וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת הכריעה: מימי העבדות, דרך מרתין לותר קינג ועד קולין קאפרניק

מה עומד מאחורי כריעת הברך שמטלטלת את ארה"ב וגרמה לנשיא טראמפ לכנות את השחקנים "בני זונות"? ומה ההבדל בין המחאה הסמלית של קאפרניק לבין ההייפ והטרנד הנוכחי? על ההיסטוריה של המחווה, שהפכה לתופעה

עריכת וידאו: מתן חדד
ג'רי ג'ונס הבעלים של דאלאס קאובויס כורע ברך בהמנון עם השחקנים. AP
הפך לטרנד, שאיבד ממשעותו המקורית. דאלאס קאוביוז והבעלים של הקבוצה כורעים ברך, השבוע/AP

מחאת הספורטאים בארה"ב מסעירה בימים האחרונים את האומה, כששחקנים מה-NFL ומה-NBA יוצאים בפומבי נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הסערה החלה בסוף השבוע, כשהנשיא טראמפ הודיע ש"סטפן קרי לא מוזמן לבית הלבן" (במסגרת הביקור המסורתי של אלופת ה-NBA בבית הנשיא) לאור ההתלבטות של כוכב גולדן סטייט. לפני כן דרש טראמפ להעניש את שחקני הפוטבול שכורעים ברך בזמן השמעת ההמנון, ואמר: "לא הייתם רוצים שבעלי הקבוצות יגידו לבני זונות האלה 'אתה מפוטר'?". הדבר גרר סערה ומחאה גדולות עוד יותר, שהגיעו לשיא במחזור הפוטבול ביום ראשון, שבמהלכו רבים כרעו ברך בזמן השמעת ההמנון.

אז מהו המקור של תנועת הכריעה? מי שהחל את המגמה הוא קולין קאפרניק, לשעבר הקוורטרבק של סן פרנסיסקו ניינרס, שב-2016 סירב לעמוד בזמן השמעת ההמנון לפני פתיחת המשחק. "אני לא מתכוון לעמוד ולהמחיש את הגאווה שלי בדגל, במדינה שמדכאת שחורים", אמר אז קאפרניק.

עוד בנושא

דונלד טראמפ לשחקני הפוטבול המוחים: "בני כלבות". לברון ג'יימס לנשיא: "יא כלומניק"
בכל רחבי ה-NFL: מחאה נרחבת נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
מג'יק ג'ונסון נגד טראמפ: "אני בהלם שהמנהיג העולם החופשי מייצר כל כך הרבה בעיות. זה מטורף"
הנאום הסוער של גרג פופוביץ' נגד טראמפ: "המדינה שלנו היא מבוכה לעולם"
לברון ג'יימס: "על טראמפ: "לא אוהב להגיד את השם שלו, מי שהצביע לו טעה"
גם עומרי כספי התבטא נגד הנשיא טראמפ: "האנטישמיות מתפשטת"

מרטין לותר קינג כורע ברך. AP
נושא תפילה, במחאה שקטה וסמלית. מרטין לותר קינג ב-1965/AP
קולין קאפרניק שחקן סן פרנסיסקו ניינרס כורע בזמן ההמנון האמריקאי לצד אריק ריד. AP
האיש שאחראי על המחאה כיום נסוג מההייפ. קאפרניק/AP

עם זאת, מתברר שלתנועה יש היסטוריה ארוכה יותר. בימים האחרונים מופצת תמונה של מרתין לותר קינג ב-1965, שבה הוא כורע ברך עם מפגינים בסלמה, אלאבמה. ד"ר קינג כרע ברך אחרי שקבוצה של מפגינים נעצרה ונלקחה למאסר. כ-250 מפגינים נעצרו והועמדו למשפט, כחלק מהפגנה שקראה לאפשר לשחורים להצביע, וקינג התגודד מחוץ לבית המשפט במחאה שקטה וצנועה, ונשא תפילה חרישית.

התמונה של מרטין לותר קינג הופצה גם על ידי המרכז לזכויות אדם שנושא את שמו, וגם על ידי בתו, ברניס קינג, פעילת זכויות אדם, וזכתה לשיתופים רבים. "הדבר המביש ביותר והמצער ביותר היא שעשורים רבים אחרי התמונה הזו, גזענות עדיין הורגת אנשים ומשחיתה את המערכת", כתבה בתו של קינג המנוח.

בעוד הכריעה של קינג הייתה תפילה, היסטוריונים מראים שלמחוות הכריעה יש היסטוריה ארוכה במהלך מאבקי זכויות האדם של השחורים בארה"ב. ציור מ-1780 של אדם שחור כבול על ברכיו, עם הכיתוב "האם אינני אדם או אח?", הפך לסמל של המאבק במאה ה-19. "כריעת הברך מביעה את השאיפה לחופש מהדיכוי", מסבירה רינדלו וולקוט, ראש החוג ללימודי מגדר באוניברסיטת טורונטו, "קולין קאפרניק החל לכרוע ברך על מנת להסב את תשומת הלב לגזענות ממסדית, אבל כיום אני לא בטוחה שאנשים משתמשים בתנועה בגלל אותן סיבות".

ואכן, כיום "הכריעה היא בעיקר סמל לאופוזיציה נגד טראמפ", כתב העיתונאי דייויד קורן ב-MSNBC, שרומז שכריעת הברך איבדה מעט ממקורותיה, בעוד ב"ניו יורקר" נכתב ש"כיום כריעת הברך זוכה לפרשנויות רבות ומבולבלות, ולפרקים בדיוק הפוך ממה שהתכוון אליו קאפרניק. זה התחיל כמאבק לחופש ביטוי, אחר כך תגובה לרטוריקת הכסף של טראמפ, הפך לסמל לאחווה, וכיום בעיקר מסמל את הגאווה של ה-NFL... עבור קאפרניק הכריעה הייתה מחאה שקטה וסמלית, על מנת להמחיש עוול מבני. מאחר שסביב התנועה נעשה כזה הייפ, קאפרניק כבר סיפר שהוא תכנן להפסיק להשתמש בה, אילו היה חוזר לשחק".

ציור של עבד כורע ברך. סריקה, אתר רשמי
ציור מהמאה ה-18 של עבד שחור, כבול בשרשראות, הכורע על ברכו/אתר רשמי, סריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully