וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם האם: ז'ואאו קאנסלו נוסק במהירות לגדולה

28.1.2019 / 10:30

אינטר ויתרה על האופציה להחתימו, יובנטוס קפצה על המציאה, והפורטוגלי הרב גוני עושה חיים משוגעים במדי האלופה. האיש שמעריץ ומחקה את דני אלבס והיה על הכוונת של ברצלונה, התגבר על טרגדיה אישית כדי לנסות להפוך לאחד המגנים הטובים בעולם

רויטרס

יובנטוס היתה ראויה לרשום אתמול הפסד ליגה ראשון העונה. הגברת הזקנה הפגינה משחק חלש מאוד באולימפיקו מול לאציו, פיגרה משער עצמי ביזארי של אמרה ג'אן, הנשרים החמיצו הזדמנויות טובות נוספות והריחו הישג כביר. אלא שאז, בדקה ה-70, נשלח לדשא ז'ואאו קאנסלו ושינה את הכל. ארבע דקות בלבד מאוחר יותר, הפורטוגלי הישווה אחרי הדיפה גרועה של תומאס סטראקושה. לקראת סיום, קאנסלו אף נתפס משום מה על ידי סניאד לוליץ' ברחבה, כריסטיאנו רונאלדו השלים את המהפך בפנדל, ובמקום פיאסקו מוצדק קיבלה יובה שלוש נקודות. כוכב העל הפורטוגלי קיבל, באופן טבעי, את הכותרות, אבל האיש שהביא את הניצחון הוא בן ארצו, וזו לא הפעם הראשונה בה קאנסלו חתום על התרומה החשובה ביותר.

מעבר להצטיינות תמידית, הוא היה שם ברגעי האמת. במחזור הראשון בליגת האלופות, אחרי ההרחקה השנויה במחלוקת של כריסטיאנו בוולנסיה, הוכשל קאנסלו ברחבה, שינה לחלוטין את המומנטום - ויובה ניצחה 0:2 במסטאייה. בנובמבר, כאשר מילאן נראתה קרובה להשיג שיוויון בסן סירו, פרץ קאנסלו לרחבה, סחט הדיפה מג'אנלואיג'י דונארומה, ורונאלדו המשיך את הריבאונד פנימה כדי לנצח 0:2. בדצמבר, בקרב הקשה מול אינטר בטורינו, מצאה הגבהה מושלמת של קאנסלו את ראשו של מריו מנדז'וקיץ' באמצע המחצית השניה, והגברת הזקנה ניצחה 0:1. הפורטוגלי מבצע את המשימות המיוחדות.

עוד בנושא

קאנסלו ורונאלדו כבשו, יובנטוס חזרה מפיגור ל-1:2 על לאציו
ריאל מהללת את בנזמה ומודאגת מפציעתו של סרחיו ראמוס
19 שערים ב-19 מחזורים: מסי שובר את השיאים של עצמו

ז'ואאו קאנסלו שחקן יובנטוס. GettyImages
מבצע את המשימות המיוחדות. ז'ואאו קאנסלו/GettyImages

אינטר התקמצנה, יובה אמרה תודה

המופע מול השחורים-כחולים היה חשוב עבורו במיוחד, כי בעונה שעברה הוא לבש את מדי היריבה. אינטר הביאה את קאנסלו בהשאלה מוולנסיה, עם אופציה לרכישה תמורת 35 מיליון יורו. לעטלפים לא היתה אפשרות לסגת מהעסקה - רק שים את הכסף על השולחן וקח את השחקן. המועדון בחר לוותר כי המחיר נתפס גבוה מדי. על אף שהיה באנקר בהרכב של לוצ'אנו ספאלטי לאורך הסיבוב השני, החליטה ההנהלה שהמהלך לא משתלם כלכלית. היא העדיפה להשקיע בראג'ה נאינגולן ושיחררה על הדרך לרומא את ניקולו זאניולו - על המחדל הזה כתבנו כאן. והנה לכם - זאניולו כיכב אתמול שוב עם שני בישולים אמנותיים מול אטאלנטה, קאנסלו הציל את יובה, ואינטר היתה קבוצת החוץ היחידה שלא כבשה ביום ראשון והפסידה לטורינו. יש בזה משהו סמלי.

אולי אם המנהל הספורטיבי בפה מארוטה היה חוצה את הכביש בין שתי היריבות הגדולות לדרבי של איטליה מספר חודשים קודם לכן, זה לא היה קורה. כשהוא עדיין שלט ביד רמה בנעשה ביובה, לא היה לו ספק שקאנסלו נחוץ מאוד לקבוצה. הוא לא היסס לשלם לוולנסיה סכום גבוה אף יותר, כ-40 מיליון יורו, ועל הדרך הידק את שיתוף הפעולה עם סוכן העל ז'ורז'ה מנדש, אשר מייצג את השחקן, לקראת ההחתמה של רונאלדו. לעומת זאת, במילאנו לא השכילו להעריך את הפוטנציאל של הפורטוגלי. כוכב העבר ג'וזפה ברגומי הכריז: "מגוחך לשלם כל כך הרבה עבור שחקן כה לא יציב. קאנסלו מוכשר, אבל הוא לא שומר כמו שצריך ולוקח יותר מדי סיכונים. אפשר להשקיע את הכסף הזה טוב יותר".

עוד באותו נושא

יובנטוס ביצעה מהפך וניצחה 1:2 את לאציו, רונאלדו הכריע בפנדל

לכתבה המלאה
ז'ואאו קנסלו. GettyImages
במילאנו לא השכילו להעריך את הפוטנציאל שלו. ז'ואאו קאנסלו במדי אינטר/GettyImages

היה ברכב כשאימו נהרגה

טוב, על שרשרת הטעויות של אינטר בשוק ההעברות אפשר לכתוב ספר עב כרס. היא לא תמיד מצליחה להבין את שחקניה, וקאנסלו זכור בסן סירו בעיקר כי ביקש ללבוש את החולצה מספר 7 שהיתה פנויה כאשר הגיע. "מה אתה חושב על עצמך? אתה רוצה להיות כמו לואיס פיגו?" זעמו בתקשורת, וזה הרי אבסורד. כבוגר ואוהד בנפיקה, קאנסלו לא רצה ללכת בעקבותיו של אליל ספורטינג ליסבון. המודל שלו לחיקוי היה ונשאר תמיד דני אלבס. "אין שום קשר לפיגו. בחרתי את המספר כי זה יום ההולדת של אמא", הוא הסביר. וכאן טמונה הטרגדיה הגדולה של חייו.

בינואר 2013 נסעה משפחת קאנסלו ללוות את האב לשדה התעופה. בדרך חזרה נרדמו כולם, כולל האם שהיתה מאחורי ההגה - והיא היחידה שנהרגה בתאונה ממנה יצאו שני בניה עם פגיעות קלילות בלבד. ז'ואאו התקשה מאוד להתאושש מהאובדן המזעזע, והרי גם קודם לכן הוא לא היה נער פשוט. באקדמיה של בנפיקה הדביקו לו את הכינוי "הצועני" - גם בגלל המראה, אבל בעיקר בגלל האופי. קאנסלו היה עקשן, דעתן ונתפס כבחור פרובלמטי. יום אחד הוא אפילו תקף פיזית מאמן שהחליט לספסל אותו. מותה של אימו האהובה החמיר מאוד את מצבו הנפשי, אבל מאמן קבוצת המילואים הלדר לקח אותו כפרוייקט אישי.

ז'ואאו קנסלו. AP
נתפס כבחור פרובלמטי. ז'ואאו קאנסלו בגיל 19/AP

"היה יותר מוכשר מברנרדו סילבה"

"הזהירו אותו כי ז'ואאו הוא אדם לא יציב ולא צפוי, אבל הסתכלתי לתוך עיניו וראיתי משהו אחר לגמרי. הוא עבד קשה מאוד באימונים ומילא את כל ההוראות. הוא היה נחוש להצליח. הוא ילד נהדר שעבר המון משברים. רציתי מאוד לעזור לו", סיפר לימים הלדר. בקבוצת המילואים של הנשרים מליסבון שיחקו בעונת 2013/14 כשרונות גדולים רבים, ביניהם ברנרדו סילבה, כיום כוכב מנצ'סטר סיטי, ו-ויקטור לינדלוף השבדי, כיום בלם מנצ'סטר יונייטד. למרות זאת, הלדר לא מהסס לקבוע: "קאנסלו הוא השחקן הטוב ביותר שהדרכתי. התערבתי איתו שהוא יגיע לאחד המועדונים הטובים בעולם".

הלדר אחראי לשינוי המהותי בקריירה של קאנסלו גם מבחינה טקטית. בקבוצות הנוער הוא תופקד בעיקר כקיצוני, בזכות המהירות המסחררת והכדרור המצוין. במילואים הוא עבר הסבה למגן עם נטיה התקפית מובהקת, ונוסה בשני האגפים. על הדרך, הוא שיפר משמעותית את היכולת ברגלו השמאלית החלשה והפך לשחקן רב גוני הרבה יותר. הלדר, בלם עבר ששיחק במדי פורטוגל ביורו 96', העניק לו אינספור עצות לגבי משחק ההגנה, והמליץ למאמן הסגל הראשון ז'ורז'ה ז'סוס לזרוק את חניכו למים העמוקים.

אלא שזו הבעיה הגדולה בבנפיקה - מספר הזרים העצום מקשה על שילוב הצעירים המקומיים. ברנרדו סילבה עזב ב-2014 למונאקו בלי לקבל הזדמנויות באיצטדיון האור, וזה בדיוק מה שקרה באותו הקיץ לקאנסלו. הוא הושאל לוולנסיה עם אופציית מכירה תמורת 15 מיליון יורו, וחלומו לייצג את הנשרים לא התממש. בדיעבד, זה היה לטובתו, כי במסטאייה היה קל הרבה יותר להוכיח את עצמו. אחרי עונת הרצה, הוא הפך לאחד השחקנים החשובים במערך, והצטיינותו הביאה לעניין רב מצד ברצלונה.

ז'ואאו קנסלו. GettyImages
במסטאייה היה קל הרבה יותר להוכיח את עצמו. ז'ואאוט קאנסלו במדי ולנסיה/GettyImages

לא ירש את אלבס בבארסה, ירש ביובה

ב-2016, כאשר התכוננו בקטלוניה לעזיבתו של דני אלבס, שלה שמו של קאנסלו כיורש האפשרי, לצד הקטור ביירין מארסנל. אפשר רק לדמיין את התלהבותו מהמחשבה ללכת בדרכו של הברזילאי אותו הוא כה מעריץ, אבל התוכניות של בארסה לא יצאו לבסוף לפועל. רק בחלוף שנה הוחתם מחליף לאלבס, והיה זה באופן אירוני למדי נלסון סמדו ששימש בזמנו גיבוי לקאנסלו בקבוצת המילואים בבנפיקה. באופן משעשע עוד יותר, כבש אתמול סמדו את שערו הראשון במדי בארסה, זמן קצר לפני שקאנסלו עשה אותו דבר בחולצת יובנטוס. ובאופן אירוני במיוחד, שניהם נופו בצוותא מהסגל הפורטוגלי למונדיאל 2018. בהרכב של המאמן פרננדו סנטוס שיחק ברוסיה סדריק, אשר עבר אתמול מסאות'המפטון... בהשאלה לאינטר! כן, גם המעגל הזה נסגר.

כאשר מתבוננים ביכולתו של קאנסלו ביובנטוס, מותר להניח בזהירות כי תרומתו בגביע העולם עשויה היתה להיות משמעותית, אך עד לפני מספר חודשים הוא נחשב במולדתו לאופציה מסוכנת. ההרחקה חסרת האחריות במשחק הידידות מול הולנד במרץ 2018 פגעה עוד יותר בתדמיתו, ואפשר להבין את ההחלטה של המאמן הלאומי, אבל סנטוס הוותיק יודע להפיק לקחים ולהפגין גמישות. עובדה - בכל משחקי ליגת האומות בסתיו כבר היה קאנסלו שחקן הרכב ודאי. הוא נוסק במהירות לגבהים חדשים, המעבר לחולצת הזברה בהחלט עשה לו טוב, ובסופו של דבר הוא הגשים את השאיפה להחליף את אלבס - רק בקבוצה אחרת.

דני אלבס שחקן ברצלונה. AP
התכנית להחליף אותו בברצלונה לא יצאה לפועל. דני אלבס/AP

"יכול להיות המגן הימני הטוב בעולם"

הוא ידע שכך יהיה. כאשר הוצג בטורינו ביולי, הצהיר המגן: "כולי תקווה שאשפר את סיכויי בנבחרת אם אפגין יכולת גבוהה במועדון פאר כמו יובנטוס". וההערכה הזו ההדית. בניגוד לאינטר, אנשי יובה הפנימו מהר מאוד את טיבו של הפורטוגלי. מגן העבר המפורסם אנטוניו קאבריני, אלוף העולם ב-1982, הכריז: "יש לו פוטנציאל פנטסטי, וידעתי שיהיה מעולה אחרי שראיתי אותו באינטר. העובדה כי יכול למלא תפקידים נוספים, בקישור ובהתקפה, תורמת המון. רק לא צריך להעמיס עליו ציפיות גבוהות מדי". המאמן מסימיליאנו אלגרי דווקא לא היסס להעמיס ציפיות: "יש לו תכונות מדהימות, והוא ממשיך להשתפר. עוד מעט ז'ואאו יהפוך למגן הימני הטוב בעולם".

האמנם? ההמשכיות חשובה, אבל נכון לעכשיו הכיוון חיובי ביותר, והגיוון של קאנסלו באמת חיוני. אתמול הוא נכנס כקיצוני במקומו של דוגלאס קוסטה והרגיש כמו דג במים. במשחק מול אינטר, הוא עבר בשלב מסוים לאגף השמאלי ואירגן משם את הבישול. הוא יכול לכסות את כל האגף במערך 2-5-3 בו נוקט לעתים אלגרי, וכך היה בניצחון על בולוניה בספטמבר. הוא לא סתם לקוח של מנדש - הוא כבר אחד הקליינטים היוקרתיים ביותר שלו. והוא רק בן 24. השמיים הם הגבול, ולשמיים הוא שולח נשיקות אחרי כל משחק לאימו המנוחה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

ז'ואאו קאנסלו שחקן יובנטוס. GettyImages
כבר אחד הקליינטים היוקרתיים של מנדש. ז'ואאו קאנסלו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully