וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי חיפה אחת הקבוצות הנמוכות באירופה, הפועל חיפה המבוגרת בישראל

הגאווה של רעננה, הדאגה של באר שבע ומדוע יובנטוס צריכה לקנא בקבוצות ליגת העל. נתוני CIES, שנאספו מתחילת העונה ועד עצירת המשחקים, מציגים כמה תובנות מעניינות על סגלי הקבוצות בישראל ובאירופה

באדיבות צ'ארון שרי

בווידאו: צ'ארון שרי מתאמן בפגרה הכפויה

הפגרה המתארכת שכפה משבר הקורונה אפשר ל-CIES, גוף המחקר הגדול של הכדורגל האירופי, לעדכן את ה"אטלס" שלו, בו מוצגים נתוני הסגלים בכל 31 הליגות המובילות של היבשת. הנתונים, שנאספו החל מתחילת העונה ועד עצירת המשחקים ב-18 במרץ, כוללים גם את ליגת העל שלנו ומציגים כמה נקודות מעניינות.

שחקני מ.ס. אשדוד חוגגים. דני מרון
ממוצע הגילאים הכי נמוך בליגה. שחקני מ.ס. אשדוד/דני מרון

גיל

הקבוצה הכי צעירה בליגה היא מ.ס. אשדוד, כשממוצע הגילאים של השחקנים שזכו אצלה לדקות משחק בליגה העונה עומד על 24.3 שנים. היא מקדימה את עירוני קרית שמונה (25.1) והפועל תל אביב (25.6). הקבוצה המבוגרת מכולן היא הפועל חיפה, עם גיל ממוצע של 29.2 והפרש ניכר מהפועל באר שבע (27.9), מכבי תל אביב (27.5), מכבי חיפה (27.1) ובית"ר ירושלים (26.9).

בדירוג הכללי, של כל הקבוצות מ-31 הליגות, אשדוד נמצאת במקום ה-28. הקבוצה הכי צעירה מבין הנמדדות היא נורשלנד הדנית, אצלה ממוצע הגילאים בסגל עומד על 22.5 שנים בסך הכול. מבין חמש הליגות הבכירות, ניס הצרפתית היא הצעירה מכולן עם 24.2. הקבוצה הכי מבוגרת היא גוזטפה הטורקית (30.9) ובכלל, חמש מ-10 הראשונות הן תוצרת טורקיה. מבין חמש הליגות הבכירות, אייבר הספרדית מקדימה את כולן עם ממוצע של 29.9.

צ'ארון שרי, מקסים פלקושצ'נקו שחקני מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
הורידו את ממוצע הגובה של מכבי חיפה. צ'ארון שרי עם מקסים פלקושצ'נקו/יוסי ציפקיס

גובה

גם מדד הגובה בסגלי הקבוצות ופה אין הבדלים משמעותיים בליגת העל. הפועל חדרה היא הקבוצה הגבוהה מכולן, כשהממוצע של שחקני הסגל שלה העונה הוא 182.3 ס"מ, וזה לא מספיק אפילו למקום בין 170 הקבוצות המובילות בקטגוריה הזו באירופה. לעומתה, מכבי חיפה היא הנמוכה מכולן עם 178.9 ס"מ ורק מכבי נתניה (179.2) מצטרפת אליה מתחת לרף ה-1.80 מטר.

הנתון הזה מציב את הירוקים במקום השישי מבין הקבוצות הנמוכות באירופה, כשהראשונה היא וולוס היוונית (177.9) ואחריה שחטאר דונייצק של מנור סולומון (178.2) ולודוגורץ של טאלב טואטחה, דן ביטון ומאוויס צ'יבוטה (178.3). בצד השני של הגרף נמצאת אוניון ברלין עם 187.4 ס"מ - הקבוצה הגבוהה באירופה, ובפער. אחריה הורסנס הדנית עם 186.1.

סרחיו ראמוס שחקן ריאל מדריד עם ליאונל מסי שחקן ברצלונה. רויטרס
מחזיקים את הקבוצות שלו בראש מדד היציבות. סרחיו ראמוס עם ליאונל מסי/רויטרס

ותק

נמשיך הלאה, למדד היציבות. הפועל רעננה נועלת את טבלת ליגת העל, אבל בקטגוריה הזו, שמודדת את כמות החודשים הממוצע שבו שחקן נמצא בסגל, היא צועדת בראש. הממוצע של רעננה עומד על 34.8 חודשים והיא מקדימה את האלופה מכבי תל אביב עם 33.4. הקבוצה הכי פחות מחוברת מהבחינה הזו היא סקציה נס ציונה עם 7.3 חודשים המהווים גם מקום שישי בדירוג האירופי, ואיתה מתחת לקו האדום בית"ר ירושלים שעברה שינויים רבים והממוצע אצלה עומד על 11.6 חודשים.

באופן לא מפתיע, הקבוצות הכי יציבות באירופה הן ריאל מדריד וברצלונה, שמחזיקות סגלים שרצים יחד שנים רבות. ריאל, עם שלושה שחקנים (סרחיו ראמוס, מרסלו וקארים בנזמה שמשרתים אותה נאמנה כבר יותר מעשור, מובילה בבטחה עם ממוצע של 69.2 חודשים לעומת 63.5 של היריבה מקטלוניה, שגם לה שלושה שחקנים עם ותק של מעל עשור בסגל (ליאונל מסי, ג'רארד פיקה וסרג'יו בוסקטס). הסגל החדש ביותר שייך לז'יל ויסנטה מפורטוגל, אצלה הממוצע עומד על 5 חודשים בלבד.

יואב תומר שחקן הפועל רעננה חוגג (מימין) עם עמית כהן. ברני ארדוב
תוצרת מקומית ברעננה. יואב תומר עם עמית כהן/ברני ארדוב

שחקני בית

והנה עוד קטגוריה בשליטה של הפועל רעננה - שחקני הבית. כאן נמדד אחוז הדקות שהעניקה כל קבוצה לשחקנים שגדלו במועדון (היו בו לפחות שלוש שנים בין גילאי 15 ל-21). אז הקבוצה מהשרון מובילה בבטחה עם 39.8 אחוזים ומקדימה את מ.ס. אשדוד עם 36 ואת מכבי תל אביב עם 29.3, כשבמקום האחרון שוב נמצאת נס ציונה עם 5 אחוזים בלבד ואיתה בתחתית גם הפועל באר שבע (6.6) והפועל חדרה (6.7).

בפריזמה רחבה יותר, הנתון של רעננה מספיק למקום ה-18 באירופה, כשבראש ניצבת סיגמה אולומואוץ הצ'כית עם 66.7 אחוזים תוצרת בית והמובילה מבין הליגות הגדולות היא אתלטיק בילבאו עם 48.3. לא פחות מ-52 קבוצות לא העניקו אפילו דקה העונה לשחקן שצמח במועדון, וביניהן נמצאת גם אלופת איטליה יובנטוס. עוד חולקות את הנתון הלא מחמיא הזה באיטליה: פארמה, בולוניה, סמפדוריה, אודינזה וספאל. גם מועדוני פאר כמו גלאטסראיי, פנרבחצ'ה ואולימפיאקוס לא שיתפו העונה שחקנים תוצרת בית.

שחקני יובנטוס חוגגים ניצחון על נאפולי. רויטרס
אין כאלה שגדלו במועדון. שחקני יובנטוס/רויטרס

תוצרת חוץ

כפועל יוצא של הקטגוריה הקודמת, הפועל רעננה היא גם הקבוצה שהעניקה הכי פחות דקות לשחקנים שלא גדלו במדינה (לא השתייכו למסגרות של ההתאחדות לכדורגל בשנות התבגרותם). הממוצע ברעננה עומד על 20.8 אחוזים מסך הדקות, כשמי שניצבת בפסגה כאן היא מכבי חיפה עם 45.7 אחוזים. ההסבר: לירוקים יש לא רק שישה זרים, אלא עוד שני שחקני הרכב קבועים שלא גדלו בארץ - השוער ג'וש כהן ומלך השערים ניקיטה רוקאביציה.

המספרים האלה בכל מקרה רחוקים מאוד מהמובילות בקטגוריה הזו, שבאופן לא מפתיע מגיעות מקפריסין, שם אין הגבלת זרים. שש נציגות בטופ 10 הן קפריסאיות, כשהראשונה היא אומוניה ניקוסיה והשנייה היא א.א.ק לרנקה. בקצה השני של הסקאלה, יש חמש קבוצות באירופה שלא שיתפו העונה שחקנים זרים. אתלטיק בילבאו היא כמובן החשודה המיידית ששומרת על מסורת ארוכת שנים, ואיתה גם שתי סרביות (מ'צבה שבאץ ובצ'קה טופולה) וכן לינגבי הדנית ופקש ההונגרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully