וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועל ירושלים חייבת שינוי ארגוני

3.1.2012 / 14:20

הבעלים חייב להפנים את המסר מכישלון קטש ולנער את האירגון הכושל. אור שקדי עולה בחמישייה ומצדיע לדני פרנקו

1. סיכויי ההצלחה של דרוקר

הפתיחה של שרון דרוקר בהפועל ירושלים לא יכלה להיות טובה יותר. במשחקו הראשון הוא דרס ללא הכנה אמיתית מצידו את בני השרון/הרצליה, אחת מקבוצות הכדורסל הגרועות ששיחקו בישראל בעשרים השנה האחרונות, ובמשחקו השני יקבל את מכבי ראשון לציון ל"משחק על עונה שלמה" כשהקבוצה ממול משחקת ככל הנראה רק עם שלושה זרים. המפתח של דרוקר להצלת העונה של ירושלים יתבסס על התקופה הקרובה, על שיקום תדמית המועדון והחזרת כבוד מסוים לקהל של ירושלים שאיבד אותו מזמן.

דרוקר הוא המאמן הכי אירופאי שהפועל ירושלים יכלה להביא. הניסיון שהוא צבר בשנים האחרונות, גם אם בשתי התחנות האחרונות שלו הוא לא השלים עונה שלמה, הוא גדול מאוד. אבל מהצד השני הוא מכיר את הכדורסל הישראלי בצורה מצויינת, לא יזלזל ביריבות שיעמדו מולו וסביר להניח שהפועל ירושלים תיראה טוב יותר תחת מאמן דקדקן כמוהו. אמנם בני השרון קבוצה חלשה ממ.כ הבקעה, אבל אפילו היא הצליחה להראות טוב יותר ממה שירושלים תחת קטש נראתה.

הבעיה של דרוקר היא כפולה. הראשונה נוגעת לזה שירושלים יכולה לבצע עוד חילוף אחד בעמדות הזרים, לאחר שרשמה כבר שבעה. אם לא יצליח לפגוע בזר ברמה גבוהה מספיק, יצטרך להישאר עם הסגל הנוכחי שלו, שהוא לא מספיק טוב כדי לעמוד במטרות של גמרים במפעלים המקומיים. הבעיה השנייה היא הציפיות. למרות שאמש הקהל של הפועל ירושלים הדיר רגליו מהאולם בהרצליה, ורק עשרות בודדות ליוו את הקבוצה, עדיין אף אחד לא יקבל פחות מפיינל פור וגם הפסד שם לא יתקבל בברכה. בסגל הזה, הגעה של ירושלים לפיינל פור היא הצלחה של דרוקר, ואם יעמוד בזה, את שלו הוא עשה.

מאמן הפועל ירושלים שרון דרוקר. ברני ארדוב
גם אחרי יומיים בקבוצה ירושלים שלו נראתה יותר טוב מזו של קטש. דרוקר/ברני ארדוב

2. במה קטש טעה?

שנה וחצי אחרי שחגג את מינויו במסיבת עיתונאים בבית "מגדל" בפתח תקוה, סיים בשבוע שעבר עודד קטש את תפקידו בהפועל ירושלים. השילוב בין אחד מהסמלים היותר גדולים של מכבי תל אביב לקבוצה מהבירה מעולם לא נראה טבעי, וכך גם החיבור בין התדמית הרגועה, כמעט לא רצינית לעיתים, של קטש לבין מקום העבודה הכי חסר פרופורציות בכדורסל הישראלי. עד היום לא ידוע האם באמת קטש רצה לסיים את תפקידו, או שגם הוא הבין שמהמקום הזה טוב כבר לא ייצא לו.

הטעות הגדולה של קטש הייתה בסוף העונה שעברה, כשהביקורת עליו הייתה בשיאה, והוא החליט להמשיך לעונה נוספת בהפועל ירושלים. כבר אז היה ברור שבהפסד הראשון ההנהלה של ירושלים תשלוף את החיצים, מקום העבודה לא יישדר שקט, ומכאן הספינה תתחיל להתנדנד עד שהקברניט ייפול. לאחר מכן קטש טעה בבניית הסגל, כשנתן לכולם להבין שככל הנראה הוא לא הסמכות המקצועית העליונה. אז נכון שבגלבוע/גליל עמית גל, או כמו שהוא אוהב לכנות את עצמו, המעטפת הניהולית, עזרה בבחירת הישראלים, ונכון שגל לא היה שחקן כדורסל, אבל מכאן ועד להעתיק את השיטה לירושלים?

כעת עודד קטש עומד בצומת דרכים בקריירת האימון שלו. בניגוד למאמנים אחרים שיושבים בחוץ, הסיכוי שנראה אותו הולך לאמן באקדמיה או מדריך שחקנים צעירים, הוא נמוך מאוד. ההערכות מדברות על כך שהוא יחזור בתור פרשן בשלב הראשוני, וכשתתפנה קבוצה גדולה שתחפוץ בו שוב, הוא ייכנס למעגל. אלא שקטש צריך להסתכל על מה שקרה לו בהפועל ירושלים בתור חוויה מאירה על הקריירה שלו. כעת הוא צריך לבחון האם הוא רוצה להמשיך להתעסק בביצה של הכדורסל הישראלי, לעבור בקבוצות ללא שאיפות, ושוב להתאכזב כשלא יגיע להישגים מגלבוע/גליל, הישגים שירדפו אותו כל עוד יאמן בארץ.

עודד קטש מאמן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
טעה כשהחליט להמשיך עונה נוספת. קטש/ברני ארדוב

3. הגיע הזמן לשנות מבנה בהפועל ירושלים

הפעם האחרונה שהנהלה בכדורסל הישראלי קיבלה כמות כזו של ביקורת על התנהלותה כפי שזו מהפועל ירושלים מקבלת בתקופה האחרונה, הייתה רגע לפני שרענן כץ עזב את מכבי תל אביב. הנהלת מכבי תל אביב עדיין מקבלת ביקורת, אבל היא משנית לעומת זאת שמקבלת הנהלת האדומים, ובצדק. קשה להבין למה בהפועל ירושלים החליטו להישאר עם עודד קטש כשנראה שרוב האנשים במועדון איבדו בו אמון, למה החליטו למנות מנהל מקצועי ללא רקע מקצועי ולמה הוא לא לקח אחריות כפי שמנהל מקצועי צריך לעשות ולהתראיין ולהסביר את הכישלון.

למי שהספיק לשכוח, גומא אגייאר רכש רגע לפני תחילת העונה חלק נכבד מהפועל ירושלים, וכעת לו ולאנשיו יש מה להגיד במועדון. אגייאר, עם כל הבעית שהוא טומן בתוכו, צריך להיות האיש שיעשה את הסדר בירושלים. הגיע הזמן שהפועל ירושלים תתנהל כמו מועדון בסדר גודל שמתאים לתקציב שלה, תקציב שמתאים לקבוצה ששואפת לגדולות. הגיע הזמן שלהפועל ירושלים יהיה פה אחד, מקבל החלטות אחד, ורק ככה השפיות אולי תגיע למלחה.

אז מה עושים מהיום? הנהלת הפועל ירושלים צריכה להתכנס, להחליט על מינוי מנהל מקצועי חיצוני. אותו מנהל מקצועי, כשהאפשרות המועדפת היא מאמן ותיק בסדר גודל של צביקה שרף או מולי קצורין, יהיה זה שיקבל את ההחלטות המקצועיות בשיתוף עם מאמן הקבוצה. הנהלת הפועל ירושלים צריכה להתעסק בניהול, שיווק, וגיוס כספים לקבוצה, את הצד המקצועי להשאיר לאנשים שמבינים בכך. מינוי של אדם כזה יחלק את האש שסופגת הקבוצה בין שני אנשים – המנהל המקצועי והמאמן, ואולי כך תוכל הקבוצה להגיע סוף סוף לנחלה.

גומא אגייאר במלחה. מגד גוזני
מה הוא יחליט? אגייאר/מגד גוזני

4. פרנקו מציג – איך מצילים קבוצה שבנית

ברק נתניה אמנם נחה השבוע מפעילות, בזכות ליגת 11 הקבוצות, אך ראשיה יכלו לראשונה מזה זמן רב לנשום לרווחה. רק לפני חודש עמדה הקבוצה בפני התרסקות טוטאלית, לא ניצחה ולו משחק בודד בליגת העל, חלק משחקניה הוזכרו כמועמדים לעזוב, והתקווה לא נראתה באופק. חודש אחד אחרי חגגה השבוע נתניה את זכייתם של דני פרנקו ובריאן אסברי בתואר מאמן ושחקן החודש, בחודש בו עזב את הקבוצה הגארד ג'רום רנדל ושחקני הפנים ליאור חכמון וכריסטיאן בארנס, כולם שחקני חמישייה, גמרו את העונה מפציעות.

אז איך פרנקו ונתניה שינו פאזה? קודם כל בזכות הניהול השקט שלא חילץ את השחקנים מהמצב הרע בדיבורים על עזיבת המאמן. לאחר מכן בזכות ניצול תקופה רעה של שתי יריבות חלשות בדמות מ.כ הבקעה ובני השרון, ולאחר מכן ייצוב המערכת עם שחקן הפנים המצויין אריק היקס. בנתניה לא נחו על זרי הדפנה השבוע, וצירפו את ליאור שגב כדי להמשיך את המומנטום ואולי להשלים את הקאמבק עד לפלייאוף העליון, מה שמלמד על ניהול תחרותי מצד אחד, אך שפוי מנגד.

דני פרנקו חתום על הקאמבק הזה ביחד עם הנהלת נתניה, אבל בטח בראשו כבר עברה המחשבה מתי יגיע זמנו לקבל קבוצה בריאה. אחרי שאימן את רמת גן, עפולה וחולון, לא מעצמות כלכליות, וגם לא כאלה שמתנהלות בצורה נכונה, ובדרך אפיזודה לא מוצלחת בגליל עליון, הגיעה לנתניה, מועדון שמתנהל נכון, וקיבל מכה של פציעות שטרם נראתה. אם העונה של נתניה תיראה טובה, לא מן הנמנע שקבוצה ששואפת גבוה תפנה אליו בעונה הבאה, ואולי גם נזכה לראות אותו מחייך מהרגע הראשון של העונה עד לאחרון.

מאמן ברק נתניה דני פרנקו. קובי אליהו
בינתיים זה הקאמבק של השנה. פרנקו/קובי אליהו

5. קופל יצליח לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

אם לא יקרו תקלות, אמור אבנר קופל להתמנות לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל בעוד כשבועיים, כפי שנחשף לראשונה בוואלה! ספורט. אחת השאלות הגדולות שעולות לגבי מינויו של קופל כלל לא נוגעת לכישוריו אלא לתפקידו הנוכחי, יו"ר מנהלת ליגת העל, בו הוא צפוי להמשיך לכהן גם לאחר המינוי הקרוב. רבים טוענים כי קופל לא יכול לתפקד כיו"ר של שני הגופים הללו מבלי להיות חשוף לניגודי אינטרסים שטמונים בתוך כפל התפקידים.

אחת הבעיות שעולות היא בעיית התשלומים שמעבירה מנהלת הליגה לאיגוד הכדורסל כדמי ניהול. רק לאחרונה, כך נמסר מגורמים מסוימים באיגוד, ביקשו במנהלת הליגה הנחה בדמי הניהול, והחשש הוא שעם מינויו של קופל לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל הוא יבטל את דמי הניהול, הכנסה רצינית שמקבלת איגוד הכדורסל, ויגרום לקיצוץ מסוים בתקציבו.

קיימים שני פתרונות אידיאליים למצב הנוכחי. הראשון הוא קיצוני מעט - ביטול מנהלת הליגה והחזרת השליטה על ליגת העל לועדה מסודרת באיגוד הכדורסל בה יהיו חברים, בין היתר, הדירקטורים ממנהלת הליגה. הפיתרון הזה לא נראה הגיוני כי מהלך שכזה עשוי להביא בסופו של דבר לפגיעה אפשרית ברווחים של המנהלת. הפיתרון השני פשוט יותר - קופל צריך לעזוב את תפקידו כיו"ר מנהלת הליגה אחרי שביצע אותו בהצלחה יתרה, ולעבוד בשיתוף פעולה טוב יותר עם מחליפו. כך כל דיבור מיותר ייפסק, והוא יהיה מוכן לעשייה החשובה כיו"ר איגוד הכדורסל.

אבנר קופל חבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל. יותם רונן
נגידו עניינים שזועק לשמיים. קופל/יותם רונן

המדדים

המצטיינים:

1. דרווין קיצ'ן (מכבי ראשון לציון) – שחקן השבוע של מנהלת ליגת העל.
2. ריצ'רד הנדריקס (מכבי תל אביב).
3. דווין מיטשל (עירוני אשקלון).
4. די ג'יי סטרוברי (הפועל ירושלים).
5. ראשון פרימן (מ.כ הבקעה).

הצעירים או שחקני השנה הראשונה המצטיינים:

1. יחזקאל סקוורר (מ.כ הבקעה).
2. אורי סער (הפועל ירושלים).
3. רועי בוכבינדר (בני השרון/הרצליה).
4. טמיר אריאלי (מכבי חיפה).
5. גיא לביא (בני השרון/הרצליה).

ציפינו מהם ליותר:

1. קורטני פלס (גלבוע/גליל).
2. לייסדריוס דאן (בני השרון/הרצליה).
3. טוני סקין (עירוני אשקלון).
4. פטריק סאליבן (הפועל חולון).
5. ג'ייסון וויליאמס (בני השרון/הרצליה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully