וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידיעות שלא באמת הרעידו את העולם: הפייק ניוז של וואלה! ספורט

פרויקט יום הכיפורים של וואלה! NEWS שלח את אנשי וואלה! ספורט להיזכר בידיעות שהתבררו כבלופים: כשפיטרנו את גרנט, לכלכנו על רונאלדו ושלחנו את צפון קוריאה לגמר המונדיאל

חובבי הספורט לא באמת צריכים אותנו. הרשתות החברתיות השונות מאפשרות לכל אחד מכם להתעדכן באופן הכי מהיר ומותאם אישית אליכם בנעשה בזירה הספורטיבית המועדפת עליכם, וכל אוהד של קבוצה מסוימת מחובר לכמה וכמה צינורות מידע עליה, ובדרך כלל גם על יריבותיה. בעידן הווטסאפ והטוויטר, לא מעט פעמים השיח הספורטיבי גועש מאיזה דיווח לוהט או שמועה עסיסית, הרבה לפני שכלי התקשורת מעזים לפרסם זאת, אז למה בכל זאת אנחנו כאן?

כי הרבה מהשמועות האלו לא נכונות. כי גם אם נקבל בתוך שתי דקות 30 הודעות בפייסבוק "איך אתם לא מעדכנים שקוטיניו סגר בברצלונה?", וגם אם ניכנס ל-"סאן" ונגלה שהצהובון הפופולרי אכן מדווח על "פריצת דרך ענקית בעסקת קוטיניו", אנחנו נבדוק לפני שנצא בהכרזה הזו לגולשינו. אולי מדובר בבלוף, אולי בחצי אמת, אולי בהגזמה של קצב התקדמות המגעים. העבודה שלנו היא להציג את המידע בשלמותו, עם הסייגים הנכונים, לדעת להתעלם מהפייק ניוזים המציפים את הרשת ולתת לגולשים צינור מידע שאפשר לסמוך עליו. אבל גם לנו היו ויהיו נפילות, ויום כיפור הוא הזמן להיזכר בהן.

כשחשבנו שמכבי תל אביב מתעוררת לחיים

פיטוריו של ארז אדלשטיין ממכבי תל אביב באוקטובר האחרון היו סוערים ומפתיעים. זו לא היתה רק הודעת הפיטורים המוזרה באישון לילה, אלא ההתנהלות ההזויה של המאמן הקפריזי והמועדון המידרדר, שהלכו יד ביד אל האבדון. הגולשים שלנו נכנסו בקצב שיא לכל ידיעה, כתבה וטור בנושא החם, בניסיון להבין האם מדובר בתחילתה של חזרה לשפיות בהיכל, או בנקודת ציון נוספת בדרך לקריסתה הסופית של האימפריה לשעבר, ורבים מהם תקפו טור מסוים, שהכריז על "השבוע שהעיר לחיים את מכבי תל אביב".

הטור אמנם לא עסק באלמנט המקצועי, אלא רק בתחושה שמכבי תל אביב החזירה לעצמה את העניין הציבורי ושוב הפכה להצגה הכי טובה בעיר, אך גם התחזית הזו התבדתה מהר מאוד. רצף הכישלונות של הצהובים נמשך, ואיתו גם רכבת המאמנים הזמניים, בדרך לעוד הדחה מבזה מאירופה והפסד צפוי עוד לפני גמר הפלייאוף, שכבר לא עוררו אף סערה, סקנדל או אפילו מיני שערורייה. כי מכבי תל אביב, בניגוד למה שחשבנו, הפכה לסתם עוד קבוצה.

ארז אדלשטיין מאמן מכבי תל אביב. מור שאולי
לא באמת מעניינים אף אחד. ארז אדלשטיין/מור שאולי

כשפיטרנו את אברהם גרנט

1 באפריל הוא כמובן יום שמוקדש כולו לפייק ניוז, ואת הניוז האמיתי מרחבי העולם צריך לבחור בקפידה באותו יום. התקשורת הגנאית, שלמדנו להכיר היטב בקדנציה של אברהם גרנט כמאמן הנבחרת האפריקאית, לא ידועה באמינות גבוהה גם בשאר 364 ימי השנה, ולכן השילוב בין הדיווחים המפוצצים שלהם על פיטוריו של המאמן הישראלי ב-1.4.2016 לבין התאריך המבדח גרם לנו לחשוד שדווקא כאן יש סיבה להאמין להם, בין היתר בגלל עיתונאי גנאי מסוים שבחר ללכת עד הסוף עם המתיחה כשבדקנו איתו את הנושא, וגרם לנו להעלות על כך ידיעה. אומנם מסוייגת, אבל עדיין - ידיעה שהתבררה כשקר מוחלט.

אברם גרנט מאמן צ'לסי. GettyImages
המתיחה על חשבוננו. אברהם גרנט/GettyImages

כששלחנו את צפון קוריאה לגמר המונדיאל

גם לתקשורת בצפון קוריאה אין מוניטין מוצלח יותר מדי, ולכן כשנתקלנו בסרטון הנפלא שהראה מהדורת חדשות מקומית שמדווחת בהתלהבות שהנבחרת המוצלחת של הדיקטטור המוצלח קים ג'ונג און עלתה לגמר המונדיאל בברזיל (טורניר אליו כלל לא העפילה), אחרי ניצחונות 0:7 על יפן, 0:4 על ארצות הברית ו-0:2 על סין - האמנו שמדובר בשידור טלוויזיוני אמיתי. כעבור מספר שעות התגלתה האמת - מדובר בסרטון מפוברק וערוך שנוצר כבדיחה על תרבות הפייק ניוז הצפון קוריאנית, שהצליחה להפיל גם אותנו, אבל המשיכה להצחיק אותנו בכל זאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עליו אין דבר שאנחנו לא מאמינים. ג'ים ג'ונג און/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשלכלכנו על כריסטיאנו רונאלדו

גביע הקונפדרציות לא נוהג לספק כותרות מפוצצות, ולכן כל כך הופתענו לגלות הקיץ בשלל אתרים באירופה ציטוטים חריפים ומפתיעים של ארתורו וידאל על כריסטיאנו רונאלדו לקראת משחק חצי הגמר של צ'ילה נגד פורטוגל. ובכל זאת, העובדה שאותם ציטוטים, בהטיות שונות, הופיעו בכלי תקשורת בגרמניה, ספרד ואנגליה גרמו לנו להעלות על כך ידיעה, שבדיעבד נאלצנו להתנצל עליה כשהתברר שבסך הכל מדובר בטעות בתרגום.

אחרי הסערה שעורר, הבהיר הכוכב הצ'יליאני שהמילה בה השתמש כשנשאל על ידי כתבים גרמנים לגבי הכוכב הפורטוגלי היתה "CUCO", שמשמעותה "מישהו לפחד ממנו" בספרדית בניב דרום אמריקאי, ו-"ערמומי" בספרדית בניב קסטיליאני. כתב ה-"בילד" הגרמני תרגם את דבריו למונח הגרמני "Schlaumeier", שמשמעו "חוכמולוג", וב-"מונדו דפורטיבו" הקטלאני תרגמו את המונח המתורגם ממילא בחזרה לספרדית, וכתבו בכותרת הראשית שלהם 'וידאל: רונאלדו הוא פרחח מפונק'. ב-"דיילי מייל", דרך אגב, הכותרת היתה "Ronaldo is a smart ass". כך שלפחות היינו בחברה טובה...

כריסטיאנו רונאלדו שחקן נבחרת פורטוגל (שמאל) מול ארתורו וידאל שחקן נבחרת צ'ילה. רויטרס
אבד בתרגום. ארתורו וידאל מול כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

כשגילינו שלמני פאקיאו אין פרקינסון

בדיווחים רפואיים בתקשורת העולמית יש צורך להקפיד עוד יותר על דיוק בפרטים, אבל תמיד יהיו כאלו שיחרגו מהנוהל, ויעידו על כך לא מעט אנשים שקראו על מותם בתקשורת ונאלצו להכחיש זאת. לשמחתנו עוד לא "הרגנו" אדם בטעות, אבל כן דיווחנו בשגגה שלמני פאקיאו יש פרקינסון. הסיבה לכך היתה דבריו של נשיא איגוד בתי החולים בפיליפינים, שטען באופן נחרץ שהמתאגרף האגדי של ארצו סובל מהמחלה ממנה סבל מוחמד עלי. אלא שכעבור יממה התברר ש-"חוות הדעת" הזו הגיעה על סמך צפייה בטלוויזיה בלבד ולא היתה לה כל אחיזה במציאות, ופאקיאו עצמו פרסם הכחשה שסיפקה לנו גם כותרת חדשה לידיעה: "אין מה לדאוג, אני מבלה בישראל".

מני פאקיאו (ימין) פלויד מייוות'ר (שמאל). AP
אבחנה רפואית על סמך הטלוויזיה. מני פאקיאו/AP
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully