וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא הראל: "אם המדינה לא תפצה את הקבוצות, לא יהיה ספורט בישראל"

3.5.2020 / 20:30

גרירת הרגליים בכדורסל, האפשרות לשחק שנה שלמה בלי קהל, שאלת הפיצוי למנויים ומה יישאר בעונה הבאה מהסגל "הגדול ביותר בתולדות המועדון". מנכ"ל הפועל ירושלים, שהיה אמור לארח בשעות אלה את גמר ליגת האלופות, בריאיון

פגישת המחזור של עודד קטש עם כוכבי פנאתינייקוס/עריכת וידאו: ניר חן

הערב הזה היה אמור להיות ערב חגיגי, אולי הכי חגיגי בהיסטוריה של הפועל ירושלים. אם האדומים היו שומרים על יתרון הביתיות ומדלגים מעל סן פאבלו בורגוס ברבע הגמר, הם היו מארחים בסוף השבוע האחרון את הפיינל פור של ליגת האלופות; ובשעות אלה ממש, גמר המפעל היה מיועד להתקיים בארנה.

"וואו, זה היה אמור להיות השיא של תקופה אינטנסיבית, חודש של הכנות, טירוף, 11 אלף איש בארנה. במקום כל זה עשיתי לעצמי עוול נורא וצפיתי במשחקים שלנו מהעונה", מודה מנכ"ל המועדון, גיא הראל, בריאיון לוואלה! ספורט.

- למה עוול? באיזו תחושה אתה יוצא מהמשחקים המוקלטים?

"בתחושה מעורבת. מצד אחד, בנינו משהו מיוחד וצריך לדעת ליהנות ממנו, ומצד שני, זה כנראה באמת פספוס ענק".

גיא הראל ג'יימס פלדין הפועל ירושלים. FIBA, אתר רשמי
"אחרי הקורונה, מאמין שאנשים יעדיפו להישאר באזור הבטוח". גיא הראל עם ג'יימס פלדין/אתר רשמי, FIBA

- שאלת המפתח היא האם תצליחו לשמור על רוב השלד שהיה כאן העונה.

"זה הרצון הברור שלנו, ומהקשר שיש לי עם השחקנים, זה גם הכיוון שלהם. אבל קשה לדעת לאיזה עולם נתעורר. יש לי סיבות להאמין שזה יכול לקרות".

- יכול להיות שטראומת הקורונה תשפיע על אנשים להישאר במקום המוכר והבטוח? אולי זה יעזור לכם להשאיר שחקנים שבמצב רגיל היו אמורים לעזוב לטובת חוזים גדולים יותר?

"באיזשהו מקום אני קצת בונה על זה. אני מאמין שאנשים יחפשו את ה-Safe zone, ואולי זה יהיה עדיף עבורם על הצעות שבמצב רגיל יכולות להיראות קצת יותר אטרקטיביות. לאנשים טוב פה, וחלקם כבר ויתר על הצעות גבוהות יותר כדי להיות אצלנו. צריך לקוות שזה יהיה המצב, אבל אני לא יודע איך ייראו ההצעות, לא שלנו ולא של אחרים. בכל מקרה, נעמיד קבוצה חזקה".

- בניגוד ליורוליג וליורוקאפ, ליגת האלופות הכריזה למעשה על סיום העונה כבר לפני יותר מחודש, וקבעה טורניר פיינל אייט מקוצר לסוף ספטמבר. תמכת מלכתחילה בצעד הזה? הרי השחקנים של העונה הבאה יכריעו את גורל העונה הנוכחית.

"הייתי צריך לעכל את זה, כי זה לא פתרון טבעי ולא חיה שאנחנו מכירים. מה שאתה אומר על השחקנים הוא נכון, אני רק מקווה שאלה יהיו אותם שחקנים... מעבר לכך, אותם שחקנים שיזכו בתואר בתחילת אוקטובר, יתחילו להגן עליו כבר אחרי שבוע. אבל אתה יודע, לא ראיתי את ההורים שלי כבר חודשיים, ואנחנו הולכים לעבוד עם מסיכות, כך שאנחנו נמצאים בעולם חדש, שבמסגרתו ממציאים כל מיני דברים. התנאים שווים לכולם, ואני מאוד מקווה שהאירוע הזה יתקיים אצלנו בירושלים".

- אתם אמורים לארח בארנה את הפיינל פור הראשון שתגיעו אליו בליגת האלופות. אתם לא "מבזבזים" את האירוח על האירוע הזה?

"זה לא סותר, וזה ישאיר את ההבנות הקודמות בעינן. זה ייתן לנו אפשרות להתחיל את העונה בפיק".

עוד בוואלה!

שחקני ליגת העל לראשי הקבוצות: "השאירו אינטרסים בצד, החזירו מיד לאימונים"

לכתבה המלאה
ג'ייקובן בראון עם סולימאן בריימו, הפועל ירושלים. קובי אליהו
"אירוח הפיינל אייט לא סותר את ההבנות לגבי הפיינל פור". ג'ייקובן בראון וסולימאן בריימו/קובי אליהו

בשבועות האחרונים נוצר רושם כאילו ראשי הקבוצות בליגת העל, המרכיבים את מנהלת הליגה, גוררים רגליים בנוגע לחידוש המשחקים במקרה הטוב, או לא מעוניינים בהמשכה במקרה הגרוע. זאת בניגוד גמור לקמפיין המתוזמר בכדורגל, שאנשיו מפעילים לחץ לשוב לפעילות בהקדם האפשרי. בסוף השבוע יצאו הכדורסלנים הישראלים הבכירים במכתב פומבי, ובו קראו לעסקנים להכריז באופן מיידי על חזרה לאימונים, תוך רמיזה שזו העת "להשאיר את האינטרסים בצד".

- יש תחושה שאתם לא רוצים לחזור, שיש רבים שמעדיפים לחסוך כספים באמצעות הכרזה על סיום העונה.

"אני מסכים שיש את הרושם הזה, וחבל לי. היו מספיק סיבות להודיע שהליגה הסתיימה, ולא היה שום שיקול משפטי או כלכלי שמנע את זה מאיתנו. יש רק שלוש או ארבע ליגות שלא עשו זאת, ועובדה שלא הכרזנו על כך. הדבר הכי קשה כרגע הוא שהרבה אנשים סקפטיים לגבי ההיתכנות של חזרה לפעילות. גם אנחנו מבינים שיהיה קשה לחזור.

"בליגה הישראלית מדברים על זה שאם לא נוכל לסיים את העונה הזאת, נתחיל את העונה הבאה בשלב מוקדם יותר, בסביבות סוף אוגוסט או תחילת ספטמבר. נקיים יותר משחקים, אולי נוסיף עוד טורנירים, תלוי במספר הקבוצות שיהיו בליגת העל. הקהל מתגעגע, וכולם רוצים לחזור לשחק".

- הליגה הבכירה ביותר שעדיין לא נסגרה היא הספרדית, אבל שם דאגו שכל הזרים יישארו במדינה, כדי להקל על תהליך החזרה, אם וכאשר. כמעט כל הזרים בישראל טסו מזמן הביתה, והחזרתם (לאור מצב הקורונה בארה"ב) תהיה אחד המכשולים הקשים בדרך.

"בזמן קבלת ההחלטות, היה חוסר ודאות שאולי הוביל לקצת בלאגן. אני לא חושב שזה יהיה המכשול הכי קשה. זה דורש אישור מהמדינה להחזיר את האנשים, ויכול להיות שיהיה אישור כזה. אבל יש עוד הרבה קשיים. אחד מהם הוא להחזיר את הישראלים מחל"ת, בלי שאנחנו יודעים שיש ליגה. יכול להיות שבסוף, לא ייתנו לנו להדליק את האור ואי אפשר יהיה להרים את השאלטר.

"אנחנו צריכים לדעת שיש אפשרות בריאותית לחזור לפעילות, ואז נוודא שיש לזה היתכנות כלכלית. נכון להיום, כל הגופים שתומכים בקבוצות ובמנהלת עצרו את הכספים. הם כנראה צודקים. הם רוצים לשלם עבור משחקים, ולא להעביר כסף בלי תמורה. להפיק ליגה במקום סגור, כפי שהוצע לקראת הקיץ, זה פרויקט שדורש עלויות מאוד גבוהות. אני לא יודע ממי מצפים לממן את זה, כשחלק מהקבוצות הן עירוניות ותלויות בכספי הרשויות המקומיות. בעלי הבית של הפועל ירושלים יוציאו כסף אם נזדקק, אבל אני לא יודע להגיד לגבי קבוצות אחרות שבבעלות פרטית".

פיס ארנה ירושלים. FIBA, אתר רשמי
"במחצית הראשונה התחבאתי בפינה. אמרתי לקרובים אליי 'נגמר הסיפור'". הארנה ריקה מול פריסטרי/אתר רשמי, FIBA

- ומול כל הדברים שאתה אומר כאן, בולטת השתיקה של מכבי תל אביב, על אף המעמד שלה והדעתנות שהיא מפגינה בכל נושא אחר שקשור בליגה.

"אני לא עושה סקר מי מדבר ומי שותק. לא מעניין אותי למה קבוצה אחת בוחרת לדבר וקבוצה אחרת בוחרת לשתוק. לכל אחד המחשבות והדאגות שלו. אנחנו רוצים לחזור, אנחנו רוצים להילחם על העונה הבאה, ואני יכול לדבר רק בשמנו".

- למה בכדורגל חזרו לאימונים, כשבכדורסל לא רואים אופק לחזרה?

"אני מבין שלא כל הקבוצות חזרו להתאמן, ואני חושב שזה קשור לעניין החל"ת. בכדורגל יש מורכבויות אחרות, האם יש למנהלת ולהתאחדות סמכות להחליט אם יש ליגה או לא. בהולנד, למשל, המדינה הודיעה על סיום העונה בכדורגל. לנו אין אפילו מתקנים להתאמן בהם, כי האולמות סגורים. העיריות לא מאשרות לפתוח, לחטא אולם זה לא דבר פשוט. נצא למלחמה הזאת כשנדע שיש על מה".

- בינתיים, נשמעות יותר ויותר הערכות ברחבי העולם על כך שהעונה הבאה תשוחק ללא קהל.

"זה יהיה עצוב, זה יהיה אסון, אבל אם זה המחיר כדי שיהיה ספורט - נצטרך לקבל אותו. הרבה מועדונים, כמו שלנו, ובטח כמו מועדוני הכדורגל, לא יוכלו להתקיים כלכלית. ההכנסות ממנויים ומכרטיסים הן חלק נכבד מהתקציב שלנו, ברמה שאי אפשר להתקיים בלי זה. אני בטוח שבמצב כזה המדינה תסייע, אחרת לא יהיה כאן ספורט".

- יאניס ספרופולוס העריך לאחרונה שלפחות מחצית מהתקציב של מכבי תל אביב מבוססת על מכירת המינויים. כך זה גם אצלכם?

"אצלנו זה קצת פחות, אבל מדובר בנתח משמעותי מאוד, שאי אפשר לקיים קבוצה משמעותית בלעדיו".

- מה עם פיצוי למנויים על שליש העונה שאבד בגלל הקורונה? ברור שיש כאן כוח עליון, אבל יש מחשבה ללכת לקראתם?

"מיד כשהתחיל המשבר, האוהדים שלנו יצאו בעצומה שהם לא רוצים שום דבר מהפועל ירושלים. זה מראה מי האוהדים שלנו, וזו לא הפעם הראשונה שהם מוכיחים את האהבה והנאמנות שלהם למועדון. ברור שאני לא מתייחס לזה כדבר מחייב. בעונה הבאה, כשנחזור לפעילות, נצטרך לראות מה עושים. יש כל מיני פתרונות, אבל כדי להידרש לזה צריך להבין באיזה עולם נחיה. כמו שאמרת, יש בכלל אפשרות שלא נמכור מינויים בעונה הבאה. רוב המגירות נדבקו בקורונה ואין כרגע מה לעשות עם התוכניות שמונחות בתוכן".

ישיבת דירקטוריון מנהלת הליגה, גיא הראל מנכ"ל הפועל ירושלים. עודד קרני, אתר רשמי
"לא מעניין אותי למה קבוצה אחת בוחרת לדבר ואחרת שותקת". הראל/אתר רשמי, עודד קרני

רצה הגורל, וירושלים הייתה הקבוצה האחרונה שירדה העונה כמנצחת ממשחק במסגרת אירופית, כשגברה ב-11 במרץ על פריסטרי באתונה והשלימה 0:2 בסדרת שמינית הגמר. הראל זוכר היטב כל רגע מהשבוע שקדם להשבתת הספורט. "במשחק הביתי מול פריסטרי, שהיה ללא קהל, נעלמתי מעל פני האדמה במחצית הראשונה. התחבאתי בפינה, באחת הקומות בארנה, וצפיתי משם במשחק. אחר כך באו ושאלו אותי איפה הייתי, ולקרובים הקרובים אליי אמרתי: 'חבר'ה, נגמר הסיפור. לקבוצה המדהימה שבנינו, כנראה הגדולה בתולדות הפועל ירושלים, מגיע יותר, והכל הולך להיגמר'.

"כמה ימים אחר כך, ניצחנו את מכבי תל אביב בארנה, ואחרי יומיים עודד קטש אמר לי 'ראיתי את המשחק בווידאו, והשמחה שלך לא הייתה שלמה. מה קרה?'. עניתי לו שאסביר בקרוב. כשהודיעו שכל הליגות נסגרות, הוא כבר הבין".

- מה הכי חסר לך בתקופה הזאת?

"הארנה, המשחקים של הפועל, ההתרגשות דקה לפני. הגעגועים עצומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully