וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנסציה: בו מקאלב משגע את מקדוניה ביורובאסקט

16.9.2011 / 10:00

מה הפך את בו מקאלב לשחקן שחתום על כל כך הרבה תוצאות מדהימות, בדרך לחצי גמר יורובאסקט עם מקדוניה ומעמד חדש

בשנים האחרונות ניסתה נבחרת מקדוניה להיכנס לא פעם לטופ של הכדורסל האירופי לאחר פרישתו של פטר נאומובסקי האלמותי. במקדוניה הבינו שללא שחקן מוביל ברמה אירופית יהיה להם קשה לעשות זאת והחלו בתהליך מביך מעט של אזרוח כל שחקן אירופי שהיה מוכן ללבוש את המדים הלאומיים. בשיטה הזאת התאזרחו במקדוניה מייקל ווילקינסון, מרקיז גרין, קווין פלטשר, ג'רמאייה מאסי ודריוס וושינגטון ג'וניור.

לאליפות אירופה לפני שנתיים הגיעו מאסי ו-וושינגטון ג'וניור כשני השחקנים שמתוכם יבחר המאמן יוביצה ארסיץ' את המתאזרח לאליפות. הפור נפל על מאסי, ואכן מקדוניה עברה לראשונה את הסיבוב הראשון, אך לא יותר מזה. בדוח שהגיש לאחר האליפות לראשי הכדורסל במקדוניה, כתב ארסיץ': "אנחנו צריכים להביא שחקן שההזדמנות שלו לשחק בנבחרת המקדונית היא יותר מעוד הצגה לעולם בשבילו. שחקן מסוג אחר ממה שיש לנו".

באותו הזמן בדיוק החלה הפריחה הגדולה של בו מקאלב בפרטיזן בלגרד, ובאיגוד המקדוני זיהו הזדמנות ופנו אליו. החיבור המוזר הזה, הרעיון המבריק הזה והכישרון הענק הזה הולידו תוך זמן לא רב את אחד השחקנים הכי מלהיבים באירופה, שהגיע לשיא חדש ביורובאסקט האחרון עם חצי גמר אליפות אירופה, ואחרי שלל סנסציות עליהן הוא כבר חתום בדרך לפסגה הזו. "אין ספק שמי שייעץ למקאלב ללכת למקדוניה נתן לו את העצה הכי טובה שניתנה לו בשנים האחרונות", מספר העיתונאי הסרבי דושאן לטקוביץ', שנמצא בקשר עם מקאלב מימיו בפרטיזן. "מקאלב קיבל מצד אחד דרכון מקדוני, שעזר לו להגדיל את ההכנסות שלו בסיינה, ומקדוניה קיבלה שחקן מחויב להצלחה שלו ושל הנבחרת".

מקדוניה תנסה להדהים גם את ספרד (17:30, ספ' 2)
מקאלב הוביל את המקדונים לניצחון ענק על ליטא
גם בלאט ורוסיה המפתיעה כבר בחצי הגמר: "זה מתוק"

בו מקאלב שחקן מקדוניה כדורסל. Petr David Josek, AP
מחויב לנבחרת יותר מכל מתאזרח. מקאלב/AP, Petr David Josek

טיפת מזל

הקריירה של מקאלב (26) היא לא הקריירה הטיפוסית של כוכב כדורסל. אחרי תקופת תיכונים מבטיחה, העדיף מקאלב את הצעתה של מכללת ניו אורלינס, שם גדל, על פני הצעתה של אוקלהומה סטייט היחסית גדולה, וזאת כדי להישאר קרוב לבית. בניו אורלינס הוא היה כוכב גדול, אבל מימדי הגוף הקטנים שלו (1.78) השאירו אותו מחוץ ל-NBA ושלחו אותו למרסין הטורקית, שם ניגן היטב כינור שני לצד ההצלחה של כריס לופטון בעונת 2008/9.

גם אחרי עונה טובה במרסין, מקאלב היה זקוק לטיפת מזל. זה קרה באוקטובר 2009, כאשר מילט פלאסיו שיחק מעט עם פרטיזן בלגרד, וזו החליטה לא לחכות לו, ושבועיים לפני פתיחת העונה נתקעה ללא רכז. הפור נפל על מקאלב, שלא היה צריך יותר מזה כדי להבהיר שמדובר במשהו מיוחד בדרך לאליפות, גביע, זכייה בליגה האדריאתית ועלייה לפיינל פור היורוליג. "צריך להבין - בכל מקום שבו הוא שיחק עד היציאה לסיינה, הוא היה הכוכב הגדול ביותר והמשחק היה בנוי עליו, וגם עכשיו בנבחרת מקדוניה", מספר לטקוביץ'. "העובדה שהוא מצליח במקומות כאלה לא מפתיעה, כי המשחק בנוי עליו בעיקר והוא אוהב את זה ככה".

בו מקאלב שחקן נבחרת מקדוניה. petros giannakouris, AP
"הוא מצליח היכן שהמשחק בנוי עליו". מקאלב/AP, petros giannakouris

טיפת שכל

אלא שבסיינה, אליה עבר ביוני 2010, התמונה הזו קצת השתנתה. מקאלב הוכיח שגם בסיטואציות אחרות, שבהן הוא לא הכוכב הגדול של הקבוצה אלא חלק ממערך מסוים, הוא מסוגל להפיק תוצאות. "אי אפשר להגיד שמקאלב של סיינה לא היה הכוכב הגדול של הקבוצה, אבל הפעם היו לידו שחקנים הרבה יותר טובים שמסוגלים לייצר ולא כל המשחק היה תפור סביבו", מעיד העיתונאי האיטלקי סימונה פיאני. "במצב הזה מקאלב היה צריך לדעת גם לייצר בשביל אחרים ולהבין שלא בכל התקפה שהוא נוגע בכדור הוא צריך לחפש את הסל".

כבר בפגישה הראשונה בין מקאלב למאמנו בסיינה סימונה פיאנג'יאני ניתן היה להבין שמדובר בסיפור אהבה. "כבר אחרי מספר ימים פיאנג'יאני אמר לכולם שהוא רגוע גם אחרי שטרל מקינטייר עזב, כי המחליף שלו יותר טוב ממנו", מסביר פיאני. "ברגע שלמאמן יש רכז שהוא יכול לסמוך עליו על המגרש, אחד שמסוגל ליצור לעצמו מצד אחד, ולדעת לסיים התקפות ולייצר לאחרים מצד שני, הוא יכול להיות רגוע שהוא יגיע רחוק במהלך העונה".

אחד השינויים המשמעותיים ביותר שמקאלב עשה בתקופתו בסיינה הוא שיפור קבלת ההחלטות שלו, בדרך לשלל תארים חדש: אליפות איטליה, גביע איטלקי, סופר קאפ וכמובן – פיינל פור היורוליג. הגארד האמריקאי לא ידוע כקלע שלשות גדול, גם כשהוא פנוי, וזרק קצת יותר משלשה אחת בממוצע למשחק בעונה שעברה בסיינה, כחלק מתהליך העבודה שלו עם פיאנג'יאני. "אנחנו יודעים שכשהוא יכול לעשות סל בטוח, עדיף שהוא יעשה אותו ולא יזרוק שלשה", אמר עליו פיאנג'יאני במהלך העונה. "הוא גם מבין את זה, והתוצאות הן בהתאם".

קבלת ההחלטות של מקאלב מתבטאת גם במספרי איבודי הכדור שלו. במדי פרטיזן בלגרד רשם מקאלב 2.4 איבודים בממוצע למשחק, ובעונה שעברה בסיינה הוא ירד ל-1.3 איבודים בממוצע, וכך גם בנבחרת בה ירד מקאלב מ-3.2 איבודים בממוצע בשנה שעברה בטורניר המוקדמות ל-2.3 איבודים השנה באליפות אירופה. "הוא פשוט נראה כמו רכז השנה, ולא רק סקורר כמו שהוא היה נראה בעבר", מסביר לטקוביץ'. "זה אולי מה שהיה חסר לו כדי להפוך לשחקן ענק עד היום".

אחד השחקנים שמקאלב טוען שהיה לו למורה הוא רימאס קאוקינס, חברו לסיינה וכוכב נבחרת ליטא, אותו הדיח בשלב רבע הגמר של אליפות אירופה. "בו הוא שחקן בעל יכולות גבוהות מאוד, יש לו את כל הנתונים להפוך לאחד מהשחקנים הטובים באירופה, ויותר מזה", אמר קאוקינס על מקאלב במהלך העונה. "היתרון הגדול שלו זה הנכונות שלו ללמוד ולא לפחד מהמעמד. יש שחקנים שלא מוכנים לשנות את הדרך שלהם, ובו הוא לא אחד כזה".

סימונה פיאנג'יאני מאמן סיינה. רויטרס
סיפור אהבה מהיום הראשון. פיאנג'יאני/רויטרס

טיפת אופי

במהלך העונה סבל מקאלב משבר מאמץ בכף רגלו, מה שגרם לו לנוח במשך חודשיים ולרדת בצורה משמעותית בדקות ברגעי ההכרעה ביורוליג. מאמן נבחרת מקדוניה מרין דוקוזובסקי החל כבר לחשוש כי השחקן יבקש להשתחרר מהנבחרת לקיץ הקרוב. אלא שברגע שמקאלב קיבל את הזימון לאליפות, הוא לא היסס, התייצב לאימונים, ופרע את השטרות מהרגע הראשון. "היה חשוב לו להוכיח את עצמו דווקא כשכל שחקני ה-NBA הגדולים מגיעים לטורניר הזה", הסביר דוקוזובסקי אחרי הניצחון על יוון במהלך האליפות.

אחד הדברים הכי מרשימים במקדוניה זה האופן שבו הם נותנים למתאזרח להוביל את הנבחרת שלהם, חרף כל הגאווה המקומית. "בו הוא הקלע המוביל של הקבוצה, אבל גם השחקנים שלא נמצאים על המגרש מתנהגים כמו בני אדם אחד ועובדים בשבילו", הודה אחרי הניצחון על ליטא הסנטר פרדראג סמרדג'ינסקי. "כולם פותחים לו את השטח, עובדים בשביל בו, ועוזרים לו בהגנה מול שחקנים קצת יותר חזקים. הוא מדהים, קולע את הסלים החשובים, חודר לסל בדקות המכריעות. לא שיחקתי עם מישהו ברמה שלו".

האופי של מקאלב, שהושפע לא מעט מהקריירה הלא שגרתית שעבר עד כה, גורם לו לרצות ולהוכיח דווקא במקומות שאף אחד לא חושב שהוא יצליח. כך הוא הצליח להוביל את מרסין לפלייאוף בטורקיה, כך הוא הדיח בסנסציה אדירה את מכבי תל אביב עם פרטיזן בלגרד, וכך הוא גם השתלב בסיינה בנעליים הגדולות של מקינטייר. "יש מוטיבציה מיוחדת כשאתה משחק מול 15 אלף איש שכולם רוצים שתפסיד", הודה מקאלב אחרי הניצחון על נבחרת ליטא, "אתה בא עם רצון לנצח וזה מדליק אותך עוד יותר".

בו מקאלב שחקן נבחרת מקדוניה עם פרו אנטיץ'. petr david josek, AP
כולם עובדים בשבילו. מקאלב עם אנטיץ'/AP, petr david josek

טיפת היסטוריה

אליפות אירופה הנוכחית תפתח עבור מקאלב דלתות גם ב-NBA. גם אם לא העונה, אז בטוח שבעונה הבאה. לא מעט מנהלים מקצועיים של קבוצות נמצאים בימים אלה בקובנה וצפו לפני כן גם במשחקים בוילנה, וההצגות שלו לא נעלמו מעיניהם. אחת השמועות שעלו בימים האחרונים בארצות הברית היא שהקבוצה בעירו של מקאלב, ניו אורלינס הורנטס, עשויה לקלוט אותו כרכז המחליף של כריס פול. כן, כן. ההתלהבות סביבו עד כדי כך גדולה, עד שמאמן נבחרת יוון, איליאס זוארס, אמר השבוע כי "קשה לדעת מי הרכז הטוב באליפות - טוני פארקר או מקאלב".

מה שבטוח הוא שאם מקאלב ימשיך באליפות המדהימה וינצח גם את ספרד בחצי הגמר, הוא יהפוך את מקדוניה לסנסציה הגדולה ביותר בתולדות אליפויות אירופה, ויכניס את עצמו לרשימת השחקנים הגדולים ביותר ששיחקו בטורניר. "קבוצות שמפתיעות באליפויות בדרך כלל עושות את זה דרך התעלות של כל הקבוצה. במקדוניה זה בעיקר מקאלב, קצת אנטיץ', אבל בעיקר בו מקאלב", מסכם לטקוביץ'. "השם שלו חרוט בגדול על כל האליפות הזאת".

היורובאסקט בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully