וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין תחת עין: האתגר המקצועי והפוליטי שמחכה לעומר אצילי באל עין

14.6.2023 / 18:15

הגעתו של היהודי הראשון בליגה ערבית התאפשרה בזכות הצטלבות נדירה של נסיבות, וכעת אפילו קולות המחאה לא אמורים למנוע מכוכב מכבי חיפה לשעבר להפוך לאליל של ממש באיחוד האמירויות: "שער אחד בדרבי נגד אל וואחדה, ואף אחד לא ידבר על מאיפה הוא בא"

השערים והבישולים של עומר אצילי בעונת 2022/23 בליגת העל/ספורט1

עומר אצילי עשה היסטוריה כשהוצג כשחקן אל עין מאיחוד האמירויות. הקבוצה הסגולה מנסיכות אבו דאבי הגיעה לסיכום עם מכבי חיפה על דמי השחרור של אצילי, שלפי דיווחים עומדים על כשני מיליון יורו. השחקן ירוויח 1.8 מיליון יורו בעונתו הראשונה, כאשר החוזה ישתדרג ויכלול בונוסים על פי ביצועים והישגים.

שחקן ישראלי יהודי ראשון בליגה ערבית זו חתיכת היסטוריה שעד לפני שנים בודדות היתה נחשבת דמיונית לחלוטין, וזו הזדמנות להכיר את המועדון אליו מגיע אצילי, ומה מחכה לו באיחוד האמירויות מבחינת הקבוצה, חברים לסגל, בליגה וביציעים.

עומר אצילי עובר בדיקות רפואיות אצל אל עין. אל עין, אתר רשמי
מה מחכה לו? עומר אצילי/אתר רשמי, אל עין

עיר שכולה סביב הקבוצה

אל עין היא קבוצת הפאר של איחוד האמירויות. המועדון נוסד ב1968 בעיר אל עין, נווה מדבר ממזרח לאבו דאבי, כיום על הגבול בין איחוד האמירויות לעומאן. קבוצה של עובדים סעודים וסודאנים שחיה באיזור, יחד עם סטודנטים מבחריין שהיו בחילופים הקימו את המועדון באיזור המבצר הג'אהילי - מבצר עתיק מהמאה ה19 שנבנה באיזור, שעד היום הוא חלק מסמל המועדון.

מי שנדלק על היוזמה הזו אז היה ח'ליפה בן זאיד, הבן של זאיד הגדול מייסד איחוד האמירויות, שקנה את המועדון והחל לתמוך בו. שם התחיל החיבור של מועדון אל עין עם משפחת אל נהיאן, המשפחה החזקה השולטת באיחוד האמירויות עד היום. ב-1971 בעקבות הסכם שלום בין השבטים השונים באיזור, איחוד האמירויות קמה והפכה למדינה, ומי שעמד בראשה היה זאיד 'הגדול'. ובהמשך מי שהפך לבעלי המועדון הוא לא פחות ולא יותר מאשר מוחמד בן זאיד, MBZ, נשיא איחוד האמירויות כיום, והאיש החזק במדינה.

כמועדון עם מקורות בכל המפרץ ותמיכה מהמשפחה השולטת, אל עין הפכה להיות זוללת תארים ואחד המועדונים הפופולאריים באיזור. עם 37 תארים - 14 אליפויות, תשעה גביעים, עוד שלל תארים מקומיים וגביע ליגת האלופות האסיאתית אחד - הקבוצה האמיראתית היחידה לזכות בתואר - אין עוררין על העוצמות של "א-זעים" ("הבוס", כינוי הקבוצה) בכדורגל הערבי והאסיאתי.

ב-2016 אל עין היתה קרובה מאוד לזכות בליגת האלופות האסיאתית בפעם השניה, אך הפסידה בגמר לג'אונבוק הדרום קוריאנית. מי שכיכב באגף באותו מסע היה שחקן בית"ר ירושלים בהווה, הקולומביאני דנילו אספרייה שכבש חמישה שערים באותו קמפיין. ב2018, אל עין עלתה על הבמה העולמית, כאשר הדיחה את ריבר פלייט הארגנטינאית והעפילה לגמר גביע העולם למועדונים, והפסידה לריאל מדריד. הדרבי נגד אל וואחדה, מועדון שהרבה מאוהדיו הם עובדים זרים מדרום אסיה, מוכר כ"קלאסיקו אבו דאבי".

מבחינת אצטדיון, אצילי יהנה מאחד המתקנים הטובים במזרח התיכון. אצטדיון האזע בן זאיד (על שם סגן נשיא המועדון) עם 25 אלף מקומות, הוא המרכז של העיר, שמונה קצת פחות מ850 אלף תושבים. הליגה באיחוד האמירויות מעמידה ממוצע קהל נמוך מאוד (כ-3,000 צופים למשחק), אבל באל עין עוד יחסית המצב סביר, כאשר משחקים גדולים האצטדיון יכול להיות מלא. בהשוואה לאבו דאבי הבירה, ודובאי התוססת, שמציעות הרבה מאוד אטרקציות ועניין מעבר לכדורגל, באל עין - הקבוצה היא האטרקציה.

עוד בוואלה!

עומר אצילי עבר בדיקות רפואיות באל עין מאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה
אצטדיונה של אל עין. Francois Nel, GettyImages
אחד המתקנים הטובים במזרח התיכון. אצטדיון האזע בן זאיד/GettyImages, Francois Nel

שמות גדולים על הדשא, על הקווים ומחוצה

לאורך השנים שיחקו באל עין שחקנים גדולים, גם בקנה מידה עולמי. אסמואה ג'יאן הגנאי (סגן מלך שערי המועדון עם 158 כאלו בארבע שנים), חורחה ואלדיביה הצ'ילאני, מרכוס ברג השוודי הם השמות הבולטים ברשימה, אבל גם בגזרה האזורית והמקומית עומר 'עמורי' עבדולרחמן, עד לפני מספר שנים אחד השמות העולים בכדורגל הערבי, שיחד עם שני אחיו הוביל את הקבוצה במשך עשור.

המאמן הנוכחי (והחדש) הוא אלפרד סחרודר ההולנדי, שהוביל את אייאקס אחרי אריק טן האח ופוטר אחרי פתיחת עונה רעה, אבל מבט חטוף לרשימת מאמני העבר של המועדון, מבהיר שאצילי מגיע למקום שידע מאמנים בעל שיעור קומה לא מבוטל, פורצי דרך ומוחות כדורגל אדירים. טיטה מאמן נבחרת ברזיל עד לא מזמן, זלאטקו דאליץ' שהוביל את קרואטיה בשני המונדיאלים האחרונים, וסרגיי רברוב האוקראיני, אגדת דינמו קייב שהדריך את הקבוצה בשנתיים האחרונות.

למרות שנים פחות יציבות של המועדון (אליפות בודדת בחמש השנים האחרונות), הסגל של העינאווי עדיין טומן בחובו כמה כשרונות מעניינים. סופיאן ראחימי המרוקאי וקודג'ו לאבה, שהרשית מעל מאה שערים במועדון מאז 2019 הם הכוכבים הבולטים. אצילי יחליף בתפקיד הכוכב בכנף את האוקראיני אנדריי ירמולנקו שהיה אהוב מאוד. מי שעשוי להצטרף, להתחרות על מקום בהרכב ולשתף פעולה הוא מוחמד מוחבי, שחקנה האיראני של סנטה קלרה הפורטוגלית, שנמצא במו"מ עם המועדון.

בליגה באיחוד האמירויות מותר לרשום לכל משחק שלושה זרים ועוד זר אחד ממדינה האסיאתית, אך שחקנים עד גיל 21 מכל מדינה, לא נחשבים זרים במסגרת תכנית פיתוח כשרונות צעירים. אצילי יתפוס בהרכב מקום של זר אירופאי. גם בגלל העובדה שישראל היא חברה באופ"א, אבל גם בגלל הדרכון הרומני שלו, שבאמירויות יש כבר יש מי שממהר לנפנף בו כדי לספר סיפור קצת שונה לגבי "היהודי הראשון באמירויות".

אלפרד סחרודר, מאמן אייאקס. Rico Brouwer, GettyImages
שורת מאמנים בכירים. סחרודר/GettyImages, Rico Brouwer

"רומני, ישראלי, מה זה משנה כל עוד הוא שם גול בדרבי"

"הרכש הרומני החדש של א-זעים כבש 25 שערים העונה, ובישל עוד 14! הוא קוסם", צייצו בהתלהבות עמודי אוהדי אל עין בטוויטר, וברשתות חברתיות נוספות. "הוא אולי קוסם, אבל רומני הוא לא. הוא ישראלי ששיחק בבית"ר ירושלים ובנבחרת ישראל", היתה תגובה שחזרה בורסיות שונות שוב ושוב.

זה העניין בלהיות היהודי, הישראלי, הראשון בליגה ערבית אי פעם. אפילו שזה באיחוד האמירויות, ויש את הסכמי אברהם והנורמליזציה והכל, יש לא מעט אנשים בעולם הערבי, בינהם גם אוהדי אל עין, שהמהלך של 'החתמת שחקן ישראלי יהודי' מכעיס אותם. מבט לתגובות שקיבלה הודעת אל עין על הסיכום בין המועדונים בעסקה, כדי להבין את המימדים. ועדיין, בשל העובדה שאל עין היא הקבוצה שבו חתם אצילי, זה עובר חלק יותר.

"בגלל שהסכמי אברהם זה פרויקט ש-MBZ (בעלי הקבוצה, שליט אבו דאבי ונשיא האמירויות) קידם, רוב האוהדים והתושבים פה תומכים בכל מהלך שהוא עושה, וזה נתפס בסדר גמור", מסביר וואל ג'אבר, עיתונאי כדורגל מקומי. "אם הוא היה חותם בשבאב אל אהלי דובאי אז אולי זה היה יכול להיות יותר רגיש מבחינת קהל, כי יש להם הרבה מאוד אוהדים איראנים", הוא מסביר. יחד עם אל ג'זירה אבו דאבי, שבאב אל אהלי דובאי אכן היתה אחת המועמדות לקלוט את אצילי אפילו עד שלבים מתקדמים במשא ומתן עם אל עין, אך בסוף הסגולים סגרו את מלך שערי ליגת העל בעונה האחרונה.

"שער אחד בדרבי נגד אל וואחדה, ואף אחד לא ידבר על מאיפה הוא בא", אומר לוואלה! ספורט גורם במועדון אל עין, שביקש להשאר בעילום שם. "ברור שהסכמי אברהם הם הבסיס למהלך כזה, אבל באמת שאם השחקן הוא רומני או ישראלי פחות משנה פה. עניין 'הישראלי' הפך לא רלוונטי עם דיא סבע והשני (עבדאללה חליחל) שחתמו באל נאסר דובאי, והנוכחות של תיירים יהודים באיחוד האמירויות כבר די נפוצה", הוא מסביר. "אז עניין הלאום והדת של השחקן כבר לא בעיה. זה כדורגל. הוא יצטיין על הדשא, וכולם ישכחו מהכל", הוא סיכם.

דיא סבע, שחקן אל נאסר. אל נאסר, אתר רשמי
שבר את תקרת הזכוכית. דיא סבע/אתר רשמי, אל נאסר

עסקת אצילי התאפשרה בזכות עבודת סוכנים טובה מאוד של נציגי השחקן ושותפיהם באיחוד האמירויות, אבל היו עוד דברים ברקע שאפשרו זאת. ההסכם בין מכבי חיפה לאל עין מ-2021, שאמנם לא הבשיל לכדי איזשהו תוצר פרקטי מאז נחתם, הפעם כן הקל בפתיחת הערוץ הישיר לשיח בין המועדונים. בנוסף כאמור, העובדה שדיא סבע כבר שבר את תקרת הזכוכית כישראלי הראשון באמירויות והצליח באופן יחסי סייעה גם היא. אגב, לפי אותו גורם במועדון, אצילי צד את עיניהם של אנשי אל עין בזמן שעקבו אחרי סבע בחצי העונה האחרונה במכבי חיפה, מתוך מחשבה להחזירו לסיבוב שני במפרץ.

אצילי מגיע למועדון ענק בליגה דומה לליגת העל מבחינת בקצב, איכות ההגנות, רק עם שוערים פחות איכותיים. אם ישחק את הכדורגל שלו, הוא יוכל להפוך לאליל של ממש בקרב ה'עינאווי', ואולי לפתוח את הדלת בהמשך לכדורגלנים יהודים נוספים לאיחוד האמירויות. לפחות בינתיים, באל עין מתעלמים מהעבר של אצילי ולפרשיית הקטינות המפורסמת, ולא סביר שהסיפור יפתח שם מחדש.

מה שחשוב לזכור, שכמו במקרה סבע, ביחסי עם איחוד האמירויות בכדורגל, על כל צעד קדימה, יש רגיעה, בחינה של המצב, חזרה אחורה, בחינה של המצב, והתקדמות צעד-צעד. אז גם כאן, תדרש סבלנות כדי לראות את השפעות המהלך לאורך זמן. מעל הכל, בדיוק כמו שאמרו באל עין, אם אצילי יצליח ויספק את המספרים, הכל אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully