וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספינה ללא רב חובל: על התנודות בעמדת המאמן במכבי תל אביב

2.6.2022 / 17:00

ספרופולוס התנדנד במשך כמעט שנה, נכשל והוחלף באבי אבן שהוקפץ כמציל בחוסר ברירה ובשליפה של רגע. הצהובים מסיימים עונה ללא תחושה אמיתית כיצד ואיך תיראה הקבוצה בעונה הבאה. כך היא התגלגלה למצב הזה

תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 2.6/ספורט1

בחודש מרץ בשנה שעברה החלו חלק ממקבלי ההחלטות במכבי תל אביב להבין שהחיבור עם יאניס ספרופולוס ממצה את עצמו. האהבה הגדולה שהייתה למאמן היווני החלה לדעוך כשהתוצאות ביורוליג היו רעות מאוד, וחלק מאנשי הקבוצה חשבו כבר אז שיש לבצע בקיץ מהלך ולסיים את ההתקשרות עם ספרופולוס, שהגב שהיה לו אז כבר לא היה מלא. תאונת השרשרת שהובילה את הצהובים לסיים את העונה הנוכחית ללא אף הופעה בגמר החלה כבר אז.

למרות ההתלבטות לגבי ספרופולוס, במכבי זכרו לו את עונת 2019/20 הטובה והלכו עם המאמן לעונה הנוכחית, אליה הגיע בדיוק כמו שהגיע נבן ספאחיה לעונת 2018/19, כסוג של ברווז צולע, שהפסדים רבים עלולים לסיים את דרכו. אלא שפתיחת עונה חזקה שוב גרמה למכבי להתלבט, ולהתלבט ולהתלבט, והאופציות בשוק המאמנים לא היו טובות מדי, ואת מה שהצהובים פספסו במרץ 2021, הם כבר לא היו יכולים להחזיר בדצמבר. וכך ספרופולוס שרד, עד שהגיעה הפועל תל אביב ושלחה אותו בבעיטה ליוון בחצי גמר הגביע.

יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב. לילך וייס רוזנברג
ההתלבטויות לגביו צצו כבר בשנה שעברה. ספרופולוס/לילך וייס רוזנברג

טבילת האש המוצלחת של אבי אבן כמאמן זמני במכבי הגיעה עוד לפני שספרופולוס פוטר. ניצחון דחוק על הפועל חולון, ניצחון בקובנה ותבוסה לבאיירן מינכן בחוץ. הרצף הזה, עד שהמאמן היווני חזר מהקורונה, חיזקו אצל אנשי מכבי את התחושה כי אבן יוכל לעשות את העבודה עד לסיום העונה אם וכאשר יוחלט להיפרד מספרופולוס. "עד הרצף הזה, אף אחד לא חשב שדבר כזה יכול לקרות", הודה היום (חמישי) בבוקר אחד מאנשי המועדון, "מאותה נקודת זמן, לאנשים שבפנים כבר היה ברור הכיוון שהכל הולך אליו".

התוכנית הכללית במכבי תל אביב הייתה לחכות לפחות עד לסיום העונה ואז לסיים את ההתקשרות עם ספרופולוס, אלא שההפסד השלישי בשלושה משחקים להפועל תל אביב הובילה את ראשי המועדון לפעול. בשיחות באותו הלילה שמו של אבן היה השם המרכזי, אלא שגם אז חלק מאנשי מכבי חששו, ולכן נפגשו יום לאחר מכן עם עודד קטש כדי לנסות ולבחון את האפשרות שלו. מקבלי ההחלטות לא התרשמו מרשימת המאמנים הזרים הפנויים, עוד לפני המלחמה באוקראינה, וכך נפל הפור על אבן כשבמקביל במכבי יצאו למסע לאתר את המאמן לעונה הבאה.

מאמן מכבי תל אביב אבי אבן. דני מרון
ההתחלה הייתה טובה. אבן/דני מרון

חודש וחצי אחרי שמונה לתפקיד, החלו המחשבות במכבי תל אביב האם כדאי להמשיך עם אבי אבן כמאמן ראשי. הצהובים ניצלו את הפרשת הרוסיות כדי להיכנס לפלייאוף היורוליג בריצה טובה, נראו יותר טוב והמחשבות כי אולי הם עלו על המאמן הבא שלהם, די בטעות, כבר הייתה כמעט נחלת הכלל במועדון. "במשך חודש בערך, עד שהתעוררנו עם מה שקרה במדריד, המחשבה באמת הייתה שאבי הולך לאמן קדימה אם יצליח לעשות משהו בסדרה ולרוץ עד הסוף בליגה, דבר שהיה נראה טבעי בנקודה ההיא". ואז הגיעה ריאל מדריד, ומכבי תל אביב החלה תקופה שהייתה כמו כדור שלג עד הנפילה במשחק השלישי נגד בני הרצליה.

הציפייה של מכבי תל אביב מאבן להפוך לסיפור הצלחה גדול הייתה לא ריאלית, כמו שמסביר אחד ממאמני ליגת העל, "אם תיקח עכשיו מישהו שעשה תואר במשהו ולא עבד במקצוע שלו, ופתאום תקפיץ אותו להיות הסמנכ"ל של אותו מקצוע, אולי יהיו לו רעיונות יפים, אבל בפרקטיקה יהיו שם בעיות. אבי אבן הוא מאמן כדורסל שלא עבד במקצוע שלו הרבה מאוד זמן, הוא עשה הרבה עבודה אישית, הרבה סקאוטינג, אבל לעמוד על הקווים ולהחזיק קבוצה, זה משהו שהוא לא עשה. זה דבר שאתה חי אותו ונושם אותו, וגם אני אם אשב בצד 15 שנה, אהיה פחות טוב בזה ממה שאני עכשיו".

אז מה בכל זאת מידת האחריות של אבי אבן המאמן? במכבי מספרים שככל שאפקט שינוי המאמן הלך ונעלם, כך הבעיות מהתקופה של ספרופולוס שוב צצו. ג'יימס נאנלי, שהיה בדרכו החוצה תחת המאמן היווני, חזר להיות השחקן חסר החשק שמרגיז את הקהל. סקוטי ווילבקין חזר להיות סוליסט, שחקנים שפתאום פרחו כמו רומן סורקין ויפתח זיו נמוגו, והשאר פשוט לא הספיקו. "כשהמבנה האנושי והמקצועי לא מספיק טוב, לא משנה איך תתייחס אליו, זה בסוף לא מספיק טוב, ואין מה לעשות. בלי שינויים בסגל באמצע העונה, היה קשה לשנות את הגורל של העונה הזאת".

סקוטי ווילבקין, שחקן מכבי תל אביב. אודי ציטיאט
היה קשה לשנות את גורל העונה ללא שינויים בסגל. שחקני מכבי תל אביב/אודי ציטיאט

הסברה לגבי מכבי תל אביב, גם עד לנקודת הזמן הנוכחית, היא שיש לה אפשרויות מוכנות לפעולה לכל זמן נתון. המציאות קצת שונה, ואם בשנים קודמות היו שחקנים שהיו חותמים במכבי לעונה הבאה כבר במהלך העונה שלפני כן, מכבי הגיעה לסוף עונת 2021/22 כשלא ברור לה לחלוטין כיצד היא תיראה בפתיחת העונה הבאה.

נכון להיום, ההערכות הן שמלבד מאמן תצטרך הקבוצה להחתים בין שבעה לתשעה שחקנים חדשים, כשכמעט כל שחקני הרוטציה הבכירים יעזבו את המועדון. דברים שנראו נכונים ללפני חודשים, לא קרובים למציאות היום, ואפילו דברים שנראו לאנשי מכבי נכונים אחרי סדרת הפלייאוף נגד הפועל תל אביב כבר הספיקו להשתנות.

אז מה כן אפשר לומר על מכבי תל אביב גירסת 2022/23? על פי התוכניות הראשוניות הצהובים צפויים להגדיל את התקציב לעומת השנתיים הקודמות שנפגעו בשל הקורונה. המטרה של מכבי היא שוב לבנות קבוצה שתילחם על הכניסה לפלייאוף, כשהפער מהגדולות של היבשת, שמכוונות לזכייה ביורוליג, לא אמור להצטמצם. בקבוצה מאמינים כי גם העונה ימכרו את כל המנויים, לאחר שהמכירה החלה עוד לפני הסדרה נגד ריאל מדריד, ושהאכזבה האחרונה לא תעצור את האוהדים מלחדש את המנויים שאותם הם מחזיקים כבר עשרות של שנים, אך למרות האמונה הזאת מתכוננים למלחמה על כל אוהד.

דבר נוסף שכבר עכשיו ברור הוא שמקבלי ההחלטות של השנים האחרונות לא ישתנו, ואם הם לא ישנו את הדרך שהובילה את מכבי לעוד עונה לא מספיק טובה, התוצאות לא אמורות להשתנות בצורה קיצונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully