וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי ראש

18.11.2012 / 13:23

הוא פותח את העונה באופן רצחני אבל נחלש בהמשך, עובד קשה, אך סובל מאופי בעייתי. מרקו קילינגסוורת' הוא הסיבה העיקרית למאזן המושלם והמקום הראשון של ברק נתניה. השאלה היא אם הם יכולים לדאוג לכך שהראש שלו יישאר במקום הנכון

את סיום העונה שעברה לא רוצים לזכור בעירוני אשקלון. הקבוצה התרסקה בליגה הסדירה, ורגע אחרי שהפלייאוף החל והקבוצה ניצחה התעמת מרקו קילינגסוורת' עם המנהל המקצועי שמעון אמסלם. אשקלון לא הגיעה לפיינל פור, אך לפתע סיפק הסנטר הסקורר הפתעה לחבריו. "אני בדרך לליגה הגרמנית", סיפר למספר אנשים. על פי דיווחים, בבאמברג ואולדנבורג עקבו אחרי הביצועים של השחקן והתעניינו בשירותיו.

בברק נתניה חיפשו במהלך כל הקיץ גבוה שישלים את הסגל. הם ידעו שקילינגסוורת', אותו הביאו לארץ לפני שלוש שנים, נוטה בתחילת הקיץ לבקש סכומים גבוהים, ובסופו של דבר מגיע בסכום צנוע יותר. כך קרה גם הקיץ. קילינגסוורת' סיים את חודש אוגוסט ללא קבוצה והחליט להישאר בישראל, אף על פי שלדעת רבים הוא שווה הרבה יותר. בינתיים, אף אחד לא מתחרט. בוגר אוניברסיטת אינדיאנה מוביל את הקבוצה למקום הראשון בטבלה, ומשאיר את כולם עם השאלה, "איך שוב הוא גמר פה".

שחקן ברק נתניה מרקו קילינגסוורת'. מגד גוזני
בברק נתניה מכירים את חוקי המשחקים והנחיתו אותו שוב אצלם. מרקו קילינגסוורת'/מגד גוזני

פותח את העונות נהדר

אחד הנתונים המדהימים לגבי קילינסוורת' בכל ארבע עונותיו בישראל נוגע לפתיחות שלו. ממוצע חמשת המשחקים הראשונים של העונה עומד על 19 נקודות למשחק. רק פעם אחת ב-20 המשחקים הללו הוא ירד מ-15 נקודות. גם את שיא הקריירה שלו בישראל, 32 נקודות, הוא קבע במחזור השני של עונת 2009/10, כשבועיים אחרי שחתם לראשונה בברק נתניה.

"מדובר בשחקן שמודע מאוד לגוף שלו", מסביר אריק אלפסי, שאימן את קילינגסוורת' בנתניה ובאשקלון, "בקיץ הוא עובד מאוד קשה, לעומת הרבה שחקנים שמגיעים ומעדיפים לנוח, "אפשר להגיד עליו הכל, אבל הוא אדם שנותן הכל. גם באימונים, כשאימנתי בנתניה חצי שעה לפני האימון, הוא, גואטה וחכמון היו עושים תחרויות של אחד על אחד. אתה מגיע לתחילת האימון ושלושתם סחוטים. הוא מדביק את האנשים סביבו בעבודה הקשה ומגיע לכל אימון גם כשהוא חולה ופצוע".

דני פרנקו, המאמן הנוכחי של נתניה, הופתע מהנתון אבל מספר שדבר לא השתנה גם הקיץ: "לא ידעתי שהוא מתחיל עונות טוב. יש היגיון שתהיה לו ירידה אחרי התחלה טובה, כי הוא עובד מאוד קשה. זה שחקן מהסוג של כריס ווטסון בחולון, אחד שבגיל יחסית מאוחר משמש דוגמה לחבר'ה בגיל 18 איך ובאיזה דופק צריך להתאמן. מרקו לא מבוגר אבל לא בן 20. יכול להיות שזה ייצור בהמשך ירידה מסוימת, ונצטרך לשים לב לזה".

דני פרנקו מאמן ברק נתניה. אדריאן הרבשטיין
לא הכיר את הנתון על הפתיחה החזקה אבל בינתיים הוא מרוצה. דני פרנקו/אדריאן הרבשטיין

מחובר לנתניה

אחת הטענות כלפי קילנגסוורת' נוגעת לאופי שלו, אליו נגיע גם בהמשך. לא מעט אנשים טוענים שהיה קשה לו להתחבר לקבוצות, אבל הסיפור בנתניה שונה. "המועדון שעוטף את נתניה גורם לשחקנים להיקלט במהרה ולהרגיש שם כמו בבית, כמו משפחה", אומר אלפסי, "האווירה סביב הקבוצה נהדרת, שחקנים שמגיעים נשאבים לתוך זה. תמיד היו שם ישראלים שבאים ולוקחים את הזרים ודואגים להם. הזרים נקלטים כל כך מהר ומרגישים מחויבות למועדון ולקהל, וזה מתחיל להיראות דומה לעונה הראשונה שלנו".

אחד ממאמני ליגת העל מספר על הסנטר: "צריך להבין, הוא מהשחקנים שאם לא יהיה אכפת להם לגבי המשחק, לקבוצה יש סיכוי נמוך מאוד לנצח. ברגע שהוא מאבד עניין במה שקורה על הפרקט, רואים את זה בצורה ברורה. אין אצלו אפור, זה או שחור או לבן. העובדה שרואים אותו מאוד מתלהב ומחובר תעזור להם לאורך זמן, אבל השאלה הגדולה היא כמה זמן הם יצליחו למשוך את זה".

פרנקו מספר מה הוביל אותו להחזיר את קילינגסוורת' למועדון: "היה חשוב לי שיהיה גבוה דומיננטי בקבוצה. היה לי את זה עם ג'יימי ארנולד בתקופה קצרה בחולון, היה לי את זה עם טונג'י אווג'ובי בעפולה. בכל קבוצה שאימנתי היה חשוב לי להביא שחקן גבוה דומיננטי עם יכולות. בשנה שעברה בנתניה הקונספט היה שונה כי החלטנו ללכת על ליאור חכמון, היינו צריכים שחקן ורסטילי ולפני העונה זה היה חסר לי".

שחקן הפועל חולון ג'יימי ארנולד. ברני ארדוב
פרנקו מסביר למה קילינגסוורת': "היה לי את זה עם ג'יימי ארנולד בתקופה קצרה בחולון, היה לי את זה עם טונג'י אווג'ובי בעפולה. בכל קבוצה שאימנתי היה חשוב לי להביא שחקן גבוה דומיננטי עם יכולות"/ברני ארדוב

כשלא מצליח, בועט בדלי

וזה בדיוק הסיפור של קילינגסוורת'. שמועות על בעיות התנהגות לא פשוטות צצו לאורך השנים שלו בארץ, והתפוצצו במשחק המפורסם בראשון לציון בו התעמת עם אמסלם, ששילם על כך בתפקידו. "לא מפתיע בכלל מה שקרה שם", מספר שחקן ששיחק עם קילינגסוורת', "הוא בן אדם לא פשוט. כשמצליחים אתה רוצה להיות לידו, כשלא מצליחים הוא מפנה כלפי כולם אצבע מאשימה, והוא מבחינתו השחקן הכי טוב בישראל. אין אצלו מחשבה שאולי הוא עושה משהו לא נכון".

הסיפורים על קילינגסוורת' זורמים גם מתקופתו במכבי חיפה, בה פתח את העונה עם הרבה ציפיות אבל כשהקבוצה לא הצליחה החלו הבעיות. לא מעט שחקנים בקבוצה ידעו לספר כי ההתנהגות שלו הייתה מגעילה ואדישה, עד כדי כך שאיש לא רצה לראות אותו יותר. בחיפה מיהרו להפטר ממנו ושלחו אותו בטרייד לגלבוע/גליל, קבוצה שהצליחה והייתה בצמרת. שם שמחת החיים וההצלחה חזרו לקילינגסוורת', והוא שוב פרח.

"בגלל האופי המאוד תחרותי שלי, ומכיוון שהוא מאוד רוצה להצליח ולנצח, לפעמים הוא מתהפך", אומר אלפסי, "בסך הכל, ביומיום, הוא שחקן שכן כיף לעבוד איתו. הוא מקשיב, הוא עובד הכי קשה בקבוצה, מגיע תמיד, מחויב. כמובן שאם הוא יידע למתן ולרסן את עצמו, זה יעזור לו מאוד לא רק בקריירה, אלא גם בחיים".

אריק אלפסי מאמן עירוני אשקלון. קובי אליהו
"אם הוא יידע לרסן את עצמו, זה יעזור לו לא רק בקריירה אלא גם בחיים". אריק אלפסי/קובי אליהו

שחקן של מספרים, ועדיין לא בליגות הגדולות

נכון למחזור החמישי, קילינגסוורת' מדורג במקום ה-275 בקלעי כל הזמנים של הכדורסל הישראלי, ואם ימשיך בקצב הקליעה שלו העונה, יטפס לאזור המקום ה-200. כל זאת בארבע עונות, קצב מרשים מאוד. העובדה שהוא מצליח לקלוע כל כך הרבה נעוצה בשתי סיבות - ההתאמה המושלמת שלו לכדורסל הישראלי, והעובדה שקבוצות בונות עליו ומשחקות את הכדורסל שלהן סביבו. עם זאת, שחקנים עם מספרים דומים או פחות טובים משל קילינגסוורת', כמו ארון מגי ורומיאו טראוויס, מוצאים עצמם בשנתיים האחרונות עם חוזים גדולים בהרבה.

"מרקו לא עובד בחינם ולא בהתנדבות, הוא מקבל שכר מאוד יפה", מספר אלפסי, "כשאני הבאתי אותו לישראל הוא הגיע מחוזה גדול באיטליה, עשה עונות עם כסף גדול, ולא שעכשיו הוא רעב ללחם. טוב לו בישראל, הוא מכיר כל דבר כאן במדינה, זרים אוהבים את הארץ הזאת עם מזג האוויר. יש את הכל במדינה שלנו, למרות כל הקשיים. הוא עשה כבר את הכסף שלו".

פרנקו, שהרוויח מהנושא העונה, אומר כי "אני לא יודע למה הוא נשאר פה ולא מתקדם מבחינה כלכלית, אני גם לא יודע לאן העונה הנוכחית תיקח אותו. אני מתאר לעצמי שיש סיבות, אבל אני לא יודע למנות את כולם. הוא גבוה שהוא נמוך לעמדה הזאת וזה מפחיד קבוצות, אבל מהניסיון שלי למדתי שעוד 2-3 סנטימטר לא תמיד עושים את ההבדל, ואם יש לך את הכישרון והיכולות אז זה בסופו של דבר הפרמטר המכריע והמשמעותי".

שחקן מכבי ראשון לציון ארון מגי מול מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שחקן באותו קליבר שהסתדר טוב יותר. ארון מגי/ברני ארדוב

בסופו של דבר, ווינר

בשנה שעברה קמה קול צעקה בליגה, כיצד קבוצה כמו אשקלון לא משחררת את קילינגסוורת' לאחר מה שהוא עשה. רוב מאמני הליגה אמרו שאצלם זה לא היה קורה, ושחקן כמוהו לא היה משחק תחתיהם. בסופו של דבר, הוא נשאר, כצפוי, בליגת העל. "מנהלת הליגה בחנה את המקרה שלו ולא עשתה כלום, אבל המאמנים שרואים ששחקן מצפצף על דמות מקצועית משתטחים בפני המספרים", אומר אחד ממאמני ליגת העל, "הוא קיבל את האשראי להתנהג כמו שהוא מתנהג גם העונה".

פרנקו מתגונן: "שמעתי מפה ומפה. מקבוצות שהוא הצליח בהן שמעתי דברי שבח והלל, ובקבוצות שהוא פחות הצליח שמעתי דברים הרבה פחות טובים. האמת נמצאת איפשהו באמצע. לא הטריד אותי מעולם להחתים שחקן שאומרים שהוא בעייתי, היו לי בקריירה הרבה מאוד שחקנים שלקחתי. אם אתה יוצר מערכת בין-אישית טובה של מאמן עם שחקן, אפשר להגיע לכל אחד, בוודאי אם יכול להיות לו ערך מוסף לקבוצה. אצלנו יש לו ערך מוסף גדול מאוד".

אחד מאנשי נתניה סיפר השבוע על קילינגסוורת': "הוא לא נופת צופים, זה נכון. אבל תסתכל על העובדות - אנחנו במקום הראשון עם חמישה ניצחונות, הוא משחק נהדר בכל אחד מהמשחקים הללו. בעונה הראשונה שלו איתנו הגענו לחצי גמר הפיינל פור וחצי גמר הגביע, בעונה שלאחר מכן הוא הוביל את גלבוע/גליל לגמר הפיינל פור ובעונה שעברה פתח את העונה נהדר באשקלון. שיגידו שהוא בעייתי עד מחר, זה קורה משום שלא כולם יודעים להתמודד עם שחקנים. אנחנו נתמודד איתו כמו שעשינו בעבר ונצליח, כי הוא ווינר גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully