וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה הדרמטי של הכדורסל הישראלי: כך הסתיימה השביתה של שחקני ליגת העל

26.5.2018 / 8:45

הלחץ של רגב הוליד פגישה, הוועידה הלילית בביתו של פרנקל שגרמה לשכנים להתלונן, הדומיננטיות של כדיר והרוש, ההצבעה שנראתה בתחילה כמו עוד כישלון וההתנגדות של מזרחי. מאחורי הקלעים על הלילה שהחזיר את שחקני ליגת העל למגרשים, ההישגים של כל צד, והקרע שספק אם יאוחה

עריכה: מתן חדד

קצת לפני השעה 8 בבוקר אתמול (שישי) כשבכלי התקשורת מתחיל לצאת המתווה שנסגר כמה שעות קודם לכן, פירט יו"ר ארגון השחקנים בקבוצת הוואטסאפ המשותפת, ולא היותר מצומצמת שהוקמה במהלך הסכסוך, את המתווה וההישגים של ארגון השחקנים בו. לאחר מכן ביקש מהשחקנים להצביע האם הם בעדו או לא. בינתיים חברי הדירקטוריון של מנהלת הליגה, חלקם אחרי לילה ללא שינה, החלו לעשות את דרכם לכיוון משרדי המנהלת ברמת החייל. כל העיניים נשואות למה שקורה באותה הצבעה.

"זה נראה לא טוב", כתב אחד מחברי הדירקטוריון לחברו, "אחד השחקנים שלי אומר שבינתיים זה נראה כאילו הולכים לדחות את זה". ואכן, לקח קצת זמן עד שרוב שחקני הליגה התעוררו בבוקר יום שישי. ניר אלון, שבתחילה הבטיח תשובה עד השעה 8:00, ביקש שעה נוספת, ולאחר מכן שעה נוספת. אלא שככל שהקולות נערמו, מניין המתנגדים הלך ופחת, "יש רוב", כתב אחד משחקני הליגה ליושב ראש קבוצתו, "לכו תעבירו את זה אצלכם ותחזירו אותנו כבר לאימונים". עד שהחלה הישיבה במנהלת, בשעה 10:30, כבר היה ברור - השחקנים מסכימים למתווה, ושמו סוף לאחת הסאגות המביכות בתולדות הכדורסל הישראלי.

עוד בנושא:

חשבונית הנפש: על המשבר בליגת העל בכדורסל
הפועל תל אביב נגד המנהלת: "פעלה כדי לרצות רק קבוצה אחת"
שמואל פרנקל: "זו תהיה בכייה לדורות אם מכבי ת"א תבנה שתי קבוצות"

איתן לנציאנו יושב ראש הפועל חולון. יוסי ציפקיס
רצה לסגור את זה לבד עם שמעון אמסלם. איתן לנציאנו/יוסי ציפקיס

זה היה לילה דרמטי, לילה שיש לו גיבורים רבים. עוד לפני שהמנהלת הכריזה על סיום הליגה, היה נראה יו"ר הפועל חולון, איתן לנציאנו, נסער. הוא צעק במסדרונות המנהלת, "תנו לי לשבת עם שמעון אמסלם לבד, ואני סוגר את זה". אלא שאמסלם, שעוד היה פגוע מהסיטואציה בה הצעתו לשמואל פרנקל נדחתה בגסות על ידי ניר אלון כמה שעות קודם לכן, לא ענה לאיש. המנהלת החליטה - הליגה נסגרה. "נתחיל לתכנן את העונה הבאה", אמרו במנהלת. אלא ששרת הספורט מירי רגב ומנכ"ל משרדה יוסי שרעבי לא התכוונו לוותר. הם יצרו קשר עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והפעילו לחצים כבדים, "נגרום לשחקנים להבין שהמתווה הוא טוב", סיפר שרעבי לוואלה! ספורט במהלך הערב בחמישי. מהלחץ הזה נוצר הקשר ונולדה הפגישה הראשונית - ניר אלון ושמעון אמסלם בצד אחד, איתן לנציאנו ומנכ"ל הפועל חולון רועי דבורה מהצד השני.

בפגישה עצמה, שנערכה בסינמה סיטי בהרצליה, העלו אנשי חולון את הקווים הכלליים שממנו נולד המתווה הסופי. שנה ראשונה חוק רוסי, וועדה בראשות מנכ"ל משרד הספורט, בדיוק כפי שהציעו בפגישה עם שרת הספורט יומיים קודם לכן, ואם אין הסכמות בחירה בין אפשרויות עם קנסות ומענקים. אלא שהפגישה לקחה הרבה מאוד זמן מאחר וכל צעד של אנשי המנהלת הועבר בקבוצת הוואטסאפ של הדירקטוריון, וכל צעד של ארגון השחקנים הועבר דרך השחקנים הדומיננטים. בשלב מסוים יצר רמי כהן, יו"ר הפועל תל אביב, קשר עם הנוכחים וביקש להצטרף. לאחר חצות ביקש יו"ר מנהלת הליגה, שבביתו כבר שהו המנכ"ל עדלי מרכוס ויו"ר בני הרצליה אלדד אקוניס, שהשיחות יעברו אליו הביתה כדי לסגור את ההסכם. אלא שבמנהלת ביקשו מאלון, "תביא איתך שחקנים, שלא כל דבר ייקח הרבה זמן".

וכך, לפני השעה 01:00, נוצרה הוועידה שהחזירה את הכדורסל הישראלי לשולחן - בצד אחד ניר אלון, שמעון אמסלם וארבעה שחקנים - גיא פניני, שלומי הרוש, יוגב אוחיון ואלישי כדיר. בצד השני - שמואל פרנקל, עדלי מרכוס, יניב מזרחי, גיא הראל, רמי כהן, אלדד אקוניס, איתן לנציאנו ורועי דבורה. "בוא נגיד את זה ככה, כמעט לכל אחד היה תפקיד בחדר הזה, וסביר להניח שאם היית מוציא אדם אחד או שניים, לא היה הסכם", מעיד אחד הנוכחים בפגישה, "בטוח שאם ניר אלון ופרנקל נשארים לבד, לא היה נולד כלום".

שמואל פרנקל, יושב ראש מנהלת הליגה. קובי אליהו
השכנים התלוננו על הרעש. שמואל פרנקל/קובי אליהו

המנהלת כבר קיבלה החלטה עוד לפני תחילת הוועידה לא לקבל את המתווה הראשוני שהוצע באותו הערב. ומצד השחקנים - פניני, הרוש ואוחיון היו בין המתנגדים לשביתה מראש, ומנגד כדיר היה בצד של השובתים, ולכן המפתח היה הצעדים שהוא ביצע. "לאלישי יש חלק משמעותי מאוד בזה שהליגה חזרה לפעילות", מודים במנהלת הליגה, "הוא היה פעיל, וביחד עם שלומי הרוש היו מאוד דומיננטים בחלקים רבים של המשא ומתן".

אלה לא היו שעות קלות, הרבה מאוד צעקות וכעסים עדיין היו בחדר, עד כדי כך שבשלב מסוים הגיעו לביתו של פרנקל בתל אביב השכנים והתלוננו על הרעש בשעה מסוימת של הלילה. העייפות כבר דיברה, הצדדים חיסלו כמעט את כל מה שפרנקל הוציא לשולחן, ממציות ועד שקדים ושוקולדים, אבל ככל שהתקדם הזמן, הפערים הלכו והצטמצמו. "היה ברור שבלי מתווה מסוים לא יוצאים מפה", מספר אחד השחקנים, "והיה ברור לנו גם, שזה יהיה הרבה מאוד עלינו אם המתווה לא יאושר בסופו של דבר".

במשך השעה הראשונה אחד הנושאים שעוד היו על השולחן היו נושא הקנס לשישה זרים בעונת 2019/20, וכאן על פי הידוע לוואלה! ספורט, התערבו במנהלת והחליטו להוריד את השישה זרים מהפרק. בנוסף, בארגון השחקנים דרשו לעגן סעיף שהם יהיו חלק קבוע מהמגעים בנושא זה בעתיד, ומנעו במשברים עתידיים ממנהלת הליגה לחשוב על מצב בו הם יוכלו להחליט לבד על חוקי הליגה. זה לקח שלוש וחצי שעות, וב-04:30 הם יצאו משם, עם טיוטת הסכם וחלום לחזור לאימונים.

שחקני ליגת העל בכדורסל אחרי הפגישה איגוד השחקנים. אור שקדי, מערכת וואלה! NEWS
איך הם יתקבלו על ידי האוהדים כעת? שחקני ליגת העל/מערכת וואלה! NEWS, אור שקדי

אחרי שארגון השחקנים אישר את המתווה, התכנס דירקטוריון מנהלת הליגה לאשרו. חמש דקות בתוך הדיון ובחדר צעקות, "המענק לשלושה זרים מביך, והקנס לחמישה? בושה", נשמע מהחדר. שמעון מזרחי התנגד נחרצות לביטול אפשרות לשישה זרים, אבל העובדה כי חמישה חברי דירקטוריון היו חלק מניסוח המתווה, די גמרו את הסיפור - "שמעון נלחם גם כדי שזה יופיע בפרוטוקול שזה יהיה נגד", סיפר אחד מיושבי הראש בעיניים טרוטות ליד מעליות המנהלת, "בסופו של דבר, הוא ברוב המקרים נגד בפרוטוקול".

במסיבת העיתונאים, ולאחר מכן במעמד החתימה, נראו כולם עייפים ומנצחים. במנהלת הליגה הצליחו להוריד לעת עתה את החוק הרוסי מהשולחן, לפחות עד שוועדת שרעבי שתצא לדרך בתקופה הקרובה, תקבע אחרת. בארגון השחקנים הציגו שני ניצחונות משמעותיים לדבריהם - העובדה כי חלק מנושא הוועדה יהיה המיסוי על זרים ומתאזרחים, דבר אותו הציגו כמטרה ראשונה במעלה במאבק זה, והעובדה כי מנהלת הליגה לא תוכל להכריע בנושא זה בלעדיהם בעתיד.

אחרי כמה שעות כבר התייצבו הקבוצות השונות לאימונים לקראת מחזור הליגה ביום ראשון, החשש הוא כי איום סיום הליגה יגרום לקהל לא להגיע לרגעים המכריעים של העונה, "ירקתם לנו בפרצוף", כתבו אוהדי נס ציונה לשחקנים שהיו דומיננטים ברצון לשבות, ולאחר מכן כמה מהם התנצלו בפניהם על כל מה שקרה. "יום שחור לכדורסלן הישראלי", כתב עידו קוז'יקרו בחשבון הפייסבוק שלו, "חלק מהשחקנים המבוגרים יותר היו לא סולידרים עם חבריהם הצעירים". השביתה וסיום הליגה אמנם ירדו מהשולחן, וביום ראשון הליגה תסתיים, אבל ספק אם הנזק שנעשה יתוקן כל כך מהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully