וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפרדעים שעשו צדק: מגיע ללבנטה להרוס לברצלונה מאזן ללא הפסד

14.5.2018 / 9:00

ללבנטה התקציב הנמוך בליגה, אבל היא שומרת בקנאות על ערכים, מטפחת את הקשר עם הקהל, מפתחת אקדמיה, דואגת לקהילה ומסרבת למכור את זהותה תמורת כסף. ההצלחה עם המאמן ההרפתקני פאקו לופס מגיעה לה בזכות, והיא באמת התכוונה לנצח את בארסה

one

לפני שבוע, כאשר ברצלונה נמנעה מפיאסקו בקלאסיקו ושמרה על מאזן ללא הפסד, ציינתי כאן את המשמעות ההיסטורית הכבירה של ההישג המתהווה ואת העובדה כי המסר יהיה בעייתי, כי הקבוצה הנוכחית פשוט לא ראויה להיכנס להיסטוריה באופן זה. והנה לכם, הצדק נעשה, וגם אוהדי בארסה צריכים להודות על כך. את המעוות בכל החזיתות - בהנהלה, בעמדת המאמן, מבחינת הסגנון, מבחינת המחוייבות למסורת - יש לתקן, והרבה יותר קל לעשות זאת כאשר אתה לא מתהדר בנתון סטטיסטי חסר תקדים ויוצא דופן.

עוד בנושא

אחרי 400 יום: ברצלונה הפסידה בליגה עם 5:4 משוגע מול לבנטה
"חוליית הגנה של ברצלונה תהיה חייבת לעבור שיפוץ בקיץ"

"זו גדולה להיות קטנים"

מובן מאליו שברצלונה ממש לא רצתה למעוד דווקא מול ריאל מדריד, אבל הפסד ללבנטה עשוי להתקבל בקרב מעריציה ברוח טובה בהתחשב בנסיבות. למעשה, לו היו שואלים אוהד בארסה ממוצע מול מי הוא מעדיף לרשום את הפסד הליגה היחיד של העונה, סביר להניח שהוא היה נוקב בשמם של הצפרדעים מוולנסיה. זה אולי יישמע קצת ביזארי, אבל יש קווי דמיון מסוימים בין ברצלונה ללבנטה. לא רק כי הצבעים שלהן דומים מאוד. ואפילו לא רק בגלל שהקבוצה הספרדית השניה של יוהאן קרויף היתה - תאמינו או לא - לבנטה, בהרפתקה קצרה ומשונה ב-1981, כאשר הקבוצה שיחקה בליגה השניה. העניין הוא ששני המועדונים גילו נאמנות לעקרונות.

המוטו של ברצלונה הוא "יותר ממועדון". המוטו של לבנטה קובע: "זו גדולה להיות קטנים". המשמעות שונה, אבל המהות דומה, כי המטרה היא להיות גאה במה שאתה ולגרום לכך שהשלם יהיה גדול הרבה יותר מסך החלקים הבודדים. בקרב אוהדי ברצלונה, יש לעתים תחושה כי השאיפות האלה התמסמסו והלכו לאיבוד בשנים האחרונות. אצל לבנטה, הערכים רק הולכים ומתעצמים.

קחו, למשל, את עניין הספונסורים והחסויות. ברצלונה בחרה לזרוק לפח מסורת עתיקה ולפרסם חברות מסחריות על חולצותיה, והתחילה דווקא עם קרן קטאר ב-2011. חצי שנה מאוחר יותר, מכרה לבנטה שני שחקנים לבייג'ינג, ובמסגרת המגעים עם אנשי העסקים הסינים עלתה ההצעה המפתה למכור להם את שם האיצטדיון הביתי, סיוטאט דה ולנסיה. הדבר מקובל מאוד בכדורגל המודרני, וגם מועדונים גדולים מוכרים את שמות האיצטדיונים שלהם לחברות מסחריות לתקופות ארוכות. תשאלו את באיירן מינכן ויובנטוס. ראשי לבנטה שקלו בכובד ראש את האופציה - וסירבו בתוקף, על אף שהמועדון היה בחובות כבדים עוד מימי ההנהלה הקודמת. "זה לא הרגיש נכון ולא הלם את הזהות שלנו", הם הסבירו.

שחקן ברצלונה, נלסון סמדו. רויטרס
יש קווי דמיון מסוימים בין ברצלונה ללבנטה/רויטרס

אקדמיה מפוארת וקבוצה לעיוורים

ומהי הזהות של לבנטה? קודם כן, הם לא חורגים ממסגרת התקציב הנמוך ביותר בליגה, כ-25 מיליון יורו. שחקנים מגיעים בדרך כלל ללא תמורה או בהשאלות, ולעתים רחוקות הסקאוטינג האיכותי מאפשר לבצע רכישות נקודתיות מבריקות. עמנואל בואטנג, שהבקיע אתמול שלושער לרשת מרק-אנדרה טר שטגן ומצא את הרשת גם בתיקו מול ריאל מדריד בינואר, הוא אחד הכוכבים היקרים בתולדות המועדון - 2 מיליון יורו שולמו תמורתו למוריירנסה הפורטוגלית בקיץ. שנית, כפועל יוצא מכך יש מחוייבות עצומה לטיפוח כשרונות מקומיים באקדמיה. המתקנים מפוארים במגבלות המועדון, ויש לא פחות משבעה מגרשי אימונים אשר מיועדים לנוער בלבד. כאלף שחקנים לומדים בה בקבוצות הגיל השונות, ויש גם כ-200 שחקניות צעירות כי קבוצת הנשים של לבנטה היא שם דבר בכדורגל הספרדי.

ילדים ממשפחות מעוטות יכולת מקבלות מלגה מיוחדת. הם לא צריכים לשלם, אלא המועדון משלם להם. מחוייבות לקהילה היא אבן יסוד בהשקפת העולם של לבנטה. יש להם קבוצה מצליחה של שחקנים בכיסאות גלגלים. יש להם קבוצה של עיוורים. הם הראשונים בספרד שהקימו קבוצה לאנשים עם מחלות נפשיות. לזה תמיד יהיה לצפרדעים כסף, והאוהדים תמיד יהיו בראש סדר העדיפויות שלהם. לפני מספר שנים, למשל, כאשר נאבקה הקבוצה בתחתית, אירגנה ההנהלה תחרות ציור בקרב ילדים ונוער, ופסיפס התמונות הודבק חדר ההלבשה על מנת להעלות את המוטיבציה. הרעיון תוקשר היטב ברשתות החברתיות, בהן לבנטה פעילה מאוד, והעסק עבד בשני הכיוונים. השחקנים התעלו ונשארו בליגה, והאוהדים הקטנים הרגישו כי תרמו תרומה מהותית למועדון.

שחקן לבנטה, עמנואל בואטנג, מול שחקן ברצלונה, תומאס ורמאלן. GettyImages
מחוייבות לקהילה היא אבן יסוד בהשקפת העולם של לבנטה/GettyImages

מנוי חינם לרוב האוהדים

לפני שנתיים, כאשר לבנטה ירדה בכל זאת, הבטיח הנשיא קיקו קטלאן לאלה שיבואו לתמוך בקבוצה בליגה השניה יוענק מנוי חינם במקרה של עליה. וזה בדיוק מה שקרה. כ-10 אלף אוהדים קיבלו העונה מנוי מבלי לשלם סנט אחד. "כל מי שקנה כרטיסים ל-18 משחקים בליגה השניה זכאי לכך. מילה זו מילה. האוהדים הם חלק בלתי נפרד מהצלחתנו, וזו דרכנו להודות להם על העידוד ברגעים הקשים", הצהיר קטלאן. אגב, גם מי שנאלץ לרכוש מנוי בכל זאת לא נדרש לפשוט את הרגל. כדי לצפות בכל משחקי הבית של לבנטה מהמקומות הטובים ביותר באיצטדיון צריך להיפרד מ-350 יורו בלבד. וזה כולל ביקורים של ברצלונה וריאל. הצפרדעים לא מעלים מחירים.

המועדון גם חש מחוייבות לספק שואו לקהל. הסגל אמנם צנוע, אבל זה לא אומר שצריך להתבצר בבונקר מול יריבות עדיפות. הרבה יותר כיף לתקוף אותן ולעשות כותרות גדולות. בלבנטה יזכרו לעד את פתיחת העונה המדהימה ב-2011, כאשר היא צעדה בראש הליגה בתום תשעה מחזורים, בזכות שבעה נצחונות רצופים. באותה תקופה התפרסם ברחבי ספרד הנכד שגזר את הטבלה מהעיתון והניח אותה על קבר סבו, אוהד שרוף של לבנטה. הכמיהה לסנסציות מסוג זה לא נעלמה, והעונה נתנה לבנטה פייט מצוין לריאל פעמיים. לראשונה בתולדותיה, היא נמנעה מהפסדים מול הלבנים במהלך העונה ויצאה עם שתי תוצאות תיקו - 1:1 בסנטיאגו ברנבאו ו-2:2 בוולנסיה.

מאמן לבנטה, פאקו לופס. GettyImages
מינויו הצעיד את חניכיו למאזן הטוב בליגה. פאקו לופס/GettyImages

"תעזוב את ההגנה ותשחק כדורגל"

ואולם, במצטבר היו לה יותר מדי תוצאות תיקו, לצד שלושה נצחונות בלבד ב-27 מחזורים. הדבר גרר את הצפרדעים לתחתית, ובתחילת מרץ הם נאלצו לפטר בלבד כבד את המאמן חואן מוניס, אדריכל העליה. במקומו קודם מאמן קבוצת המילואים פאקו לופס, כבר בן 50 אך אלמוני לחלוטין. מעטים מאוד שמעו עליו מחוץ לעיר, והפרשנים סברו כי מדובר בהימור מסוכן מאוד. התוצאה הותירה את הספרדים עם פה פעור - מאז מינויו הצעיד לופס את חניכיו למאזן הטוב בליגה, עם 25 נקודות מתוך 30. הנצחון על בארסה אתמול היה החמישי ברציפות, והשמיני ב-10 משחקים. אפשר רק לדמיין היכן היתה היום לבנטה לו היה מקבל את המושכות שלב קצת מוקדם יותר.

והוא עשה זאת עם רוח לבנטה טיפוסית. "כאשר שחקנים נהנים על המגרש, הכל הולך הרבה יותר קל", הצהיר המאמן כאשר הסביר את סוד הצלחתו. מעבר לשינויים טקטיים נקודתיים, הוא בעיקר שיחרר אותם ואיפשר להם להתבטא. "תעזוב את המשימות ההגנתיות ותשחק כדורגל", אמר לופס לקשר היצירתי חוסה קמפאניה. בלי פחד, בלי רגשי נחיתות, ועם המון אמונה ובטחון עצמי. זה עבד מהרגע הראשון, וההישארות בליגה הובטחה ללא בעיות כבר מזמן. אתמול כבר לא היה לחץ, והמטרה הוגדרה באופן ברור ונחרץ. לבנטה רצתה לנצח.

שחקן לבנטה, אניס בארדי. GettyImages
כיף לאוהדים הנייטרלים. אניס בארדי/GettyImages

חמישיה ראשונה מול בארסה מאז 2003

"יש לנו הזדמנות לעשות היסטוריה", אמר לופס. היעדרותו של ליאו מסי, לצד הרכב נסיוני מאוד במרכז ההגנה הקטלונית, רק חיזקו את הטענה - הצ'אנס באמת היה גדול. והצפרדעים הרי ניצלו אותו עד תום. מאז דצמבר 2003 לא ספגה ברצלונה חמישיה. אז, בתחילת הקדנציה של פרנק רייקארד, היא הובסה 5:1 במלאגה, לזכותה הבקיע סלבה באייסטה (זוכרים אותו?) שלושער. חואנדה ראמוס ישב על ספסל האנדלוסים, המערך של בארסה הציג את פטריק קלייברט וחבייר סביולה בחוד. בקיצור, זה היה ממש מזמן. אפשר, כמובן, לבוא בטענות לג'רי מינה, אבל הקרדיט מגיע בעיקר ללבנטה. התעוזה שלה ניצחה, ועל הדרך מנעה מברצלונה מאזן היסטורי.

וזה טוב מכל הבחינות, קל וחומר עבור אוהדים נייטרלים שצפו ב-4:5 מטורף. לא מגיע לארנסטו ואלוורדה וההנהלה הקטלונית האיומה להיות שותפים לשיא כזה. כן מגיע ללבנטה, לופס, בואטנג וההנהלה הנהדרת של הצפרדעים להיות באור הזרקורים. המועדון הזה זקוק לתשומת הלב, כי הוא עושה את הדברים בצורה הכי נכונה, וגם ברצלונה הגדולה יכולה ללמוד ממנו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • לבנטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully