וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד אובדי הנמל: דיוויד בלאט נקרא לחולל מהפכה באולימפיאקוס

27.6.2018 / 14:15

קבוצת הפאר מפיראוס החליפה דיסקט והקפיצה את שכר המאמן בכמעט 300%, כדי להרגיע את האוהדים ולהיחלץ מסחרור: העוזרים הנאמנים עוזבים, מצבת הזרים נמחקה ואפילו ספאנוליס יתבקש לקצץ בחוזהו. מבט על המציאות המורכבת שממתינה לבלאט בהיכל השלום והאחווה - ממש כמו שהוא אוהב

צילום וידאו: ליאור מזור, עריכת וידאו: מתן חדד

ביקורו הרשמי האחרון של דיוויד בלאט בהיכל השלום והאחווה הסתיים בסערה. זה קרה לפני 15 חודשים, כשדרושפאקה הפסידה 81:73 לאולימפיאקוס במסגרת היורוליג. מיד עם הבאזר, ברגע שבו המאמנים צועדים זה לכיוון זה ומחליפים לחיצות יד רפות, פרץ עימות קולני בין הישראלי לבין יאניס ספרופולוס לעיני המצלמות. בלאט לא אהב את העובדה שעמיתו היווני העיר לשופטים כי מגיעה לו עבירה טכנית, לאחר שהירבה להפעיל עליהם לחץ וספג אזהרה. הוא זעם על היעדר הקולגיאליות מצידו.

"או הו, איך שגלגל מסתובב לו", שר שמוליק קראוס ז"ל. בלאט חתם היום (רביעי) לשנתיים באולימפיאקוס ויחליף דווקא את ספרופולוס, שעוזב אחרי כמעט ארבע עונות בתפקיד. בכניסתו לחדר המאמנים באולם הביתי החדש, הוא בוודאי ייתקל בקילוף צבע בולט מתחת למשקוף הדלת, זכר למזוזה שנקבעה במקום באמצע העשור הקודם, בימים שפיני גרשון אימן את הקבוצה.

בגיל 59, בלאט מגיע לפיראוס כפרויקטור לשיקום המועדון. זה לא שאולימפיאקוס נמצאת בקריסה טוטאלית; הלוא רק לפני שנה היא הייתה סגנית אלופת אירופה, ואת העונה הסדירה האחרונה סיימה במקום השלישי ביורוליג. אבל משהו כבה בממלכה: ספרופולוס - כמאמר הקלישאה - "איבד את חדר ההלבשה" כבר לפני חודשיים, הכוכבים הגדולים של הקבוצה לא נהיים צעירים עם הזמן, בחירת הזרים אשתקד הייתה כושלת וגם האוהדים הצביעו ברגליים. רק 8,913 צופים בממוצע הגיעו למשחקי הבית באירופה, ורשמו ירידה של כחמישה אחוזים לעומת העונה הקודמת, שהציבה את היוונים במקום השביעי בלבד במשיכת קהל.

מבחינה מקצועית, בלאט מגיע לסביבת עבודה נוחה ושפויה. באופן יחסי, כמובן. בעלי הקבוצה, האחים פנאיוטיס ויורגוס אגלופולוס, נחשבים לבוסים נוחים, שמעניקים למאמנים שלהם אוטונומיה ואינם מתערבים בהחלטות לא להם. ב-14 השנים האחרונות הם פיטרו רק שני מאמנים במהלך העונה (גרשון ב-2008 ויורגוס ברצוקאס ב-2014), וקדנציה ממוצעת על הקווים בפיראוס נמשכה יותר משנתיים. בניגוד ליריב המושבע מפנאתינייקוס, דימיטריס ינאקופולוס, משפחת אגלופולוס אינה מרבה להתבטא בפומבי בנושאים הקשורים לקבוצה, ומנהלת את המועדון בדרך שקטה וחרישית.

עוד בנושא
דיוויד בלאט חתם באולימפיאקוס: ישתכר 1.9 מיליון יורו בשנתיים
פפאלוקאס ודיאמנטידיס לוואלה! ספורט: "אנחנו רוצים לגדל ילדים שלא יפחדו להפסיד"
ג'רמי פארגו על מכבי תל אביב: "אל תתקשרו אליי לעזרה בפעם הבאה"

דיוויד בלאט עם יאניס ספרופולוס.
קודם רבו, עכשיו מתחלפים. בלאט עם ספרופולוס בעימות בהיכל השלום והאחווה

אלא שאותם אילי הון נמצאים בסחרור משלהם, בעקבות סכסוך כספי שפרץ בשנים האחרונות בין האחים שמנהלים את העסקים המשפחתיים לבין אביהם קונסטנטינוס ובת זוגו. לאחרונה צפה ועלתה השאלה האם הבעלים יהיו מוכנים להשקיע סכומי כסף גבוהים כבעבר בבייבי שלהם, קבוצת הכדורסל של אולימפיאקוס. החתמתו של בלאט מאותתת על כוונותיהם האמיתיות ונועדה להרגיע את האוהדים: נראה שהמשבר המקצועי בחודשי הסיום של העונה, וההפסדים הכואבים בגמר הפלייאוף לפאו, שנה אחרי שנה, עוררו מחדש את התשוקה שלהם להצליח ולגרוף תארים.

ביום ראשון שעבר, לאחר הפרסום בוואלה! ספורט על הגישושים הראשונים שביצעה אולימפיאקוס בגזרת בלאט, התקשו העיתונאים היוונים המקורבים לקבוצה להאמין שמהלך כזה יירקם בגלל אותן צרות כלכליות. מיד עם סיום העונה, ז'ואן פלאסה הוזכר באתונה כמועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לקבל את התפקיד. רק כעבור שלושה ימים החל להתפרסם שמו של בלאט גם שם.

מצבים קיצוניים דורשים תגובות קיצוניות, והאחים אגלופולוס החליטו לשנות קונספציה. בעשור האחרון, מאז פיטוריו של גרשון בפברואר 2008, הם הלכו רק על המוכר, הישן והטוב - שלושה מאמנים יוונים (פנאיוטיס יאנאקיס, יורגוס ברצוקאס וספרופולוס) ודושאן איבקוביץ' אחד, שהוא אמנם סרבי, אבל הפך לסמל במועדון (זכר לזכייה ההיסטורית בגביע אירופה ב-1997) שבאמתחתו 15 שנות אימון ביוון.

באולימפיאקוס סימנו את המטרה וחתרו למגע: לא רק מאמן זר, אלא גם הטוב והמוערך בשוק. בתוך שבוע הם שיפרו פעמיים את הצעתם הכספית לבלאט, שעמדה בתחילת המשא ומתן על 600 אלף יורו והאמירה לבסוף עד כ-950 אלף יורו. החוזה נחתם לשנתיים, וביוון לא יודעים לספר בשלב זה אם המאמן הצליח להכניס אליו אופציית יציאה ל-NBA בתום העונה הראשונה.

שני הצדדים התפשרו כדי שהשידוך הזה ייצא לפועל: אולימפיאקוס העלתה את שכר המאמן ב-280 אחוזים (לאחר שספרופולוס הרוויח 250 אלף יורו בלבד), ובלאט ייאלץ להסתפק בקיצוץ של כמעט מחצית מהשכר שקיבל בשנתיים האחרונות בדרושפאקה, ועמד על 1.7 מיליון יורו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דיוויד בלאט מאמן דרושאפקה. GettyImages
החתמה שמאותתת על כוונות המועדון האמיתיות. בלאט/GettyImages

המשימה המרכזית שתעמוד בפני המאמן הישראלי תהיה אחת המועדפות עליו: בנייה מחדש של המערכת. וכאן מדובר באתגר לא פשוט, מכיוון שמדובר באחד המועדונים היציבים באירופה. כריסטוס מרמרינוס, ששימש כעוזר המאמן במשך 14 שנים רצופות, פוטר במהלך העונה החולפת בשל סכסוך עם ספרופולוס, ועל פי הדיווחים באתונה עשוי לשוב כעת לתפקידו; שותפו על הספסל, שחקן העבר מילאן טומיץ' שלבש את מדי אולימפיאקוס במשך 13 עונות ומשמש גם הוא כעוזר בעשור האחרון, עשוי לעזוב.

ומה על הפרקט? האדומים מנמל פיראוס נשענים באופן מסורתי על השחקנים המקומיים שלהם. מבין היוונים, יורגוס פרינטזיס ואוונגלוס מנצריס הם השחקנים היחידים שחתומים לעונה הקרובה, אבל אינם היחידים שיישארו. רק תרחיש אפוקליפטי ימנע מקוסטאס פפאניקולאו להמשיך, בעוד יאניס פפאפטרו מנהל מגעים על הישארות (אבל מבוקש גם בפנאתינייקוס). אלא שהסוגיה המעניינת ואולי גם המורכבת ביותר נוגעת לכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה, ואסיליס ספאנוליס.

בעוד פחות מחודשיים יחגוג הקפטן הוותיק את יום הולדתו ה-36, והוא צפוי לחתום על חוזה חדש. אבל השאלה היא באיזה מחיר: ספאנוליס יתבקש לקצץ בשכרו האסטרונומי, שעומד על שני מיליון יורו, ועל פי ההערכות הוא אף עשוי לוותר על מחצית מהסכום שהתרגל אליו. בלאט יצטרך למצוא את האיזון כדי לשלב את "ויספאן" בצורה נכונה ובריאה - כשברור ששיאו מאחוריו, אבל ברור גם שמעמדו מחייב. מאמן שרוצה לשרוד באולימפיאקוס, חייב לשדר על אותו גל עם מספר 7; אבל מאמן שרוצה להצליח, חייב למצוא את התמהיל הנכון שיאפשר לגארדים נוספים לפרוח בצל הדומיננטיות הממגנטת שלו. עם או בלי קשר - העובדה היא שיאניס סטרלניקס, אריק גרין ודניאל האקט הונחתו בשלוש השנים האחרונות בפיראוס על תקן תקוות גדולות, וכולם התקשו לבוא לידי ביטוי, איכזבו והכזיבו.

המהפכה המרכזית שהמאמן יידרש לבצע תהיה בסגל הזרים. למעשה, הסנטר הסרבי ניקולה מילוטינוב הוא היחיד שמקומו בקבוצה מובטח. המדיניות הקבועה במועדון היא להחתים שחקני חיזוק על חוזים לעונה אחת עם אופציה לעונה נוספת, ולכן יש לאדומים אפשרות להשאיר את מי שירצו; ספק אם בלאט יבחר לעשות זאת.

עשר שנים לאחר עזיבתו של גרשון, היכל השלום והאחווה יקבל את פניו של מאמן ישראלי חדש. המציאות השתנתה לבלי הכר מאז 2008: בימים ההם נהנתה אולימפיאקוס מתקציבי עתק והנחיתה שמות נוצצים כמו ארווידאס מאציאוסקאס, ג'וש צ'ילדרס, מארק ג'קסון, ניקולה וויצ'יץ', אלכס אקר ומילוש תאודוסיץ' הצעיר, אבל לא הצליחה ליטול את ההגמוניה מידיהם של ז'ליקו אוברדוביץ' ופנאתינייקוס. עתה, כשתקציב שכר השחקנים בעונה האחרונה הוערך בלא יותר מעשרה מיליון יורו נטו, בלאט יצטרך לסחוט את המיטב משחקנים שייחשבו אפרוריים מלכתחילה. וזה, כנראה, הדבר שהוא הכי אוהב לעשות.

דיוויד בלאט עם ואסיליס ספאנוליס. Action Images,
הסוד להצלחה עובר דרכו. בלאט עם ספאנוליס/Action Images

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully