וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי תאוותם בידם: קיצור תולדות המשחק המכריע בישראל

1.6.2022 / 13:13

מכבי תל אביב והפועל ירושלים אמורות ליהנות מיתרון מובהק של 88% בזכות הביתיות. הפועל חולון ובני הרצליה בונות על נטייתן של שתי הראשונות למעוד לפני הגמר. איזה אירוע חסר תקדים עשוי להתרחש בארנה? ומדוע בשרון בונים על זיכרונות של אחרים מבלומפילד?

תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 1.6/ספורט1

22 מחזורים בליגה הסדירה, חמישה נוספים בבית העליון, סדרות רבע הגמר ושני משחקים סוערים בחצי גמר הפלייאוף יתנקזו לכ-24 שעות גורליות: הערב (רביעי) ב-21:00 יתמודדו מכבי תל אביב ובני הרצליה על הכרטיס הראשון לגמר, ומחר (חמישי) ב-19:30 תארח הפועל ירושלים את הפועל חולון - כך שתמונת העולות לקרב על אליפות המדינה תושלם לקראת 21:30.

רבות דובר ועוד ידובר על הטקטיקה והמצ'אפים, על התנהגות האוהדים, ועל תפקוד המאמנים. כל אחד מהמרכיבים הללו עשוי עוד להתהפך ולהשתנות לקראת ערב ההכרעות, ולהשפיע באופן ישיר על התוצאה הסופית. הרצליה וחולון עומדות בפני אתגר נוסף: לשכתב את ההיסטוריה. והנה דברה, בכל הנוגע לסיטואציה שנוצרה בפלייאוף 2022.

המשחק השלישי והמכריע בפלייאוף הישראלי. קובי אליהו
המשחק השלישי והמכריע בפלייאוף הישראלי/קובי אליהו
  • ב-1979 וב-1982, כשהפלייאוף בישראל היה רק בתהליך הרצה, לא היה בו יתרון ביתיות - והמשחק השלישי והמכריע התקיים במגרש נייטרלי (או באולמן המשותף של שתי המשתתפות). אנחנו נתמקד ב-26 סדרות הטוב משלושה שהגיעו למפגש מכריע בביתה של קבוצה אחת.
  • קשה להפריז בחשיבותה של הביתיות במעמד הזה, והמאזן מובהק, ברור וחד צדדי: 23 ניצחונות למקומיות, ורק שלושה לאורחות. מדובר ב-88 אחוזי הצלחה.
  • שלוש הקבוצות שהתגברו על חיסרון הביתיות, ב-1985, 2000 ו-2020, עשו זאת בתום מותחנים צמודים שהסתיימו בהפרש של חמש נקודות ומטה.
  • הלחץ שעומד מאחורי מעמד המשחק המכריע נותן את אותותיו: מבין 52 המשתתפות, רק שמונה הצליחו להגיע ל-90 נקודות או יותר.
  • תבוסות במשחק מספר 3? פחות. רק ארבעה מ-26 המפגשים המדוברים הסתיימו בפער של 17 נקודות ומעלה.

עוד בוואלה!

מכבי תל אביב לא פייבוריטית? ווילבקין: "משוגע לחשוב דבר כזה"

לכתבה המלאה
רטין אובסוהאן שחקן הפועל ירושלים מול מייקל קייזר שחקן הפועל חולון. דני מרון
שלושה ניצחונות חוץ בסדרה של שלושה משחקים? כזה עוד לא היה. אובסוהאן מול קייזר/דני מרון
  • מכבי תל אביב הגיעה תשע פעמים למצב כמו זה שבו תיתקל הערב. היא תמיד (כמו הפעם) הייתה המארחת, ותמיד גם הייתה המנצחת (והפעם?).
  • הרצליה, שתשחק מול האלופה, תעמוד בפני תרחיש חדש שכמותו לא הכירה; רק פעם אחת - תחת הקבוצה המאוחדת בני השרון - הגיעה למשחק מכריע, אבל בפורמט אחר, של הטוב מחמישה. זה קרה ב-2010, והיא נכנעה לצהובים 71:69 בתום מותחן אדיר ביד אליהו.
  • ירושלים תארח מחר לראשונה את המשחק השלישי והמכריע בפלייאוף הישראלי. עד כה, בסדרות של הטוב משלושה, היא הגיעה רק פעם אחת למצב של 1:1, ואז הפסידה 59:57 ברעננה לפני 22 שנים.
  • חולון הגיעה תשע פעמים למשחק מספר 3 בסדרות מהפורמט הזה, והייתה בין הבודדות שהפסידה בו בבית, לפני שנתיים לגלבוע/גליל. במגרשה היא עומדת על 1:5; בחוץ, עד מחר, מאזנה הוא 0 מ-3.
אורן אהרוני מאמן בני הרצליה מניף את גביע המדינה. ברני ארדוב
דאבל מחוץ למכבי תל אביב? לא קרה כבר 53 שנים. אורן אהרוני בחצי הדרך/ברני ארדוב
  • אם החולונים ייצאו מהארנה כשידם על העליונה, הם יעשו דבר שלא נעשה בעבר. עוד לא קרה בישראל שסדרה הסתיימה בניצחונות חוץ בלבד.
  • בעשר השנים האחרונות, היו רק שני גמרים בהשתתפות הקבוצות שדורגו בשני המקומות הראשונים בטבלת ליגת העל: ב-2018, כשמכבי תל אביב ניצחה את הפועל חולון, וב-2013, כשמכבי חיפה ניצחה את התל אביביים. האם זהו סימן רע למכבי ו/או לירושלים?
  • הרצליה, מחזיקת גביע המדינה, רוצה להשלים עונה היסטורית ולזכות בדאבל. דבר כזה לא קרה לקבוצה שאיננה מכבי תל אביב כבר 53 שנים. האחרונה שעשתה זאת הייתה הפועל תל אביב ב-1969, כשהשיגה את האליפות החמישית והאחרונה שלה והניפה את הגביע באיצטדיון בלומפילד.
  • סדרות של הטוב משלושה שונות באורכן, באופיין ובדינמיקה שהן מייצרות מסדרות של הטוב מחמישה. ובכל זאת, למען הסדר הטוב: גם בסדרות שהגיעו למשחק חמישי, נהנו הביתיות מיתרון מובהק בערב המכריע, ועמדו על 80 אחוזי הצלחה (16 מ-20).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully