וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר ההגנה: האם ההצלה של אליסון תיזכר כרגע מכונן בתולדות ליברפול?

12.12.2018 / 10:00

ליברפול שוברת שיאים מבחינה הגנתית בליגה האנגלית, אך מעידות בליגת האלופות היו עלולות לדרדר אותה למשבר. ההדיפה של השוער הברזילאי בדקה ה-93 הביאה ניצחון על נאפולי וכרטיס לשמינית הגמר, והצדיקה כבר עכשיו את ההשקעה בו

עריכת וידאו: ניר חן

"הריכוז קריטי, וצריך להיות חזק מאוד מנטלית. לקבוצה שלי יש הגנה מעולה, ולכן הכדור לא מגיע אלי בתדירות גבוהה, אבל פעם או פעמיים בכל משחק אני צריך להוכיח את כישוריי, וזה אומר שאני חייב להישאר מרוכז כל הזמן", אמר אליסון עוד לפני חודש.

אתמול (שלישי) היתה הדוגמא המושלמת לצדקתו של שוער ליברפול. בדקה ה-93, קיבלה נאפולי את ההזדמנות הטובה היחידה שלה באנפילד - העורף האדום קפא והתרשל, וארקדיוש מיליק מצא את עצמו חופשי מול הברזילאי. אליסון הגיב באינסטינקט פנומנלי. הוא זרק מיד את כל גופו קדימה, בסגנון אוליבר קאן, וסגר את הזוויות. החלוץ הפולני עדיין יכול היה, כמובן, לבעוט טוב הרבה יותר, אבל לא קל להתמודד תוך שבריר שניה עם שוער כה אימתני מזנק בעוצמה לכיוונך. אליסון שמר על ריכוז בעצמו, והוציא את מיליק מהריכוז. התוצאה - הצלה מרהיבה ששווה עליה לשמינית גמר ליגת האלופות וגורמת ל-65 מיליון ליש"ט ששולמו בקיץ לרומא להיראות כמו מחיר מציאה.

ליברפול, שהיתה זקוקה ל-0:1 או לניצחון בהפרש שני שערים כדי להקדים את האורחת מדרום איטליה, ביזבזה אינספור הזדמנויות לסגור את הסיפור הרמטית בשלב מוקדם הרבה יותר של ההתמודדות. מוחמד סלאח ליהטט באחד המשחקים הטובים ביותר של השנה אפילו בסטנדרטים האישיים שלו, אבל סאדיו מאנה תפס יום מזעזע מבחינת ניצול מצבים, ודויד אוספינה סיפק מחצית שניה פנטסטית בין הקורות במחצית השניה. לכן, על סף סיום, נזקקה החבורה של יורגן קלופ לסיוע מצד אליסון - והוא היה שם בשבילה.

עוד בנושא

ליברפול עלתה לשמינית גמר האלופות עם 0:1 על נאפולי
קלופ: "הצלה משנת חיים של אליסון, הייתי משלם עליו כפול"
הערב באלופות: באיירן ואייאקס בקרב ישיר על ראשות הבית

כמו צ'לסי ב-2004

זה לא אומר שהברזילאי מושלם. רק לפני שבוע, התמונה היתה הפוכה, והחברים הצילו את אליסון ממבוכה גדולה בברנלי - השוער שמט אז כדור שגרתי מאוד וספג, אבל ג'יימס מילנר ורוברטו פירמינו הבקיעו מיד בצד השני, וליברפול ביצעה קאמבק בדרך ל-1:3. בתחילת העונה, כדרור מטופש של הברזילאי בלסטר הסתיים עם כדור ברשת, אך ליברפול שמרה גם אז על הנקודות וניצחה 1:2. אז הוא עושה שטויות לעתים, אבל שני השערים האומללים האלה מהווים שליש מהכמות שספגה ליברפול בפרמיירליג עד כה. שישה שערי חובה בלבד יש למובילה הטריה שעלתה לפסגה בסוף השבוע, והנתון הזה משווה - תאמינו או לא - את שיא הליגה האנגלית בכל הזמנים בתום 16 מחזורים.

המאזנים הטובים ביותר של ליברפול אי פעם בהיבט זה עמדו על שבעה שערי חובה ב-16 המחזורים הראשונים, ב-1970/71 וב-1978/79 - וארק במקרה השני הסתיים העסק בזכיה באליפות. השיא עצמו שייך לצ'לסי שספגה שישה שערים ב-16 מחזורים פעמיים - ב-2004 וב-2008. גם כאן, אגב, גורל הקבוצה היה שונה בתכלית. ז'וזה מוריניו דהר לאליפות מזהירה בעונתו הראשונה בסטמפורד ברידג', בעוד לואיס פליפה סקולארי פוטר כבר בפברואר 2009 כאשר הכחולים הסתפקו במקום השלישי. כלומר, הרקורד ההגנתי בשליש הראשון של העונה לא בהכרח מנבא הצלחה בהמשך הדרך, אולם מבחינת ליברפול בהחלט יש סיבה למסיבה, כי השיפור בהשוואה לעונה שעברה עצום. די להזכיר כי 2017/18 החלה עם תיקו 3:3 מול ווטפורד ותבוסה 5:0 למנצ'סטר סיטי בשני משחקי החוץ הראשונים בליגה.

עוד באותו נושא

קלופ מתמוגג מאליסון: "הצלה משנת-חיים, מעולם לא ראיתי דבר כזה"

לכתבה המלאה
שוער ליברפול אליסון עם אנדי רוברטסון. רויטרס
השינויים במערך האחורי כבירים. אליסון עם רוברטסון/רויטרס

מכירת קוטיניו השתלמה בכל המובנים

שנה חלפה מאז, והשינויים במערך האחורי של האדומים כבירים. טרנט אלכסנדר-ארלונד, שרק עשה אז את צעדיו הראשונים בהרכב, צבר נסיון והפך לאחד המגנים הימניים הטובים בעולם. אנדי רוברטסון תפס לפתע את המקום באגף השמאלי ונסק לגבהים במהירות מסחררת. בינואר צורף וירג'יל ואן דייק, "בלם במחיר של חלוצים" כהגדרתו של מוריניו, והתבסס כסלע איתן במרכז ההגנה. ובקיץ הושלמה עסקת ענק נוספת כדי להביא לאנפילד את אליסון ולפתור את הבעיה הגדולה ביותר של הקבוצה. במשך שנים, התעקש קלופ על סימון מיניולה ולוריס קאריוס, אבל הפיאסקו בגמר ליגת האלופות שיכנע את הגרמני שצריך לשים קץ לסאגה.

במבט לאחור, ברור מעבר לכך ספק כי מכירתו של פיליפה קוטיניו לברצלונה לפני שנה הועילה מאוד למועדון - בדיוק כפי שאפשר היה לחזות. מצד אחד, היא איפשרה לסלאח לתפוס באופן בלעדי את משבצת כוכב העל באנפילד, ובמקביל לבסס חוליית קישור מאוזנת יותר במערך 3-3-4, כאשר לכל השחקנים במרכז המגרש משימות הגנתיות מרובות. מצד שני, היא מימנה את החתמת הבלם היקר בהיסטוריה והשוער היקר בהיסטוריה (באופן זמני). ליברפול הנוכחית ממש לא מתגעגעת לקוטיניו, אבל נהנית מאוד מהיציבות והמנהיגות של ואן דייק ואליסון.

מאמן ליברפול יורגן קלופ. רויטרס
שם דגש מיוחד על משימות הגנתיות. יורגן קלופ/רויטרס

קלופ מחפש יציבות בעורף

קלופ לא ממהר לבצע שינויים בהרכב שעבד כל כך טוב אשתקד. עובדה היא כי נאבי קייטה ופאביניו, שני קשרים נפלאים שהגיעו אף הם עם תג מחיר גבוה מאוד, עדיין לא לגמרי השתלבו, וגם אתמול ישבו על הספסל. למעשה, פאביניו - ששולב בדקות האחרונות כדי לשמור על התוצאה - היה זה שפיספס את כדור ההגבהה של נאפולי ואיפשר לו להגיע למיליק, וזה רק מדגיש עד כמה חשוב התיאום שנוצר בזכות עבודה יסודית לאורך זמן. העונה שם המאמן הגרמני דגש מיוחד על משימות הגנתיות, גם אם הדבר עלול לפגוע בטווח הקצר בסגנון.

"אנחנו יכולים לשחק טוב יותר בעצירת שחקני היריב, מבלי להרוג את הנטיות הטבעיות שלנו. אנחנו רוצים להיות חזקים יותר בעורף, אך זה לא אומר שאיבדנו עניין בהתקפה. נהפוך הוא. זו תקופה של הסתגלות. כרגע אנחנו מתמקדים בפעולות בסיסיות - איך סוגרים טוב יותר פה או שם. כתוצאה מכך, אנחנו מאבדים משהו בזרימה בכל הקשור להתקפה. ובכל זאת, אנחנו מייצרים מספק מצבי הבקעה. פשוט לא ניצלנו אותם כמו בתקופה הטובה שלנו בעונה שעברה", הסביר קלופ באמצע אוקטובר.

מאז, חוזר סלאח בהדרגה לרמה העילאית, והשבוע האחרון היה פנומנלי מבחינתו, כולל שלושער בבורנמות בשבת, אבל השורה התחתונה נותרה ללא שינוי - ליברפול יעילה יותר בהשוואה לעונות הקודמות, ומסוגלת לנצח גם כאשר לא ממש מגיע לה. השער הביזארי של דיבוק אוריגי בדרבי מול אברטון הרגיש עבור אוהדים מסוימים כמזל של אלופים. פעם, משהו תמיד היה צריך להשתבש, ומעידות מתסכלות מנעו מהאדומים ללכת עד הסוף ולסיים את הבצורת ההיסטורית ללא תואר. העונה המצב שונה, ו-42 נקודות מהוות כמובן את פתיחת העונה הטובה ביותר בתולדות המועדון. אפילו בסטמפורד ברידג', כאשר ההפסד היה קרוב מאוד, הצליחה ליברפול ללקט נקודה בזכות הצלה הירואית של אליסון מול אדן הזאר והשער המאוחר והמופלא של דניאל סטארידג'.

שוער ליברפול אליסון. רויטרס
פעולה אחת הצדיקה את ההשקעה בו. אליסון/רויטרס

סלאח של השוערים בין הקורות

ואולם, לא הכל ורוד, והסטטיסטיקה נוטה להתאזן - על פני זמן ועל פני טורנירים שונים. בפרמיירליג שוברת ליברפול שיאים, אבל בליגת האלופות היא ספגה בחמישה המחזורים הקודמים שבעה שערים. היא כמעט זרקה ניצחון ביתי מובטח על פ.ס.ז' לפח בספטמבר. היא בקושי הגיעה למצבים בהפסד 1:0 מוצדק ודרמטי בנאפולי. היא נכנעה במגרשה של הכוכב האדום בלגראד ולא התכוננה כראוי להתמודדות עם מילאן פאבקוב האלמוני. היא קרסה בעיר האורות, נותרה עם אפס נקודות חוץ, והיתה על סף הדחה אמש עד הזינוק של אליסון בדקה ה-93. לו הכדור של הפולני היה נכנס פנימה, כל מגדל הקלפים היה עלול לקרוס, כי הדחה בשלב הבתים היתה מערערת לחלוטין את הבטחון העצמי של הקבוצה.

הברזילאי דאג שזה לא יקרה, ורק הפעולה הזו מצדיקה את ההשקעה בו. בקיץ, כאשר נתבונן לאחור, ייתכן שנסמן אותה כרגע המכונן של העונה מבחינת קלופ וקבוצתו. בשביל זה הביאו אותו. אליסון הוא, באמת ובתמים, סלאח של השוערים. ואם תרצו, סלאח הוא אליסון של החלוצים. האם מצד הרומאים לשעבר מסוגל להצעיד את האדומים להישגים נדירים? אתמול היתה תחושה כי התשובה עשויה להיות חיובית, אבל את התשובה הסופית נקבל רק במאי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully