וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך ארוכה ומפותלת: הפועל באר שבע על שולחן הניתוחים

29.1.2020 / 14:00

אייל ברקוביץ': "אין אף כוכב, רמת השחקנים בינונית מאוד". איציק זוהר: "כבר לא משחק העונה". אורי אוזן: "קבוצה נטולת בסיס". רגע לפני מכבי תל אביב (20:15, ספורט 5), לאן מועדות פניה של הפועל באר שבע?

עריכת וידאו: ניר חן

הכותרות זעקו: "הפועל באר שבע נגד מכבי תל אביב - משחק העונה". זה לא היה מזמן. רק לפני סיבוב. מרוב שהתקשורת חיפשה לייצר לעצמה משהו דרמטי אחרי העונה החד צדדית שהיתה למכבי תל אביב לפני שנה, המפגש הראשון בין הקבוצות העונה בבלומפילד זכה לסופרלטיביים של משחק גדול. והיתה בהחלט סיבה. הפועל באר שבע סיימה קיץ אירופי שהיה הרבה יותר מרשים מזה שעשתה מכבי תל אביב ובליגה היו לה אחרי המחזור השביעי 17 נקודות מתוך 21, ממש כמו למכבי תל אביב. 81 אחוזי הצלחה עם הפרש שערים יותר טוב מזה של הצהובים. למשחק הראשון ביניהן במחזור השמיני הגיעה הפועל באר שבע מהמקום הראשון.

אבל המשחק ההוא היה לגמרי חד צדדי ולא בגלל ההרחקה של מיגל ויטור. בכל שניה על הדשא ראו את הפערים בין הקבוצות. השלישייה הקדמית של ולאדן איביץ' עשתה הגנה מטורפת בעוד שנייג'ל האסלביינק וז'וסווה לא תרמו דבר. מכבי תל אביב שלטה לגמרי במשחק ולמרות שלואי טהא כבש שער עצמי ואיתי שכטר כבש את השני רק לקראת סיום, לכל אורך המשחק התחושה היתה שיש פערים גדולים מאוד בין הקבוצות.

מאז אותו משחק אליו הגיעו הקבוצות בשוויון נקודות, הפועל באר שבע בצניחה. הקריסה הולידה את סיום דרכו של ברק בכר בקבוצה. במשך סיבוב שלם מאז המשחק ההוא בבלומפילד, הפועל באר שבע עשתה רק 16 נקודות מתוך 39. ממצב של 81 אחוזי הצלחה עד המשחק ההוא בבלומפילד, היא צנחה ל-41 אחוזי הצלחה.

אבל השאלה הגדולה היא מה הלאה. האם הפועל באר שבע יכולה לחזור להיות אחת משתי הקבוצות שייצרו לנו כאן משחקי עונה אמיתיים, כאלה שחווינו משני המועדונים האלה בעשור הקודם. האם בזמן הקרוב תוכל הפועל באר שבע להיות צמודה למכבי תל אביב לאורך עונה שלמה ולא רק להחזיק מעמד עד המחזור השביעי?

שחקני הפועל באר שבע נייג'ל האסלביינק, חנן ממן. דני מרון
"רמת שחקנים בינונית מאוד"/דני מרון

איל ברקוביץ': "לאף שחקן מהסגל הנוכחי אין מקום בהרכב של הקבוצה שזכתה באליפות"

איל ברקוביץ' מאמין שהכל תלוי ברצון של אלונה ברקת ולא פוסל אפשרות שזה יקרה. "הכל תלוי באלונה ובכמה כסף היא רוצה להשקיע", אומר ברקוביץ'. "כרגע היא שינתה את פניה של הפועל באר שבע. מקבוצה עם הרבה כוכבים היא הפכה לקבוצה אפורה. מקבוצה יצירתית היא הפכה לקבוצה בינונית. בשביל שזה ישתנה, אלונה צריכה להשקיע הרבה כספים ולא בטוח שהיא רוצה לעשות את זה".

אם היא תחליט שהיא מתאבדת שוב על אליפויות, הפועל באר שבע תחזור למשחקי העונה?

"אין היום בבאר שבע אף כוכב. החוכמה היא למצוא זרים כוכבים. החוכמה היא למצוא ישראלים טובים רגע לפני שהם פורצים והחוכמה היא לגנוב למכבי תל אביב כוכב אחד".

מה הכוונה?

"סתם לדוגמא. נגיד דור מיכה כזה שפתאום לא משחק בהרכב מכבי תל אביב ואיביץ' לא בונה עליו, להביא אותו. אבל זו השקעה של הרבה מאוד כסף. הפועל באר שבע צריכה לחזור להיות קבוצה שרוצה אליפות בכל מחיר, קבוצה שמביאה כוכבים. אחרת זה לא יילך. תחשוב איזה כוכבים היו להם באליפויות. וואקמה, ברדה, בוזגלו, הובאן, אוגו. יש להם שחקנים כאלה היום?".

גם העונה הביאו שחקנים טובים ושילמו הרבה כסף.

"אף שחקן מהסגל של העונה הזו, לא היה לו מקום בהרכב של הפועל באר שבע ההיא של האליפויות. חוץ כמובן ממיגל ויטור, בן שהר או בן ביטון שנשארו".

לא ציפית שהפועל באר שבע תהיה טובה העונה?

"ממש לא. רמת השחקנים שלה בינונית מאוד. אמרתי את זה מהיום הראשון".

יוסי אבוקסיס יוכל לקחת אותם שוב למשחקי עונה?

"יוסי בבעיה כי עם השחקנים שיש לו היום אי אפשר להגיע ליותר ממקום שלישי או רביעי ולא בשביל זה הביאו את יוסי אבוקסיס".

אז ייקח עוד זמן עד שנהנה שוב ממשחק עונה אמיתי בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע?

"זה לא יקרה בזמן הקרוב".

בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת. קובי אליהו
"הכל תלוי בה". ברקת/קובי אליהו

איציק זוהר: "הפועל באר שבע איבדה את הדרך"

איציק זוהר משוכנע שהכל תלוי בדרך של מועדון והוא גם בטוח שהפועל באר שבע איבדה את הדרך שלה. "זה כבר לא משחק העונה", קובע זוהר. "הסיבה העיקרית היא שהפועל באר שבע איבדה את הדרך שלה. זו שהביאה אותה להיות אחת מצמד הקבוצות שמייצרות לנו את משחק העונה. הפועל באר שבע היתה מועדון חזק של חדר הלבשה איכותי וחזק, קהל אוהדים שהתקבץ ונתן לה כוח ובשנתיים האחרונות הפועל באר שבע איבדה את הדרך".

תסביר.

"היא איבדה את הדרך בגלל בחירת זרים כושלת, בגלל חדר הלבשה פחות בריא ופחות מלוכד ומאוחד כפי שהיה בעבר. רכבת ישראלים שבאים והולכים. יותר מדי שחקנים שיושבים ביציע ולא משפיעים".

אז הסיבוב של הפועל באר שבע בצמרת הגבוהה הסתיים?

"לא. אני כן חושב שהפועל באר שבע יכולה לחזור ולהיות משפיעה בכל מה שקשור למשחקי עונה. יש לה את הכסף, ההשקעה, האצטדיון. צריכים לבנות שם תשתית של ישראלים טובים שנותנים את הטון בחדר ההלבשה. בחירת זרים איכותיים כמו שהיה בתקופת וואקמה, אוגו והובאן ועל זה כמובן לבנות תשתית שתרוץ שנים. התחלופות שהיו שם בשנתיים האחרונות פגעו מאוד בתלכיד שהיה בהפועל באר שבע. מכבי תל אביב מאידך לא איבדה את הדרך. התחלפו מאמנים ומנהלים אבל הדרך נשארה אותה דרך. מכבי תל אביב דאגה לשמור את הבסיס הקיומי שלה ועליו היא דאגה להוסיף ולעתים גם להחליש את עצמה באמצעות שחקנים זרים, אבל הבסיס תמיד נשאר איתן וקיים ותמיד חזק".

כשאתה מדבר על דרך בהפועל באר שבע אתה מכליל גם את מה שאנחנו עדים לו כבר שני משחקים מהיציע, עניין הנהמות?

"בהחלט. הקהל של הפועל באר שבע היה מרוכז בשבע השנים האחרונות כל כולו בהצלחה של הקבוצה. החיבור שלו עם השחקנים והמועדון היה הדבר הכי חזק. וכשאין הצלחה אז מתחילים לראות קרחות ביציעים ופלגים בתוך הקהל. הפלג המעודד, הפלג המקלל, הפלג הנוהם. ואלה דברים שחודרים גם לדשא".

יוסי אבוקסיס מאמן הפועל באר שבע. סוכנות ג'יני
"המאמן הכי טוב שניתן היה להביא". אבוקסיס/סוכנות ג'יני

אורי אוזן: "יהיה קשה ליוסי אבוקסיס לשחזר את ההישגים של ברק בכר"

אורי אוזן, המאמן את קבוצת הנוער של הפועל תל אביב, הולך למקום שהוא הכי מחובר אליו, מחלקת הנוער. שם הוא מוצא את הבעיה הכי גדולה של הפועל באר שבע לשנים הקרובות. "הפועל באר שבע איבדה את כל הכלים החזקים שלה מהאליפויות. היא היתה צריכה לבנות את עצמה מחדש והבעיה הגדולה שלה היא שלהבדיל ממכבי תל אביב שיש לה מחלקת נוער שעזרה לה להחיל את תקופות המעבר, לבאר שבע אין את זה בכלל. העובדה שהפועל באר שבע לא ידעה בשנים האלה לבנות לעצמה מחלקת נוער חזקה במיוחד, היא כישלון גדול של המועדון כי היא כל הזמן צריכה לקנות מבחוץ. ברגע שאתה קונה מבחוץ, אתה נתקל בבעיה שבארץ המלאי הוא מאוד מוגבל ואתה תלוי בזרים שאתה מביא וכאן באר שבע בבעיה".

אתה מתאר בעיה קשה.

"נכון, ולכן יהיה קשה מאוד להפועל באר שבע לחזור ולהיות פקטור משמעותי במשחקי עונה. למכבי תל אביב ולמכבי חיפה יש בסיס יצוק של שחקנים שעולים ומשתפרים וצריך רק להוסיף להם, בבאר שבע אין את זה. היתה הזנחה מאוד גדולה בהפועל באר שבע של התשתית ומחלקת הנוער והם תלויים כל הזמן בלהביא שחקנים. מילא אם היתה מערכת סקאוטינג חזקה, אבל אני לא מרגיש שיש אחת כזו".

אז העתיד רחוק מלהיות אופטימי?

"הם חייבים להשתפר בכל מה שקשור לאיתור זרים ולדרך שבה הם מביאים זרים. בשחקנים המקומיים אני לא רואה אותם מתחרים במכבי תל אביב ובמכבי חיפה ולכן אני לא רואה את הפועל באר שבע חוזרת למשחקי העונה בשלוש השנים הקרובות. הכל יהיה תלוי בזרים שהם יביאו. כמה אלונה תשקיע, איך הם יאתרו את הזרים האלה. אפילו ז'וסווה שהוא שחקן טוב לא כזה משפיע עליהם. הקבוצה הזו נטולת בסיס. נטולת שחקנים שהיא מייצרת ולכן הם בבעיה קשה מאוד. הם היו חייבים להשכיל לפתח תשתית חזקה בשנים הטובות שלהם. כל שחקן צעיר טוב מראשון לציון ודרומה היה צריך להיות בהפועל באר שבע וזו הטעות הכי גדולה. במכבי תל אביב ובמכבי חיפה השחקנים הכי טובים הם שחקני בית".

יוסי אבוקסיס לא מסוגל לסחוב אותם על הגב לצמרת הגבוהה?

"אני חושב שאחרי ברק בכר, יוסי אבוקסיס זה המאמן הכי טוב שהם היו יכולים להביא. אבל יהיה קשה לו מאוד קשה לשחזר את ההישגים של בכר, בטח כשמכבי תל אביב ומכבי חיפה כל כך חזקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully