וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין באלוטלי לאמבפה: הנסיקה המטאורית של מואיז קן

7.4.2019 / 14:00

הוא מעריץ את מריו באלוטלי ומשתמש בשירותיו של הסוכן השערורייתי מינו ראיולה, אבל הטבעיות בה שובר חלוץ יובנטוס שיאים מזכירה דווקא את קיליאן אמבפה. את הנבחרת הוא כבר כבש, עכשיו התור של ליגת האלופות

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: ארנסטו ואלוורדה אחרי הניצחון של ברצלונה על אתלטיקו מדריד

בתחילת ינואר פנתה מילאן ליובנטוס בבקשה לקבל את מואיז קן בהשאלה עד לסיום העונה, עם אופציה לרכישה. ההשאלה של גונסאלו היגוואין ממש לא עבדה, היה ברור כי הארגנטיני נחוש להתאחד עם מאוריציו סארי בצ'לסי, ולכן היה צורך בהול למצוא לו מחליף בעמדת החלוץ המרכזי. הגברת הזקנה השיבה בשלילה, על אף שהכוכב הצעיר התייבש על הספסל ושותף כמחליף במשחק אחד בלבד למשך שתי דקות מסכנות. "קן לא הולך לשום מקום, בוודאי לא למילאן", הודיע המנהל הספורטיבי החדש פאביו פראטיצ'י, ואף אחד לא מצטער על כך.

במילאן שכחו מזמן על ההתעניינות בקן. במקום לקבל שחקן בהשאלה, האדומים-שחורים רכשו את קשישטוף פיונטק מגנואה ומרגישים שהרוויחו כוכב על לשנים ארוכות. הפולני החל את הקדנציה בסן סירו באופן מדהים, ואתמול הבקיע נגד יובה את שערו העשירי ב-13 משחקים בכל המסגרות. תוסיפו לכך את 19 הכיבושים במדי גנואה, ואין באיטליה סקורר פורה ממנו העונה. ובכל זאת, בממוצע הכיבושים לדקות על הדשא, קן אוכל את פיונטק בלי מלח - הוא מוצא את הרשת בערך פעם אחת במחצית. גם אתמול הוא נכנס רק בדקה ה-66, אבל זה הספיק כדי להבקיע את שער הניצחון ולהעניק ליובה 1:2. אם לוקחים בחשבון את המשחקים במדי הנבחרת, כבש קן במשחק חמישי ברציפות, ונסיקתו מפתיעה אפילו ביחס לרף הציפיות הגבוה ממילא.

עוד בנושא:

עם יחס שערים-דקות הטוב באירופה: יובנטוס מהללת את מואיז קן
ניקו קובאץ' סגר חשבון עם התקשורת, רויס: "משחק קטסטרופלי"
פפ גווארדיולה מצהיר: "זה יהיה בלתי אפשרי לזכות בכל התארים"
ריאל מדריד שוב דשדשה,זינדין זידאן הודה: "קשה לשחק על כלום"
בבארסה שרו "קמפאונס", סימאונה זעם: "בכל פעם קורה פה משהו"

פאביו פראטיצ'י המנהל הספורטיבי של יובנטוס. GettyImages
ידע מה יש לו ביד ולא שיחרר את קן למילאן. פאביו פראטיצ'י/GettyImages

Why Always Me?

העלילה הזו פיקנטית אפילו יותר אם מאמינים לג'ובאני, אחיו הבכור של החלוץ בן ה-19, אשר טוען כי מואיז אהד בנעוריו דווקא את מילאן בשל הערצתו למריו באלוטלי. קן לא מסתיר את העובדה כי כוכבה הנוכחי של מארסיי היווה עבורו מודל לחיקוי במובנים לא מעטים. אחרי הכל, הוא אפילו חיקה אותו כאשר חשף פעם, ב-2015, את הכיתוב המפורסם "Why Always Me?" על החולצה במהלך משחק במדי הנוער של יובה. קן מאס אז, ככל הנראה, בשיחות האינסופיות אודות בעיות ההתנהגות שלו, ובחר להעביר את המסר באופן בוטה למדי. במועדון הבליגו, כי כולם ידעו שיש להם יהלום נדיר ביד. היה חשוב לטפל בו בכפפות משי, אך מצד שני המשימה של כל המעורבים היתה ברורה - למנוע מקן ללכת בעקבותיו של באלוטלי שביזבז את הפוטנציאל הפנומנלי שלו על שטויות.

הדמיון בין השניים ברור. שניהם נולדו באיטליה למהגרים מאפריקה, אם כי קן לא אומץ - בניגוד לבאלוטלי - וחונך על ידי אימו הביולוגית. שניהם חלוצים מרכזיים עם נתונים פיזיים מזהירים, גם אם קן נמוך יותר מבאלוטלי, עם 182 סנטימטרים "בלבד". שניהם מיוצגים על ידי הסוכן השערורייתי מינו ראיולה, אשר מעודד לעתים תכופות התנהגות חריגה ואנוכית של לקוחותיו על מנת להעלות את ערכם בשוק. ביובנטוס מבינים היטב את המשמעות, כי חוזהו של קן מסתיים בקיץ 2020, ולא מלאכת ההכנה של המסמך החדש תהיה קשה במיוחד. ראיולה יעשה לפראטיצ'י את המוות. מאידך, גם לקן ברור שכדאי להימנע מכותרות שמתדרדרות לתחום הביזאר, וזה עלול לקרות מדי פעם, בין היתר בגלל הוריו.

מריו באלוטלי. AP
היווה דוגמא לקן. באלוטלי/AP

אבא עדיין מחכה לטרקטורים

קחו, למשל, את אביו ביורו-ז'אן אשר התגרש מאימו איזבל כאשר מואיז היה בן ארבע, ומאז מיעט להיות איתו בקשר. לפני שבועיים הוא צץ לפתע ראיון רדיו, סיפר כי קן עבר מטורינו ליובנטוס בגיל 10 בעצתו, וטען כי הנהלת הגברת הזקנה הבטיחה לו אז בתמורה שני טרקטורים. "טרם קיבלתי אותם, ועכשיו הם אפילו לא נותנים לי כרטיסים למשחקים ולא עונים לשיחות הטלפון שלי", התלונן האב. על הדרך, הסביר ביורו-ז'אן כי איזבל רצתה לשלוח את הצאצא לאנגליה, והוא נשאר באיטליה רק בזכותו, כי הוא אוהד יובה.
איזבל ומואיז הגיבו בתדהמה. לשלוח ילד בן 10 לאנגליה? טרקטורים תמורת חתימה ביובנטוס? איזה שטויות! ואולם, גם לאמא היה סיפור פיקנטי לתרום לצהובונים. בראיול לטוטוספורט, היא הכריזה: "לידתו היתה נס. רופאים אמרו לי שלא אוכל ללדת שוב, אבל ג'ובאני ביקש אח קטן, ולא הפסקתי לבכות ולהתפלל. בלילה אחד קסום חלמתי על משה שבא לסייע לי, ובחלוף ארבעה חודשים נכנסתי להריון כנגד כל הסכויים. לכן קראנו לו מואיז". מאז היא עבדה קשה כאחות בבית אבות על מנת לפרנס את המשפחה ולאפשר לילדיה לשחק כדורגל - עד שמואיז התקשר אליה ובישר כי חתם על חוזה ראשון ביובנטוס, והיא יכולה לפרוש ולנוח. "הצלחתו פיצתה אותי על כל ההקרבה", אומרת איזבל.

שחקן יובנטוס, מואיז קן. GettyImages
"אהד את מילאן בילדותו". קן במדי יובה/GettyImages

השיא של ג'אני ריברה נשבר

והרי קן תיכנן את ההצלחה הזו, והתמודדותו עם התהילה לא מזכירה את באלוטלי, אלא דווקא את קיליאן אמבפה. כמו כוכב העל הצרפתי, הנער האיטלקי מרגיש שהוא נועד לגדולה, עושה את הצעדים קדימה ללא היסוס, לוקח את השערים כמובנים מאליהם, ומכוון הכי גבוה שאפשר, בשילוב מוזר של בטחון עצמי ושחצנות. הוא גאה לעשות היסטוריה, אבל לא מתרגש מכך, אלא תמיד מוכן לאתגר הבא.
הוא עושה את הכל בנונשלנטיות עוצרת נשימה. בקבוצות הנוער הוא הפציץ בממוצעים מטורפים. עוד בנובמבר 2016 זכה קן לחשיפה ברחבי תבל כאשר הפך ליליד שנת 2000 הראשון ששיחק בליגה אירופית בכירה, וגם בליגת האלופות. במאי 2017, כאשר הרשית מול בולוניה, הוא היה יליד שנת 2000 הראשון שכבש בליגה אירופית בכירה. בנבחרות הצעירות הוא היה בלתי ניתן לעצירה, והבקיע בין היתר צמד תוך שתי דקות בגמר אליפות אירופה עד גיל 19 בקיץ האחרון (גם אם איטליה הפסידה בסופו של דבר לפורטוגל 4:3 בהארכה).

לפיכך, דרכו לנבחרת הבוגרת היתה סלולה, ורוברטו מנצ'יני העניק לו את הבכורה כבר בנובמבר, כאשר עוד ישב על הספסל ביובה. לאור הצטיינותו מאז תחילת 2019, הוא כבר פתח בהרכב במוקדמות אליפות אירופה, וזה נגמר כצפוי - שער מול פינלנד ושער מול לוקסמבורג. כך הפך קן לאיטלקי הצעיר ביותר בהיסטוריה שהבקיע במשחק תחרותי. בגיל 19 ו-23 ימים, הוא הקדים אפילו את אגדת מילאן ג'אני ריברה שהבקיע לראשונה במדים הכחולים כאשר היה בן 19 ו-106 ימים. והתגובה? "יש עוד שיאים רבים לשבור, ואני מוכן לעשות זאת", הצהיר קן בחיוך ובפשטות.

ג'אני ריברה. AP
שבר את שיאו כמבקיע הצעיר ביותר בנבחרת האיטלקית. ריברה/AP

מוכן להילחם גם בגזענות

הוא לא מפחד מדבר. אם תשאלו אותו, גם ההשאלה ל-ורונה בעונה שעברה לא היתה חיונית במיוחד. הוא היה מוכן לקפוץ למים העמוקים ביובנטוס מזמן, והגעתו של כריסטיאנו רונאלדו בקיץ רק שימחה אותו. אז נכון - סיכוייו לשחק בהרכב נפגעו כאשר הכוכב הפורטוגלי תפס את המשבצת, אבל הוא נהנה ללמוד ממנו באימונים ושואף לחקות אותו. אחרי שחזר מהנבחרת והבקיע כמחליף את שער הניצחון ב-0:1 על אמפולי, הצהיר הסקורר: "בעזרת העבודה הקשה, אוכיח את עצמי בכל משחק. אני עדיין לא מסי ולא רונאלדו, אבל מקווה להגיע בבוא העת לרמה שלהם. זו המטרה".

והוא באמת מוכיח את עצמו בכל משחק עד כה. באמצע השבוע, הוא השלים 90 דקות לראשונה העונה והבקיע ב-0:2 הקשה בקליארי, תוך שהוא מתמודד עם קריאות גזעניות. אחרי שהכדור התגלגל לרשת, נעמד קן אל מול היציעים והתגרה בכוונה באלה שניסו להוציא אותו משיווי המשקל. הוא לא יהסס לנקוט עמדה ברורה גם בסוגיה זו, בדומה לראחים סטרלינג, גם אם אפילו בתוך מועדונו לא כולם יגבו אותו. לאונרדו בונוצ'י העיר, באופן מדהים, כי האשמה על התקרית מתחלקת 50-50 בין הגזענים לבין קן עצמו, כי הוא צריך ללמוד להתמודד עם ההקנטות, אך אל תצפו מהחלוץ הצעיר להשלים עם הבזיון. אתמול הוא העניק לעמיתו את התשובה על הדשא.

מואיז קן חלוצה של יובנטוס. GettyImages
לא מפחד להתמודד עם ההקנטות. קן במשחק נגד קליארי/GettyImages

יזכה בליגת האלופות בגיל 19 כמו באלוטלי?

היה זה בונוצ'י, אשר נכשל בעונה שעברה במילאן וחזר ליובנטוס עם הזנב בין הרגליים, ששגה במסירה, איבד כדור פשוט מול האקסית ואיפשר לפיונטק להבקיע את שער היתרון. קן, שנכנס כהרגלו רק כמחליף, דאג לתקן ולהביא ליובה שלוש נקודות. בהיעדרו של רונאלדו הפצוע, הוא הקלף המנצח את הגברת הזקנה, והאוהדים מקווים שזה יעבוד גם בליגת האלופות.

ביום רביעי מתארחת יובה אצל איאקס, אשר הביעה עד לא מכבר עניין רב מאוד בהחתמתו של קן. הגברת הזקנה דחתה את החיזורים, כמובן, ועכשיו הוא מגיע לאמסטרדם כיריב. עד כה, הופיע קן בצ'מפיונס-ליג במשך 28 דקות במהלך חייו, אבל ביום רביעי הוא עשוי לקבל זמן רב יותר ולהמשיך ברצף הכיבושים הפנטסטי. באלוטלי זכה בליגת האלופות ב-2010 על אדמת מדריד כאשר היה בן 19 (גם אם בגמר עצמו בין אינטר לבאיירן מינכן בסנטיאגו ברנבאו הוא צפה מהספסל). זו גם המטרה של קן.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מואיז קן. GettyImages
יגשים את מטרתו ויזכה בליגת האלופות?/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully