וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאט מעל כולם: יורובאסקט 2011, סיכום הטורניר. נבארו MVP, בלאט מאמן הטורניר

19.9.2011 / 14:02

דייויד בלאט הוא המאמן המצטיין ביורובאסקט בזכות הנחלת הערכים שהביא למכבי תל אביב לנבחרת רוסיה, אבל גם הוא לא הצליח לגנוב את ההצגה מהכוכב של הטורניר שתמיד מגיע לאירועים הגדולים ושמר על הגאסולים: חואן קרלוס נבארו

שחקן נבחרת ספרד פליפה רייס מניף את גביע היורובאסקט 2011. רויטרס
עוד הישג לשושלת המדהימה שהתפתחה באירופה. פליפה רייס מניף את הגביע/רויטרס

המצטיין – חואן קרלוס נבארו

כשמסתכלים על נבחרת ספרד, ללא ספק הנבחרת הטובה בטורניר לפניו וגם במהלכו, מדברים בעיקר על שלושה כוכבים גדולים בנקודת הזמן הנוכחית: פאו גאסול, הכוכב הבלתי מעורער של הכדורסל הספרדי מאז תחילת המילניום, רשם טורניר פנטסטי, היה שם מהרגע הראשון כדי להוכיח את הדומיננטיות שלו ובמשחק היחיד שלא שיחק ספרד הפסידה. מארק גאסול, אחיו, הפך רק בשנתיים-שלוש האחרונות לסופרסטאר אירופי, ורשם חלק ראשון מצוין בטורניר. חואן קרלוס נבארו, לה בומבה, הוא שחקן של מעמדים גדולים, ויותר מכל אליפות אירופה הנוכחית רשומה על שמו.

לפני שש שנים רשם נבארו אליפות מרשימה יותר מבחינה סטטיסטית - 25.2 נקודות ו-2.2 אסיסטים, לעומת 18.7 נקודות ושלושה אסיסטים באליפות הנוכחית. לפני שש שנים בבלגרד נבארו לא הצליח להרים את כל הנבחרת הספרדית אחריו במשחק חצי הגמר מול גרמניה, והפעם, כשסלובניה ברבע הגמר, מקדוניה בחצי הגמר וצרפת בגמר, ניסו כולן להתיש את האחים גאסול בצבע. נבארו תפקד כמו גדול, הרים את הנבחרת לגבהים חדשים, וקלע 29.3 נקודות וסיפק שני אסיסטים בממוצע ברגעי ההכרעה. מדהים.

לפני שלוש עונות נבארו הדהים את הכדורסל העולמי כשהחליט לחזור מה-NBA, שם רשם עונה טובה במדי ממפיס, וחזר לברצלונה. בפועל, הוא הגיע למקום שנוח לו, המקום שבו יודעים שאחרי חסימה טובה הוא חודר וקולע בזריקת נבארו האופיינית, או נראה כאילו הוא מאבד שיווי משקל ותופר שלשה. נבארו ידע שכדי להיות כוכב אמיתי, הוא צריך להישאר באור הזרקורים, ובממפיס יהיה לו קשה לעשות זאת. כוכב אמיתי שרשום על גביע אירופי שני לספרד.

שחקן נבחרת ספרד חואן קרלוס נבארו. Petr David Josek, AP
כשהוא בסביבה הטבעית שלו הוא תותח על. נבארו/AP, Petr David Josek

המאמן – דיוויד בלאט

ניתן לטעון שהבחירה בבלאט כמאמן הטוב בטורניר היא מעט פרובינציונאלית, אבל ההישג של מאמן מכבי תל אביב ונבחרת רוסיה הוא באמת מדהים. רוסיה רשמה טורניר עם עשרה ניצחונות והפסד אחד, מאזן זהה לזה של ספרד האלופה, אבל רק עם מדליית הארד. בניגוד לספרד, וגם לצרפת שסיימה במקום השני, הנבחרת של בלאט מחזיקה בכוכב אחד בלבד, אנדריי קירילנקו, שגם הוא עדיין לא פאו גאסול או טוני פארקר, ומסביבו חבורה לוחמת ועובדת.

לפני אליפות אירופה הגיעה רוסיה לטורניר הכנה בישראל ובלאט הופתע מהשאלה האם פחות ממקום בחצי הגמר יאכזב אותו. סגל השחקנים של רוסיה כולל שחקנים כמו ויטאלי פרידזון, אלכסיי וורנצביץ' וסרגיי ביקוב, כאלה שלא היו ולא יהיו בטופ העולמי, אבל שיחקו באליפות אירופה תפקיד מכריע מאוד במכונה המשומנת הרוסית. בלאט ידע להוציא מהם מה שהוא מוציא משחקניו במכבי תל אביב, את הרוח הקבוצתית, הלחימה, והעבודה הקשה בהגנה.

העובדה שרוסיה הייתה רחוקה משחק אחד מהבטחת המקום באולימפיאדה כבר בקיץ הזה, נותנת לבלאט הרבה כבוד בטורניר. חוץ מההישג הספורטיבי, רושם בלאט את הנבחרת שספגה הכי מעט נקודות בממוצע למשחק מאז סלובניה ב-2007. אין ספק שהוא אחד מסיפורי ההצלחה של יורובאסקט 2011, וקשה יהיה לאיגוד הרוסי לוותר על שירותיו כעת.

מאמן נבחרת רוסיה דיוויד בלאט. רויטרס
בחירה פרובינציאלית? ממש לא. בלאט/רויטרס

ההפתעה – מקדוניה

בתחילת הטורניר, אורות הזרקורים של הסינדרלה האפשרית הופנו לפולין שכמעט וזרקה את טורקיה בסיבוב הראשון ופינלנד שהדיחה את קרואטיה, אך ככל שעבר הזמן לא נותר כבר ספק מיהי ההפתעה האמיתית של יורובאסקט 2011 ואולי ההפתעה הגדולה בכל הזמנים. מקדוניה היא נבחרת של שבעה שחקנים, שמתוכם רק שישה מסוגלים לקלוע נקודות, ובכל זאת הצליחה לנצח שבעה משחקים באליפות הזאת, כולל שלושה מול נבחרות עדיפות עליה בהרבה.

מקדוניה רשומה על המשחק הטוב ביותר באליפות הנוכחית, לפחות מבחינת מתח, כשניצחה את המארחת ליטא ברבע הגמר. הנבחרת המקדונית הגיעה למשחק בידיעה שהלחץ כלל לא עליה, ומולה עומדת נבחרת שהפסד עבורה יהיה כישלון אדיר, והצליחה להישאר צמוד לליטא לאורך כל המשחק. ברגעים המכריעים של המשחק הכדורים הלכו לבו מקאלב, אך דווקא במאני טיים ולאדו אילייבסקי הותיק הוכיח מנהיגות מהי, ושלח תקוות של אומה ליטאית שלמה לטמיון.

הסיפור הגדול של מקדוניה, שמי שהספיק לשכוח היא הנבחרת שישראל הייתה אמורה לטאטא לפני שנתיים באליפות אירופה בדרך לסיבוב השני ולא הצליחה, הוא תהליך האזרוח של בו מקאלב, שנבחר לחמישיית האליפות בקלות. מקאלב רשם טורניר מפלצתי כמעט, עשה צחוק מכל הגנה שניסתה לעצור אותו ובדרך הצליח לרגש מאות אלפי אנשים בסקופיה, אוהריד וערים נוספות במקדוניה. מקאלב ומקדוניה הצליחו להכניס את עצמם לספר ההיסטוריה של היורובאסקט.

שחקן נבחרת מקדוניה בו מקאלב מול שחקן נבחרת ספרד מארק גאסול. AP
עשה מה שהוא רוצה והביא גאווה לאומה שלמה. מקאלב/AP

המאכזבת – קרואטיה

הרבה נסיבות מקלות עומדות בפני יוסיפ וראנקוביץ', מאמן נבחרת קרואטיה שעל פי השמועות בימים האחרונים יסיים ככל הנראה את תפקידו, על כך שנבחרתו תצטרך להתמודד בקיץ הבא במוקדמות אליפות אירופה בסלובניה ולא בטורניר הקדם אולימפי. שחקן אחד, מרקו פופוביץ', הוא כל מה שנשאר מהסגל הקרואטי מאליפות אירופה 2009 לאליפות אירופה 2011, ומדובר בנבחרת שסיימה את האליפות במקום השישי. בין השחקנים שהיו לפני שנתיים ולא היו הפעם נמצאים ניקולה וויצ'יץ', זוראן פלניניץ', מרקו באניץ', קרסימיר לונצ'אר, דאבור קוס ומאריו קאסון.

אבל מעל הכל, הפציעה של רוקו לני אוקיץ', רגע לפני אליפות אירופה, היא זאת שגרמה להרגשה רעה מאוד במחנה הקרואטי לפני הנסיעה. עם סגל צעיר מאוד, שמתבסס על פופוביץ', בויאן בוגדנוביץ', אנטה טומיץ' והמתאזרח דונטיי דרייפר, הייתה חייבת קרואטיה לעשות הרבה יותר בבית שכלל את יוון, מקדוניה, פינלנד, מונטנגרו ובוסניה. אלא שהפסד בדרמה גדולה למקדוניה ותבוסה מול בוסניה שלחו את קרואטיה הביתה כבר בסיבוב הראשון, לראשונה בהיסטוריה של מדינת הכדורסל.

בויאן בוגדאנוביץ' שחקן נבחרת קרואטיה. Mark J. Terrill, AP
איך זה שנבחרת כמו קרואטיה לא מעפילה לסיבוב השני? לבויאן בוגדאנוביץ' וחבריו לנבחרת אין מספיק ניסיון/AP, Mark J. Terrill

התופעה (1) – האולמות המלאים

הרבה ביקורת הושמעה כלפי פיב"א אירופה בשנים האחרונות, לאחר שאליפות אירופה הונחתה במקומות שבהם הכדורסל הוא לא הספורט המרכזי, כמו שבדיה או פולין, והאולמות היו במקרה הטוב רבע מלאים. אחרי אליפות אירופה הנוכחית, האנשים המנהלים את פיב"א יכולים להסתובב ולהרגיש גאווה – למעט משחקים בודדים האולמות היו במקרה הרע מלאים כמעט לחלוטין, גם במשחקים בהם לא הייתה מעורבת נבחרת ליטא, והחגיגה הספורטיבית סביב האליפות הייתה בשיאה.

בימים ששהיתי בליטא טענו רבים כי ההצלחה של האליפות היא ההצלחה של הקהל, ושבעוד שנתיים בסלובניה החגיגה תהיה פחות גדולה, משום שהקהל הסלובני מחוץ ללובליאנה לא יבוא למשחקים של נבחרתו. אלא שמי שצפוי לגדוש את האולמות בסלובניה יהיו צופי הבלקן, קרואטיה, סרביה, מקדוניה ובוסניה. כדי לשמור על ההצלחה של האליפויות הבאות, לתת הרגשה של אליפות אירופה אמיתית, מתכננים בפיב"א לאשר בשנה הבאה את התוכנית של הפיכת אליפות אירופה לאירוע כלל יבשתי, כשלא פחות מארבע מדינות (קרואטיה, צרפת, איטליה וגרמניה) יארחו את האליפות בשנת 2015 כניסיון. אם זה ימשיך את החגיגה, כולם צריכים להיות בעד.

אוהדי נבחרת ליטא בכדורסל. רויטרס
במקרה הרע, האולמות היו כמעט מלאים/רויטרס

התופעה (2) – הרמה

הציטוט המתנוסס בראש אתר אליפות אירופה מאז סיום משחק הגמר בין ספרד לצרפת, הוא דווקא התייחסותו של מאמן נבחרת סרביה דושאן איבקוביץ' לאליפות כולה, "זאת הייתה אליפות אירופה החזקה בהיסטוריה", אמר איבקוביץ' לאחר שנבחרתו סיימה את האליפות במקום השמיני, ותתמודד גם היא במשחקי מוקדמות אליפות אירופה בשנה הבאה.

ההרגשה היא שמעולם לא קיבלנו אוסף כל כך רחב של כוכבים באליפות אחת, ולא רק ההרגשה היא כזאת, אלא גם המציאות. מספר שיא של שחקני NBA השתתפו באליפות הנוכחית, לא מעט בזכות השביתה המדוברת וגם בגלל המשחקים האולימפיים שייערכו בשנה הבאה. נבחרות גדולות התקשו בלא מעט משחקים ושני בתי מוות נבנו כבר בשלבים המוקדמים. הכוכבים שהגיעו לא זלזלו ברגע במשחקים, ולראייה נוביצקי, גאסול, פארקר וקירילנקו, שהיו לא רחוקים משיאם בטורניר.

הרבה ביקורת הופנתה כלפי פיב"א אירופה לאחר שבקיץ שעבר החליטה בסיום המוקדמות להגדיל את מספר המשתתפות באליפות מ-16 ל-24, אך אחרי האליפות המוצלחת, הביקורת הצודקת תיעלם, ומעתה כל טורניר של אליפות אירופה יצטרך לעמוד בסטנדרטים המקצועיים של יורובאסקט 2011 בליטא.

שחקן נבחרת גרמניה דירק נוביצקי מול שחקן נבחרת טורקיה ארסן איליאסובה. Christof Koepsel, GettyImages
בא ונתן את הכל, כמו שצריך. נוביצקי/GettyImages, Christof Koepsel

התופעה (3) – טורניר מתיש

קבוצת NBA עורכת 13 משחקים בחודש רגוע ו-16 חודשים בחודש גדוש במשחקים במהלך עונה סדירה. בפלייאוף נערך בממוצע משחק בכל יומיים, כשקבוצות מצליחות זוכות למנוחה בין הסדרות השונות ולמעשה יכולות לשמור על השחקנים בכושר סביר. דאלאס, אלופת ה-NBA, קיימה במהלך הפלייאוף 21 משחקים ב-58 יום, ממוצע של משחק בקצת פחות משלושה ימים. למרות המספרים הללו, נוצר הרושם שפלייאוף ה-NBA עמוס במשחקים לקבוצה שמגיעה עד הגמר.

כדי להיכנס לפרופורציות, נבחרת ספרד שיחקה במהלך אליפות אירופה 11 משחקים ב-19 ימים, ממוצע של משחק בקצת יותר מיום וחצי. הרצף המטורף של המשחקים גרם למאמן הצרפתי וינסנט קולה לתת לטוני פארקר וג'ואקים נואה לנוח במשחק האחרון בשלב הבתים השני מול ספרד, קנה להם חמישה ימים ללא משחק כדורסל פעיל, וקיבל על ההחלטה ביקורות נוקבות. בפועל, קולה הצליח במהלך הזה להוביל את הנבחרת שלו עד לגמר לראשונה מאז 1949.

לקראת הטורניר הבא חייבים לחשוב על שינוי שיטת המשחקים, בייחוד כש-24 נבחרות משתתפות באליפות אירופה. במידה שלא משנים את העובדה ששלב הבתים הראשון יכלול ארבעה בתים של שש קבוצות, צריכים ללכת ממנו ישר לשמינית גמר בשיטת נוק אאוט, לקצר את האליפות בשני משחקים, ליצור מרווח נורמלי ולגרום לכך שהנבחרות לא מגיעות לקו הגמר מותשות.

יותם הלפרין שחקן נבחרת ישראל. Petr David Josek, AP
לא שאנחנו תולים בזה את הכישלון, אבל העומס היה בלתי נסבל, גם על נבחרת ישראל/AP, Petr David Josek

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully