר אישי ולא חשוב? סר הילי יחלוק עליכם. קיצור תולדות ההישג

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: שאול אדם

זה נהיה צמוד ולחוץ. הארי קיין, עם שלושער ב-0:7 מול מונטנגרו, נדבק לערן זהבי בראש טבלת הכובשים במוקדמות יורו 2020. לשניהם 11. כריסטיאנו רונאלדו עם שלושער משלו כבר עם 10. דזובה הרוסי יארח הערב את בלגיה - הוא עם 9. גם מיטרוביץ' שכבש צמד מול לוקסמבורג. המאבק על תואר מלך שערי המוקדמות פתוח לגמרי, והמנצח, כדי לנצח, אולי אף יצטרך לשבור גם שיא מפעל. רוברט לבנדובסקי שיהיה הערב בטדי לא יוכתר הפעם אבל ב-2016 הוא אפילו השווה את השיא. השיא של דייויד הילי. ואם אתם חושבים שהתעסקות במלך שערים ובשיאים היא עניין שולי, כנראה שאתם לא זוכרים את מוקדמות 2008 וכנראה שלא עקבתם אחרי נבחרת צפון אירלנד.

כשהילי כבש את ה-13 שלו בקמפיין 2008, שער ניצחון ב-1:2 מול דנמרק, הוא זכה לכבוד מלכים. כלומר, כבוד מלכות - כי לאחר מכן קיבל תואר אצולה מהמלכה הבריטית, ביום הולדתה. גם מנסיכי הענף, במקרה זה פלאטיני, שהעניק לו פרס על ההישג. "אני בטוח שהשיא יחזיק הרבה שנים", ספק ניחס מישל את החלוץ האירי, "יהיה מאוד קשה לשבור שיא כזה". הקודם, אגב, 12, נרשם על ידי דאבור שוקר במוקדמות 1996. כל 12 שנה, הא? להזכירכם, אנחנו במוקדמות 2020.

במרץ 2013 פרש השיאן הילי מנבחרת צפון אירלנד. היריבה האחרונה? נבחרת ישראל. הוא נכנס לשחק בדקה ה-83, ולא הושיע בהפסד 2:0 מול בחורי גוטמן. ערן זהבי, אז חולצה מספר 14, חגג איתו 7 דקות משותפות. היום הוא שני שערים מאחוריו. כפי שראיתם שלשום בפורטוגל ובאנגליה, הוא ממש לא לבד.

דייויד הילי צפון אירלנד. AP
יעקוב בדאגה אחרי זהבי, קיין ורונאלדו. דייויד הילי/AP

דייויד הילי הוכתר כגיבור קאלט צפון אירי עוד כשהיה בבטן של אמא שלו. כנער הרשים והגיע למחלקה הצעירה של מנצ'סטר יונייטד. את פרגוסון הוא פחות הרשים ויצא לנדודים. בתקשורת הבריטית השוו אותו לקלארק קנט של הקבוצות - כי בנבחרת הוא היה סופרמן. בפרסטון נורת' אנד כבש כמות יפה, בלידס היה בסדר גמור, באף יעד לא ממש הדהים. עד שלבש את המדים. הילי כבש צמד בבכורה מול לוקסמבורג; הוא סיים בצורת של כמעט 1,300 דקות, שנתיים של כדורגל בלי שער זכות של צפון אירלנד - עם גול מצמק ב-4:1 מול נורבגיה ב-2004; הוא ניצח את אנגליה עם 0:1 שלו ב-2005, הפעם הראשונה מאז 1972 שהירוקים רושמים וי במפגש החם הזה.

למונדיאל לא עלתה הנבחרת מאז 1986. ליורו, באותה נקודת זמן, לא עלתה אף פעם - ב-2016 עם חלוץ לוהט אחר, ויל גריג, רשמה הופעת בכורה בטורניר. הבתים היו אז בני שבע נבחרות, כלומר, 12 משחקים לכל אחת, אחלה קרקע לניפוח סטטיסטיקות. אבל מי חשב על הילי? כנראה שאפילו לא הוא עצמו. "היה לי מזל במשחקים הראשונים, ומשם המשכתי", אמר. ואכן, כבר במשחק השני כבש שלושער ב-2:3 העצום מול נבחרת ספרד, כולל צמד במצב של 2:1, והפך לראשון מאז ג'ורג' בסט שדופק טריו בווינדסור פארק.

הוא כבש גם שער בודד מול לטביה בבית, שלושער מול ליכטנשטיין בחוץ - שבעה השערים הראשונים היו שלו. הוא הוסיף צמד מול שבדיה בבית, צמד בבית מול ליכטנשטיין, שוויון זמני בהפסד לאיסלנד ומול דנמרק כאמור נכנס לספרי ההיסטוריה. 12 משחקים, 13 גולים - באותה תקופה בקבוצותיו לידס ופולהאם היה עם 12 גולים ב-49 משחקים. וזה לא רק ה-13 אלא העובדה שהנבחרת כולה כבשה 17 באותו קמפיין. 76.4% הילי.

עוד בוואלה! ספורט

הספין הגדול מכולם

לכתבה המלאה
הארי קיין שחקן נבחרת אנגליה. רויטרס
"להארי קיין נותרו 90 דקות כדי לשבור את שיאו של הילי. גם לכריסטיאנו. לזהבי 180. מעניין מה ההימור של הילי."/רויטרס

כשזה כבר הפך לקטע, כשה-12 של שוקר היו בטווח ראייה, הילי התביית. כשהמאמן לורי סאנצ'ס רצה להחליפו מול ליכטנשטיין, אחרי צמד, סירב בנימוס. "המשפחה שלי היתה ביציע ואני אדם גאה", הסביר. הוא הגיע מהכפר קיליליי, 2,500 קנאים, אבל באותם ימים כל המדינה עקבה, התעניינה ודיברה דייויד הילי. "עד שאתה שם, אתה לא יכול להבין את תופעת הילי", החמיא קואץ' סאנצ'ס. על הדרך, המרוץ של צפון אירלנד ליורו ראשון בתולדותיה הפך לסיפור מהאגדות. עם סוף רע, כמובן. הבית היה קשה מדי. היא סיימה עם 20 נקודות, במקום השלישי, שש פחות משבדיה השנייה.

כמה שהם אהבו אותו. ביורו 2016, היחיד שלהם, פגשתי בפריז חבורה של 20 שהגיעו מהיום הראשון ועד שעפים. זה קרה בשמינית, עד אז הם הספיקו לשתות את כל צרפת ולהוריד בערך 10,000 פאונד. אחד מהם היה קולין מגיל. בצעירותו שיחק עם הילי בקבוצת הנערים של מנצ'סטר יונייטד. "הילי היה סקורר טבעי", הוא נזכר השבוע. "יותר מ-100 גולים בעונה". מחבר לקבוצה מגיל הפך לאוהד שרוף של הנבחרת - כולל במשחקי החוץ. "הייתי בכל המשחקים חוץ מנגד ספרד, כשהילי כבש שלושער", הוא נזכר, וזה מעצבן אותו עד היום. "זה המשחק שהוציא אותו לעולם לגמרי, שחשף אותו".

במדינה כבר ידעו מיהו, העריכו, הבינו שאת הנבחרת הוא שם לפני הכול. הילי הוא שיאן הכובשים של צפון אירלנד וכנראה היה נכנס להיכל התהילה של הכדורגל המקומי גם בלי השיא הזה. אבל השיא הוא שהקנה לו את המקום המכובד עוד יותר הזה במורשת, בפולקלור. הקמפיין הזה הפך אותו לגיבור קאלט, לאושיה, ואולי גם עזר לו בלקבל את הצ'אנסים באימון, ולהצליח, וכנראה גם להדריך את הנבחרת בעתיד הקרוב. "הוא היה האיש שלנו, מקור הגאווה של הנבחרת והמדינה", אומר מגיל, "והנבחרת ריגשה אותנו אז כמו שלא ריגשה אף פעם".

להארי קיין נותרו 90 דקות כדי לשבור את שיאו של הילי. גם לכריסטיאנו. לזהבי 180. מעניין מה ההימור של הילי.

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל מול נבחרת לטביה. קובי אליהו
כשהסיכוי להעפיל ליורו דרך המוקדמות אזל, המשימה הגדולה שלו כעת היא להיות מלך השערים. ערן זהבי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully