וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב, הבן ורוח השקר: הלכלוך מאחורי עסקת ניימאר

יאן פיליפין, Mediapart

9.11.2018 / 19:00

עמלות מנופחות, שקרים, רשת מסים, חשדות להעלמת מסים: "פוטבול ליקס" חושפים את הסכום האמיתי ששילמה פ.ס.ז' עבור ניימאר וההתנהלות הסוערת מאחורי הקלעים, שבמרכזה נסיונו של אביו של הכוכב להוציא סכום עצום מברצלונה ולהקים מאבק משפטי שעדיין נמשך

ניימאר דה סילבה האב עם בנו ניימאר. GettyImages
הרבה מאוד סימני שאלה סביב ההתנהלות שלהם. ניימאר ואביו/GettyImages

ניימאר ג'וניור הוא השחקן היקר בהיסטוריה של הכדורגל, ואפילו יקר יותר מכפי שמספרים המסמכים הרשמיים. ב-3 באוגוסט 2017, פ.ס.ז' השלימה את רכישת הכוכב הברזילאי כשהפעילה את סעיף השחרור שלו מברצלונה בסך 222 מיליון יורו. אלא שהקבוצה השולטת בכדורגל הצרפתי נדרשה לשלם גם עמלה בסך 10.7 מיליון יורו לשני סוכניו (הראשון הוא האבא ניימאר סניור והשני הוא הסוכן הישראלי פיני זהבי) ועוד 8.7 מיליון יורו דמי סולידריות למועדון הברזילאי סנטוס, בו גדל השחקן. כך הגענו כבר ל-252 מיליון יורו.

מסמכי "פוטבול ליקס" מספקים הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של ההעברה ההיסטורית הזו ומראים בין היתר את רשת המסים, המימון הנסתר של הקטארים, הטירוף בלה ליגה והמגעים יוצאי הדופן עד להשלמת העסקה. כמו כן, הם חושפים כיצד אביו של ניימאר שיקר לברצלונה בניסיון להשיג בונוס "צנוע" של 64 מיליון יורו בערב החתימה, וכמעט גרמו לפיצוץ העסקה.

עוד בנושא

תחקיר: כך כמעט פוצצה עסקת העברת ניימאר מברצלונה לפריס סן ז'רמן
"פוטבול ליקס": המדיניות הגזענית של פריס סן ז'רמן בהחתמת צעירים
העיקר שניימאר ואמבפה ישחקו ביחד: "פוטבול ליקס" חשפו את הכדורגל במערומיו
"פוטבול ליקס": פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי מואשמות ברמאות, ליגת האלופות תתבטל?
"תמיד פעלנו בשקיפות וציות לחוקים": פריס סן ז'רמן מכחישה את ההאשמות

seperator

"זהב" - זה היה קוד המבצע של פ.ס.ז' להעברת ניימאר. האמיר של קטאר, האיש מאחורי פרויקט הכדורגל בבירת צרפת, רתח לאחר הדחת הקבוצה ברבע גמר ליגת האלופות בידי ברצלונה במרץ 2017. כזכור, הצרפתים סיפקו תצוגה נדירה והביסו את הקטלאנים 0:4 במשחק הראשון, אך התפרקו בגומלין עם תבוסה 6:1 שהובילה להדחתם, כשניימאר כבש צמד ובישל. אחרי השקעה של מעל 1.8 מיליארד יורו בפ.ס.ז', הקטארים לא הבינו כיצד הם לא מצליחים לעשות משהו מעבר לרבע גמר ליגת האלופות. כדי לשנות את זה, הוחלט להביא כוכב-על. מבין חמשת הכדורגלנים המובילים, רק אחד היה ריאלי. קוראים לו ניימאר.

ברצלונה הייתה משוכנעת שהברזילאי נעול אצלה. שנה לפני כן, הוא קיבל חוזה חדש לחמש שנים עם מענק חתימה בסך 64 מיליון יורו. ביולי 2017, כחודש לפני המעבר, הוא אף חידש חוזה עד ל-2022 עם סעיף שחרור שאז נראה מופרך - 222 מיליון יורו. ובכל זאת, ב-19 ביולי החלו המגעים. אחרי כשבועיים, העסקה סוכמה. עם הזמן, התברר כ מדובר בעול כלכלי כבד על פ.ס.ז' - 528 מיליון יורו לחמש שנים - פי שלושה מהתקציב השנתי של היריבה המושבעת מארסיי.

עוד באותו נושא

תחקיר: כך כמעט פוצצה עסקת הכדורגל היקרה בהיסטוריה

לכתבה המלאה
אנשי ברצלונה, במרכז הנשיא ז'וזפ מריה ברתומיאו. AP
סירב להיכנע לדרישות האב. ברתומיאו/AP

פ.ס.ז' הציעה תחילה 25 מיליון יורו לשנה, אבל ניימאר מקבל 30 מיליון יורו כשהעלות מבחינת המועדון, כולל מסים שונים והוצאות, מוערכת בכ-54.7 מיליון יורו. לשם השוואה, מדובר בתקציב השנתי של מונפלייה, מי שנמצאת כרגע במקום השני בליגה הצרפתית, אחרי פ.ס.ז'. לסכום הזה צריך להוסיף בונוס על ניצחון (300 אלף יורו בעונה הראשונה) ואם פ.ס.ז' זוכה בכל שלושת התארים בצרפת וגם בליגת האלופות, התוספת השנתית יכולה להגיע ל-30.8 מיליון יורו.

ניימאר למעשה כמעט הכפיל את שכרו בזכות המעבר, שכן בברצלונה הרוויח 16 מיליון יורו לעונה. הוא משתכר כמעט פי שלושה מהמדורג שני אחריו בקבוצה, קיליאן אמבפה. 30 מיליון היורו במשכורת שלו מחולקים לחוזה "פיקס" בסך 25.5 מיליון ולמענקים בשווי 4.5 מיליון, הכוללים סעיפים דוגמת עמידה בזמנים, התנהגות למופת ומחוות לקהל. על כך שהוא ניגש להודות לאוהדים, לפני ואחרי משחקים, מקבל הברזילאי 375 אלף יורו בכל חודש. ניימאר, שהסתבך עם רשויות המס בברזיל וספרד, ביקש שעל הבונוס האתי לא יהיה סייג הנוגע לענייני מסים, אך לכך המועדון סירב.

seperator

את הכינוי "זהב" העניקה פ.ס.ז' לניימאר לא רק בגלל יכולותיו על המגרש, אלא גם בזכות היותו מושך מותגים. הרי רק כריסטיאנו רונאלדו וליאונל מסי מכניסים יותר כסף מספונסרים חיצוניים, כשתגמולי השיווק שלו השנתיים שלו מוערכים בכ-17 עד 30 מיליון יורו. הברזילאי מקושר ללא פחות מ-30 חברות שונות, כאשר העסקה הראוותנית מכולן היא זו עם "טויוטה". על פרסומת ששודרה בתאילנד בלבד, שילמה ענקית הרכבים מיפן 550 אלף יורו עבור יום צילום של ארבע שעות, בתוספת מימון הטיסה ומלון 5 כוכבים לניימאר ולשלושה מאנשיו.

פ.ס.ז' קיוותה ליהנות גם היא מהקשרים הללו ומהסכומים שמקבל הכוכב, אבל היא נותרה ללא זכויות על דמותו, גם אם הוא לובש את חולצתה בפרסומת. ראשי המועדון אפילו לא יכולים למנוע ממנו לפרסם מותגים המתחרים בספונסרים שלהם.

seperator

הקושי הגדול בעסקה היה עם הסוכנים. פיני זהבי, לדוגמה, מקבל 10.7 מיליון יורו במשך חמש שנותיו של ניימאר בפ.ס.ז', כשבכל שנה מועבר אליו סכום של כ-2 מיליון יורו. המשמעות: הסוכן הישראלי למעשה מקבל כסף כדי למנוע מניימאר לעזוב. האבא, לעומת זאת, קיבל כסף כדי לשכנע אותו להגיע. 6 מיליון יורו הועברו אליו בינואר 2018 ועוד 3 מיליון בעוד כחודשיים, כך שגם אם בנו יעזוב בקיץ הבא, הוא כבר הכניס לכיסו את מרבית העמלה.

הבעיה נוצרה כמה ימים לפני השלמת העסקה, בגלל תשלומי המסים. על פי חוקי המס בצרפת, מתווך זר צריך לשלם כפי שהוא משלם במדינתו, אחרת הנטל נופל על המועדון עם מס בגובה 33.3 אחוזים. זהבי לא היה מוכן לשמוע וגם האבא סיבך את העניינים כאשר הצהיר על הכנסה חודשית של 3,500 יורו בלבד - סכום מגוחך ביחס למי שמנהל את אחד הכדורגלנים הבכירים בעולם וקיבל מברצלונה 6.5 מיליון יורו שנה לפני כן. האב התבקש להצהיר שמדינת המס שלו היא ברזיל, אך במסמכים הרשמיים נרשם כי הוא משלם בצרפת וכך הוא נחלץ מתשלום גבוה יותר ואפשר את השלמת העסקה.

ניימאר סניור הצליח לסובב גם את ראשי ברצלונה. המועדון הקטלאני רצה להימנע מתשלום החלק השני של מענק החתימה על החוזה החדש (21 מיליון הועברו, 43 נותרו) ואחד מנציגי המועדון הגיע לבית האב. הוא שוכנע כי האבא "עובד במשך שבועות כדי לגרום לבנו לא לעשות את הטעות ולעבור לפ.ס.ז'", אך לא ידע שבמקביל ניימאר סניור קרוב לסגירת עמלה של 10.7 מיליון יורו בעסקה עם הצרפתים. "אני מכיר אותו מספיק טוב, הוא הוכיח לי, אני משוכנע לחלוטין", כתב הדירקטור ראול סנייהי לנשיא המועדון ז'וספ מריה ברתומאו. "הוא לא ביקש יותר כסף, אבל הוא אדם כועס שרוצה מאוד לצאת למלחמה".

אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, דצמבר 2017. רויטרס
העניק מתנה נדיבה ביותר. תמים בן חמד אל ת'אני, אמיר קטאר/רויטרס

האבא דרש לקבל את יתר מענק החתימה (נזכיר שוב: 43 מיליון יורו) עוד באותו יום, אחרת הדבר מהווה עילה להפרת חוזה. "אם יש עוד סיכוי קטן שהשחקן יישאר, סירוב לשלם את 43 מיליון היורו יחסל גם את הסיכוי הזה", כתב סנייהי באותו אימייל לברתומאו. 19 דקות לאחר מכן, חבר ההנהלה חאבייר בורדאס השיב: "אני מבין את ראול כי אני אכלתי עם האבא ויצאתי באותה תחושה. הוא רמז שדברים יהיו גרועים יותר אם בנו יעבור למשל לריאל מדריד". גם הוא חשב שברצלונה חייבת מבחינה חוזית לשלם את יתרת המענק. אבל ברתומאו לא נשבר. הוא הבהיר לשחקן כי הסכום הנותר יישאר בפיקדון ויועבר רק אם ניימאר יישאר בקטלוניה. זה כמובן לא קרה.

בינתיים, אנשי פ.ס.ז' נכנסו לפאניקה וחששו כי האב יגיש תביעה נגד ברצלונה וכך העסקה תידחה. מי שנדרש להיכנס לעובי הקורה ולהרגיע את האב היה הסוכן זהבי, שקיבל את הכינוי "מיסטר פיקס איט". בבוקר של 1 באוגוסט, כתב זהבי לז'אן קלוד בלאן, מספר 2 בהנהלת פ.ס.ז': "החדשות הטובות הן שהאבא לא ייקח את ברצלונה לבית המשפט כרגע, ואנחנו יכולים להמשיך בתוכנית". בלאן ואנשיו המריאו לברצלונה וניימאר חתם עוד באותו ערב על הבטחה לפיה יעבור לפ.ס.ז'. מאז, הצדדים במאבק משפטי, כשניימאר עדיין דורש את 43 מיליון היורו.

seperator

יום לפני ההודעה הרשמית, אנשי פ.ס.ז' סיכמו את המחיר עם ראשי ברצלונה, אבל לא היה להם את הכסף הנדרש. בעלי המניות העבירו סכום של יותר מ-233 מיליון יורו, אך הם אמורים לקבל החזר על ההשקעה. מה עושים? כמה חודשים לאחר מכן, הממשל בקטאר ויתר על דרישה כספית של 316 מיליון יורו מפ.ס.ז'. - הרבה יותר מהעלות של ניימאר. למעשה, עסקת המאה הייתה מתנה מאת האמיר הקטארי.

מי שסירב לקבל את הצ'ק שהפעיל את סעיף השחרור של ניימאר היה חאבייר טבאס, נשיא לה ליגה. הוא טען כי יגיש תלונה לאופ"א בגין עבירה על חוקי הפייר פליי והאשים את המועדון הצרפתי פומבית בהעלמת מס. הסירוב לקבל את הצ'ק לא היה בסמכותו. ב-4 באוגוסט נרשמה תכתובת מיילים בין טבאס לנאסר אל חלאיפי, נשיא פ.ס.ז', אותו האשים הספרדי בניגוד אינטרסים שכן הוא גם אחד הבעלים של רשת BEin Sports המחזיקה בזכויות השידור של הליגה הספרדית. "לה ליגה לא רוצה פרטנר שמזיק ופוגע בכוונה במוצר שלו", תקף טבאס. אל חלאיפי רתח, אך רצה לשמור על הזכויות. ההתקשרות בין הצדדים נמשכה, טבאס בכל זאת הגיש תלונה רשמית.

אל חלאיפי בינתיים ארגן פסטיבל שלם סביב הצגת ניימאר, כשעל פי מסמכי "פוטבול ליקס" עלות שני ימי החגיגות הוערכה בכ-550 אלף יורו, כולל 260 אלף על השימוש במגדל אייפל.

seperator

בעיה אחרונה נוצרה עם עובדיו הפרטיים של ניימאר: אחד פיזיותרפיסט והשני אנליסט מקצועי. פ.ס.ז' חשדה כי לשניים אין רישיון עבודה בצרפת וניימאר כלל אין חוזה העסקה מולם, כך שכל רישום בעניינם עלול לגרום לבעיות עם הרשויות. המועדון וגם השחקן עלולים להיות בסכנה. בפגישה של נציגי ניימאר עם ההנהלה, הם טענו כי פ.ס.ז' הבטיחה להעסיק את השניים. המועדון לא הסכים, אך בסופו של דבר הם נשארו לצד ניימאר ולא ברור איך העניין הסתיים. בתגובה לנקודה הזו מסרה פ.ס.ז': "השניים מחזיקים באשרת שהייה, אישור עבודה ותעודה מקצועית המאפשרת להם לעבוד בצרפת.

seperator
לוגו football leaks. אתר רשמי
לוגו football leaks/אתר רשמי

לאחר שנה ראשונה מוצלחת ב-2016, 15 עיתונים מאירופה חברו יחד ל-EIC - European Investigative Collaborations, וב-2 בנובמבר 2018 יצרו את הדיווח השנתי השני של Football Leaks, שיתוף הפעולה הגדול ביותר בהיסטוריה של העיתונות. למעלה מ-70 מיליון מסמכים שנשמרו על ידי העיתון "דר שפיגל", נותחו במשך 8 חודשים על ידי 80 עיתונאים, מעצבים גראפיים ומדעני מחשב.

שחיתות, הונאה, גילויי סמים, העברות, סוכנים, העלמות מס, ניצול קטינים, מכירת משחקים והטיות פוליטיות - המסמכים של פוטבול ליקס שופכים אור חדש על הצד האפל של עולם הכדורגל. החשיפות הללו, שמעוררות עניין ציבורי רב, יתפרסמו במהלך שלושה שבועות בנובמבר.

כלי התקשורת המשתתפים בפרויקט:

Der Spiegel - Germany
Mediapart - France
Expresso - Portugal
L'Espresso - Italy
Le Soir - Belgium
NRC Handelsblad - Netherlands
The Black Sea /RCIJ - Romania
Politiken - Denmark
Nacional - Croatia
Tages Anzeiger/Tribune de Genève - Switzerland
Reuters - United Kingdom
De Standaard - Belgium
VG - Norway
First Lines / France 2 - France
NDR Television - Germany

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully