וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במכבי ת"א "מתביישים", מאמן דרושפאקה: "הייתי עושה אותו דבר"

טבק הודה שלא היה חוזר על ההוראות שלו להחטיא בכוונה, אולם דווקא אצל היריבה העניקו גיבוי. וגם: אם במכבי עוד חשבו על זה, הרי שסל עצמי מכוון בסיום בכל מקרה לא היה עוזר ורק מעביר את הכדור ליריבה בשל עבירה טכנית. ולמה ה-17 בדצמבר הפך לתאריך בעייתי אצל הצהובים?

אימג'בנק GettyImages

בשעת לילה מאוחרת אמש (חמישי) באיסטנבול, הגיע מילקו בייליצה למלון שבו לנה מכבי תל אביב כדי להיפגש עם טיילור רוצ'סטי. השניים נותרו חברים עוד מהימים בהם שיחקו יחד בנבחרת מונטנגרו ובוויטוריה ולפורוורד דרושפאקה התלוותה אחותו הבכורה מילקה, כדורסלנית בעצמה ביוניברסיטאטי איסטנבול. "הופתענו ממה שמכבי ניסתה לעשות בסיום המשחק", הודה מילקו, "לא האמנו שדבר כזה יכול לקרות".

הצהובים התעוררו הבוקר למציאות חדשה: לראשונה מאז הונהג שלב הטופ 16 ביורוליג, בעונת 2001/02, הם לא יהיו חלק ממנו. ברחבי אירופה מדברים פחות על הדחת האלופה לשעבר ויותר על הדרך הלא ספורטיבית בה ירדה מהבמה. "אני מתבייש", הודה גורם במועדון, "יזכרו לנו את זה עוד הרבה שנים. עדיף כבר שהיינו מפסידים ויורדים מהמגרש כמו גברים. זו פגיעה במוניטין שלנו".

את ההוראה להפסיק לשחק נתן המאמן ז'אן טבק לג'ורדן פארמר 1:23 דקות לסיום, כאשר ג'יימון גורדון עמד על קו העונשין וברוב תמימותו דייק פעמיים כדי להשוות ל-65:65. לצהובים לא הייתה אפילו בינה לבצע את המהלך בצורה פחות שקופה, למשל לנהל התקפה מסודרת ולהחטיא בסיומה. פארמר כדרר את עצמו לדעת, עד ששעון ה-24 נגמר מבלי שהכדור ייזרק לסל והטורקים הבחינו במתרחש והצליחו לסכל את המזימה.

הכרוז בפולקסווגן ארנה עדכן את הצופים באמצעות מערכת הכריזה והסביר להם את הסיטואציה, כדי שיבינו מה פשר ההתרחשות המוזרה על הפרקט. בכל פעם שהגיעו לקו, פארמר ורוצ'סטי הביטו לאחור וקיבלו הוראה מפורשת מטבק להחטיא, עד שהערמונים הוצאו מהאש ורג'י רדינג שם קץ לסאגה המביכה עם קליעה והחטאה מכוונת ובכך מנע ממכבי את האפשרות להשוות בהתקפה האחרונה.

מכבי תל אביב הודחה מהיורוליג

ז'אן טבק מאמן מכבי תל אביב. GettyImages
הורה לשחקנים להפסיק לקלוע, והתחרט. טבק/GettyImages

כאשר אחד השחקנים בצהוב התקרב לספסל בשניות האחרונות, הוא זרק: "הייתי רוצה לקלוע סל עצמי", אבל מתברר שגם זה לא היה עוזר. דודי רומנו, שישפוט הערב את המשחק בקרסנודאר בין לוקומוטיב קובאן לברצלונה, מסביר כי על פי סעיף 16.2.3 בחוקת הכדורסל, אם נקלע סל עצמי מכוון הוא לא נחשב והכדור עובר ליריבה.

דווין סמית' כינה את המהלך "יצירתי", אבל לא רק גורמים עלומים ביקרו את ההחלטה. גם המאמן טבק לא נראה שלם עם ההוראות שנתן: "אם הייתי יכול לחזור על הדקה וחצי האחרונות, לא הייתי עושה את זה שוב", הוא הודה, בעוד אחד האוהדים המתוסכלים ביציע הגדיר בעצב: "התרגלנו כבר לזה שמכבי לא מסוגלת לנצח, עכשיו מתברר שהיא אפילו לא מסוגלת להוציא תיקו".

אוקטאי מחמוטי, המאמן המפסיד שלמעשה היה המאמן המנצח, דווקא יצא להגנתה של מכבי. "אני לא מאשים אף אחד. כשחקן, הייתי עושה אותו דבר. אם מכבי הייתה מצליחה ומנצחת אותנו בסופו של דבר ב-11 הפרש, לא הייתי יכול להראות את הפרצוף שלי בציבור. מי שהיה מצליח בדבר כזה, היה הופך לגיבור במדינה שלו".

אוקטאי מחמוטי מאמן דרושפאקה. GettyImages
מחמוטי קיבל את הפעולות של מכבי תל אביב בהבנה/GettyImages

לאורך ההיסטוריה הארוכה של מכבי תל אביב הפכו תאריכים למיוחדים בגלל הישגים חסרי תקדים, ניצחונות מפוארים וזכיות בגביעים. ה-17 בדצמבר בהחלט נכנס לקטגוריה הזו, אבל לא במובן חיובי. "חרפת דרושפאקה" מאתמול היא בסך הכול אחותה הקטנה של "חרפת זאגרב", שהתרחשה בדיוק 17 שנים לפניה, ב-17 בדצמבר 1998.

מכבי, אז מאומנת על ידי פיני גרשון, יצאה למשחק חוץ נגד ציבונה של וינקו ילובאץ ובדקות האחרונות, משאיבדה סיכוי לנצח, היא ניסתה להפסיד בכוונה בהפרש של 20 נקודות כדי לקבל הגרלה נוחה יותר בשלבים הבאים. גם אז, כמו אתמול, הצהובים פעלו בצורה שקופה ולא התאמצו להסתיר את מאמציהם להיות מובסים וגם אז, כמו אתמול, כשלו במשימה.

הביקורת הציבורית והתקשורתית הייתה כה חריפה, עד שהנהלת המועדון נאלצה לפרסם הודעת התנצלות רשמית. כעת, באותו תאריך, חזרו אותם מראות מטרידים.

מראות מוכרים? צפו בתבוסה המכוונת של מכבי ב-17 בדצמבר 1998

- פיני גרשון עוזר מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הרבה זמן עבר מאז התבוסה המכוונת של פיני גרשון ומכבי בזאגרב/קובי אליהו

מי שעבדו קשה במיוחד אמש באיסטנבול היו אנשי האבטחה באולם. תחילה האווירה הייתה מעט פסטורלית ובוודאי לא כזו שהזכירה את המפגשים הטעונים בעבר הלא רחוק עם גלאטסראיי ופנרבחצ'ה. בטקס הצגת השחקנים אפילו לא נשמעו שריקות בוז לעבר הקבוצה האורחת, אלא דווקא בעת נגינת המנון היורוליג.

בדקות הראשונות של המשחק האולם אפילו לא היה מלא ומי שייצרה את רוב הרעש הייתה חבורת נערים שהגיעה במאורגן וישבה מאחורי הסל. מדובר בתלמידי תיכון משכונת סיסלי, הידועה כאזור שרוב תושביו נמצאים בשכבה סוציו-אקונומית נמוכה.

בתחילה הם עודדו את קבוצתם, אבל עד מהרה שלפו מתיקיהם תמונות של הרוגים מספינת הנבי מרמרה. הם שרו לעבר הקהל הישראלי המועט ביציע שלשמאלם "פלסטין פלסטין, פאק יו ישראיל, תמותו בגלל הרצח שביצעתם". אוהדים שנופפו בדגלי הרשות הפלסטינית הוצאו מהאולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully