וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מתחרים

2.1.2013 / 12:45

שיטת הפיינל פור שונתה עבורם. חוקי הישראלים התכופפו למענם. מכסת הזרים גדלה לטובתם. יו"ר המנהלת החדש הוא אוהד שלהם וגמר הגביע ייערך (שוב) במגרשם. מאז שמכבי תל אביב אישרה את המלכת אבנר קופל, רוב ההחלטות בכדורסל הלכו לטובתה. גם אירוח גמר-סל 2013?

לקראת סוף חודש דצמבר 2011 הגיע אבנר קופל למשרדו של שמעון מזרחי לפגישה ששינתה את כללי המשחק בכדורסל הישראלי. באותה פגישה הכריז קופל בפני מזרחי, האיש החזק בסיעת מכבי, כי סיעת הפועל עומדת מאחוריו, וכן כי חלק מאנשי אליצור וכמובן שסיעת הבית שלו, בית"ר, תומכים במועמדותו לראשות איגוד הכדורסל. קופל ביקש ממזרחי לתמוך בו בהדחת שי שני, ומזרחי ביקש לחשוב על זה. מזרחי הסכים להעביר את תמיכת מכבי ליו"ר מנהלת הליגה, למרות שבסופו של דבר נמנע בהצבעה על הדחתו של שני, כי חשב שלא זאת הדרך לסיים קדנציה של יו"ר.

הגמר חייב להיות ברוממה: פרויקט וואלה! ספורט

חמי אוזן קורא: די להתרפס בפני מכבי תל אביב

אוהד גרינוולד טוען: כלום לא ישנה את שלטון מכבי תל אביב

שי האוזמן סבור: ברוממה אפשר לייצר טוענת לכתר חדשה

יו"ר מנהלת ליגת העל ואיגוד הכדורסל אבנר קופל יחד עם הבעלים של מכבי תל אביב שמעון מזרחי. קובי אליהו
מה פשר הקשר? שמעון מזרחי ואבנר קופל/קובי אליהו

"אין ספק שאותה פגישה, שבה נסללה דרכו של אבנר קופל לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל, הייתה אחת הפגישות המכריעות שהיו כאן", אומר בכיר באיגוד הכדורסל, "מאותה פגישה היה ברור שאבנר יזכה, כי כשהפועל, מכבי, בית"ר ורוב אליצור תומכות בך, אתה תהיה יו"ר האיגוד. צביקה שרף וסיעת 'עוז' עשו עבודה נהדרת, באו משום מקום ולקחו תשעה מנדטים, אבל צריך להבין, שהעובדה שזה נחשב להישג גדול, מסבירה עד כמה המהלך של אבנר בחיבור של המרכזים היה גאוני".

אלא שמלבד להישג של קופל בהשגת תפקיד יו"ר איגוד הכדורסל וביסוס קואליציה רחבה, הדבר המרכזי הנוסף שקרה הוא החזרת ההגמוניה של מכבי תל אביב, כששורה של חוקים ומינויים של אנשים שנחשבים מקורבים לה, התרחשו מאז אותה פגישה. הערב (רביעי) היא עשויה לקבל עוד החלטה לטובתה - אירוח גמר הסל ביד אליהו - למרות דרישה של לא מעט אנשים לארח אותו ברוממה. צירוף מקרים? תשפטו אתם.

מסיבת עיתונאים מאולתרת של סיעת עוז מחוץ לאיגוד הכדורסל. קובי אליהו
"צביקה שרף וסיעת "עוז" עשו עבודה נהדרת, באו משום מקום ולקחו תשעה מנדטים, אבל צריך להבין, שהעובדה שזה נחשב להישג גדול, מסבירה עד כמה המהלך של אבנר בחיבור של המרכזים היה גאוני"/קובי אליהו

מי פה מקופח?

מיאוס, זוהי התחושה שליוותה את אוהדי מכבי תל אביב בשנים האחרונות. ההרגשה של הצהובים הייתה שבמנהלת הליגה בהנהגת אבנר קופל עושים הכל על מנת לחבל להם בסיכויים לזכות באליפות ולפגוע בהם במסגרת האירופית. ההתנגדות הגדולה של הצהובים הייתה לשיטת הפיינל פור, שבמסגרתה איבדה שני תארי אליפות, אך גם לשיטת ארבעת הזרים. לטענת מכבי תל אביב, הקבוצה נאלצה לא להלביש שחקנים זרים למשחקי הליגה בגלל המכסה הזו. בעקבות הטענות מכבי שיחקה בעונה שעברה בליגה האדריאטית, ואוהדי הקבוצה איימו להחרים את גמר הפיינל פור.

"לאורך השנים המטרה העיקרית של מנהלת הליגה הייתה ליצור שוויוניות על ידי יצירת פלטפורמה שאפשרה לקבוצות להילחם במכבי תל אביב", אומר חבר דירקטוריון במנהלת, "ב-2005 אני זוכר שהגענו למסקנה שלא קיימות מספיק קבוצות בעלות תקציב גבוה כדי לתת פייט של ממש למכבי, ולכן החלטנו על פיינל פור. מכבי התנגדה, אבל אבנר קופל היה איתן בדעתו. הוא רצה להביא כסף לקבוצות ולהביא משקיעים. לאחר מכן, כשהבנו שגם בחוק הרוסי למכבי יש יתרון, הורדנו גם אותו".

עד כמה המנהלת לא התרגשה מהצהרות של מכבי תל אביב על עזיבה אפשרית של הליגה, אפשר להבין מהראיון של חיים אוחיון, בעלי גלבוע/גליל ומהדירקטורים הבכירים במנהלת, לוואלה! ספורט, בחודש מאי 2012, לאחר שדיוויד בלאט רמז על אפשרות שהצהובים יעזבו את ליגת העל: "אנחנו נהיה קבוצה ישראלית. מי שמתכחש לבית שלו, סופו להיכחד... אין בעיה עם הפיינל פור, האלטרנטיבה של הפיינל פור זאת מגבלת שכר, מגבלת תקציב וכדומה. תהיה או שיטת ה-NBA או שיטת הפיינל פור. אנחנו לא יכולים להתמודד בתקציב של 2 מיליון דולר מול 20 מיליון דולר, אז כל עוד אנחנו לא יוצרים מגבלות לצד השני, הפיינל פור יוצר איזון קצר... יש כללי משחק, ואני מקבל אותם. התחרות לא מקפחת את מכבי".

חיים אוחיון הבעלים של הפועל גלבוע/גליל עליון. מגד גוזני
" יש כללי משחק, אני מקבל אותם, כמו שיש פיינל פור אז יש תחרות. התחרות לא מקפחת את מכבי". חיים אוחיון/מגד גוזני

חודש וחצי לאחר אותו ראיון של אוחיון, התכנסו נציגי בדירקטוריון מנהלת ליגת העל לישיבה, שתכריע את שיטת המשחקים ומספר הזרים לעונת 2012/13. לפני הישיבה היה רוב ברור לביטול הפיינל פור, למרות ההתנגדות הראשונית של הדירקטורים, בעיקר בשל לחץ ציבורי גדול שהופעל כנגד השיטה. אלא שרוב היה גם להמשך חוק ארבעת הזרים לעונה נוספת, בניגוד לרצון מכבי תל אביב.

"אני זוכר שדיוויד פדרמן, שהגיע לתחילת הדיון, דרש את ביטול חוק ארבעת הזרים, אבל משיחות שערכתי עם שבעה או שמונה ראשי קבוצות, הם לא היו מעוניינים בכך", משחזר חבר דירקטוריון, "לא היה לי ספק שהחוק הרוסי לא יחזור. ארבעה דירקטורים רצו בו בסך הכל. אבל אז, כשאבנר קופל ניגש להצעת פשרה, הצעה שלפי מקורבים אליו הוא ושמעון סגרו מראש, ושאל אם יהיה נורא שישחקו עם שני חוקים שונים – ארבעה זרים וחוק רוסי, איש לא חשב שזה יהיה רק הסיפתח למהפכה".

חבר הנהלת מכבי תל אביב דיוויד פדרמן. קובי אליהו
"אני זוכר שדיוויד פדרמן, שהגיע לתחילת הדיון, דרש את ביטול חוק ארבעת הזרים, אבל משיחות שערכתי עם שבעה או שמונה ראשי קבוצות, הם לא היו מעוניינים בכך"/קובי אליהו

איך התקבל החוק הרוסי?

עד כמה הזויה ההחלטה ללכת על חוק שמאפשר לקבוצות לבחור בין ארבעה זרים לחוק הרוסי, מעידות הבחירות של הקבוצות – עשר קבוצות מתוך 12 בחרו בארבעה זרים, כולל הפועל ירושלים והפועל חולון שמשחקות באירופה, ורק מכבי תל אביב וגלבוע/גליל בחרו בחוק הרוסי. "עצם הבחירה של הקבוצות אומרת את הכל – אם זה לא רצון של התרפסות בפני מכבי, אז מה זה?", מוסיף מאמן בכיר בליגת העל.

אלא שאם החוק התמוה הזה ידעו בקבוצות להתמודד, מה שקרה חודשיים לאחר מכן, בישיבת מנהלת שגרתית, הרתיח הרבה מאוד אנשים. וכך היה, כפי שמתאר זאת חבר דירקטוריון בכיר: "הייתה ישיבה מאוד ארוכה, כמעט שלוש שעות, שדנו בה על הרבה דברים, מכרטיסים ועד מינוי מחליף לקופל. לאנשים היו פגישות אחרות, פתאום הגיע שמעון מזרחי, וביקש להעלות נושא שלא על סדר היום. אנשים כבר נעמדו כדי ללכת. כולם הסתכלו עליו בצורה תמוהה".

מזרחי ביקש להעלות את מספר הזרים שמותר לקבוצה לרשום בחוק הרוסי מחמישה לשישה. "זה היה בניגוד להסכם עם ארגון השחקנים משנה לפני כן", מעיד אותו חבר דירקטוריון, "שלושה חברים כבר לא יכלו להישאר והלכו, וכל השאר רצו ללכת. לא הופעלה מחשבה יתרה, ואנשים מחוסר כוח פשוט הצביעו בעד, רק אלה שקלטו את התמונה הכללית התנגדו".

אחד המאמנים הבכירים בליגת העל זועם. "לקחתי את היו"ר שלי בבוקר יום שישי אחרי שקראתי על זה בעיתון, ושאלתי אותו אם הוא החליק על הראש. הוא אמר לי שזה נראה כמו תרגיל מסריח, ושיילחמו בזה. איך בכלל נתנו לזה לעבור? זאת שערורייה". שלושה ימים לאחר מכן הוציא חיים אוחיון מכתב שקרא לדיון חוזר בנושא מפני שלא התנהל על פי החוקים, לגרסתו, אלא שבישיבה הבאה הוחלט לא להפוך את הקערה על פיה.

שמעון מזרחי, יושב ראש מכבי תל אביב, אוכל סופגניה. ברני ארדוב
פתאום ביקש להעלות משהו שלא על סדר היום. מזרחי/ברני ארדוב

מה הקשר בין פרנקל למכבי?

ארבעה חודשים התנהלה מנהלת ליגת העל ללא יושב ראש. אלא שאז שלחה המנהלת את מועמדותו של שמואל פרנקל, מייסד ומנכ"ל לשעבר של חברת ההשקעות "אפסילון", יו"ר דירקטריון בעבר של חברת היכלי הספורט, ובין היתר אוהד של מכבי תל אביב. פרנקל נחשב כחברו של דייוויד פדרמן, ונצפה לא מעט במשחקי הקבוצה ביורוליג.

כשבחנו בוועדת האיתור את שמו של פרנקל לעומק גילו את היותו אוהד מכבי תל אביב, ובקריטריונים למציאת יו"ר חדש צוין שלא תהיה לו זיקה לאף אחת מהקבוצות. "חברי הוועדה אמרו שהוא לא היה בעל תפקיד", טוען רמי כהן, יו"ר הפועל תל אביב שהתנגד למינוי, "אם היו רוצים לכתוב בעל תפקיד, היו כותבים את זה. הוא אוהד מסור, זה הכי זיקה שיש". למרות זאת, ברוב של ארבעה מול אחד, הוחלט להעבירו לדירקטוריון, שאישר זאת ברוב גדול, כשרק כהן וצבי ליבר מתנגדים.

מאז הגעתו הספיק פרנקל להתעמת עם הפועל תל אביב, בישיבה שנערכה בעניין הקבוצה בשבוע שעבר. אבל על אף שהוא אוהד מכבי, והצהיר עם כניסתו לתפקיד שכעת הוא אוהד של כל הקבוצות, דאג להפעיל לחצים על משטרת ישראל כדי להוריד את האיסור על קיום משחק הדרבי התל אביבי בבית מכבי בראשון לציון בחודש מרץ. "יש חששות מהמינוי הזה, כמו מכל מינוי אחר", מודה חבר דירקטוריון שהצביע בעד המינוי, "אבל אם נהיה הוגנים, פרנקל עוד לא ביצע משהו לטובת מכבי תל אביב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נצפה לא מעט במשחקים של מכבי ביורוליג. שמואל פרנקל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איפה יערך הגמר-סל?

בישיבה האחרונה לפני שפרנקל נכנס לתפקיד, עלתה לדיון שאלת אירוח משחק גמר סל 2013. במהלך הדיון הציע חיים אוחיון מתווה שבמידה ואיגוד הכדורסל יבחר לארח את משחק גמר הגביע ביד אליהו ולא ברוממה, המנהלת תיקח את הגמר-סל לרוממה, ולהיפך. אמנם לא כל חברי הדירקטוריון נכחו בפגישה, אך אלו שכן תמכו במתווה, ואלו שלא היו, עודכנו בהצעה.

"הייתה הבטחה של אנשי איגוד הכדורסל לג'ף רוזן שמשחקי חצי גמר וגמר גביע המדינה ייערכו ברוממה, זה נסגר כשג'ף היה בארץ", אומר גורם בכיר במכבי חיפה. אלא שהנהלת איגוד הכדורסל לא אישרה את רוממה, קבעה שגם השנה המשחק יעבור ליד אליהו, והלחץ עבר למנהלת הליגה. "אין ספק שכולם היו מעדיפים שהאיגוד יעשה את העבודה בשבילנו", אומר חבר דירקטוריון בחצי חיוך, "אנחנו נספוג את האש בכל מקרה".

המבחן הגדול של שמואל פרנקל, אבנר קופל ויתר חברי הדירקטוריון של המנהלת מגיע היום (רביעי). אמנם מבחינה כלכלית אין ספק שהליכה לרוממה היא בגדר פגיעה כלכלית בקבוצות, אבל נותנת תקווה לספורטיביות בענף שזקוק לו יותר מכל. קופל, חבר דירקטוריון במנהלת מטעם איגוד הכדורסל, התראיין השבוע והצהיר שלא יגיע לישיבה, על אף שהוא תומך ברוממה. חלק מחברי הדירקטוריון חושבים שקופל, דוד פריש (הנציג השני של האיגוד) ופרנקל כלל לא אמורים להיות חלק מהדיון.

"הקבוצות הקטנות לדעתי יתיישרו עם העניין הכלכלי", הסביר עו"ד יעקב לירז, נציג הפועל ירושלים, "אופתע מאוד אם לא. אנחנו בהפועל ירושלים שואפים לארח אירועים כאלה בעתיד, אבל יכול להיות שלא תהיה ברירה והמשחק יהיה ביד אליהו".

עוד בנושא

הערב ההכרעה: האם הגמר-סל יהיה ביד אליהו או ברוממה?

מדוע צריך משחק הגמר להתקיים ברוממה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully