וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי יכולת, בלי אחריות

ההתנהלות המרגיזה של טיוס, הקרדיט המוגזם לכספי, הפוליטיקה של שיבק והציפיות הלא פרופורציונליות מהנבחרת החלשה. אור שקדי מדווח מהמחנה הישראלי המריר בסלובניה לקראת צרפת (22:00, ספ' 5) ומציג את תמונת הסיכויים להעפלה לשלב הבא

צילום: אור שקדי, עריכה: מיכאל ברגמן

1. פשוט לא מספיק טובים

בנמל התעופה בן גוריון בדרך לסלובניה פגשתי את אחד משחקני נבחרת ישראל, בעוד הוא מנסה להעביר את השעה שהייתה לו בשיטוטים בחנויות הדיוטי פרי. כששאלתי אותו על הרגשתו לקראת הטורניר וכמה זמן הוא מאמין שנשרוד באליפות הוא אמר, "המשפחה חשבה לבוא להיות איתי ביום כיפור. אמרתי להם שעד הצום אני חוזר הביתה". כששאלתי אותו למה הוא לא מאמין שהנבחרת תמשיך מעבר לכךהוא פשוט אמר, "זאת התחושה שלי, אנחנו לא טובים מספיק. יש יותר חולשות מיתרונות, וקיבלנו תחושה שהקבוצות שממול לא פראייריות בכלל".

אחרי ההפסד לאוקראינה אמש שוחחתי שוב עם אותו שחקן, הוא אמר לי, "האמת? הייתי בטוח שננצח. אנחנו כנראה לא מספיק טובים". ההרגשה הזאת, שנבחרת ישראל עשתה את מה שהיא יכולה נכון לנקודת הזמן הזו, יושבת חזק בראש של אנשי הנבחרת. "עשרה אחוז מהפוטנציאל שיש לנו לא נוצל", אומר אחד הבכירים במשלחת. וזה עוד במשחק שהנבחרת משקיעה ומראה שהיא רוצה לנצח. האנרגיות היו, אבל היכולת? אוי היכולת.

שחקן נבחרת ישראל עומרי כספי. AP
"אם הם נראים ככה, לא יעזור שהאחרים מנסים להתעלות". עומרי כספי/AP

בנבחרת החליטו לטפל בכל הבעיות של היום הראשון מראש. השחקנים קראו את הביקורת על חוסר הפרגון והאנרגיות מהספסל, ומתחילת המשחק נעמדו בכל הזדמנות ודחפו. המנהל מומו לוצקי הוחזר לספסל על חשבון מאמן הכושר יורם מנחם שעבר ליציע, ואפילו גיא פניני על תקן מוטיבטור עלה בחמישייה והראה בעיקר הרבה אנרגיות ורצון לנצח. חבל שהחברים שלו נדבקו בזה ארבע או חמש דקות מאוחר מדי.

אם ביום הראשון קיבלו בנבחרת את היכולת של עומרי כספי וליאור אליהו כמשהו שלא יחזור על עצמו יומיים ברציפות, אחרי אוקראינה לא כולם התנדבו לגונן על השניים, "תאר לעצמך מצב שלברון ו-וייד נראים ככה שני משחקים ראשונים בפלייאוף", אומר אחד מחברי המשלחת, "מה היו עושים להם? מתנפלים עליהם. ליאור ועומרי הם הכוכבים של הנבחרת, ואם הם נראים ככה, לא יעזור שהאחרים מנסים להתעלות, ושעידו, גיא, אפיק ויניב נותנים מעצמם את כל מה שיש. פשוט זה לא יעזור".

"אנחנו גאונים בלנפח את הבועה ואחרי זה לנפץ אותה, למרות זאת היינו צריכים לנצח את בריטניה", אמר רביב לימונד, שהיה מנקודות האור בנבחרת, אמש בהתייחסות לציפיות מהבחורים בכחול לבן לפני האליפות. "צריך להילחם כל הזמן, ולדעת מי אנחנו כל הזמן, לא לחשוב שאנחנו הכי גדולים באליפות. לא אהבתי כל כך את כל הטררם שהיה". כנראה שהגיע הזמן להתייחס לנבחרת ישראל כמו שהיא רוצה – נבחרת קטנה, ללא ציפיות, ללא כבוד עצמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

2. מה מסתתר מתחת לפני השטח?

האווירה הטובה שהייתה בין השחקנים לפני המשחק הראשון לא נמחקה לגמרי. היא הוחלפה במתח ובעצבים. על הפרקט כבר החלו שחקנים להחליף האשמות בהגנה, על עזרה שלא הגיע, או חילוף שלא במקום. כל שחקן הרשה לעצמו להעיר לשני. "כשמפסידים אז כל החרא צף", אמר יניב גרין ולא רצה לחשוף יותר מדי. המרירות של חלק מהשחקנים נראתה כבר במחצית נגד בריטניה, עכשיו היא מתחילה לצאת החוצה.

"לא כולם פה מבינים שאנחנו משחקים למען נבחרת ישראל", אומר אחד משחקני הסגל, "בנבחרת צריך מינימום אגו, וזה בעיה שיש פה כמה שחקנים שבאו להוכיח שהם כוכבי על ברמה האירופית ויותר מזה. הם רק עושים מעצמם צחוק. ניצחון של נבחרת שווה יותר מעוד חמש נקודות פחות או יותר". בראיון שנתן לוואלה! ספורט התעקש אריק שיבק שהשחקנים מבינים שבטורניר ההכנה בטרנטו הוא ביקש מעומרי כספי לזרוק יותר כדי להיכנס לכושר. נגד אוקראינה כבר לא כולם מבינים את הקרדיט הבלתי מוגבל שקיבל למרות משחק חלש מאוד.

"יש לנו חבר'ה טובים שעובדים קשה ורוצים להצליח", ניסה לימונד לגונן על חבריו וטען שלא הבין למה גרין התכוון, "הגענו בכושר טוב ומנטאלית היינו בסדר. לפעמים זה כמו כדור שלג, פעולה לא טובה גוררת הערה וזה נהיה משהו לא טוב. יכול שזה מה שהיה פה".

אלכס טיוס באימון נבחרת ישראל. קובי אליהו
"הוא כל כך עסוק בעצמו, שזה לא אותו שחקן מהשנה שעברה". אלכס טיוס/קובי אליהו

ואז הגיע טיוס. מאז שחזר הסנטר לישראל באמצע יולי מנסים להבין איפה נעלם הבחור שעליו אמרו בקיץ שעבר, "נכס שיריץ אותנו לשנים רבות קדימה". טיוס התבודד, לא יצר קשר כמעט עם השחקנים האחרים, ואחרי שנפצע במשחק ההכנה הראשון קיבל עצות, בין היתר מסוכנו האמריקאי, שלא להופיע במידה ויסכן את עצמו. בנבחרת פנו למכבי תל אביב, והצהובים הבהירו לשחקן שעדיף שייסע ויעשה מה שהוא יכול.

אתמול, באמצע הרבע השני, הוא ירד לפרקט עם פרצוף מיוסר. הוא סימן לכיוון הפציעה בשריר הירך הקדמי ובמחצית נבדק. הוא התלונן על כאבים ושלא יכול לחזור לשחק. בנבחרת לא אהבו את העובדה שהוא בחר לא לחזור לפרקט, והבינו שכנראה כבר לא ישחק יותר בטורניר הזה. בשיחה שהייתה אמש עם הצוות הרפואי והצוות המקצועי אמר שהוא לא יכול לשחק יותר. בנבחרת הבינו, "הוא לא רוצה להיות פה, והוא כנראה שכבר לא יהיה פה יותר", אמרו בכירים במשלחת אחרי הפגישה.

"ההתנהלות שלו הייתה של ילד קטן, ממש אין איך לתאר את זה אחרת", מסביר אחד השחקנים, "הוא כל כך עסוק בעצמו, שזה לא אותו שחקן מהשנה שעברה. יש לו תפקיד כל כך משמעותי, והוא צריך להיות על המגרש לפחות 15 דקות. בפועל יש שני סנטרים שצריכים לעשות את העבירות כדי שהוא יוכל לשחק, ומה קרה? הוא ברח מהפרקט, הם נשארו עם העבירות שלהם, והמשחק ברח לנו מהיד. אני מקווה שהוא כבר לא יחזור לפה יותר".

בנבחרת כבר אמרו שצריך להתחולל שינוי בהתנהגות של טיוס וברצון שלו כדי שיזומן בעתיד שוב לסגל, ועם כל התרומה המקצועית שלו, יש צורה מסוימת של התנהלות מצופה. "פיב"א אמורה לעסוק בקרוב בנושא המתאזרחים, אחרי זה כבר נראה אם מותר ואת מי מותר. טיוס יהיה בנבחרת רק בתנאים אחרים, לא ככה שוב".

3. שיבק במגננה

ויש את אריק שיבק. עד כמה הוא אחראי להפסדים לבריטניה ואוקראינה? כנראה שפחות ממה שהשחקנים אחראיים, אבל בתור מי שבחר את השחקנים הללו, והיה אמור לזהות מי בכושר מתאים כדי להוביל את הנבחרת ומי לא, או מי מסוגל בכלל לעשות זאת, הוא כשל. אלא שזה לא הסיפור עם שיבק, אלא ההתעקשות המוגזמת שלו לפרגן ליריבות הבינוניות של ישראל במקום להגיד את האמת שהשחקנים שלו אומרים: בנקודת הזמן הזאת, ישראל פשוט נבחרת לא טובה.

"ההתבטאות של אריק שיבק על זה שדיוויד בלו חסר לנבחרת היא אחת האומללות שנשמעו פה", אומר מאמן בכיר בכדורסל הישראלי, "באותה מידה גם לואל דנג חסר מאוד לבריטניה, נוביצקי לגרמניה והמתאזרח הבלגי (מאט לויסקי, א.ש) שנפצע. לפחות פה מדובר בשחקנים שבחרו לא להגיע או שנפצע, שיבק דיבר על שחקן שפרש מכדורסל פעיל. מה השלב הבא? לציין שהפרישה של קטש הייתה בעוכרינו?"

מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק. AP
"מה השלב הבא? לציין שהפרישה של קטש הייתה בעוכרינו?". אריק שיבק/AP

"אריק הוא גבר, והוא לא יוציא מילה רעה אחת על השחקנים שלו, בטוח שלא בזמן טורניר", אומר מקורב למאמן, "מה מצפים? שיפתח עכשיו ויגיד שכספי ואליהו לא הופיעו? זה לא הסטייל שלו". במקום זה שיבק כמו פוליטיקאי ממשיך להאמין בניסים, מפרגן ליריבות, ודובק בשלו. בצפיה בוידאו, באימון שינסה לתקן את הטעויות, ואולי באפרוריות הזאת להרים את הנבחרת לכיוון אפור עוד יותר.

הצוות המקצועי של ישראל ישב לצפות בסיום במשחק בין בלגיה לגרמניה. בישראל ידעו שחשוב שבלגיה תנצח כדי שהסיכוי התיאורטי יישאר בחיים גם במידה ונפסיד הערב (שישי, 22:00) לצרפת. בסיום אנשי הצוות המקצועי, ביניהם שיבק, הוציאו הרבה אוויר, ואחרי שיחה עם אחד מאנשי המשלחת הבלגית, המאמן אפילו שחרר חיוך. הוא עוד בחיים, אמנם עם מכונת הנשמה, אבל הקמפיין שלו עוד בחיים, לעוד משחק אחד, גג שניים.

אז ישראל בכל זאת תעלה לשלב הבא?

שתי אפשרויות נשארות פתוחות. הראשונה, הפחות ריאלית, מדברת על ניצחון בכל אחד מהמשחקים, אז ישראל תלויה בעצמה ועולה. במידה ונפסיד לצרפת, ניצחונות על בלגיה וגרמניה יספיקו במידה וגרמניה תפסיד לאוקראינה היום, ובלגיה תפסיד לצרפת במשחק שנועל את בית א'. במקרה הזה ישראל תוביל בבית משולש עם בלגיה וגרמניה ותעפיל לשלב השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully