וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום מחזור כדורסל: הכל ממש לא בסדר

1.5.2012 / 11:43

האלימות בחולון, השאננות של גלבוע/גליל והמינוי של ברני פיין כיועץ למכבי חיפה, שמשום מה עבר בשתיקה. שקדי סוגר מחזור

1. ההיגיון הבריא של אוהדי הפועל חולון

בעונת 2007/8 נערך מפגש בפיוניר ארינה בין פרטיזן בלגרד לכוכב האדום בלגרד, במהלכו עלו כוחות השיטור הסרבים ליציעי אוהדי הכוכב האדום ועצרו כמה מאות מהם. מאז אותו משחק, למפגשים בין הקבוצות יכולה להגיע רק כמות מצומצמת מאוד של אוהדי חוץ, שמבודדים ומאובטחים בצורה קפדנית ביותר. המפגש הטעון הזה מצטרף למשחק הקלאסי בין אולימפיאקוס לפנאתינייקוס, בו קבוצת החוץ כלל אינה יכולה להביא קהל, וכך נמנעות תקריות שעלולות לעלות בחיי אדם.

בדיוק באותה עונה שבה אירע המקרה בבלגרד, חל המפנה במשחקים בין הפועל ירושלים להפועל חולון. זריקת החזיז שגרמה להפסקת המשחק בעונת האליפות של חולון ולמעצרו של יוסי מלאך היתה צריכה להיות נורת האזהרה למשטרה ולקבוצות למהלך דומה, בו ייאסר על אוהדי חולון להיכנס למלחה ועל אוהדי ירושלים להגיע לחולון.

המפגשים טעונים מדי, הסכנה גדולה מדי, והאוהדים וגם המשטרה לא מרוסנים מספיק. אוהדי חולון התקדמו מאז, אבל התקריות המשיכו, ורק העונה היינו עדים לשתי תקריות מכוערות, כשהאחרונה שבהן הייתה במשחק הראשון ברבע גמר הפלייאוף, במהלכו נעצרו אוהדים שהורחקו מהאולמות.

משטרת ירושלים לא אשמה בכך שהיא לא מצליחה לעצור את ההתפרעויות, אבל קשה לשוטרים לא לבצע אפליה כשהם רואים את אוהדי חולון, אותם אוהדים שקיבלו תדמית של בעייתיים, בעיקר בעיניהם. כשהם מטפלים בנושא זה, הם יטפלו בו בצורה חמורה יותר מהתפרעות של אוהדי קבוצה אחרת מול האדומים מהבירה. לכן הבינו אוהדי הפועל חולון שאין מנוס, וכל עוד לא יהיה שינוי אמיתי, שלא נראה באמת באופק, הם לא יגיעו יותר למלחה. האלימות תרד, השנאה תישאר, אבל לפחות החיים יישמרו.

אוהדי הפועל חולון. מגד גוזני
אם זה המצב, עדיף פשוט לא להגיע/מגד גוזני

2. שחררו את קילינגסוורת'

חוזרים ל-2007/8. במחזור ה-19 יצאה עירוני רמת גן ליד אליהו עם מאזן 9:9, ועם סיכוי אמיתי בעונה גדולה להגיע לפיינל פור. רמת גן הובסה באותו משחק על ידי מכבי תל אביב 90:69, אך מה שייזכר בעיקר מאותה התמודדות היא התקרית בין הפורוורד רוב בראון לרובי בלינקו, כשהראשון מקלל את האחרון, ובלינקו בתגובה לא שותק, מחזיר בצעקות ומעיף את בראון לחדר ההלבשה. בלינקו עמד על כך שבראון ישוחרר, רמת גן ניצחה שלושה משחקים מתוך שמונה עד לסיום העונה ופספסה את הצ'אנס להיכנס לפיינל פור, אך המאמן זכה בהערכה על התנהגותו.

במשחק הראשון בין מכבי ראשון לציון לעירוני אשקלון התרחשה תקרית לא פחות חמורה. מרקו קילינגסוורת' ירד זועף לספסל אחרי שתי עבירות טכניות, התעמת עם המנהל המקצועי שמעון אמסלם ודחף אותו. אמסלם החל לקלל את קילינגסוורת' וכמעט הגיב בצורה פיזית גם כן, אך אנשי הספסל מנעו זאת. לא מעט אנשים החלו לבקר את אמסלם על ההתנהגות חמת המזג שלו, אך מעניין איך הם היו נוהגים במקרה דומה. בטוח שאף אחד מהם לא היה רוצה להיות בנעליו.

אלא שעל דבר אחד אין עוררין: אמסלם והמאמן אריק אלפסי צריכים לעמוד על כך שקילינגסוורת' ישוחרר מהקבוצה. הוא פגע בסמכותם, ולא בפעם הראשונה העונה, באופן הבוטה ביותר, זלזל במעמד המאמן והמנהל המקצועי והראה לכולם מה הוא חושב עליהם. הסיכוי שזה יקרה נמוך. הצוות המקצועי מגיע לסדרה מול ראשון לציון כשהמעמד שלו מעורער, וחוסר הישגיות יהיה סוף הדרך עבורו. לדעת אמסלם ואלפסי אין אלטרנטיבה מקצועית לקילינגסוורת', אלא שזאת חשיבה מעוותת. עדיף בשבילם לתת את ההזדמנות ליוני ניר ואחיעד בוקרא, שניים שלא בלטו העונה, ובמקרה הגרוע לסיים מחוץ לפיינל פור, מאשר לתת לשמם הטוב להירמס.

יוסי דהאן, זה שבתחילת הקיץ החליט להוריד את אשקלון ללאומית כי נמאס לו לשלם לאמריקאים והוא לא רואה אשקלונים בחמישייה, לא ממש עמד בהצהרות שלו ולא חתך עניינים. וכך, במציאות הישראלית, ההיאחזות בכיסא תמשיך להיות הדבר החשוב ביותר. גם העצוב ביותר.

שחקן עירוני אשקלון מרקו קילינגסוורת'. קובי אליהו
אם הוא לא נותן כבוד, צריך להראות לו את הדרך החוצה. מרקו קילינגסוורת'/קובי אליהו

3. ולחשוב שהוא כבר היה בדרך למטוס

חודש אחד אחרי שהיה בארץ, ולמרות שהייתה בתקופה טובה, בעירוני אשקלון התחילו לחפש מחליף לטוני סקין. הם טענו כי הניגרי הוא לא רכז אמיתי, והם מחפשים שחקן שישתלב טוב יותר עם רביב לימונד. חודשיים לאחר מכן, אף על פי שסקין רשם על שמו ניצחונות, החלו, לטענת אנשי אשקלון, בעיות עם דרכונו של סקין ו-וויזת העבודה שלו, והוא כמעט מצא עצמו שוב מחוץ לישראל. שמות של רכזים שוב עלו וירדו ובסוף, כמעט בלית ברירה, הוא קיבל את ההזדמנות שלו מחדש.

אריק אלפסי לא הסתיר בעבר את העובדה שהוא לא מרוצה מסקין, ואף הביע זאת באחת ממסיבות העיתונאים שלאחר המשחק, אך מלבדו ומלבד שמעון אמסלם לאנשים היה קצת קשה להבין את זה. "טוני הוא בחור טוב, בא לעבוד קשה כל הזמן, תמיד שמר על חיוביות וניסיון על המסגרת הקבוצתית, שזה לא בדיוק מה שאפשר לומר על השחקנים האחרים שבקבוצה", אומר אחד הגורמים המרכזיים באשקלון, "אף אחד לא מבין למה כל כך מיהרו להתייאש ממנו".

אותו סקין, ששחקנים במצבו כבר מזמן היו מורידים את הראש ומתחילים לזלזל, רשום על הניצחון שאולי יציל את אלפסי ואמסלם מאיבוד משרתם בסוף העונה. בתחילת המחצית השניה הוא פשוט התעלל בראשון לציון, הריץ את אשקלון מפיגור 10 ליתרון בזמן קצר, קלע מכל טווח, ניהל את המשחק בצורה מצוינת ובמאני טיים קבר שלשה שהפכה שוב את המומנטום בצורה סופית. בסיום המשחק הוא ישב במסיבת העיתונאים ליד אלפסי ודיבר עם חיוך גדול של מנצח על השפתיים, כשגם המאמן שלא ספר אותו מחייך.

טוני סקין שחקן עירוני אשקלון. מגד גוזני
מי שולף עכשיו חיוך של מנצח? טוני סקין/מגד גוזני

4. הנגאובר

אפתח בברכות לגלבוע/גליל. באמת שאי אפשר להוריד מערכה של הזכייה בליגה הבלקנית, שהושגה עם ניצחון גדול על הקבוצה השנייה בגודלה בבולגריה. עכשיו, אחרי שבירכתי ואחרי שהחגיגות נגמרו, נותר לשאול את ליאור ליובין, עמית גל, ירון אוחיון וחיים אוחיון האם באמת היה שווה להיגרר לעונה אירופית בליגה חלשה יחסית, וככל הנראה להקריב על המזבח את ליגת העל? האם באמת הניצחונות הגדולים על קבוצות דרג ב' של מקדוניה וסרביה היו יותר משמעותיים מלהגיע מוכנים למשחק הראשון מול אשדוד?

כבר ברבע הראשון, שדר המשחק בין גלבוע/גליל לאשדוד ציין את העובדה שהקבוצה מהצפון נראית בהנגאובר. אמנם זה נאמר בבדיחות הדעת, אבל הרשתות החברתיות התמלאו במהלך השבוע מתמונות של שחקני הקבוצה רוקדים לתוך הלילה, שותים אלכוהול ומעשנים סיגרים. אז בגלבוע/גליל ביקשו מהשחקנים להתרכז, אבל איזה שחקן יכול להתרכז לחלוטין אחרי שזכה בתואר ראשון בחייו, כשכל העונה מנסים לשדר לו שהליגה הבלקנית היא מטרה, אמנם לא החשובה ביותר, אבל אחת כזו שלא מזלזלים בה?

מכבי אשדוד הגיעה עם תוכנית משחק ברורה - אזורית נסוגה, בדיוק כפי שעשתה ברוב הניצחונות הגדולים שלה בסיבוב השני. לא היה קשה לצפות את זה, וסביר להניח שליובין ועוזרו ברק פלג ידעו מה מחכה להם, אבל חוץ מלדעת מה מגיע, צריך גם שהשחקנים יהיו מתורגלים לכך. גלבוע/גליל הייתה רחוקה מלהיות מוכנה, ובנוסף, לפי ליובין, בסיום המשחק רמת האנרגיות הייתה נמוכה מדי. אין מה לעשות, את הדייסה שהם בישלו לעצמם בבלקנית, עשויים בגלבוע לאכול בליגת העל, עם אי העפלה ראשונה לפיינל פור אחרי ארבע שנים.

עידו קוז'יקרו שחקן גלבוע/גליל עליון. אדריאן הרבשטיין
שילמו מחיר כבד על החגיגות האלה. שחקני גלבוע/גליל עם הגביע/אדריאן הרבשטיין

5. להיפטר מברני פיין

תארו לעצמם מצב בו אדם הנחשד בתקיפת נערים היה מועסק על ידי בעלי קבוצת כדורסל מובילה בליגת העל, אשר מרבית הקהל שלה פחות או יותר באותה קבוצת גיל של המותקפים. עד כמה שהסיטואציה הזאת יכולה להישמע הזויה, הדבר קורה ממש מתחת לאף של הרשויות בישראל. בלי שמנהלת הליגה הוציאה גינוי רשמי, בלי שאוהדי מכבי חיפה הוציאו גינוי רשמי, ומבלי שמכבי חיפה הגיבה לחקירה הפדרלית שנערכת בימים אלו, ובה מככב היועץ המקצועי החדש של ג'ף רוזן.

נכון שברני פיין הוא איש כדורסל מהשורה הראשונה, שבתנאים רגילים היה אמור לשדרג את מכבי חיפה, אבל כל עוד מתנהלים נגדו הליכים משפטיים, אסור לו להיות קשור לקבוצה שמכבדת את עצמה וחורתת על דגלה שיתוף פעולה עם הקהילה. אמנם, נהוג לא להעניש אדם עד שהוכחה אשמתו, אך ההאשמות שמופנות כלפי פיין, שפוטר על ידי מכללת סירקיוז בגללן, כה חמורות, עד שמותר להשהות החלטות כל כך נחרצות עד לסיום החקירה או להגשת כתב אישום.

היחידה שיכולה לעשות משהו בנושא היא מנהלת הליגה והעומד בראשה אבנר קופל, שצריכים להוציא הודעת גינוי, ואוהדי מכבי חיפה, שחייבים לקבל תשובות מרוזן, מדוע הוא מעסיק אדם החשוד במעשים כה נתעבים במערכת שלו. כמו כן, מאמני הכדורסל בישראל שיקבלו פנייה מרוזן ופיין, שאמור להיות האיש שייעץ לבחירת המאמן הראשי, צריכים לשלול את האופציה לעבוד עמו ולתת לו לבנות להם את הקבוצה, כי בכך הם נותנים לגיטימציה מסוימת למעשיו של האיש. הגיע הזמן שיעצרו את המעשה ההזוי הזה, וטובה שעה אחת קודם.

ברני פיין, עוזר מאמן מכללת סירקיוז. Jim McIsaac, GettyImages
מה היה היחס אליו לו היה ישראלי? ברני פיין/GettyImages, Jim McIsaac

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully