וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת המלפפונים החמוצים: כיצד תשפיע המגיפה על שוק השחקנים?

10.5.2020 / 9:00

שחקנים שהיו במו"מ לעונה הבאה - קיבלו הצעות מופחתות. מי שמחזיק בחוזה כבד - יתבקש לקצץ או לעזוב. אלו שמסיימים חוזה - יפספסו הזדמנות לשדרוג משמעותי. הקורונה תוריד את תקציב השכר בקבוצות ליגת העל, ותייצר מציאות חדשה עבור השחקן הישראלי

צילום מסך

"מדי כמה ימים אני נזכר בשיחה שהייתה לי עם חבר, בערך שבועיים וחצי לפני שהליגה נעצרה. הייתי בכושר מצוין, והוא אמר לי שזהו, בעונה הבאה אני סוף סוף אוכל להגיע לכסף הגדול באמת, לעשות את קפיצת המדרגה שאני רוצה. אני זוכר שעניתי לו - לך תדע מה כבר יכול לקרות, כשבראש שלי יש חשש מפציעה כדבר היחידי שבאמת יכול לקלקל לי את זה. לא חלמתי שמשהו כמו הקורונה עלול להתרחש".

ראשי ענף הכדורסל עוסקים בימים אלה במציאת דרכים להשלמת עונת 2019/20 בליגת העל בקיץ הקרוב, ובינתיים מתחילה להתעצב תמונת העונה הבאה. אירופה כבר התמלאה בדיווחי עונת המלפפונים על מועמדים לקבוצות שונות ברחבי היבשת, ומגיפת הקורונה צפויה להשפיע באופן ניכר גם על שוק השחקנים. הציטוט בפתיח נאמר מפי שחקן סגל נבחרת ישראל, שיסיים בתום העונה הנוכחית את חוזהו בקבוצתו; הוא, בדומה לרבים מחבריו, כבר מבין שאותה קפיצת מדרגה כלכלית שאליה שאף, תיאלץ להידחות בשנה לפחות.

הליגה הישראלית הולכת לקראת עונת מלפפונים מיוחדת במינה - שבה מעטים השחקנים שלא יינזקו. עונה פיננסית לכולם.

תומר גינת שחקן הפועל תל אביב, יוגב אוחיון שחקן הפועל חולון. ברני ארדוב
האחד מסיים חוזה ומחכה לפריצה, האחר חתום ולא בטוח שיישאר. תומר גינת ויוגב אוחיון/ברני ארדוב

דילמת החוזים הכבדים

ההערכה בקרב בכירי ליגת העל היא שתקציבי הקבוצות יקוצצו בעונה הבאה ב-30 אחוזים לקבוצה קטנה, והרבה יותר לקבוצות הגדולות. בעוד הוצאות מסוימות יישארו קבועות, המרכיב המשמעותי שיקוצץ הוא שכר השחקנים והמאמנים. קבוצות, שלהן אין שחקנים חתומים לעונה נוספת, יוכלו לפתוח דף חלק ולנהל את התקציב מחדש; קבוצות שמחזיקות במספר שחקנים חתומים, בהם כאלה שמקבלים שכר גבוה, עלולות להיתקל בקשיים.

מכבי תל אביב מכחישה כל רמיזה על כך שלא תעמוד בשכר השחקנים לעונה הבאה, כשכרגע חתומים סקוטי ווילבקין, אותלו האנטר, טאריק בלאק, עומרי כספי, אלייז'ה בריאנט ויובל זוסמן; בהפועל ירושלים רק לעידן זלמנסון יש חוזה ודאי, ובהפועל תל אביב ים מדר מחזיק בחוזה חייל וחואקין שוכמן חתום גם הוא; הפועל חולון נתקלת במצב לא קל כשגיא פניני, שלומי הרוש ויוגב אוחיון, שלושה ישראלים בכירים, מחזיקים בחוזה לעונה נוספת, בעוד התקציב יקוצץ משמעותית והסגולים יפעלו בגזרה הזאת ככל הנראה.

"כשנחתמו החוזים, או הארכות החוזים, אף אחד לא חשב שנעמוד בפני אסון כלכלי שכזה", מסביר בכיר באחד המועדונים הגדולים בישראל. "השחקנים שותפים למצב שלנו. הם שתו, ועדיין שותים, מהבאר שנקראת הכדורסל הישראלי. אם הם לא יעזרו לנו לצאת מהמצב שנקלענו אליו, הם יהיו שותפים גם לקריסות של קבוצות".

אותם שחקנים שמחזיקים בחוזה לעונה נוספת, נמצאים על פניו במצב הטוב ביותר מכיוון ששכרם מובטח לכאורה לעונה נוספת. אלא שבכירי המשתכרים עלולים להיקלע למשבר ביחסים מול המועדונים אם יסרבו לבקשות הקיצוץ. ההערכה היא כי רוב השחקנים יסכימו ללכת לקראת הקבוצות, כשיימצאו הפתרונות היצירתיים כיצד למזער את הפגיעה בהם.

עוד בוואלה!

אחרי האישור לחזרה: ועדת המנהלת תתכנס כדי לקבוע את שיטת המשחקים

לכתבה המלאה
תמיר בלאט הפועל ירושלים. דני מרון
החלום לצאת לאירופה יידחה? תמיר בלאט/דני מרון

השחקנים שחלמו להשתדרג ונתקעו

בצד השני של המתרס נמצאים השחקנים שעמדו בפני צעד משמעותי קדימה וצפויים להתאכזב. הרשימה ארוכה: תומר גינת, רפי מנקו, אדם אריאל, תמיר בלאט, גולן גוט, איגור קולשוב ואחרים מסיימים חוזה; כולם נמצאים בגילי השיא בקריירה שלהם, אחרי עונה טובה יחסית, אך הקיצוץ בתקציבי הקבוצות ימנע מהם להשתדרג כפי שציפו, אם בכלל.

חלק מהשחקנים היו במגעים מתקדמים להארכת חוזה, רגע לפני פרוץ הקורונה. אחד מהם אף סיפר השבוע כי קיבל הצעה כספית לחתימה, והשהה את חתימתו. עם הפסקת הליגה, ירדה ההצעה מן הפרק והוגשה אליו הצעה נמוכה בכ-20 אחוזים.

אחד מסוכני השחקנים בשוק העריך השבוע כי הפגיעה בשכר לא תהיה בשחקני הטופ של הכדורסל הישראלי אלא דווקא בשחקני הביניים ומטה יצטרכו לקצץ. "זאת ליגה תחרותית, ושום קבוצה לא תרצה להביא שורה של שחקנים בינוניים. הן ירצו למשוך אליהן את השחקנים הבכירים, וכל קבוצה תחזיק בישראלי בכיר אחד לפחות, בשכר משמעותי. מהישראלי השלישי בסגל תהיה ירידה בשכר".

בקיץ שעבר, ובמהלך העונה הנוכחית, כמה שחקנים ישראלים בחנו את אופציית היציאה לאירופה. גינת היה קרוב לצרפת וספרד, מנקו כמעט עבר לספרד במהלך העונה וגם נמרוד לוי שקל את האפשרות הזאת. הקיץ, האפשרות הזאת עשויה להיות קרש הצלה כלכלי, אך חוסר הוודאות סביב פתיחת העונה בליגות האירופיות השונות עלול להוריד את הרעיון מהפרק. "בימים כאלה אתה לא ממהר לצאת מהמדינה, בטח כשהמצב בעולם עוד לא נרגע", מודה אחד השחקנים.

יובל זוסמן שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
במכבי תל אביב מכחישים את האפשרות שלא יעמדו בחוזים. יובל זוסמן/ברני ארדוב

פתרון ביניים: חוזה לעונה אחת בלבד

הפגיעה הכלכלית צפויה להוביל לדבר נוסף שלא התרגלנו לראות בכדורסל הישראלי - יותר ויותר שחקנים חותמים על חוזה לעונה אחת. המטרה: לעבור את המשבר הכלכלי הצפוי בקיץ הקרוב, כדי שבעונת 2021/22 יוכלו באמת להתקדם ברמת השכר. גם הקבוצות לא ירצו להתחייב מעבר לעונה אחת, כשהן לא בטוחות כיצד ייצאו מהסיטואציה אליה נקלעו.

"בשבוע שעבר דיברתי שוב עם אותו חבר, ואמרתי לו שאיך פחדתי מהפציעה, ותראה מה קרה", מספר אותו שחקן מהפתיח לכתבה. "הוא ניסה לנחם אותי ואמר שיש לי עוד הרבה שנים בשיא. כל מה שאנחנו צריכים לעשות עכשיו, וגם הקבוצות, הוא להעביר את העונה הבאה ולקוות לעתיד טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully