וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסי הקטן" בדרך לגדולה: ברנרדו סילבה רוצה לזכות באליפות צרפת

30.1.2017 / 8:00

באקדמיה של בנפיקה כינו את הקשר "מסיזיניו", אך סירבו לתת לו הזדמנות בקבוצה הבכירה, והנער שפרץ לתודעה באיצטדיון המושבה מצא ב-2014 בית חם במונאקו. מאז ברנרדו סילבה לא מפסיק להתקדם, ומנצ'סטר יונייטד שוקלת לשלם תמורתו 70 מיליון יורו. הבלוג של יוכין

קשר מונאקו ברנרדו סילבה. רויטרס
שער שהפך את מונאקו רשמית למועמדת לאליפות. ברנרדו סילבה/רויטרס

בדרך כלל, ברנרדו סילבה רגיל להתרווח העונה על הספסל לקראת סיום המשחקים של מונאקו. המאמן לאונרדו ז'ארדים מעדיף לתת לכוכב השברירי שלו מנוחה בדקות האחרונות, כאשר הנקודות כבר נמצאות בכיס, וזה המצב הקבוע עבור החבורה המהליבה מהנסיכות שכובשת רביעיות, חמישיות, שישיות ושביעיות בקלות בלתי נסבלת, וצועדת בפער ניכר בראש דירוג הקבוצות הפוריות ביותר ביבשת.

ואולם, אתמול (ראשון) היה התסריט שונה. על אף שהציגה משחק מעולה והיתה עדיפה במשחק החוץ הקריטי מול פריס סן ז'רמן, פיגרה מונאקו בגלל פנדל מפוקפק, והפורטוגלי בן ה-22 נותר על הדשא. בזמן פציעות, הוא הניף את רגלו השמאלית האדירה והבקיע את שער השיוויון המוצדק שהחזיר את האדומים-לבנים לפסגה והפך אותם באופן רשמי לפייבוריטים לזכיה באליפות, לקראת מפגש ענק נוסף מול השכנה ניס. על הדרך, ביסס סילבה עוד יותר את מעמדו כאחד הכוכבים העולים המבטיחים ביותר בכדורגל העולמי, והעניין מצד מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד לא צפוי להיפגע, בלשון המעטה.

עוד בנושא

ברנרדו סילבה איזן בתוספת הזמן ב-1:1 של מונאקו מול פריס סן ז'רמן
מתיו ולבואנה רשם החמצת ענק מול שער ריק, ליון הפסידה 2:1 לליל
רונאלדו נתפס מסנן לאוהדים: "בני זונות", בברצלונה טוענים לקונספירציה

שחקני נבחרת פורטוגל הצעירה חוגגים שער מול ישראל הצעירה. יוסי ציפקיס
הצגה מול ישראל. ברנרדו סילבה ב-2013/יוסי ציפקיס

45 דקות קסומות בפתח תקוה

אפשר לומר שהאוהדים בישראל נחשפו לכישוריו של ברנרדו לפני כולם. בנובמבר 2013 הוא הגיע, על תקן שחקן מחליף של נבחרת פורטוגל עד גיל 21, למשחק חשוב באיצטדיון המושבה במוקדמות אליפות אירופה, נכנס במחצית וחולל את המפנה. הנבחרת של מיכאל נס הובילה 1:2 כאשר סילבה קיבל כדור ליד הרחבה, קירקס חמישה שחקנים בכחול-לבן ובישל באמנות את השיוויון. חמש דקות מאוחר יותר, הוא גם התכבד להבקיע בדרך לניצחון 3:4, ועשה זאת בנגיחה – עדות לבעיות שמירה קשות במיוחד בעורף הישראלי, כי הרי מה הסיכוי ששחקן נמוך כמוהו יקבל הזדמנות נוחה להבקיע בראשו?

אפילו סילבה עצמו מעולם לא העז לחלום על כך, ומימדי גופו הצנומים הפכו את דרכו לצמרת לקשה במיוחד. מאז הצטרף לאקדמיה של בנפיקה אהובתו בגיל שמונה, היה ברנרדו תמיד הילד הקטן ביותר בקבוצה, ובפער ניכר. למעשה, למועדון היו ספקות גדולים מאוד לגבי קבלתו, והוא כמעט נופה, אבל המאמנת הלנה קוסטה התעקשה להשאירו. היא הוקסמה מהשליטה המרהיבה של הילד בכדור ומשמחת החיים שלו, ובחרה להעניק לו צ'אנס. במשך יותר מעשור, נלחם סילבה כנגד כל הסיכויים על ההזדמנות הזו, ובדרך כלל הועדפו נערים אחרים על פניו.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
רוי קוסטה. Armando Franca, AP
המודל. רוי קוסטה/AP, Armando Franca

מעריץ את רוי קוסטה

"יש הבדלים מהותיים בקצב הגדילה של נערים. יש כאלה שצומחים עד גיל 15, ויש כאלה שלוקח להם הרבה יותר זמן. ברנרדו שייך לקבוצה השניה, ובגילאים הצעירים נדמה היה שהוא נמוך פי שתיים מאחרים. יש חשיבות רבה לכוח פיזי באימונים, ולסילבה היתה בעיה גדולה בנושא. אם לא היה לו כשרון יוצא דופן, הוא היה מנופה מזמן", אמר פפה, מאמן הנוער של בנפיקה כאשר התקשורת הפורטוגלית יצאה מגדרה בעקבות ההצגה בפתח תקווה, והוסיף: "גם התהליך שעבר רוי קוסטה היה דומה".

ההשוואה לאחד מגדולי הקשרים של בנפיקה, אלילו האולטימטיבי של הפליימייקר הצעיר, היוותה עבורו מחמאה אדירה. ואולם, קוסטה הגיע בסופו של דבר ל-180 סנטימטרים. סילבה נעצר על 1.73 מטרים, וגם הנסיון להשקיע בחדר כושר לא הפך אותו לאתלט. הוא בלט מעל כולם רק בזכות היכולת לעבור שחקנים כאילו הכדור דבור לו לרגל ולחלק מסירות מדויקות, ולכן הכתיר אותו פעם פרננדו שלאנה, כוכב בנפיקה ונבחרת פורטוגל בשנות ה-80' שהשתייך לצוות האימון של הנשרים, כ"מסיזיניו" – מסי הקטן. הכינוי הזה הולך עם ברנרדו עד היום, והוא מקפיד להתנער ממנו. "אני מעדיף השוואות לדויד סילבה", הוא אומר לא מכבר.


מסי או לא, על מאמן בנפיקה דאז ז'ורז'ה ז'סוס גם העונה המצוינת של סילבה בקבוצת המילואים של בנפיקה בעונת 2013/14 לא עשתה רושם. "שחקן נמצא עם הכדור שלוש דקות בכל משחק לכל היותר. אני צריך להסתכל גם על מה ששחקנים עושים ללא הכדור, וסילבה לא מספיק טוב הגנתית", הסביר הבוס. מדהים, אם כך, שבמחנה האימונים בקיץ שלאחר מכן, כאשר הסביר לקשר הצעיר שיש הרבה אופציות בסגל שעדיפות עליו במשבצת שלו, החליט ז'סוס לנסות את סילבה דווקא כמגן שמאלי. "זה היה הרגע בו החלטתי שאני חייב לעזוב", אמר השחקן שהיה כבר בן 20. הוא לא יכול היה להמתין לנצח.

לאונרדו ז'ארדים מאמן מונאקו. רויטרס
ההימור השלם. ז'ארדים/רויטרס

היורש של חאמס אצל ז'ארדים

אבל לאן אפשר היה ללכת? ספורטינג ליסבון ופורטו גילו בו עניין מזמן, אבל סילבה פסל אותן על הסף בגלל אהדתו לבנפיקה. "אלה שתי הקבוצות בהן לא אשחק לעולם, ולא משנה כמה כסף יציעו לי", הוא אמר. אז הסוכן הכל יכול ז'ורז'ה מנדס, שדאג להחתים את הכישרון הצעיר מראש, אירגן את ההשאלה למונאקו, לשם הגיע ז'ארדים שנמנה אף הוא עם לקוחותיו. אוהדי הקבוצה (המעטים) בנסיכות חשדו תחילה שמדובר בעסקה שנועדה בעיקר לתגמל את הסוכן עצמו – מי מביא שחקן ללא נסיון כלשהו בליגה הבכירה? התחושה הזו אף התחזקה כאשר כבר בינואר 2015 שילמה מונאקו 15 מיליון יורו על מנת לרכוש את כרטיסו של סילבה, שפתח את העונה באופן מהוסס למדי.

ייתכן שגם בנפיקה סברה כך. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מבחינה כלכלית לסרב להצעה מסוג זה", הצהיר אז ז'סוס לעיתונאים בליסבון שלא אהבו את מכירתו של מסיזיניו. תוך זמן קצר מאוד התברר לנשרים, הידועים ביכולות משא ומתן נהדרות, שהם טעו לשם שינוי. סילבה, שהבקיע רק פעם אחת בסיבוב הראשון בליגה הצרפתית, הפציץ שמונה שערים במחצית השניה של 2014/15. לאחר מכן, הוא יצא לאליפות אירופה עד גיל 21, לשם העפילה פורטוגל בקלילות על חשבון ישראל, ונכלל בנבחרת המצטיינים של הטורניר, בו הגיעה נבחרתו עד הגמר והפסידה בפנדלים לשבדיה. את ההצגה ב-0:5 על גרמניה בחצי הגמר זוכרים בפורטוגל עד היום.

ז'ארדים ידע היטב מה הוא עושה. כבר כאשר קיבל את סילבה בהשאלה הוא ראה בו יורש לחאמס רודריגס שנמכר בקיץ 2014 לריאל מדריד. ההימור השתלם תוך מספר חודשים, ובעונה שעברה השתבח הקשר עוד יותר אחרי שצבר נסיון, והפך לאחד המנהיגים של מונאקו על אף מספר פציעות שהטרידו אותו. האחרונה שבהן – בשריר הירך – מנעה ממנו להיכלל בסגל ליורו 2016, וזו היתה אכזבה עצומה עבור הקשר, אך מאידך המנוחה הארוכה איפשרה לו להתכונן כראוי לעונה החדשה, והיא שונה בתכלית מבחינת מונאקו בהשוואה לשתי הקודמות.

ברנרדו סילבה שחקן מונאקו. AP
יש עוד מקום לשיפור. ברנרדו סילבה/AP

בדרך לתואר ראשון בחייו?

ב-2013/14 כולה כבשה הקבוצה של ז'ארדים 51 שערים. בעונה שעברה המאזן עלה מעט ל-57, אבל סילבה היה באופן ביזארי הכובש המצטיין עם שבעה שערים בלבד. הפעם, בתום המחזור ה-22, כבש יש למונאקו 65 שערים, והמשימות ההתקפיות מתחלקות בין שחקנים רבים בצוות משומן ומגובש. המאמן אף שינה מהותית את השיטה, והדבר השיפע על סילבה. אחרי שתופקד בשנתיים הקודמות כעושה משחק קלאסי במערך 1-3-2-4, הועבר הפורטוגלי לאגף הימני ב-2-4-4 התקפי במיוחד, ויש לו יותר הזדמנויות להפגין את הכדרור המיוחד.

זה לא פוגע, כמובן, בסיומת מול השער. הפנומן הצעיר הבקיע את שער הניצחון הקריטי בוויאריאלי במוקדמות ליגת האלופות, וסייע למונאקו לעלות לשלב הבתים בו הרשית פעמיים, כולל שער נאה לרשת טוטנהאם בוומבלי. בליגה הוא מוביל את דירוג המבשלים של הקבוצה עם חמישה אסיסטים, וכבש חמישה שערים, כולל צמד במארסיי לפני שבועיים. אחד מהם – תאמינו או לא – שוב היה בראש, כמעט כמו באיצטדיון המושבה. ואם סילבה מתחיל להצטיין אפילו בנגיחות על הבמה הגדולה, הרי שהשמיים הם הגבול מבחינתו.

ז'ארדים, שראוי לקרדיט עצום על עבודתו עם סילבה, משבח את חניכו בכל הזדמנות, אך מקפיד להדגיש שזה ממש לא הסוף. "ברנרדו יכול להשתפר עוד יותר. הרבה יותר", הוא אמר החודש. ואם זה המצב, גם תג מחיר מדווח של 70 מיליון יורו יכול להיות מציאותי בהחלט. הכוכב רק לא צריך למהר לעזוב את הקבוצה שמתאימה לו כמו כפפה ליד ואת המאמן שסומך עליו בעיניים עצומות. הוא הרי זוכר מה קרה עם ז'סוס, והצעד הבא חייב להיות מחושב ונבון.

עוד קודם לכן, הוא מחפש תואר ראשון בקריירה. ב-2013 הוא הפסיד בפנדלים לסרביה של פרדראג ראיקוביץ' בחצי גמר אליפות אירופה עד גיל 19, לאחר מכן הגיעו האכזבה ביורו עד גיל 21 והצפיה בטלוויזיה ביורו 2016, אבל מגיע לו – ולכל מונאקו – לזכות באליפות צרפת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully