וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב בושינסקי בראיון: "הסתכלו על גולדהאר כמו אידיוט, צחקו שאין לו מושג"

4.8.2019 / 13:00

"מי שחשב שהוא עב"מ לא מבין מי זה גולדהאר", "באליפות האחרונה הוא הוכיח לעצמו ולמזלזלים שהוא יכול גם בלי ג'ורדי". האיש שהביא את הקנדי למכבי תל אביב משחזר את דרכו לצהובים ב-2009, מסביר מדוע לא ינטוש בקרוב ומה הוא מתכנן ליום שאחרי מגבלת הפייר פליי

צילום ועריכה: קובי אליהו

בווידאו: חגיגות האליפות של מכבי תל אביב

עשר שנים אחרי שרכש את מכבי תל אביב מאיש העסקים הקנדי אלכס שניידר, מיטש גולדהאר עדיין חזק בעניינים. אביב בושינסקי לא רואה שום תסריט שהוא מקבל את הטלפון מהמיליארדר עם בקשה ממנו למצוא בעל בית אחר למועדון, אותו טלפון שקיבל בשעתו משניידר. "אני לא רואה מצב שמיטש גולדהאר עוזב את מכבי תל אביב. גם בתום עשר שנים אין מצב שזה יקרה", משוכנע בושינסקי שהיה יושב ראש מכבי תל אביב אצל שניידר אחרי שהיה מעורב בהבאתו למועדון. "התחושה של מיטש היא תערובת של תרומה לקהילה ואהבה לספורט ולהתמודדויות. מי שחשב לפני עשר שנים שהביאו עב"ם שנקלע לעולם הכדורגל, לא מבין מי זה מיטש גולדהאר".

אתה לא ראית אותו בחגיגות האליפות האחרונה כי לא היית שם. באופן שקצת הפתיע, מיטש התרגש שם יותר מאשר באליפויות של ג'ורדי.

"אתה לא הראשון שאומר לי את זה. הבנתי שהוא גם מאוד אהב את החגיגות שהיו מאוד מסודרות. אני חושב שמיטש היה מאושר כי הוא הרגיש שהדרך שלו ניצחה. היו לי הרבה ויכוחים בעבר עם מיטש והיו רבים שצחקו שאין לו מושג. הוא למשל ביקש שיהיו שמות של שחקנים בגב החולצות והסתכלו עליו כמו אידיוט. אמרו שהוא עושה את זה כי הוא לא יודע לזהות מי זה מי. פעם הוא ביקש מאבי נמני או ממרקו בלבול שיעשו עבורו רשימת השחקנים הכי טובים בעולם בכל עמדה. כל מיני בקשות שלו נתפסו כמוזרות. אבל באליפות האחרונה מיטש הוכיח לעצמו שההישגים אינם מקריים והם לא רק של ג'ורדי הגדול, אלא זו קבוצת כדורגל שהתבססה על שחקנים שגדלו במועדון ובגלל זה הוא היה יותר נרגש באליפות האחרונה. האליפות האחרונה היא סגירת מעגל והוכחה לכל המזלזלים שהוא יודע. גם בלי ג'ורדי הוא יכול לקחת אליפות".

מיטש גולדהאר, חגיגות אליפות מכבי תל אביב 2019. יוסי ציפקיס
"סגירת מעגל והוכחה לכל המזלזלים שהוא יודע". מיטש גולדהאר בחגיגות האליפות האחרונה/יוסי ציפקיס

איך הוא לקח את ההדחה ממוקדמות ליגת האלופות?

"דיברתי איתו לפני המשחקים מול קלוז'. אני חושב שהוא מאוד הופתע ולא ציפה להדחה הזו. זה לא טוב גם מבחינה כלכלית. זה יכול לפגוע בו גם בדירוג מכבי תל אביב באירופה. בכל מקרה זה לא יגרום לו לשנות את דרכו ולחשוב שהוא עשה משהו לא טוב. יכול להיות ששידרו לו יותר מדי אופטימיות שהקבוצה תעבור שלב".

למה הוא לא הגיע למשחק?

"מיטש אוהב לבוא בעיקר כשיש מצבור של משחקים. יותר ממשחק אחד. אבל הוא בא למחנה האימונים ונתן את זריקת ברכת הדרך. יכול להיות שהוא גם היה עסוק יותר מדי".

אתה מאמין שתביא את בעל הבית הבא של מכבי תל אביב?

"אני לא רואה שיהיה צורך בכך".

לא נראה בעלים חדש במכבי תל אביב?

"גם אם זה יהיה בעוד 20 שנה או אם חלילה יהיה צורך בזה, ברור שאני אנסה להביא מישהו אבל צריך לשנות את השיטה. צריך לייצר כאן מודל כלכלי יותר טוב. הכדורגל הישראלי לא יכול להתבסס על אנשים שמהיום הראשון מפסידים את הונם בכדורגל".

האם יהיה אחרי מיטש גולדהאר יותר קל למכור את מכבי תל אביב?

"יהיה יותר קל. חד משמעית. מי שקונה את המועדון הזה קונה גם מותג וגם מקום בריא ועם מלאי אוהדים שהוא נדיר. וזה בזכות מיטש גולדהאר. בזכות שניידר שהתחיל את הדרך וגולדהאר שנמצא כבר עשר שנים".

עוד בוואלה!

עשור להגעת גולדהאר למכבי תל אביב: עד כמה היה גרוע לפניו?

לכתבה המלאה
מיטש גולדהאר בעלי מכבי תל אביב עם היו"ר אביב בושינסקי. ברני ארדוב
"צריך לייצר כאן מודל כלכלי יותר טוב". מיטש גולדהאר עם אביב בושינסקי ב-2009/ברני ארדוב
"הכל במכבי תל אביב התנהל אז בבארטר. משהו תמורת משהו. היו התחייבויות מטורפות למועדון באותה תקופה. כל מי שעשה שירות לטובת המועדון קיבל בתמורה כרטיסים או מינויים. המקום היה חולה בבסיסו"

תחזיר אותי לשנים הקשות של מכבי תל אביב אחרי שלוני הרציקוביץ' ביקש לעזוב ובטרם הגיע אלכס שניידר.

"עלה הצורך למצוא מישהו שיושיע את מכבי תל אביב מהבור הכלכלי שהמועדון נקלע אליו. לוני הרציקוביץ' ניסה כמה שהוא יכול ושם בערך את הבית שלו במכבי תל אביב. והשותף שלו רוני מאנה לא הצליח לרומם את המועדון. אז אני רצתי לכמה אנשים בחו"ל והצעתי את מכבי תל אביב כאשר אני רוכב על כמה גלים. הראשון שמכבי תל אביב זה מותג עולמי ובעיקר אירופי בין אם זה בזכות קבוצת הכדורגל ובין אם זה בזכות מועדון הכדורסל. העניין השני שאמרתי הוא שבאופן יחסי אתה יכול להגיע למפעלים האירופיים עם מעט כסף. להבדיל אם תיקח קבוצה באנגליה ותרצה להגיע למפעלים האירופיים אתה צריך להיות בין חמש הראשונות ואתה יודע אילו סכומים רצים שם. האלמנט השלישי שדרכו שיווקתי את מכבי תל אביב הוא שזה עדיין המועדון עם הכי הרבה אוהדים בישראל. ואז שניידר לקח את המועדון והדבר הראשון שהוא עשה היה לנקות את המועדון מחובות אדירים. הכל במכבי תל אביב התנהל אז בבארטר. משהו תמורת משהו. היו התחייבויות מטורפות למועדון באותה תקופה. כל מי שעשה שירות לטובת המועדון קיבל בתמורה כרטיסים או מינויים. המקום היה חולה בבסיסו.

"אני זוכר ששילמתי לערוץ הספורט שני מיליון שקל ושניידר בא ואמר לי למה אתה מפזר את הכסף כל כך מהר ואמרתי שצריך לכסות קודם חובות. אחד הגופים שמכבי תל אביב היתה חייבת לו כסף זה משרד הכרטיסים לאן. המועדון היה ממולכד והיו הרבה אנשים שידעו לתפוס את המועדון בגלל החובות האלה. אפילו ברמת הספונסרים לא יכולת להשתחרר מאנשים אם לא הייתי שם צ'קים. המועדון היה מרוסק עם דברים מטורפים. אף אחד לא ידע להגיד מה המצב המשפטי מבחינת ההתחייבויות והחובות לספקים. מי שעזר הרבה וזה היה התנאי של שניידר זה מועדון הספורט של מכבי תל אביב בעזרת אנשים כמו פדרמן, אביב רייז, האחים ספי וישי מור או קובי טרייביש. שניידר התעקש שהם ייקחו 20 אחוז ממועדון קבוצת הכדורגל. שניידר רצה שהם יהיו שותפים שלו. מה שקסם לשניידר היה הפוטנציאל להגיע לאירופה לבמה של הגדולים. לחשוב שהוא יכול להיות באותו מגרש כדורגל עם רומן אברמוביץ' ששם מאות מיליונים. זה היה מפתה וקוסם".

אבל זה לא הלך טוב ולשניידר לא היתה סבלנות.

"אמרו לי אוהדים שפויים של מכבי תל אביב שצריך לבוא עם שופל לקרית שלום ולהפוך את הכל. אני לא הבנתי על מה הם מדברים. אני גדלתי על מכבי תל אביב של ויקי פרץ ובני טבק. לא עשינו בשורה התחתונה שינויים בהנהלה. הבאנו את עוזי שעיה והחלפנו את הדוברת טלי לייבוביץ' שהיתה של לוני וזהו. ואז הקבוצה התחילה לדשדש וחיפשנו לקיץ מאמן רציני. רן בן שמעון היה אז מאמן מבטיח ונתפס כמישהו רהוט, אולי אפילו יותר מדי רהוט. מאמן מתקדם, נקי, לא מעורבב מדי. עשינו איתו חוזה יפה. אמרנו מספיק עם הקטע של משק אוטרקי במחלקת הנוער. שמנהל מחלקת הנוער בני טבק ידאג לספונסרים ועם החסויות שהוא ישיג למחלקת הנוער, עם זה הוא יחיה".

שופל לא העברתם בקרית שלום בתקופת שניידר.

"לא. ואז התחילו כל מיני הדלפות לתקשורת שפגעו בנו. ואני אחד שבא מהתקשורת ויודע מה זו עיתונות. היו המון תקלות ניהוליות".

הבעלים של מכבי תל אביב בכדורגל אלכס שניידר. ברני ארדוב, ברני ארדוב
"התבאס מזה שאין לו הנאה וסיפוק". אלכס שניידר/ברני ארדוב, ברני ארדוב
"היה אולי שכר לימוד בהתחלה עם אבי סטרול ויואב זיו ועוד כל מיני עסקאות לא מספיק חכמות אבל לאט לאט הוא למד הכל. מיטש בחוכמה גדולה הבין שכדי להביא את המועדון הזה הוא צריך להעיף את כולם משם ולהביא אנשים מחו"ל"

אלמלא תקופת שניידר, גולדהאר לא היה מחזיק הרבה שנים? הוא לקח את המועדון אחרי ששניידר ספג את כל החרא.

"לא בהכרח. יש פה אבולוציה שכל אחד עזר לשני. זה נכון. ניסינו לרוץ אצל שניידר עם רן בן שמעון אבל הקהל היה חסר סבלנות לתוצאות בצורה קיצונית. שניידר ראה שהקבוצה לא מביאה לו את הסיפוק שהוא רצה. כל הזמן באו אליו בטענות. הוא הביא כסף ובאו אליו בטענות. יש בקנדה קבוצת הוקי בטורונטו שהכל סולד אולד. היא הפופולרית ביותר בקנדה. אתה לא יכול לקנות שם מינוי למרות שיותר מעשרים שנה היא לא זכתה באיזה גביע. במצב כזה בישראל אנשים היו הופכים את המועדון. שניידר מאוד נפגע מהקטע הזה. התקשרו אליו, שלחו לו מיילים, דרשו ממנו כל מיני דברים. היה לו גם שותף שמלכתחילה לא אהב את הכדורגל ואז הוא אמר לי שהוא לא נהנה יותר. אני חושב שבערך שנה וחצי אחרי שהבאתי אותו, הוא פנה אלי ואמר לי: 'אתה הכנסת אותי לתוך זה. תוציא אותי מפה'. הוא היה משוכנע שעם הכסף שלו הוא ישחט את הליגה כי זה מה שנאמר לו. הוא התבאס מזה שאין לו הנאה וסיפוק".

ואז צריך למצוא מישהו שיחליף אותו.

"ניסיתי גם בארצות הברית ולא הצלחתי. פניתי לראשונה למיטש גולדהאר שכבר ב-2009 הוא היה חבר שלי. הכרתי אותו בנסיבות חברתיות. הייתי משחק מולו סקווש בקנדה. כשהוא הגיע עם וולמארט לישראל כדי לבחון אפשרות לפתוח כאן סניף, אני עזרתי לו. ידעתי שהוא אוהב ספורט והצעתי לו. הוא אמר שלא מתאים לו לתמוך בקבוצה של שחקנים מקצועניים. הוא חיפש משהו יותר עמוק. ניסיתי משהו אחר ולא הצלחתי. חזרתי אל מיטש ושוב ניסיתי לשווק לו רק את מחלקת הנוער, הוא לא הסכים אבל היתה תפנית כשאמר שהוא מוכן לקחת את המועדון בתנאי שאין חובות. הלכתי לשניידר ואמרתי לו שיש לי משהו שמוכן לקחת את המועדון. הוא הכיר את מיטש בצורה שטחית ובכל מקרה לא חשפתי במי מדובר עדיין. שניידר אמר שייקחו את המועדון בחינם כשהוא נקי. שניידר שילם הרבה כסף על החובות וללוני. הוא שם בשנה וחצי עשרות מיליוני דולרים. מיטש בניגוד לשניידר לא רצה שותפים. לא רצה את אנשי העסקים ממועדון הספורט של מכבי תל אביב. הוא רצה מאה אחוז. שניידר ראה בשותפים תעודת ביטוח ומיטש ראה בשותפים נטל. בשורה התחתונה מיטש קנה את המועדון באפס והמועדון היה נקי מהתחייבויות. כל החבר'ה הישראלים הטובים נאלצו לוותר. אלה חבר'ה שצריך לזקוף משהו לזכותם".

אתה היית משוכנע ששניידר זה האבטיפוס הנכון לבעלי מכבי תל אביב ודווקא גולדהאר מפתיע אותך ועושה את המהפיכה הגדולה.

"ממש כך. בא גולדהאר. משך עוד קצת עם ההנהלה הנוכחית. אני היו"ר, עוזי שעיה מנכ"ל ועוד בעלי תפקידים כמו אבי נמני ג'נרל מנג'ר. ואז אמרתי למיטש את דעותיי. אמרתי לו: 'המקום חולה מבפנים. צריך לעשות שינוי עמוק'. מיטש לא רצה בהתחלה ואני חשבתי שאין לו את האומץ ושהוא לא מבין. הוא אפילו ביקש שאפסיק לריב עם אבי נמני כי היתה בינינו תקופה לא טובה. אבל אז הוא התחיל להביא את שיטות הניהול שלו עם מנגנון דיווח מאוד מסודר. מיטש יודע כל מה שקורה במכבי תל אביב. היה אולי שכר לימוד בהתחלה עם אבי סטרול ויואב זיו ועוד כל מיני עסקאות לא מספיק חכמות אבל לאט לאט הוא למד הכל. מיטש בחוכמה גדולה הבין שכדי להביא את המועדון הזה הוא צריך להעיף את כולם משם ולהביא אנשים מחו"ל. לא כי אנשים מחו"ל חכמים יותר או מבינים יותר הם פשוט לא נגועים. גם אני הייתי נגוע. הייתי מעורבב בתוך הדברים שכבר עשיתי במכבי תל אביב".

אנשי מכבי תל אביב עוזי שעיה, אביב בושינסקי, מיטש גולדהאר, אבי נמני. יותם רונן
"הוא ביקש שאפסיק לריב עם נמני". אביב בושינסקי עם מיטש גולדהאר/יותם רונן
"הוא רואה בזה שילוב של פילנתרופיה לישראל. גם בקנדה הוא מוכר כבעלים של קבוצת כדורגל ואי אפשר לזלזל בזה. הוא לא מנופף בזה אבל הוא נותן לאנשים מזכרות של מועדון מכבי תל אביב. יש לו חיבור מאוד מכובד לישראל באמצעות היותו בעלי מכבי תל אביב"

עונת 2010/11 היתה מלאה בציפיות אבל כבר בהתחלה מיטש עושה מהפיכת ענק עם רעידת אדמה בדמות פיטורי אבי נמני.

"אוהדים ובעיקר אנשי תקשורת היו צוחקים עליו בהתחלה. חשבו שבא איזה אסטרונאוט שיודע מה זה הוקי אבל לא מבין מה זה כדורגל. הוא נתפס כאיש מוזר. אבל הוא למד והבין. אפילו אני שהייתי מעורב בכל התהליכים לא ידעתי לטפל. הוא ניקה את כל האנשים והביא צוות זר לגמרי".

עד כמה היה משקל לג'ק אנגלידיס במהפיכה הזו?

"היה לו משקל גדול. גם היתה לו הבנה מקצועית והוא גם הקפיד להיות מנותק מההוויה הישראלית. אנגלידיס לא היה מעורבב בחוכמולוגיה הישראלית. אני זוכר שהלכתי אז לישיבת הנהלה של ההתאחדות ויענקלה שחר היה מאוד ספקן לגבי היכולת של מיטש אבל מיטש הבריא את המועדון. אנגלידיס לא היה נגוע והיה בפרופיל נמוך עם התקשורת".

ההגעה של אנגלידיס פגעה בך.

"לא התפרנסתי מהיותי יו"ר המועדון. רציתי להמשיך אבל היה הרבה מתח. הכדורגל הכניס אותי למתח גדול. התקופה לא היתה טובה מקצועית. במבחן התוצאה לא נהניתי כיו"ר מכבי תל אביב. חוץ מגביע הטוטו לא היה כלום. אבל היה לי מאוד קשה עם מיטש בגלל שיטת הניהול שלו. יש לו סולמות של דיווחים שהוא כל הזמן מבקש. ניסיתי לשכנע אותו והוא הסכים שנבנה איצטדיון עם קומפלקס אימונים. הוא אמר לי לך על זה וסגרתי עקרונית עם חיים ביבס במודיעין ואחרי זה מיטש אמר כך ולא כך. היה לי מאוד קשה. ראיתי ששיטת הניהול שלו מאוד קפדנית פלוס הפרשי השעות והחובה לדווח כל דבר, ראיתי שזה כבר לא בשבילי".

למה הוא לא הלך עד הסוף עם סיפור האיצטדיון?

"זו שאלה טובה ואני מאוד מצטער על כך אפילו שבלומפילד יהיה בקרוב מאוד יפהפה. אני חושב שבניית איצטדיון היתה מאוד הגיונית וזה גם היה עושה טוב לכדורגל הישראלי. אני חושב שהוא חשש בסופו של דבר מהמהלך. בגלל שכדורגל כאן הוא כל כך כפוי טובה, הוא פחד להיכנס לפרוייקט כזה. אני עוד מאמין ומקווה שמיטש יבנה איצטדיון וזו תהיה חותמת לעד. אני זוכר שאמרתי לו: 'תראה איך מדברים על איצטדיון בלומפילד עם השם בלומפילד כל כך הרבה שנים'. אמרתי לו שהוא יכול לבנות איצטדיון עם שמו או משפחתו שיחזיק כאן שנים קדימה".

מה מניע את גולדהאר בתום עשור כבעלי המועדון? הוא נמצא בקנדה, אין לו עסקים שהוא צריך למנף כאן, כדורגל זה לא הספורט שמחובר אליו.

"הכניסה שלו לכדורגל הישראלי היתה ממספר מניעים. אני חושב שהוא נהנה עד עכשיו כי המועדון בכל זאת מציג מסורת של הישגים. נכון שזה רק ברמה המקומית. הוא רואה בזה שילוב של פילנתרופיה לישראל. גם בקנדה הוא מוכר כבעלים של קבוצת כדורגל ואי אפשר לזלזל בזה. הוא לא מנופף בזה אבל הוא נותן לאנשים מזכרות של מועדון מכבי תל אביב. יש לו חיבור מאוד מכובד לישראל באמצעות היותו בעלי מכבי תל אביב".

ג'ק אנגלידיס לצד מנכ"ל מכבי תל אביב עוזי שעיה. ברני ארדוב
"הוא לא היה מעורבב בחוכמולוגיה הישראלית". ג'ק אלגלידיס/ברני ארדוב

עד הרכישה של מכבי תל אביב במה הסתכם הקשר לישראל?

"אהבה גדולה לישראל אבל הוא לא עשה דבר ברמה העסקית ולא ברמה הפילנתרופיה. השורשים הם אמא שלו והשואה. אירחתי אותו שלוש פעמים בארץ לפני שהוא רכש את מכבי תל אביב אבל לא היתה לו מעורבות פעילה כאן. הוא מבין היום את החיבור של הכדורגל לישראל יש לזה אלמנטים תרבותיים. הוא רואה בזה סוג של תרומה לקהילה".

אני חושב שהוא חווה איזה משבר אחרי ליגת האלופות. שם בסוף 2015 הוא התפכח מהאשליה שהוא יכול להיות חלק בלתי נפרד מהכדורגל האירופי. אחרי זה הוא לא ביקר כאן כשנה תמימה.

"אני משוכנע שהוא היה מתוסכל אחרי ליגת האלופות ב-2015. הוא הבין את גודל הפערים בין ישראל לאירופה. אירופה אז החזירה אותו לאחור ובאמת יכול להיות שהיה שבר מסוים. אני אומר את זה מתוך הערכה ולא מתוך ידיעה".

אחרי ליגת האלופות עם השער הבודד של ערן זהבי, באה אלונה ברקת ופגעה לו בגאווה עם שלוש שנות אליפות.

"בטוח שזה פגע בגאווה כי הוא דיבר כל הזמן על דרך ועל זה שיש תכניות לטווח ארוך ואז באה אלונה ולוקחת שלוש שנים אליפות עם הפועל באר שבע. אני חושב שהתקופה של אלונה באה אחרי ההלם שהוא חש שהכדורגל הישראלי לא יכול לדגדג את האירופי. אני חושב שהוא החליט תוך כדי התקופה היפה של אלונה שהוא נשאר עם מכבי תל אביב להרבה שנים בתקציב מאוד קבוע. אני זוכר את התקופה שאני הייתי במכבי תל אביב איך הופעל עליו לחץ לפני פ.ס.ז' ב-2010 לשים הרבה כסף כדי להצליח באירופה. מיטש החליט שהוא כבר לא הולך כמסומם עם הכספים האלה לפני אירופה".

מיטש גולדהאר, ערן זהבי, מכבי תל אביב. מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
"הבין את גודל הפערים בין ישראל לאירופה". מיטש גולדהאר עם ערן זהבי ב-2015/אתר רשמי, מכבי תל אביב בכדורגל

יש לו עכשיו גם את מגבלת הפייר פליי. בתוך דפוסי הניהול הקפדניים האלה הוא הגיע לעונש מאופ"א. איך הוא קיבל את זה?

"אני בטוח שהוא לקח את זה קשה כי מיטש הוא אחד האנשים הכי ישרים שאני מכיר והכי פדנטים. הפדנטיות שלו מוציאה אנשים מדעתם ופתאום תקלת פייר פליי כזו. אני מניח שהוא לא רצה להפיל את האשמה על אחרים בעניין הזה. בתמונה הכוללת נוח לו עם זה כי זה משחרר אותו מלחצי ההשתוללות עם הכספים כדי להגיע לזהב".

עונש הפייר פליי נוח לגולדהאר?

"לא יודע אם נוח אבל זה משאיר את הקבוצה במצב של שפיות. במועדון כמו מכבי תל אביב אם נושא הפייר פליי לא היה פקטור, זה יכול היה להכניס את המועדון לסחרור".

כשהסנקציה תיגמר, מיטש יסתער שוב על ליגת האלופות?

"אני לא חושב שהוא יתפרע אחרי שהפייר פליי יגמר. יחד עם זה הוא אדם מאוד תחרותי. כשאני משחק איתו סקווש זה מאוד תחרותי ולא ידידותי. כאדם תחרותי הוא ינסה את המקסימום. הוא יהיה קצת מזה וקצת מזה. הוא לא יתפרע מחד אבל מאידך כן ינסה להגיע לשלב הבתים. אני לא חושב שהוא יהמר על כל הקופה כדי להגיע לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully