וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר שנים לאחור: כשהפועל חולון התייצבה על פי התהום

2.5.2020 / 12:00

עמיר עוזי היה מועמד לפיטורים בתוך שבוע. מיקי דורסמן חזר והחליף חצי סגל, אך לא ניצל מהמקום האחרון. בעלים מתאגרף מאמריקה הבטיח להציל ונעלם, והקבוצה ניצלה רק בזכות מהפך בעין שרה. חולון שוב נקלעת למשבר כלכלי, אבל הדרך לנפילה של 2010 עוד ארוכה

חשבון הטוויטר של מכבי תל אביב בכדורסל

הפועל חולון מצויה בימים אלה במצב כלכלי לא פשוט. מצד אחד נראה כי שלמה אייזיק יסיים את דרכו במועדון, לפחות כבעלים; ומצד שני, השפעות הקורונה עלולות למנוע מהאוהדים, הנשק הכי גדול של הסגולים, להגיע למגרשים בתקופה הנראית לעין - כך שגם ההכנסה המשמעותית הזו צפויה להיגרע מהתקציב. חולוניה, שהתרגלה לתקציבים בני שמונה ספרות בשנים האחרונות, תסבול מקיצוץ משמעותי ותאבד את היתרון הכלכלי שיש לה באופן מסורתי על פני רוב קבוצות ליגת העל. אחרי שתסיים את ענייניה הכספיים מהעונה הנוכחית, גם היא תיאלץ לקושש שקל לשקל.

זו לא הפעם הראשונה שבה מתמודדת חולון עם סיטואציה שכזו. לפני עשר שנים בדיוק היא עמדה במצב קשה עוד יותר. לחודש מאי 2010 נכנסה הקבוצה במקום האחרון בתום העונה הסדירה, וכמי שעומדת בפני שוקת שבורה ובפני חזרה לליגה הלאומית, שנתיים בלבד לאחר הזכייה ההיסטורית באליפות המדינה ושנה לאחר הזכייה בגביע. ואם מזה היא התאוששה, אולי יש לה עדיין סיבה לאופטימיות.

אהרון ברנשטיין עם צעיף של הפועל חולון. ברני ארדוב
הדוד המתאגרף מאמריקה נעלם אחרי סיבוב קצר של הבטחות. אהרן ברנשטיין/ברני ארדוב

אחרי שכבשה את ליגת העל בעונת החזרה שלה, 2007/08, עם כסף גדול ואליפות תחת מיקי דורסמן, החלה חולון לרדת בתקציב. דורסמן עוד תמך בעונה השנייה תחת המאמן דני פרנקו, שנגמרה בגביע, אך הכסף היה נמוך משמעותית. בעונה השלישית עברה הקבוצה לניהול האוהדים בראשות טובי שוורץ, ביחד עם חברי הנהלה, שחלקם נמצאים עד היום בשדרה הניהולית של הקבוצה.

הכסף כבר לא זרם בחולון, שקיבלה רק מיליון שקל ממנהלת הליגה, והייתה רחוקה מתקציב המינימום שעמד בקיץ ההוא על ארבעה מיליון שקלים. במועדון החליטו להוריד משמעותית בשכר המאמן, והמגעים להשארת פרנקו נפלו. המועמד המוביל היה אורן אהרוני, אך הוא החזיק בחוזה בבני השרון, ולבסוף הפור נפל על עמיר עוזי, מאמן שעשה עד אז עבודה לא רעה בעירוני רמת גן.

עוזי הצטרף למאמצי הקבוצה לגייס כספים, ואפילו הצטרף להפגנה מול עיריית חולון, כשלבסוף העמיד סגל שהיה רחוק מהשנים הקודמות - יוני ניר, ליאור ליפשיץ, עדי פרג, אבי אליהו, נועם מטלון ורביב פיטשון כישראלים, והזרים דווין מיצ'ל, מארק סאנצ'ז, טיטוס אייבורי וג'ון תומאס. "חולון זה מועדון גדול ואנחנו תמיד שואפים הכי גבוה", אמר המאמן בפתיחת העונה, "המטרה המרכזית שלנו היא להגיע למקומות 8-1 ומשם זו שאלה של חיבור. חולון, לטוב ולרע, זו קבוצה של אוהדים, עם הקהל הכי מדהים בארץ".

עוד בוואלה!

שחקני ליגת העל לראשי הקבוצות: "השאירו אינטרסים בצד, החזירו מיד לאימונים"

לכתבה המלאה
טיטוס אייבורי שחקן הפועל חולון (עם הפנים) מול סטיבן סמית. יותם רונן
מהפך ברגע האחרון. טיטוס אייבורי בסדרת ההישרדות מול נהריה/יותם רונן

במחזור הפתיחה ספגה חולון הפסד משלשה מטורפת של ניב ברקוביץ', ואחרי שהפסידה גם במחזור השני באשקלון, החלה חרושת שמועות על עתידו של עוזי. שלושה הפסדים נוספים, ובמחזור החמישי, אחרי שמכבי ראשון לציון ניצחה בפחים, הוא כבר יצא בליווי אנשי הקבוצה, כשהאוהדים דורשים ממנו לעזוב. הנהלת המועדון יישרה קו, אבל הבעיה הייתה שכסף לא היה בנמצא, כשגם חיזוק שאליו התחנן עוזי הגיע רק בדמותו של יריב יצקן. אחרי שהובס במחזור השביעי נגד מכבי תל אביב בבית, אפילו מאמן הצהובים פיני גרשון יעץ: "אני במקומו הולך הביתה".

אלא שדווקא אז המצב התייצב. עוזי ניצח את בני השרון, כמעט הפתיע בנתניה ועבר סיבוב בגביע. במקביל בחולון נאבקו בבעיה נוספת - מנהלת הליגה הכריזה כבר בתחילת העונה כי אולם הפחים לא יוכל להמשיך לארח משחקים, אם לא יעבור שיפוץ נרחב בחדרי ההלבשה ובשירותים. עיריית חולון, שאז עוד לא ניהלה יחסי אהבה עם הקבוצה, לא בדיוק ששה לעזור. ב-28 בדצמבר ערכה חולון ערב התרמה בו כל אוהד קנה כרטיס ב-1,000 שקלים כתרומה למועדון. סכום כסף מרשים נכנס, וראש העיר הבטיח לשפץ את השירותים. "חייב להיות עתיד להפועל חולון. לדעתי, מועדון עם קהל כזה, אין לו אח ורע בישראל, מלבד מכבי תל אביב, ולראייה הערב הנפלא הזה", אמר עוזי.

פחות משלושה ימים לאחר מכן הוציאה הנהלת חולון הודעה: "בעקבות כניסת מספר אוהדים לקבוצת הניהול של הקבוצה - אשר תזרים סכום כסף נוסף לחיזוק - הוחלט להיפרד מהמאמן עמיר עוזי ועוזרו. חשוב לציין כי הגרעון הקיים יחול על העמותה הקיימת, שהתחייבה לכסות את הגירעון. כמו כן עדי פרג שוחרר מהקבוצה". עוזי עצמו היה פגוע ואמר ביום עזיבתו: "אני מאוד מופתע מהמהלך הזה, המסרים שקיבלתי בשבוע האחרון מההנהלה הם של המשכיות ושל עבודה. עבדנו להביא שני זרים אחרי ערב ההתרמה".

מיקי דורסמן מאמן הפועל חולון מתחבק עם עוזרו אבנר יאור. אדריאן הרבשטיין
"המקום הטבעי". דורסמן חוגג את ההישארות/אדריאן הרבשטיין

כעבור כמה שעות חזר דורסמן לתפקיד המאמן, ובחולון היו אופטימיים למרות ניצחון אחד בשמונה מחזורים. "אני לא משיח", אמר אלוף המדינה בדימוס עם הגעתו. "ננסה לעזור לשחקנים לנצח, הם יצטרכו להביא את ניסיונם ואנחנו נכוון אותם. היו לי עוד הצעות, ודחיתי אותן. יש פה חבר'ה שעושים עבודה קשה, במיוחד כשאנחנו לא נהנים מהטבות. ספונסרים גדולים לא מגיעים לכאן, הקבוצה בחובות והעמותה התחייבה שתנסה לסגור אותם. כדי להסתכל לטווח הרחוק, הפועל חולון חייבת להישאר בליגה. קבוצת אוהדים נפלאה אספה את הכסף, כדי להגיע למצב שאפשר יהיה לחזק את הקבוצה. אני לא שם כסף בשום קבוצה".

כזכור, עוזי לא הצליח להתחזק במהלך העונה, ואפילו איבד שני זרים בדרך. בחודש הראשון של דורסמן בחולון הצטרפו שון דניאל, ניב ברקוביץ' וארז מרקוביץ' לצד הזרים אנטוניו גרייבס, וייקין קלי וסשה בראטיץ'. היו"ר שוורץ, חברו של דורסמן, עזב במפתיע כמה שבועות אחרי שובו.

דורסמן ניצח במשחק הבכורה שלו, אך שבוע לאחר מכן הפסיד ברמת גן והאשים את החוק הרוסי: "צריך להיות איינשטיין כדי לבצע חילוף". הוא רץ לארבעה ניצחונות בששת המחזורים הראשונים, כולל סל ניצחון של יצקן במלחה וניצחון ביתי על סגנית האלופה מכבי חיפה. לפתע, חולון הייתה במרחק נגיעה מהמקום השמיני. דורסמן פרח במסיבות העיתונאים שאליהן הגיע בעיקר אחרי ניצחונות, כשבהפסדים נשלח במקומו העוזר אבנר יאור.

במקביל, חולון המשיכה לחפש אחר משקיעים או בעלים. לפתע הוצג אחד כזה - אהרן ברנשטיין, ישראלי שירד לארה"ב ואירגן קרבות אגרוף. ברנשטיין הופיע באולם הפחים עם חגורת אליפות של איגרוף, והבטיח שביחד עם אגדת NBA הוא שוקל את קניית הקבוצה. מיותר לציין, שמלבד תמונה, לא הרבה קרה בזירה הזאת.

עמיר עוזי בהפועל חולון 2010. ברני ארדוב, מערכת וואלה!
החמיא למועדון עם "הקהל הכי טוב בארץ" ומצא עצמו בחוץ. עוזי עם ליפשיץ וניר/מערכת וואלה!, ברני ארדוב

חולון לא הצליחה לנצל את המומנטום של הגעת דורסמן, ובששת המחזורים האחרונים ניצחה פעם אחת בלבד, הפסידה לכל יריבותיה לתחתית והתמקמה במקום האחרון בטבלה אחרי 22 מחזורים. היא ידעה שכדי להישאר עליה לנצח את עירוני נהריה בסדרה של הטוב מחמישה. נהריה, בדומה להפועל עפולה, נקלעה לחובות כבדים ושחקניה השביתו אימונים במהלך העונה; גם עירוני רמת גן הייתה בדרך לקריסה, ומהלאומית נדמה היה שאולי קבוצה אחת תוכל לעלות. לפיכך, בחולון העריכו שגם הפסד לנהריה לא יוריד אותם בפועל ללאומית, שכן מכבי אשדוד הוקפצה מחצי גמר הפלייאוף של ליגת המשנה.

הדרמה בסדרה, שמחר ימלא עשור בדיוק לפתיחתה, הייתה גדולה. אחרי שלושה משחקים שהלכו עם הביתיות, היא הגיעה למשחק מספר 4 באולם הפחים כשגבה אל הקיר, בפיגור 2:1. היא ניצחה בתצוגה גדולה, ובמשחק ההישרדות בעין שרה גברה על נהריה 64:75 ועל הפרקט החלו חגיגות של ממש. "באתי במטרה אחת - להשאיר את הקבוצה בליגה", אמר דורסמן בסיום המשחק האחרון, "זה היה אתגר גדול. אנחנו מחזירים את הקבוצה למקום בו קיבלנו אותה, ושם היא צריכה להישאר. זה מקומה הטבעי. עכשיו אפשר לחגוג".

אלא שלחולון לא היו אז יותר מדי סיבות לחגוג. המצב כספי רק הלך והידרדר בעונה הבאה, והסגולים סיימו אותה עם שבעה שחקנים ברוטציה וללא משכורות. בקיץ 2012 התחלפה ההנהלה, ופיני גרשון עמד בראש הצוות המקצועי לצד המאמן דן שמיר. בתום עונה אחת של הצלחה והגעה לפיינל פור בליגה ובגביע, הצרות הכספיות חזרו.

השינוי המשמעותי של הסגולים הגיע בקיץ 2016, כשאייזיק השתלט על המועדון. מאז הצליחה הקבוצה לזכות בגביע, להגיע לגמר הפיינל פור, ובעיקר לחזור למצב כלכלי מצוין. עזיבתו המסתמנת תחזיר את חולון אחורה, אבל לסרט הבורקס ההוא, של לפני עשור, נראה שייקח הרבה זמן עד שהיא תשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully