וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטעות על קנקנו: על ג'ונייט צ'אקיר, השופט של גמר הצ'מפיונס

5.6.2015 / 16:30

פפ גמר את הקדנציה בצורה כואבת, פרגוסון סיים את הקריירה בצורה כועסת. ג'ונייט צ'אקיר, השופט שינהל את גמר האלופות, אולי נחשב לכוכב באופ"א, אבל עברו מלא בטעויות מביכות, החלטות הזויות, תיאוריות קונספירציה ואנשים וקבוצות מתוסכלים. כולל ברצלונה ויובנטוס עצמן

AP
שופט הכדורגל הטורקי, ג'ונייט צ'אקיר. Alexander Hassenstein, GettyImages
מעמדים גדולים, טעויות מביכות. צ'אקיר/GettyImages, Alexander Hassenstein
גם לקטאלנים וגם לביאנקונרי כדאי להיזהר מהשופט הטורקי, שאוהב להיכנס להיילייטס של המשחק ולא מהסיבות הנכונות.

לברצלונה אין זכרונות טובים מג'ונייט צ'אקיר, וזה לא שהוא לא ניסה. באפריל 2012 התייצבו הקטאלנים למשחק גומלין חצי גמר ליגת האלופות מול צ'לסי, עם חלומות על בק-טו-בק אחרי התואר בו זכו שנה קודם לכן. הבלוז ניצחו 0:1 ביתי במשחק הראשון, אבל סרחיו בוסקטס העלה את ברצלונה ליתרון בדקה ה-35 ומיד לאחר מכן, ג'ון טרי איבד את הראש והכניס ברך לגב של אלכסיס סאנצ'ס. צ'אקיר, השופט הטורקי שניהל את המשחק, שם לב לאותה פעולה והראה לטרי את הכרטיס האדום. הפעם, בניגוד ליותר מדי מקרים אחרים, הוא דווקא צדק בפסיקה שלו.

אלא שגם זה לא עזר לבארסה. היא עוד הספיקה, לפני ההפסקה, לעלות ל-0:2 מגול של אנדרס אינייסטה ואז לספוג צ'יפ מבריק מראמירס. שתי דקות בתוך המחצית השנייה, צ'אקיר שוב פסק לזכותה, הפעם לפנדל על עבירה של דידייה דרוגבה על ססק פברגאס, אבל ליאו מסי הפציץ את המשקוף ובסופו של דבר, בתוספת הזמן, פרננדו טורס דהר חופשי ומאושר לאורך חצי מגרש וכבש את השער שהבטיח לצ'לסי מקום בגמר וגמר לברצלונה את החלום. זה היה משחק ליגת האלופות האחרון של פפ גווארדיולה במועדון.

ברצלונה מקווה שאולי הפעם זה יילך טוב יותר עם צ'אקיר, שינהל את גמר ליגת האלופות שלה מול יובנטוס. אלא שגם לקטאלנים וגם לביאנקונרי כדאי להיזהר מהשופט הטורקי, שאוהב להיכנס להיילייטס של המשחק ולא מהסיבות הנכונות.

הכל לקראת גמר ליגת האלופות:

הציטוטים, ההרכבים המשוערים ושחקני המפתח

המספרים הגדולים שיעשו את הגמר

ג'ורג'יו קייליני יחמיץ את המשחק

כל הסיבות לכך שניימאר פורח בתקופה האחרונה

בופון: "אנחנו מודעים לזה שברצלונה פייבוריטית, זה די ברור"

אינייסטה כשיר. צ'אבי: "רוצה לסיים את דרכי בברצלונה עם ניצחון"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקני צ'לסי, ברצלונה מתעמתים. GettyImages
המשחק שגמר את השושלת של פפ בברצלונה. צ'אקיר במרכז המהומה בקאמפ נואו ב-2012/GettyImages
"מעולם לא ראיתי את אולד טראפורד ככה", כתב גארי נוויל, "זה היה ההלם הכי גדול שאני זוכר באצטדיון הזה"

אם הזכרנו את המשחק האחרון של פפ בבארסה בצ'מפיונס, הרי שהמשחק האחרון של סר אלכס פרגוסון עם יונייטד בצ'מפיונס ובכלל, במפעל החשוב של אירופה, היה לא פחות זכור והרבה יותר שערורייתי וכן, ניחשתם נכון: ג'ונייט צ'אקיר היה השופט.

זה קרה קצת פחות משנה אחרי אותו חצי גמר מדובר, הפעם בשלב שמינית הגמר. מנצ'סטר יונייטד, האנדרדוג המובהק, פגשה את ריאל מדריד לצמד משחקים לוהט. במפגש הראשון, בברנבאו, השדים האדומים עלו ליתרון מפתיע, כריסטיאנו רונאלדו איזן עם נגיחה אדירה והמשחק הסתיים ב-1:1 מבטיח לאנגלים. העסק הפך למבטיח עוד יותר כאשר בדקה ה-48 של הגומלין באולד טראפורד, סרחיו ראמוס כבש שער עצמי. ואז, הכול השתנה.

שמונה דקות לאחר שער היתרון, הורחק כדור מהגנת יונייטד. נאני הרים את הראש למטה וניסה להוריד את הכדור ומהכיוון השני, הגיע אלברו ארבלואה. הפורטוגלי, עם הרגל למעלה, לא ראה לרגע את המגן הספרדי. הוא פגע בו במהלך התנועה ונפגע בעצמו. השניים נותרו שרועים על כר הדשא לשניות ארוכות וכאשר קמו, צ'אקיר שלף לפתע כרטיס אדום לשחקן של יונייטד. "מעולם לא ראיתי את אולד טראפורד ככה", כתב גארי נוויל, "הם אפילו לא קיללו את השופט, פשוט נותרו עם פה פעור. זה היה ההלם הכי גדול שאני זוכר באצטדיון הזה".

נאני שחקן מנצ'סטר יונייטד לאחר שספג כרטיס אדום. רויטרס
מאיפה האדום הזה הגיע? צ'אקיר מרחיק את נאני ההמום/רויטרס
"ישבתי על הספה לראות את המשחק הגדול ופתאום זיהיתי פנים מוכרות בין השחקנים. זה היה לא אחר מאשר חברי הטוב ג'ונייט צ'אקיר"

פרגוסון ההמום דהר מהיציע בזעם אופייני. פטריס אברה, האיש שהרחיק את הכדור והיחיד שהיה על כר הדשא באותו משחק ויזכה לפגוש את צ'אקיר גם בגמר הקרוב, שוחח בצד עם ארבלואה. נראה היה שהשניים מסכימים על גרסה לאירוע ושאפילו שחקני ריאל מופתעים מההחלטה ששיחקה לטובתם.

צ'אקיר נחשב לבן טיפוחיו של פיירלואיג'י קולינה, אחד השופטים הטובים בכל הזמנים. האיטלקי אפילו הגיע לאולד טראפורד באותו ערב, כדי לתת לטורקי הצעיר תמיכה באחד המשחקים הגדולים ביותר בהם שפט בקריירה שלו. אופ"א אומנם גיבתה את צ'אקיר על ההחלטה המוזרה והבהירה: "אין איתו שום בעיה והוא יישאר ברשימת השופטים שלנו", אבל כנראה שההלם הגיע גם לקולינה, מדריך השופטים של הארגון. באותה עונה, צ'אקיר כבר לא שובץ לאף משחק נוסף בליגת האלופות ובעונה שלאחר מכן, הוא שפט רק בשלב הבתים.

ליונייטד זה כמובן לא עזר יותר מדי. ריאל ניצלה עד תום את היתרון המספרי, לוקה מודריץ' השווה בשער נהדר בדקה ה-66, רונאלדו השלים מהפך תוך שלוש דקות והספרדים עלו לשלב הבא. פרגי רתח בסיום: "זו פעם שלישית שאנחנו עפים בגלל שופטים. קשה לתת אמון במערכת אחרי רגע כזה".

עוד אחד שצפה באותו משחק היה קית' אנדרוז. ביוני 2012, במהלך משחק בין אירלנד לאיטליה במסגרת המחזור האחרון של שלב הבתים באליפות אירופה, אנדרוז ספק תפס בדקה ה-89 את אנדראה פירלו במאבק על הכדור, ראה צהוב שני לא ממש מוצדק והשתולל מכעס בירידה מהמגרש. בטור שלו ל"אייריש אקזמינר" אחרי המשחק בין יונייטד לריאל, אנדרוז כתב: "ישבתי על הספה לראות את המשחק הגדול ופתאום זיהיתי פנים מוכרות בין השחקנים. זה היה לא אחר מאשר חברי הטוב ג'ונייט צ'אקיר. מן הסתם, צ'אקיר ואני לא ממש שמרנו על קשר מאז הקיץ, אבל עניין אותי לראות איך הוא יתמודד עם משחק גדול כל כך. תכנית המשחק של סר אלכס פרגוסון עבדה נהדר עד שהשופט השאיר את האצטדיון כולו בהלם עם כרטיס אדום בלתי מוסבר".

קית' אנדרוז נבחרת אירלנד מורחק על ידי השופט ג'ונייט צ'אקיר ביורו 2012. GettyImages
פתאום ראה את "החבר" שלו. אנדרוז מורחק על ידי צ'אקיר ביורו 2012/GettyImages
זה היה האדום השביעי שהוא נתן בקריירה נגד קבוצות אנגליות או נגד נבחרת אנגליה. לטובתה? אפס אדומים ליריבות

לצערו של צ'אקיר, זו ממש לא הייתה ההחלטה היחידה בקריירה שלו שנכנסה לסרטוני "טעויות מוזרות של שופטים". בגיל 38, סוכן הביטוח ובכיר השופטים של טורקיה, בנו של שופט עבר, כבר הספיק לפשל לא פעם. במוקדמות המונדיאל האחרון היו לו שתי פאשלות גדולות. האחת הגיעה במשחק בין אוסטריה לשבדיה, שם הרחיק את מרקו ארנאוטוביץ' לאחר שלכאורה נגח ביוהאן אלמנדר. ההילוך החוזר הראה בבירור שהאוסטרי היה רחוק כמה סנטימטרים טובים מהפנים של השבדי.

הטעות השנייה כבר הקימה על צ'אקיר מחדש את כל הממלכה. אנגליה אירחה את אוקראינה וג'רמיין דפו כבש שער בבעיטה נאה מחוץ לרחבה והחל לחגוג. אלא שלפתע הוא שמע את השריקה וראה שהשער נפסל בגלל החלטה לא ברורה של צ'אקיר, שראה עבירה שלא הייתה ולא נבראה מצד דפו במהלך שהוביל לשער. באותו משחק, שהסתיים רק ב-1:1 מאכזב, צ'אקיר גם הרחיק את סטיבן ג'רארד בצהוב שני לקראת הסיום. זה היה האדום השביעי שהוא נתן בקריירה נגד קבוצות אנגליות או נגד נבחרת אנגליה. לטובתה? אפס אדומים ליריבות.

פתאום, האנגלים גם בדקו ומצאו שלצ'אקיר יש חשבון טוויטר ובו הוא עוקב רק אחרי שתי קבוצות ושחקן אחד: ברצלונה, ריאל מדריד וכריסטיאנו רונאלדו. זה הספיק כדי לייצר כמה תיאוריות קונספירציה משוגעות, כולל מעורבות של מישל פלאטיני והאשמות של מכירת משחקים ומה לא. מכאן, הדרך לאיומים על חייו מצד אוהדים אנגלים זועמים הייתה קצרה. צ'אקיר עצמו, אגב, בחר להתגונן: "באיזו החלטה נגד קבוצות אנגליות טעיתי עד היום?".

מיטב הטעויות של צ'אקיר

"עוד לא המשחק לא הבנתי איך נותנים לבן אדם הזה להיות השופט. הוא שופט לא מוכר בכלל, שלא שפט משחק גדול כבר הרבה מאוד חודשים"

למרות הפאשלות ואחרי אותה תקופת צינון מליגת האלופות, צ'אקיר המשיך להתקדם. בקיץ האחרון הוא הפך לטורקי הראושן מאז 1974 ששופט במונדיאל ואף זכה לנהל את משחק חצי הגמר בין ארגנטינה להולנד. שם, הוא פגש את האויב מספר 1 שלו, רובין ואן פרסי. אחרי אותו משחק של יונייטד מול ריאל, בו ואן פרסי היה מעורב כמובן, ההולנדי ירה: "עוד לא המשחק לא הבנתי איך נותנים לבן אדם הזה להיות השופט. הוא שופט לא מוכר בכלל, שלא שפט משחק גדול כבר הרבה מאוד חודשים. זה היה אדום הזוי. זה אפילו לא היה שווה צהוב. אפילו לא בעיטה חופשית והכי גרוע זה שאופ"א תומכת בו. הם פחדנים. אפילו השחקנים של ריאל אמרו לי אחרי המשחק שלא היה כלום".

את חצי גמר המונדיאל הוא אומנם הצליח להעביר בלי טעויות שהכריעו את ההתמודדות, אבל האנגלים לא שכחו אותו ואחרי המשחק שופט העבר גרהאם פול העביר ביקורת: "צ'אקיר אולי שופט טוב, אבל הוא נתן למשחק הזה להשתולל ולא שלט עליו כמו שצריך". הם עדיין מחכים לו מעבר לפינה.

בגיל 38 וחצי בלבד, לצ'אקיר יש כעת אחריות ענקית על כתפיו והוא ינסה להעביר את גמר ליגת האלופות מבלי להוסיף עוד רגע מביך לרשימה המתארכת שלו. העונה, בשמינית הגמר בין פריס סן ז'רמן לצ'לסי, דויד לואיז ניצל את חוסר הערנות של השופט הטורקי ורגע לפני בעיטה חופשית של זלאטן איברהימוביץ', הוא הזיז במהלך זכור את ספריי הסימון והציב אותו במקום נוח יותר.

שחקן נבחרת הולנד ברונו מרטינס אינדי מקבל כרטיס צהוב מול ארגנטינה. רויטרס
איבד שליטה על המשחק. צ'אקיר בחצי גמר המונדיאל/רויטרס

חלק לא קטן משחקני שתי הקבוצות בגמר הזה אולי זוכר את צ'אקיר גם מהמפגש הקודם ביניהם, כאשר רבים משחקני ברצלונה ורבים משחקני יובנטוס היו מעורבים בגמר יורו 2012, בו צ'אקיר שימש כשופט רביעי. הגמר ההוא הסתיים ב-0:4 מוחץ לספרדים, כך שגם לשחקני הגברת הזקנה אין יותר מדי זכרונות חיוביים מהבחור, ששפט גם את משחק חצי הגמר של הליגה האירופית בו הפסידו בשנה שעברה לבנפיקה.

צ'אקיר נחשב לשולף לא קטן וניהל חמישה משחקי דרבי בין פנרבחצ'ה לגלאטסראיי, כאשר הסוער מביניהם הסתיים עם 0:0, שני אדומים ועשרה צהובים. המשחק האחרון אותו ניהל לפני הגמר, בין בורסאספור לקוניאספור בליגה הטורקית, נגמר גם הוא ללא שערים אבל עם שני אדומים, כולל אחד ישיר לאקס מכבי תל אביב דימיטאר רנגלוב.

אם כך, בעוד שעיני כל עולם הכדורגל תהיינה נשואות אל 22 השחקנים שיתרוצצו על כר הדשא, נשאר רק לקוות שהבחור שיתרוצץ לצדם ימנע מהפרעות מיותרות לשם שינוי. אם זה יקרה, בסיום שחקני ברצלונה ו/או שחקני יובנטוס כבר יוכלו למחוק את הזכרונות הרעים שלהם מג'ונייט צ'אקיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully