הכדורגלן אלכסנדר קוקורין לאחר שחרורו מהכלא. AP
הכדורגלן אלכסנדר קוקורין לאחר שחרורו מהכלא/AP

אסיר כתמים

13.3.2020 / 15:00

נידוי, כלא, הגליה ועכשיו גאולה? אחרי 345 ימים מאחורי סורג ובריח בגין שתי תקיפות, אלכסנדר קוקורין התחיל בסוצ'י את הקאמבק הספורטיבי שבימים נטולי קורונה אולי היה מסתיים בהופעה ביורו עם נבחרת רוסיה. כרגע הוא רק מנסה להשתקם, בדרכו

"ברגע שהשתחררתי, רציתי להתנקות. החלטתי למכור את כל המכוניות. יום אחד היה לי צי רכבים, ויום אחרי הוא כבר לא שם. ועדיין יש לי את הרכב הכי יפה בקבוצה".

אלכסנדר קוקורין הגיע עם ה-ב.מ.וו שלו לסוצ'י. והשחרור עליו הוא מדבר לא היה מקבוצתו הקודמת זניט, אלא מהכלא.

אחרי ריצוי עונש המאסר בשל הכאת עובד ציבור וסאגת מעבר סבוכה ששלחה אותו לגלות בחופי הים השחור, החלוץ הרוסי נמצא בראשיתו של קאמבק שבתסריט האופטימי ובימים נטולי קורונה אולי היה מסתיים בחזרה לנבחרת לקראת יורו 2020. בינתיים הוא יסתפק בשיקום מסוים של תדמיתו.

קוקורין הרוויח את התיוג כבן הסורר של הכדורגל הרוסי עוד הרבה לפני הכניסה לכלא. מתחילת הקריירה בדינמו מוסקבה הוא היה נהנתן ולא ספר אף אחד. בנבחרת רוסיה, אחרי ההדחה מיורו 2016, הוא קפץ עם החבר הטוב והשותף לפשעים העתידיים, פאבל ממאייב, למועדון פאר במונטה קרלו ותועד חוגג אחרי שהזמין שמפניות ב-250 אלף יורו.

למרות הזעם הציבורי כלפיו, הוא הוחזר לנבחרת רק כדי לספק שערורייה נוספת אחרי ההדחה בגביע הקונפדרציות הביתי ב-2017, עם סרטון מתגרה באינסטגרם הלועג למאמן הלאומי סטניסלב צ'רצ'סוב, שזרק אותו ובכל זאת זימן אותו שוב. קוקורין היה בכושר נפלא בעונת 2017/18 ונראה כמו הדבר האמיתי לקראת המונדיאל שרוסיה התכוננה לארח, אבל אחרי 10 שערי ליגה ועוד תשעה בליגה האירופית, הוא נפצע בברכו כשלושה חודשים לפני הטורניר. ברגע שהמטרה אליה כיוון כבר הייתה בלתי מושגת, הוא חזר למסלול ההרס העצמי.

הפעם זה לא היה סתם עוד מעשה קונדס אלא עבירה של ממש. קוקורין (יחד עם האח קיריל) וממאייב השתכרו בבית קפה במוסקבה והכו בכיר במשרד התעשייה והמסחר. בהמשך התברר כי היו מעורבים בתקרית אלימה נוספת שבה תקפו נהג מונית במהלך ויכוח. בעקבות פרסום הצילומים משני האירועים, המשטרה פתחה בחקירה וב-11 באוקטובר הוארך מעצרם של הכדורגלנים התוקפים בחודשיים. התקשורת הרוסית סיקרה כמובן את הפרשה בהרחבה, וקוקורין תועד בתא הנאשמים והתחנן: "בבקשה, אל תיקחו את החופש שלי. אני מתבייש לעמוד מול ההורים שלי, מול המועדון ומול האוהדים. נהגתי באופן שלא יעלה על הדעת ואעשה הכול כדי שיסלחו לי".

עוד בוואלה!

הדוגמנית שהייתה עדת מפתח בפרשת הכדורגלנים קוקורין וממאייב נפלה ממרפסת הקומה השלישית ונאבקת על חייה

לכתבה המלאה
אלכסנדר קוקורין שחקן נבחרת רוסיה בתא העצורים. רויטרס
"אל תיקחו את החופש שלי". אלכסנדר קוקורין בתא הנאשמים/רויטרס

התחינה הזו לא הועילה. בסופו של דבר נגזרו על קוקורין 18 חודשי מאסר, כשאנשי ציבור ומובילי דעת קהל ברוסיה קראו להחרים אותו ואת ממאייב ("הם בושה לכדורגל, אין מקום לפושעים בספורט שלנו") ולא לאפשר להם לחזור לשחק. זניט, שגיבתה את קוקורין לאחר המעצר ובזמן שממאייב שוחרר מקבוצתו קרסנודאר, המשיכה לתמוך בו והאריכה את חוזהו עד קיץ 2020. אחרי קיצור העונש בעקבות התנהגות טובה, האחים קוקורין והחבר ממאייב שוחררו יחד ב-17 בספטמבר 2019. ממאייב חתם מיד ברוסטוב וקוקורין שב לסגל של זניט אחרי 345 ימים מאחורי סורג ובריח. אלא שהקבוצה לא הצליחה לרשום אותו. הקאמבק נאלץ להידחות.

החוזה החדש עליו חתם קוקורין מיד לאחר גזר הדין, כלל שכר סמלי של 300 יורו בלבד. כבר בספטמבר היו דיבורים על מעבר לקבוצת הבת סוצ'י, אליה שלחה בקיץ שמונה שחקנים, אבל קוקורין נשאר וחיכה לרישום המחודש אחרי פגרת החורף. ואז הסיפור הפך מוזר עוד יותר. ב-21 בינואר הודיעה סוצ'י כי עסקת ההשאלה הושלמה, אלא שאחרי פחות משעה השתתף קוקורין במשחק אימון של זניט וכבש שלושער. המאמן סרגיי סמאק הבהיר כי הוא והשחקן לא יודעים דבר על מעבר לסוצ'י, ובהמשך נטען כי קוקורין פשוט מסרב לעזוב. הוא פנה למאמנו לשעבר אנדרה וילאש בואש וניסה להתאחד איתו במארסיי, אבל הצרפתים לא היו מוכנים לקלוט אותו.

"אני לא מבין למה הוא כל כך חושש לעבור אלינו", אמר האוליגרך בוריס רוטנברג, הבעלים של סוצ'י שנמצא בקשרים עסקיים ממושכים עם ענקית הנפט גזפרום המחזיקה בזניט. "אני חושב שמישהו משפיע עליו, הוא מקבל מידע שגוי ולא רואה את התמונה בצורה בהירה. אני חושב שהשאלה לסוצ'י זה בדיוק מה שהוא צריך כרגע. לדעתי זו ההזדמנות היחידה שלו לשקם את הקריירה". שיחה בין השניים אכן הובילה לפתרון, ולמרות עוד הכחשת סיכום מצד זניט, יום למחרת יצא קוקורין למחנה של סוצ'י בטורקיה.

הכדורגלנים אלכסנדר קוקורין, פאבל ממאייב בעת מעצרם. AP
רבים קראו למנוע משני העבריינים המורשעים לחזור למגרשים. אלכסנדר קוקורין ומאחוריו פאבל ממאייב בעת מעצרם/AP

סוצ'י ממש לא הייתה משאת נפשו של קוקורין. הוא ניסה בכל מאודו להימנע ממעבר לנועלת הטבלה, והתחושה הייתה כי זניט שלחה אותו לגלות בהרי הקווקז. "יש לי תחושה שהם לא היו כנים איתי", האשים החלוץ. "איך ממאייב חזר מיד ואילו הבקשה לרישום שלי נדחתה? הרי אפשר להגיש ערעור. הם אפילו לא ניסו. ממש רציתי לזכות באליפות ולהגיע עם זניט לליגת האלופות. הם ראו את הדברים אחרת. המאמן רצה אותי, אבל נתנו לי להבין שלא הכול תלוי בי. אמרתי להם: למה לא עשיתם את זה כבר בספטמבר?".

את הכעס הזה הביא קוקורין למגרש, ובינתיים הוא מתעל אותו לטובת סוצ'י. במשחק הבכורה, בהופעה הרשמית הראשונה שלו אחרי 15 חודשים, החלוץ כבש שער שוויון (זמני) מול ארסנל טולה והשלים 90 דקות בהפסד בתוספת הזמן. "ההתרגשות לא הייתה כמו שדמיינתי", הודה לאחר מכן. "אולי זה בגלל מיעוט הצופים. אני שמח לחזור ורק רוצה לשחק כדורגל ולהיות בכושר. אם אחזור לרמה שבה הייתי, אני חושב שאוכל להיות ביורו".

אלכסנדר קוקורין שחקן זניט סנט פטרסבורג. מגד גוזני
רצה לחזור עם זניט לליגת האלופות. אלכסנדר קוקורין לאחר השער מול בני יהודה ביולי 2017/מגד גוזני

מאז החזרה מהפגרה, זניט המוליכה עדיין לא כבשה שער ואילו לאקס קוקורין יש כבר שלושה, אחרי הצמד ב-1:5 המרשים על אורנבורג ביום רביעי. הוא סייע לסוצ'י להיחלץ מהקו האדום ומקווה להמשיך בקצב ההבקעה הזה, לקראת מעבר לקבוצה גדולה יותר בקיץ. אם פיודור סמולוב הגיע בגיל 30 לסלטה ויגו, גם קוקורין שיחגוג בשבוע הבא 29 יכול לכוון ללה ליגה.

"אני אותו אלכסנדר קוקורין, לא עברתי שינוי גדול מדי בכלא", הבהיר המשתקם בדרכו. "מה שכן, למדתי לנצור את הרגעים. זה גרם לי להבין שאני צריך להעריך את הילד, את הבריאות של ההורים, את המשפחתיות. ידעתי את זה גם לפני כן, אבל למדתי להעריך את זה פי מאה כששלחו אותי הרחק מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully