וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החתונה היוונית שלהם: ההחלטה החכמה של מכבי תל אביב בגזרת המאמן

20.12.2019 / 9:30

מכבי לא ניצחה את פנאתינייקוס בזכות רוח לחימה מכביסטית, אלא בזכות היכולות הפנטסטיות של ווילבקין והאנטר והמחויבות של השחקנים לספרופולוס. הארכת החוזה שלו היא ההחלטה הנכונה הראשונה של ההנהלה בגזרת המאמנים מאז ימי גרשון ובלאט

צילום: דני מרון, עריכת וידאו: עמית שמחה

בווידאו: התגובות לאחר ניצחונה של מכבי תל אביב

ריק פיטינו הוא אחד המאמנים הגדולים בתולדות כדורסל המכללות (אף שאת הקריירה שלו שם סיים עם אות קין בדמות שערוריית גיוס שחקנים) ונחשב לגורו ומנטור של אנשי מקצוע רבים, בייחוד בצד ההגנתי. אלא שכפועל יוצא לכך שבילה את רוב הקריירה שלו בכדורסל עם שעון זריקות של 45, 35 ו-30 שניות, מדובר בפריק של שליטה בהתקפה, וגם בטהרן כדורסל אמיתי. רק השבוע, בריאיון לאהר'לה ויסברג בוואלה! ספורט, הוא הביע הסתייגות מכדורסל ה"אול סטאר" ב-NBA, כהגדרתו, שמתבסס בעיקר על זריקה משלוש נקודות. לאורך השנים עלו גם טענות שהשמרנות ההתקפית של פיטינו עלתה לכשרונות שאימן בלואיוויל, כמו דונובן מיצ'ל, טרי רוזייר ומונטרז הארל, בבחירה במקום נמוך יותר בדראפט ממה שהיו ראויים לו. אמש, ייתכן שהשמרנות הזאת עלתה לו במשחק.

מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס. דני מרון
השחקנים משחקים קודם כל בשבילו. יאניס ספרופולוס/דני מרון

כי לפי מבט שטחי על דף הסטטיסטיקה, פנאתינייקוס שיחקה משחק חוץ כמעט אידיאלי: 53 אחוזי קליעה מ-2, 40 אחוז לשלוש (עד לזריקות הייאוש של הדקות האחרונות, הנתון היה 8 מ-16) ותוכנית משחק אחראית - מסירות פנימה והחוצה, התקפות ארוכות והגנה חכמה שמנטרלת את היתרונות של הקבוצה הביתית הלוהטת. למכבי, מנגד, היו מספרים שכונתיים, לפחות לפי הסטנדרטים המסורתיים, עם 37 זריקות מחוץ לקשת. גם הגנתית, פנאתינייקוס הצליחה לשבש לחלוטין את המטרה המרכזית בהתקפה של מכבי, יצירת יתרונות באמצעות פיק אנד רול: שמירה כפולה על סקוטי ווילבקין, בלי להתפתות לרוטציה על החוסם - בדרך כלל אותלו האנטר - ולהמשיך לשמור על הקלעים בפינות. וכך, במקום לנצל את השורט רול של האנטר אחרי החסימה לשלשות, מכבי נתקעה, בדרך לרבע ראשון של 13:29 ליוונים. מנגד, הצהובים היו רכים, ונראו כמי שהעייפות והסגל הקצר מכריעים אותם.

רק שמכבי של השבועות האחרונים - מוכה, פצועה וחסרה ככל שתהיה - קורצה מחומרים אחרים. מפתה לומר שמדובר במכביזם הווינרי שמרים את ראשו, אבל השחקן שמכיר יותר מכולם את הסגולות הוינריות הקסומות שמביאה הגופיה הצהובה שיחק אתמול בירוק ועונה לשם טייריס רייס. נדמה שהשחקנים של יאניס ספרופולוס משחקים קודם כל בשבילו. המכביזם האמיתי זה להביא את האנשים הנכונים שיסייעו לנצח משחקי כדורסל, והארכת החוזה של ספרופולוס הוא ההחלטה הנכונה הראשונה בתחום הזה במילניום הנוכחי מאז גרשון ובלאט.

סקוטי ווילבקין שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
יש לו מאמן כדורסל מודרני שמרשה לו לשחרר רסן. סקוטי ווילבקין/דני מרון

ראשית, המאמן היווני שלף את הסוויצ'ים האוטומטיים בפיק אנד רול אחרי רבע ראשון שבו ניסה פתרונות אחרים שקרסו - בדיוק כפי שעשה מול צסק"א. כאן סייעה למכבי בניית הקבוצה הפגומה של פנאתינייקוס - בלי אף גארד סקורר אמיתי שמסוגל ליצור לעצמו (טייריס רייס היה כזה עד לפני כמה שנים, פרט להבלחה מול אולימפיאקוס לפני שבועיים) ועם ג'ימר פרדט שמסוגל להרים זריקה רק כשהוא חופשי. שנית, ספרופולוס הבין שכשהכל תקוע בהתקפה - ומכבי לא באמת שיחזרה את הנעת הכדור שמאפיינת אותה עד סיום הערב - יכולות האחד על אחד של טיילר דורסי קריטיות. אז הגארד האמריקאי-יווני-ישראלי בילה על הפרקט 31 דקות, ומכבי שיחקה בצלמו: עוד חדירה מאומצת ולא אסתטית, עוד שלשה לא קלה, אחוזים לא טובים (3 מ-9 מחוץ לקשת) אבל בלי לאבד לשנייה את הביטחון. 7 האסיסטים של דורסי - שעד אמש עמד על ממוצע של פחות מאסיסט לערב - הם עדות לפאניקה שהוא עורר בהגנה של פנאתינייקוס, שהתכווצה ואיפשרה לו להוציא כדורים החוצה או להוריד כדור לגבוהים.

ואם כבר מדברים על אסיסטים, הדרך הכי יעילה למסור לקליעה מבחוץ לכדורסל היא אחרי ריבאונד התקפה, כשההגנה לא מסודרת, ובסופו של דבר זה האלמנט שבאמת ניצח את המשחק למכבי. הריבאונדר המוביל של היוונים הוא בכלל קלאתס הרכז, והצהובים פשוט הסתערו על כל כדור החל ברבע השני, ולקחו 21 ריבאונדים בהתקפה מתחת ומעל האף של פפאיאניס ושות', מול 22 ריבאונדים הגנתיים של פאו. את הכדורים החוזרים הם תרגמו ל-19 נקודות קריטיות. חלק מהכדורים האלה היו בהסתערות על כדורים כמעט חסרי סיכוי, אלמנט שמעיד על מחויבות מרשימה ולחלוטין לא טריוויאלית אחרי הקבוצות האחרונות והרופסות שעברו בהיכל. וגם, בניגוד לעמיתו האמריקאי שחבר בהיכל התהילה, ספרופולוס הוא מאמן כדורסל מודרני, שלא מתבייש לשחרר רסן ולאפשר לסקוטי ווילבקין לסיים ערב עם 4 מ-15 משלוש ולחזור ככה למשחק. אולי אם פיטינו היה מאפשר לשחקניו יותר חופש התקפי, הם היו לוקחים זריקות רעות יותר אבל מנצחים בזכות המתמטיקה הפשוטה - זריקה ל-3 פשוט שווה יותר מזריקה ל-2.

מעבר למחויבות ולספרופולוס, מכבי נהנית בשבועות האחרונים משני שחקנים שהתחילו את העונה במעמד משנה ביבשת והופכים אט אט לכוכבי על אירופאים - ווילבקין ואותלו האנטר הנפלאים, שהכל בנוי סביבם והכל תלוי בהם. קווינסי אייסי מקריב את הגוף שלו ומחפה על המגבלות ההתקפיות בחסימות ובסחיטת עבירות תוקף, ושחקני משנה כבריאנט ואבדיה משחקים בביטחון כאילו בחגורה שלהם 10 עונות ביורוליג. הנקודה המעודדת ביותר היא שמכבי מצליחה לנצח במגוון דרכים, יודעת לחזור מפיגור ולשנות סגנון תוך כדי משחק. אם ארון ג'קסון קרוב ביכולתו לשחקן הנהדר שהיה בצסק"א ואם הפצועים יחזרו במהרה, ביום בהיר אפשר אפילו לראות את קלן.

אות'לו האנטר שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
הכול בנוי סביבו וסביב ווילבקין. אותלו האנטר/דני מרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully