וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר פרידה, אולי: האם מכבי תל אביב צריכה לוותר על סקוטי ווילבקין?

1.6.2022 / 14:15

הוא אחד הגארדים הטובים באירופה, אבל התלות בו פוגעת לפעמים בצהובים. הם מתקשים למצוא לו את השילוב המתאים ולהגיע להישגים, אבל ספק אם יוכלו לאתר מחליף ברמתו. אחרי ארבע שנים משותפות, האלופה וכוכבה מגיעים לפרשת דרכים

תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 1.6/ספורט1

"לא יהיו הרבה משחקי מאני טיים שסקוטי ווילבקין לא יהיה טוב בהם, וכשיש משחק מהסוג הזה, אתה מצפה מהגארדים שלידו להעלות את הרמה שלהם. זה לא קרה". במילים הללו בחר אחד מהבכירים במכבי תל אביב לסכם את מה שקרה לצהובים במשחק השני בהרצליה, שבו הכוכב הגדול נתקע על שבע נקודות - והקבוצה עמדה בפני תבוסה קשה שהסתיימה לבסוף ב-16 הפרש ובהליכה למשחק שלישי ומכריע, הערב (רביעי, 21:00) בהיכל מנורה מבטחים.

הפערים שמציג ווילבקין בין משחקים חיוביים לשליליים בפלייאוף 2022 הם משמעותיים: בניצחונות הוא קולע 18.2 נקודות יותר מאשר ההפסדים, ומוסר עוד 1.3 אסיסטים. לאורך תקופה ארוכה של העונה הייתה תחושה כשהוא לא טוב, או כשהוא פחות דומיננטי, מכבי מנצחת - וכך קרה לא פעם ביורוליג. בפועל, בשלבי ההכרעה בישראל, זה רחוק מאוד מהמציאות.

הפסד להרצליה יסכם עונה רביעית של הגארד האמריקאי. יש לו חוזה מובטח לעונה הבאה, עם אופציית יציאה שלו בסכום גבוה מאוד; ההערכה היא שאם אחת מעשירות היבשת (ולאזרחות הטורקית שלו עשויה להיות משמעות רבה בהקשר הזה) לא תחליט להתפרע ולהחתים אותו בסכום של שני מיליון דולר ומעלה, הוא יפתח גם את העונה הבאה בתל אביב. אבל לאור התוצאות וההישגים הבינוניים, בעיקר בזירה האירופית - נשאלת השאלה: האם הגיעה העת מבחינתה של מכבי להיפרד מכוכבה הגדול?

סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מחובר לאוהדים, והאוהדים מחוברים אליו, אבל מה עם איזה פיינל פור? סקוטי ווילבקין/ברני ארדוב

"ווילבקין הוא השחקן הכי חשוב במכבי, הכי יקר במכבי, והוא נמצא שם הכי הרבה שנים יחד עם אנג'לו קלויארו, וכמובן שאי אפשר להשוות ביניהם", אומר מאמן הקבוצה לשעבר, צביקה שרף. "לכן, כשמגיעים לחלקים המכריעים של העונה, ברור שהכל יתחיל ממנו. הוא אמור להיות מנהיג, למשוך את הקבוצה אחריו ולא מצליח לעשות את זה, בטח במשחקי החוץ. יש לו חלק גדול בכל, אבל אני לא רוצה להאשים אותו. כל הקבוצות ממקדות בו את כל תשומת הלב ההגנתית, כדי לשתק ולהוציא אותו מהמשחק, עם עזרות ודאבל אפים, הרבה עבירות ואגרסיביות, והוא צריך לקבל עזרה מהאחרים".

"היכולת שלו לקלוע ללא טווח, לחדור עד הטבעת וגם לשהות באוויר היא מהגבוהות שיש בכדורסל האירופי", מנתח מולי קצורין. "אבל הוא גם לא שחקן שהצד ההגנתי הוא הטיקט שלו. אם הוא לא תורם בהתקפה, הוא יוצר בעיה כשבצד השני עומדים שחקנים דומיננטיים כמו כריס באב. הוא מגיע לזריקות ממצבים שהוא יוצר לעצמו במשחק מעבר או באחד על אחד. ההתקפה במכבי תל אביב לא ייצרה עבורו בתקופת יאניס ספרופולוס, ולא מייצרת עבורו היום, עם אבי אבן. אני לא יכול להפיל עליו את האחריות. הקבוצה כקבוצה, השחקנים והמאמן, אחראים. עם המספרים והתצוגות שלו - אי אפשר לבוא אליו בטענות. הוא מראה מחויבות ומחובר למכבי".

למרות שמאמני העבר של הצהובים מגנים על ווילבקין, במכבי תל אביב לא מנקים לחלוטין את השחקן, ובסביבת הקבוצה טוענים כי בהרבה מאוד משחקים הוא היה זה שהחטיא את הכדור המכריע ולקח החלטות לא נכונות ברגעי האמת. "יש הבדל אם מגיעים לנקודה הפרש ולוקחים כדור אחרון, או מגיעים ל-20 הפרש. אי אפשר לנקות את השחקנים האחרים או אותו. ההגנה מפנה שחקנים אחרים, והשאלה היא אם מנצלים את זה", אומר שרף.

עוד בוואלה!

חצי תאוותם בידם: קיצור תולדות המשחק המכריע בישראל

לכתבה המלאה
שחקני מכבי תל אביב, טיילר דורסי, נייט וולטרס. לירון מולדובן
גארדים באו והלכו, וכמעט איש לא הצליח להשלים את הכוכב בצורה אידיאלית. וולטרס ודורסי/לירון מולדובן

ג'רמי פארגו, ג'ון דיברתולומיאו וקנדריק ריי. נייט וולטרס, טיילר דורסי, ארון ג'קסון ושוב דיברתולומיאו. כריס ג'ונס, דורסי ודיברתולומיאו. והשנה קינן אוואנס, יפתח זיו ודיברתולומיאו. אלה הציוותים שהחליטו במכבי תל אביב לנסות ולהתאים לווילבקין בכל אחת משנותיו בקבוצה. המשותף לשחקנים הללו? רובם היו אחרי השיא שלהם, או אלמוניים ברמה האירופית הגבוהה. במכבי מעולם לא ניסו להציב לידו כוכב אמיתי.

עבור רבים, התקופה הטובה ביותר של ווילבקין והצהובים הייתה ליד וולטרס בעונת 2019/20, אבל מדובר בפועל בפרק זמן קצר מאוד שעבר עד שהרכז נפצע. בשורה התחתונה, מלבד אותה עונה שלא הגיעה לסיומה, ולמעט המומנטום המשמעותי לאחר הדחת הקבוצות הרוסיות בעונה הנוכחית, מכבי תל אביב של ווילבקין לא עמדה במשימות שלה.

"הקבוצה לא הגיעה איתו להישגים יוצאי דופן, ורצף האליפויות הוא דבר מובן מאליו כשמדברים על מכבי תל אביב", מסכים קצורין. "היו הרבה משחקים שבהם הוא כפה דברים ולקח על עצמו בכוח. לא כל האחריות עליו, כי על הספסל יש מי שצריך להגיד לו מה לעשות. כמו שמאמן תלוי בשחקן, גם הוא תלוי במאמן, שימצא את השיטה הנכונה ואת הדברים הנכונים בשבילו. כשנתנו לו להוביל כדור ורצו שיעשה הכל, לא עזרו לו. כששמו עוד מוביל כדור לצידו, כמו עם אוואנס, זה הוריד ממנו את לחץ ניהול המשחק ואיפשר לו לייצר יותר נקודות".

מאמן מכבי תל אביב אבי אבן עם סקוטי ווילבקין, אנטה ז'יז'יץ'. דני מרון
בסוף, הוא תמיד צריך לייצר לעצמו. מה חלקו של המאמן? ווילבקין עם אבי אבן/דני מרון

קצורין משוכנע שמכבי צריכה לשמור על ווילבקין. "אין הרבה שחקנים כמוהו בשוק של היורוליג - שחקנים מוכחים ובעלי ניסיון. כשאתה מוותר על משהו, אתה צריך לחשוב מה מביאים במקומו. לא יהיה קל למכבי להביא שחקן ביכולת הזאת. היא צריכה לבנות עליו את הקבוצה. עד היום לא הביאו שחקן שמתאים לו. אם אתה רוצה להפיק ממנו את המקסימום, צריך להביא לידו רכז שמתאים לתכונות שלו, ולמצוא את האיש על הקווים שמתאימה שיטה לו.

"מזכירים כל מיני מאמנים מועמדים בתקופה האחרונה. אם לוקחים אחד כמו צ'אבי פסקואל - הוא לקח שחקנים בזניט סנט פטרסבורג, משלב אותם וגורם להם להיראות יותר טוב ממה שהם. בשנים שמכבי הצליחה, היו לה מאמנים שהוציאו מהשלם יותר מסכום חלקיו. בשנים האחרונות זה לא קרה. מכבי צריכה מאמן יצירתי. ווילבקין הוא לא שחקן בעייתי. הוא מחויב מאוד, יש הזדהות של חלק מהקהל לנוכחות שלו כאן. כל שנה הם מתאבדים על מציאה בעמדת הרכז ונופלים. אולי צריך לחלק את הפרוסות של העוגה אחרת, ואז יהיה יותר קל לסקוטי ולמאמן שיבוא או לא יבוא".

גם שרף, למרות הביקורת על בניית הקבוצה, חושב שווילבקין צריך להמשיך בצהוב. "בניית הקבוצה זה הרבה יותר מסקוטי, והרבה יותר מהתאמת שחקנים אליו. זו עבודה יותר מורכבת, עבודה יותר קשה, וברור שזו לא השנה הראשונה וגם לא השנייה שמכבי לא מצליחה בזה, בלשון המעטה. אני לא חושב שזה נגמר ומתחיל בווילבקין וברכז שלידו. צריך אוטוריטה של מאמן, דרישות מקצועיות, הגנתיות והתקפיות, סגנון משחק. זה לא רק לזרוק אותו או להשאיר אותו.

"העובדה היא שווילבקין הוא בסופו של דבר שחקן בכיר מאוד בעמדה שלו. כמו שיש טוב ורע עם מייק ג'יימס, וטוב ורע עם ואסילייה מיציץ' ושיין לארקין. נכון שהרבה תלוי בו, אבל זה לא רק בו, אלא בהרכב סביבו, בשחקני הפנים שלידו, ברמה שלהם ובאינטליגנציית המשחק של האחרים".

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין מול שחקן אנאדולו אפס שיין לארקין. דני מרון
לכל אחד היתרונות והחסרונות שלו, והוא גם תלוי במי שמוצב לצידו. ווילבקין מול שיין לארקין/דני מרון

הדבר היחיד שווילבקין שמר עליו בכל תקופתו במכבי תל אביב הוא תואר האליפות. הגארד הספיק לאבד במכבי שלושה גביעי מדינה ולא הגיע לפיינל פור של היורוליג, אבל על הצלחת שמר בכל שנה שבה לבש צהוב, כשלרוב הופיע במיטבו למשחקי ההכרעה בזירה המקומית.

במכבי תל אביב הודו השבוע כי איבוד אליפות יכול לגרום לשינויים גדולים יותר ממה שהם מתכננים נכון לעכשיו. "אנחנו הולכים לקיץ של הרבה מאוד שינויים, אבל כרגע המעמד של ווילבקין ושל עוד כמה שחקנים יציב", מספר אחד מאנשי המועדון. "אם נפסיד להרצליה או נאבד את האליפות בגמר? לא בטוח שזה ישנה את זה, אבל זה בוודאי יגרום לעוד מחשבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully