וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו כאן איבד את הראש: מדוע ויתרה בית"ר ירושלים על ססאר ארסו

19.6.2015 / 17:30

ההתנהלות הלא מקצוענית, חדר ההלבשה שהתהפך ("אתם עיוורים, הראש שלו לא בכדורגל") וההצעות שסובבו את הראש. מדוע בית"ר ירושלים ויתרה על ססאר ארסו ושברה את לב אוהדיה? הבלוג של אופיר סער עם הסיפור המלא. וגם: הכישרון הנסתר (והפרובלמטי) במסע הרכש של הפועל תל אביב

קובי אליהו

בווידאו: אימון הפתיחה הרשמי של בית"ר ירושלים

בינואר האחרון התעמת ססאר ארסו עם עומר אצילי באימון בית"ר ירושלים. המאמן מנחם קורצקי הרחיק את הבלם מהאימון וארסו ענה לו בתגובה: "אם אני הולך, אני לא חוזר", לפני שעזב את המתחם. בצוות המקצועי קיבלו אז החלטה להשעות את ארסו מהמשחק נגד הפועל עכו, אך הבעלים אלי טביב שוחח עם השחקן והמאמן, והחליט כי ארסו יהיה בסגל. הספרדי אכן פתח בהרכב ובית"ר ניצחה 0:4, אבל הכוח שניתן לארסו באותו יום אל מול הצוות המקצועי הוא אולי גם מה שגרם לו ללכת אחורה בכל דרך ההתנהלות וההתנהגות. בסופו של יום, הדרך הזו היא שפלטה אותו החוצה מבית"ר ירושלים בקיץ הנוכחי.

הימים האחרונים היו נוראיים עבור אוהדי בית"ר ירושלים. ההחתמות של דובב גבאי, נס זמיר, אורי מגבו ולירוי צעירי שיפרו קצת את המוראל, אך הן כלום לעומת הכאב של כולם בעקבות העזיבה של ארסו. הבלם הספרדי כל כך מוערך ביציעי בית"ר וקיים קונצנזוס אדיר שהיה חייב להישאר במועדון. גם הצוות המקצועי חשב כך. ישנו כעס לא קטן כלפי אלי טביב על כך שוויתר עליו, כאשר אף אחד לא באמת מבין למה. אז מה באמת הוביל לפרידה? ניסינו לעשות קצת סדר.

השבוע העמוס של בית"ר ירושלים

החלוץ הברזילאי לואיז קרלוס מועמד לבית"ר ירושלים

בית"ר ירושלים פנתה לאלו ופסר. מכבי פתח תקוה מסרבת לשחררם

אימון בית"ר ירושלים פוצץ כמיטב המסורת. קלאודמיר: "אני נשאר"

לירוי צעירי סיכם לעונה אחת בבית"ר ירושלים, טביב ייפגש עם קריאף

דושאן מאטוביץ' לא הולך: חתם לעונה נוספת בבית"ר ירושלים

דובב גבאי חתם לשנתיים בבית"ר, נס זמיר חתם לשלוש שנים

מור שקד, ססאר ארסו, טל כחילה שחקני בית"ר ירושלים על כתפי האוהדים. קובי אליהו
קונצנזוס בקרב האוהדים מהרגע הראשון. ססאר ארסו, במרכז, על כתפי האוהדים בתחילת העונה שעברה/קובי אליהו
"מהרגע שהוא חזר מספרד הקבוצה לא עניינה אותו. גם כשהיינו במאבק על המקום הרביעי הוא היה מנותק. לא היה אכפת לו אם נעשה מקום רביעי או לא. הוא היה אדיש לכל"

לססאר ארסו הייתה בעיה אישית במהלך העונה. בבית"ר טוענים כי מאז אותה בעיה אישית החלה ההידרדרות. הוא חבר לכמה חברים מפנמה ודרום אמריקה ונצפה מבלה בלא מעט מקומות בעיר בשעות מאוחרות. בבית"ר קיבלו יותר מדי עדכונים ליליים על כך שהוא נצפה במקומות בילוי בעיר עם חבר'ה מפוקפקים ומאבד כיוון. בראיון שנערך עם הבלם בוואלה ספורט הוא נשאל על הנושא והגיב: "אני לא יודע מי ממציא עליי את כל הדברים האלה, אבל זה הכול שקרים. נכון, יש לי חברים מכל מקום - מישראל, מספרד, מפנמה - אבל זה לא קשור בכלל ליכולת שלי על המגרש. מי שאומר דברים כאלה, פשוט מקנא בי".

ארסו מודע לכל הדיבורים סביבו. מצד אחד הוא מכחיש, אך מצד שני יותר מדי גורמים במועדון ובסביבתו קיבלו הוכחות לכך שבאיזשהו שלב איבד כיוון. כאשר החלה אצל ארסו דעיכה מקצועית, במועדון חיברו זאת מיידית להתנהלות שלו מחוץ למגרש. ההתנהגות של ארסו והדיבורים הגיעו גם לשחקנים, מה ששינה את הסיטואציה בחדר ההלבשה ויצר נגדו אווירה שלילית עם הרבה פחות הערכה. לאחר אחד המשחקים בהם היה חלש, יצאו מספר שחקנים ואמרו לעיתונאים: "תמשיכו לפרגן לכוכב ססאר ארסו. אתם עיוורים, הבן אדם בכלל לא עם הראש בכדורגל".

מעבר לכך, היכולת הטובה של ארסו בחלק הראשון של העונה וההתעניינות מצד מספר קבוצות, החלו לסובב לו לא מעט את הראש. הוא כיוון להצטרפות עתידית למכבי תל אביב או מכבי חיפה, ובכל מקרה היה משוכנע שיקבל הצעות אטרקטיביות יותר מבית"ר בסיום העונה.

בחודש מרץ נפצע ארסו במיניסקוס ונאלץ לעבור ניתוח. הבלם עבר את השיקום מהפציעה בספרד. כשחזר הוא ידע שלבית"ר יש אופציה להאריך את חוזהו בשנתיים נוספות, אך בשלב ראשון לא שידר התלהבות. בבית"ר אומרים כי ארסו היה משוכנע עדיין שיזכה להצעות טובות יותר. רק כאשר הבין שאין כאלה, החל להביע רצון להישאר בבית"ר.

וכך זה נמשך. ברגע שארסו נפצע במיניסקוס ויצא לניתוח, העניינים סביבו נרגעו. בבית"ר אמרו שימתינו לראות כיצד יחזור מהפציעה ואיך יתנהל, ובהתאם לכך יקבלו החלטה. אולם כשחזר, בבית"ר התאכזבו מאוד מההתנהגות שלו ואמרו: "מהרגע שהוא חזר מספרד הקבוצה לא עניינה אותו. גם כשהיינו במאבק על המקום הרביעי הוא היה מנותק. לא היה אכפת לו אם נעשה מקום רביעי או לא. הוא היה אדיש לכל. אפילו כשהורידו לקבוצה שתי נקודות הוא היה היחיד שהתייחס באדישות, כאילו זה לא קשור אליו. הוא למעשה 'שרף' את עצמו. ממישהו שהיה הלידר והשחקן הכי מוערך על ידי אלי טביב, הוא הפך לאחד שמבחינתנו לא ראוי לשמש דוגמה כזר".

ססאר ארסו בית"ר ירושלים. קובי אליהו
יודע שטעה, לפחות חלקית, בצורת ההתנהגות שלו. ססאר ארסו/קובי אליהו
בסך הכול, ארסו שינה גישה בחודש האחרון. לצערו, זה כנראה קרה מאוחר מדי. יחד עם זאת, כל עוד לבית"ר אין בלם ולארסו אין קבוצה תמיד ישנו הסיכוי הקטן כי בסופו של דבר שני הצדדים יתאחדו

והיה גם צד מקצועי להחלטה. כל עוד גיא לוי אמור היה להמשיך כמאמן, הוא רצה קבוצה שלוחצת גבוה והתלבט יחד עם טביב בנוגע להתאמתו של ארסו לסוג כזה של משחק. טענו שאין לו מהירות ועדיף לצרף בלם אחר או שחקן נוסף בחלק הקדמי. באותו שלב הוחלט לראות כיצד ארסו יחזור מהפציעה ואז לקבל החלטה. כשארסו חזר עם משקל עודף, עבור בית"ר הייתה זו הרמה להנחתה. כדאי להתחיל לחפש אופציות אחרות.

גם ארסו יודע שטעה, לפחות חלקית, בצורת ההתנהגות שלו. עובדתית הוא גם היה מוכן להתפשר על שכרו בעונה הקרובה ולסכם על כ-150 אלף יורו, במיוחד כאשר הוא מוצע למכבי חיפה והפועל תל אביב והן מעדיפות למצות אופציות אחרות. עם כל הרצון הטוב של השחקן ושל האוהדים, נכון לשלב זה בבית"ר ירדו מהשחקן ומחפשים בלם אחר.

אגב, בימים האחרונים היה ניסיון לטוויסט בעלילה. הצוות המקצועי לחץ לצרף בכל זאת את ארסו. נעשה ניסיון לייצר שיחה בין טביב לארסו, בה יסביר הבלם כי כל הסיפור מאחוריו והוא מאוד רוצה להישאר בקבוצה. אלא שארסו בחר בסופו של דבר שלא ליצור קשר עם טביב ובשלב זה להמשיך לדרכו. האגו של שני הצדדים כבר השתלט בשלב זה על השיח ומנע כל סיכוי להשבת המצב לקדמותו. בסך הכול, ארסו שינה גישה בחודש האחרון. לצערו, זה כנראה קרה מאוחר מדי. יחד עם זאת, כל עוד לבית"ר אין בלם ולארסו אין קבוצה תמיד ישנו הסיכוי הקטן כי בסופו של דבר שני הצדדים יתאחדו.

לפחות מקצועית, מדובר באחד הבלמים הכי טובים שנחתו כאן בעשור האחרון וזה קצת מוזר שהכדורגל הישראלי מוותר עליו, גם אם הייתה לו תקופה קשה ברמה האישית. מה שיכול, אגב, לקרות לכל אחד. אחרי הכול, מדובר בבלם עם רקורד וקריירה מרשימה ויציבה, ששיחק עם ויאריאל בחצי גמר ליגת האלופות. בלם ששיחק שלוש שנים וחצי בגנט הבלגית, לפני שעבר לחצי עונה לסראגוסה, בדרך לבית"ר. בסגל הבוסרי וחסר הניסיון של הירושלמים, אחד כמו ארסו עדיין יכול להשפיע ולשנות, במיוחד לאור העובדה כי התקופה הרעה כבר מאחוריו והוא מאוד רוצה להוכיח כי הוא ראוי לבית"ר. מי יודע, אולי עוד נופתע.

seperator
"בעונה הראשונה זה היה סיוט איתו", מספר גורם בהפועל רמת גן. " הוא היה עושה לנו משחקים ושביתה איטלקת על כל דבר קטן. אחרי מה שקרה בקיץ האחרון העמדנו אותו במקום"

נכון לעכשיו, הפועל תל אביב החדשה היא הקבוצה הפעילה ביותר בחלון ההעברות הישראלי. בין אריאל הרוש, עומרי אלטמן והמושבה הרומנית שנבנית לה במתחם חודורוב, אסור לשכוח את איסומעילה לינגאנה. "איסו" נחשב עוד מגיל צעיר לשחקן מוכשר מאוד באפריקה. למרות שגדל בחוף השנהב, הקשר בן ה-24 בחר אז להשתייך לנבחרת בורקינה פאסו עד גיל 17 והרשים לא מעט סקאוטים שביקרו ביבשת השחורה. באחד הטורנירים בו השתתף, הצליח לינגאנה להרשים את הנציגים של אברטון ואסטון וילה, והוזמן להצטרף למחלקות הצעירות שלהן. למרות ההצעה הקוסמת, הוא העדיף להישאר בבית.

לינגאנה הסתובב לאורך השנים ודי דרך במקום, עד אשר הגיע בעונה שעברה להפועל רמת גן, בעסקת חבילה יחד עם חברו מחוף השנהב, הקשר דידייה ברוסו. למעשה, ברמת גן מכירים אותם רק כצמד: לינגאנה וברוסו. בפועל, לינגאנה היה הבולט מבין השניים. בעונה הראשונה הוא שיחק הן כבלם והן כקשר אחורי. הוא כבש שני שערים בלבד, אך בלט מאוד וצד את עיני קבוצות ליגת העל. עירוני קרית שמונה, מכבי נתניה ומ.ס. אשדוד הביעו רצון לצרפו.

כאשר הקבוצות ביררו פרטים עם הפועל רמת גן, הן קיבלו מסרים עמומים. בקבוצות למדו כי מדובר בשחקן מאוד מוכשר-אך-בעייתי. שחקן שעושה דברים מדהימים באימונים ובמשחקים, אך מנגד גם פוצח בשביתה איטלקית אם ההנהלה לא דואגת לו למשהו. וכשקורה מקרה כזה, אל השביתה מצטרף כמובן החבר ברוסו. "בעונה הראשונה זה היה סיוט איתו", מספר גורם בהפועל רמת גן. " הוא היה עושה לנו משחקים ושביתה איטלקת על כל דבר קטן. אחרי מה שקרה בקיץ האחרון העמדנו אותו במקום. אמרנו לו שאם לא ישנה את ההתנהגות, הוא לא יגיע לשום מקום ולא ישחק אצלנו. הוא לקח את עצמו בידיים. בעונה הנוכחית היו מעט מאוד בעיות איתו. הוא עשה שינוי בראש".

בתוספת לשינוי, לינגאנה גם שדרג את המספרים וסיים את העונה הנוכחית עם שמונה שערים, כאחד השחקנים הבולטים בליגה הלאומית ואחד הגורמים שהובילו את הפועל רמת גן לקאמבק נהדר ולכניסה לפלייאוף העליון. "שמעתי על כל הבעיות שהיו איתו כשהגעתי", נזכר דני גולן, מאמן הפועל רמת גן. "עם שחקנים אפריקאים צעירים זה הכול עניין של גישה. הם צריכים להרגיש משמעותיים ורצויים, אחרת הם הולכים לאיבוד. מבחינה מקצועית, אצלי הוא היה 200 אחוז מקצוען בכל אימון ומשחק. הוא הקשיב ועשה שינוי בגישה, ולראייה העונה הטובה שלו שהקפיצה אותו להפועל תל אביב".

שחקני הפועל רמת גן מודים לקהל, עומר חזום, איסומעילה לינגאנה, טל מעבי. מגד גוזני
לקח את עצמו בידיים ושיפר גם את המספרים. איסומעילה לינגאנה, במרכז/מגד גוזני
"המעבר לרמות האלה לא גדול עליו בגלל הכישרון והיכולות הפיזיות שאין להרבה בליגת העל. הוא יעבור התמודדות, שינוי ותהליך, וגם הפועל תל אביב תצטרך סבלנות איתו. אבל הצעד הזה יכול להשתלם לשני הצדדים"

כאשר בהפועל רמת גן נזכרים בקיץ האחרון, הם מדברים על טלנובלה שלמה שעברו עם לינגאנה וברוסו. כאשר השניים הגיעו לארץ, הם חתמו על הסכם לעונה אחת עם אופציה לשלוש שנים נוספות. לאחר מימוש האופציה, הם הודיעו שהם דורשים שדרוג בשכר או שאינם חוזרים לישראל מחופשת הקיץ.

בהפועל רמת גן איימו לתבוע את השניים, שנחתו בסופו של דבר בישראל אך החליטו לא להתאמן. ברמת גן הודיעו להם שאם תוך יומיים לא ישובו לאימונים, הם מפנים אותם מהדירה ומשחררים אותם לאלתר, תוך כדי הגשת תביעה. העניינים כבר היו על סף פיצוץ, אך איכשהו השניים הבינו (גם בעזרת שדרוג קטן) כי הבחירה אינה בידם והם חייבים לכבד את החוזה שלהם, אחרת הם יסתבכו. לפיכך, הצטרפו מיידית לאימונים.

אנשי המקצוע מעידים כי לינגאנה שחקן בעל פוטנציאל התפתחות גדול. שחקן חכם, בעל מיקום מצוין והבנת משחק גבוהה, עם נתונים פיזיים נפלאים לתפקיד הקשר האחורי. הוא יודע לעשות עבודת הגנה מחד, ומנגד גם לצאת קדימה, לייצר מצבים ולהבקיע. "הוא שחקן ורסטילי", מעיד דני גולן. "אם אני שם אותו כבלם הוא הטוב ביותר בלאומית, ואם הוא בקישור ומגבילים אותו טקטית הוא עושה עבודה מצוינת וגם יודע לתקוף במינון נכון. עובדה שסיים עם שמונה שערים. הכישרון והיכולות הפיזיות הם היתרונות הגדולים שלו".

ועכשיו הוא מגיע לליגת העל. להפועל תל אביב החדשה. עם מאמן ספרדי, ציפיות אחרות לגמרי ותחרות עזה על חולצת ההרכב. "בסופו של דבר, הכול תלוי באינטראקציה בין המאמן לשחקן", מסביר גולן. "זה משהו שלא חדש בטיפול בשחקנים אפריקאים בגיל צעיר. המעבר לרמות האלה לא גדול עליו בגלל הכישרון והיכולות הפיזיות שאין להרבה בליגת העל. הוא יעבור התמודדות, שינוי ותהליך, וגם הפועל תל אביב תצטרך סבלנות איתו. אבל הצעד הזה יכול להשתלם לשני הצדדים".

דני גולן, מאמן הפועל נצרת עילית. אדריאן הרבשטיין
מבחינתו, הכישרון והיכולות הפיזיות הם היתרונות הגדולים של לינגאנה. דני גולן/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully