וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שחקנים נשבעים באמא, בסבתא ובכלב, ובטלוויזיה אתה רואה עבירה ברורה"

17.8.2017 / 16:00

"שלושה ימים לא יצאתי מהבית". "התקשורת היא האויבת הגדולה שלנו". "לוקח זמן לשופט ליהנות מהמשחק". פרויקט פתיחת העונה של וואלה! ספורט, פרק 4: אדלר, ריינשרייבר ובר נתן בפרלמנט השופטים. על שופטי הווידאו, פוליגרף, החוקים החדשים וההכרזה: "אין יותר יד על הפה"

צילום: קובי אליהו. עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: פרלמנט השופטים מדבר על הכול

אחרי שהראיון הסתיים ויצאנו לצלם קצת על הדשא, זיו אדלר, רועי ריינשרייבר ודניאל בר נתן הוכיחו שיש להם מה למכור עם הכדור גם כשאין משרוקית בסביבה. אדלר, ששיחק בהפועל מרמורק בצעירותו ובהמשך בבית"ר תל אביב, ניסה גם לעשות קצת פעלולי ניימאר וריינשרייבר הקפיץ בקלילות בשתי רגליים. רק בר נתן התנצל שהוא רחוק מהם בשליטה בכדור ("מאחת עד עשר, הציון שאני נותן לעצמי בכדורגל הוא אחת") והוסיף שאם היו מגיעים לראיון גם מנשה משיח וגל לייבוביץ', הייתי רואה כאלה שפספסו קריירה של כדורגלן חצי מקצועני.

בלי שתיאמו הגיעו לבושים בחולצות שחורות וג'ינסים. "היום לשופטים יש סטים בכל הצבעים", אמר בר נתן. ריינשרייבר עקץ בחיוך: "לדניאל יש גם סטים בכתום", זכר לאותה תמונה בה בר נתן צולם ביחד עם מנשה משיח לא רחוק מחגיגות הגביע האחרון של בני יהודה. בר נתן: "למעט ערים קטנות ששופט בדרך כלל לא ישפוט את הקבוצה בה הוא מתגורר, אפשר לעשות את ההפרדה ויכולתי לשפוט את בני יהודה, אבל זו קבוצת נעוריי ולכן ביקשתי לא לשפוט".

ריינשרייבר, אם מכבי שעריים תעלה לליגת העל לא תוכל לשפוט אותה?

"קודם כל שיישארו בליגה א'. אבל לא אשפוט את שעריים ולא את מרמורק כי אני גר ברחובות".

עוד בנושא:
פרויקט פתיחת העונה של ליגת העל: פרלמנט הצעירים
פרויקט פתיחת העונה של ליגת העל: פרלמנט הבלמים הזרים
פרויקט פתיחת העונה של ליגת העל: פרלמנט הצרפתים
פרויקט פתיחת העונה של ליגת העל: #דירוג_וואלה!

השופטים רועי ריינשרייבר (מימין), זיו אדלר, דניאל בר נתן. קובי אליהו
כולם הגיעו בשחור. מימין: רועי ריינשרייבר, זיו אדלר, דניאל בר נתן/קובי אליהו
ריינשרייבר על הדרבי שפוצץ: "אתם העיתונאים חיכיתם לי בסיום והתחלתי להבין שיש כאן משהו ברמות אחרות. ואז קיבלתי פתאום ליווי משטרתי עד הבית ברחובות. שלושה ימים לא יצאתי מהבית וחשבתי הרבה על מה שעתיד לבוא"

יצחק שום אמר פעם שמאמן כדורגל זה המקצוע הכי טוב בעולם, רק חבל שיש משחקים בשבת. איך זה אצלכם? שופט מחכה בקוצר רוח למשחקים?

אדלר: "לא פשוט ליהנות מהמשחק. בהתחלה אתה נהנה, אבל כשמגיעים לליגת העל ויש יותר סיקור ויותר לחץ וחשיבות למשחק, אז לוקח זמן לשופט להתפתח ולהתבגר וליהנות. היום אני יודע ליהנות במשחק. הנה אנחנו לפני פתיחת העונה ואני בהחלט אומר לעצמי: 'איזה כיף שהעונה תכף תתחיל".

מה ההחלטה הכי קשה שקיבלת תוך כדי משחק?

בר נתן: "החלטה קשה ולא טובה שלי הייתה במשחק בין מכבי נתניה להפועל תל אביב. הרחקתי שחקן למכבי נתניה כבר בדקה הרביעית. ראיתי סוג של דחיפה ומסתבר שלא הייתה דחיפה. מאותו רגע שהרחקתי את השחקן, המשחק איבד כל ערך ספורטיבי ואז זכיתי למחרת לתמונת שער בעיתון. הייתי מרוח על כל השער. שום דבר לא הכין אותי לזה. קשה להסביר איך מרגישים שאתה בכותרות ולא בצד החיובי".

ביקשת אחרי האירוע הזה לצאת לחופשה.

בר נתן: "ביקשתי לצאת למנוחה. סוג של פגרה יזומה. זה לא משהו שכיח ששופט עושה. בדיעבד לא הייתי צריך לעשות את זה, אבל זה בער בי כי הרגשתי שהייתי מעל המשחק ולא באור חיובי".

ריינשרייבר: "אין היום הקפאות או השעיות. יש קאדר גדול מאוד של שופטים ומספר מצומצם של משחקים, כך ששופט יודע שאם הוא עשה טעות שבוע לאחר מכן הוא לא ישפוט. אני חושב שאם שופט עשה טעות שהכריעה משחק, הוא צריך לנוח שבוע כדי לסדר את הראש. לא יותר. כי אחרי זה הביטחון כבר יורד".

רועי, אתה אולי עברת את המקרה הכי קשה של שופט בשנים האחרונות עם הדרבי בו פרץ אותו אוהד למגרש והיכה את ערן זהבי. החלטת להרחיק את זהבי, הדרבי התפוצץ אחרי זה ואתה יצאת לתקופה אישית מאוד קשה.

"כשיצאתי מהמשחק לא ידעתי מה היה באותו משחק. לא הבנתי את המשמעויות. כשנכנסתי לחדר ההלבשה עוד ראיתי הודעות ומשהו מאשתי שפתאום רוצה לבוא לקחת אותי מבלומפילד, אבל אחרי המשחק עוד דיברנו בינינו שאולי נלך לאכול משהו כמו בדרך כלל. אבל אתם העיתונאים חיכיתם לי בסיום והתחלתי להבין שיש כאן משהו ברמות אחרות. ואז קיבלתי פתאום ליווי משטרתי עד הבית ברחובות. שלושה ימים לא יצאתי מהבית וחשבתי הרבה על מה שעתיד לבוא. יכולתי לקחת את זה למחשבות על עתידי כשופט, אבל לקחתי את זה למקום נכון ומאז השתנו חיי כשופט והתקדמתי".

מה נלמד מאותו דרבי והאם לא היית צריך לנהוג אחרת ולהימנע מהרחקת ערן זהבי?

"בדיעבד הייתי צריך לעצור את המשחק ולהוריד את הקבוצות לחדר ההלבשה ושם הייתי מקבל החלטה יותר שקולה. יכול להיות שהייתי מוציא גם אז כרטיס אדום לזהבי, אבל זה היה צריך להיות אחרי התייעצות עם הצוות שלי בחדר ההלבשה".

השופטים זיו אדלר (מימין), דניאל בר נתן. קובי אליהו
"הייתי מרוח על כל השער. שום דבר לא הכין אותי לזה". דניאל בר נתן, משמאל/קובי אליהו
בר נתן: "שופט שלא אבחן אירוע ואחרי זה במוניטור משנה את החלטתו, זה משהו שפוגע בו. תאר לך שאירוע כזה קורה בדקה ה-10 ואתה מפספס פנדל, איך אתה יכול לנהל אחרי זה את המשחק 80 דקות?"

אתם מסכימים שהאויבת הכי גדולה שלכם היא התקשורת?

בר נתן: "בהחלט. התקשורת יכולה להרים אותנו ולהוריד אותנו ואני יכול לתת לך דווקא דוגמא הפוכה בה התקשורת פרגנה לי. היה אירוע בו אני וזיו אדלר הקדמנו את זמננו כמו שאומרים והשתמשנו במוניטור. זה היה משחק של מכבי תל אביב לפני ארבע שנים. הרגשתי שטעיתי לגבי החלטה שלי בתוך הרחבה. שרקתי לפנדל נגד מכבי תל אביב אחרי נגיעת יד לכאורה של קרלוס גרסיה ושנייה אחרי ששרקתי אמרתי לעצמי: 'דני, לא באמת ראית נגיעת יד אלא החלטת על סמך מעוף הכדור'. משהו הציק לי וביקשתי מזיו שיסתכל במוניטור של הטלוויזיה. בתקשורת אהבו מאוד את ההחלטה כי זיו תיקן לי את ההחלטה. אבל אסור היה לעשות את זה ושילמנו שנינו במחיר כבד של השעייה לשלושה שבועות. חרגנו מנהלים. הדרך לא היתה כשרה".

שופט הווידאו ייכנס לעבודה בעונה הקרובה?

אדלר: "אצלנו עדיין לא. זה עוד מוקדם. בעיקרון אמורים להיות שני שופטי וידאו. בעונה הקרובה זה יהיה בליגה ההולנדית ובליגה האיטלקית".

אתם בטח בעד שופטי הווידאו.

בר נתן: "אני אפתיע אותך, אבל אני לא בעד שופטי וידאו. אני הראשון שהשתמשתי, אבל אני לא בעד. גם אם בסופו של דבר ייעשה צדק, הנראות כאן היא בעייתית. שופט שלא אבחן אירוע ואחרי זה במוניטור משנה את החלטתו, זה משהו שפוגע בו. תאר לך שאירוע כזה קורה בדקה ה-10 ואתה מפספס פנדל, איך אתה יכול לנהל אחרי זה את המשחק 80 דקות?".

השופטים זיו אדלר (מימין) עם רועי ריינשרייבר. קובי אליהו
"יש שחקנים שהם יותר מאתגרים לניהול". זיו אדלר, מימין/קובי אליהו
אדלר: "אם אני שופט רביעי ואני יודע שהשופט הראשי טעה בהחלטה, לעולם לא אדבר איתו על זה בהפסקה. אין שום סיבה להוריד את הביטחון לשופט"

מה קורה בהפסקת המשחק בחדר ההלבשה כשאתם יודעים שטעיתם בהחלטה?

אדלר: "אם אני שופט רביעי ואני יודע שהשופט הראשי טעה בהחלטה, לעולם לא אדבר איתו על זה בהפסקה. אין שום סיבה להוריד את הביטחון לשופט".

אל תגידו לי שאתם לא מסתכלים על הסלולרי שלכם בהפסקה.

ריינשרייבר: "זה משהו אישי. אם אני מסיים מחצית ומרגיש שהכול היה בסדר, אני לא מסתכל. אבל יש שופטים שבודקים. הכי טוב זה כשאתה יורד להפסקה ורואה שאין הודעות. אם תסתכל על הטלפון בהפסקה זה רק יכול להזיק לך".

בר נתן: "אם אתה טועה, אתה יודע את זה כבר אחרי עשר דקות במשחק. אם הטעות היא קריטית לפני שאתה יורד להפסקה, אתה כבר מרגיש. היום אנשי ספסל יושבים עם סלולרי וכשהם משתוללים אתה יודע שטעית".

מי השחקנים הבעיתיים? אלה שמסומנים ככאלה שצריך להיזהר מהם.

בר נתן: "בלי להזכיר שמות, אני מודה שיש שחקנים בקבוצות שכאשר אתה רואה שהם לא משחקים, אתה שמח כי יש להם את היכולת להפריע לשטף המשחק".

בוא נדבר על טל בן חיים שעזב אותנו לפראג. הוא אף פעם לא היה מרוצה מכמות השריקות שהוא קיבל.

אדלר: "שוב, אני מעדיף לא לדבר על שחקן ספציפי, אבל בהחלט יש שחקנים שהם יותר מאתגרים לניהול ואגב זה ששחקן מסוים עזב את הליגה, לא אומר שלא יהיה מישהו אחר במקומו שיהיה יותר קשה לשיפוט".

אלירן עטר שחקן מכבי חיפה עם מאמנו גיא לוזון. אדריאן הרבשטיין
מעודכן שאין יותר יד על הפה? אלירן עטר/אדריאן הרבשטיין
בר נתן: "אני אומר לשחקנים: 'תגידו לי מה שאתם רוצים, אפילו תקללו, אבל שיהיה בינינו ולא עם היד על הפה''

מה עם השחקנים שבאים אליכם עם היד על הפה ומדברים בלי הפסקה? דניאל, ערן לוי עשה לך את זה ממש עכשיו בגביע הטוטו.

בר נתן: "לערן לוי יש יכולת לשחק עם הגב והוא מרגיש שעושים עליו הרבה עבירות. אני אומר לשחקנים: 'תגידו לי מה שאתם רוצים, אפילו תקללו, אבל שיהיה בינינו ולא עם היד על הפה'. בוא נגיד שלערן יש נוכחות".

ריינשרייבר: "קיבלנו הוראה לדרוש מהשחקנים להוריד את הידיים ואם שחקן לא מבצע את ההוראה, אפשר להעניש אותו".

אדלר: "פעם עוזרי שופט היו מדברים עם שופט ומסתירים עם היד את הפה ועכשיו יש הנחייה שאין יותר יד על הפה. זה יהיה תקף מהעונה הזו גם מול השחקנים. אנחנו לא נקבל שחקן שבא לדבר איתנו עם יד על הפה".

השופט רועי ריינשרייבר. קובי אליהו
"אם שחקן שמתחמם מחוץ למגרש נוגע בכדור שיצא החוצה על קו הרוחב בצורה אפילו תמימה, זה פנדל". רועי ריינשרייבר/קובי אליהו
ריינשרייבר: "אם יתחילו לעשות לנו בדיקות פוליגרף זה ייצור בעיה מכיוון שזה ילמד שהאיגוד לא מאמין בשופטים שלו, ואז התדמית שלנו תיפגע"

אילו שינויים בחוקה נעשו בזמן האחרון?

ריינשרייבר: "אני חושב ש-90 אחוז מהשחקנים לא יודעים שאם שחקן הגנה עושה עבירה על שחקן התקפה מחוץ לקו הרוחב של המגרש והכדור נמצא בתוך הרחבה, השופט יהיה חייב לשרוק לפנדל. דבר שני הוא לגבי שחקנים שמתחממים מחוץ למגרש על קו הרוחב. אם שחקן נוגע בכדור שיצא החוצה על קו הרוחב בצורה אפילו תמימה, זה פנדל".

בר נתן: "אתן לך עוד דוגמה. בשבוע שעבר הוציא גל לייבוביץ' כרטיס צהוב לירדן קרישטול מאשדוד בגין פנדל שעשה ברחבה. אם קרישטול היה מזנק לפני הזמן או זז והפנדל היה מוחמץ, השופט היה צריך לשרוק לפנדל חוזר ולשלוף כרטיס צהוב לשוער שהיה הופך לאדום כי השוער כבר קיבל צהוב במהלך הפנדל".

השופט הישראלי מקופח? פעם היו שופטים ששפטו מונדיאלים.

אדלר: "נכון, כי ישראל הייתה באסיה ולשופטים היה יותר קל להתקדם. ברגע שנכנסנו לאירופה, ההישגים של הנבחרת ירדו ויש קשר בין הדברים. השופטים הבכירים באירופה באים מהליגות היותר בכירות".

בר נתן: "אני לא שופט בינלאומי ואני אומר לך שכולם ברמה גבוהה יותר מהרבה שופטים בינלאומיים אחרים באירופה".

צריך לעשות בדיקות פוליגרף תקופתיות לשופטים?

ריינשרייבר: "אני חושב שאם יתחילו לעשות לנו בדיקות פוליגרף זה ייצור בעיה מכיוון שזה ילמד שהאיגוד לא מאמין בשופטים שלו, ואז התדמית שלנו תיפגע. אני משוכנע ששום שופט לא מתעסק בזה. מעולם לא קיבלתי הצעה כזו או אחרת. יש לנו פרוטוקול מסודר לפיו חובה לדווח על כל הצעה שאתה מקבל ואני לא מכיר דבר כזה שהיה".

השופטים רועי ריינשרייבר (מימין), דניאל בר נתן, זיו אדלר. קובי אליהו
השחקנים עדיין לא מכירים את השינויים החדשים בחוקה. מימין: רועי ריינשרייבר, דניאל בר נתן, זיו אדלר/קובי אליהו
אדלר: "היה משחק קובע של ליברפול מול בורדו בליגה האירופית, וקיבלנו החלטות כשופטי רחבה עבור השופט הראשי שהיו מאוד נכונות"

בואו נדבר על שופט הרחבה. על פניו רעיון מצוין, אבל אנחנו רואים ששופטי הרחבה לא מתערבים במשחק ולפעמים נדמה שהם מעדיפים להיות ראש קטן.

בר נתן: "כי אתם לא רואים את הפעולה שהוא נוקט. אין דגל לשופט הרחבה ואין משרוקית, אבל במערכת הקשר הוא מאוד פעיל. עצם זה שאנחנו עומדים שם, השחקנים ברחבה נמנעים מלבצע עבירות ויש יותר שערים. זיו ואני היינו שופטי רחבה במשחק של ליברפול מול בורדו".

אדלר: "זה היה משחק קובע בליגה האירופית ושנינו קיבלנו החלטות עבור השופט הראשי שהיו החלטות מאוד נכונות. דיווחנו לשופט בקשר בלי שמישהו יכול היה לדעת".

בר נתן: "שפטתי מכבי חיפה מול מכבי תל אביב ואלי חכמון כשופט רחבה צעק לי בקשר שצוצאליץ' נגע ביד ושצריך לפסוק לפנדל והרחקה. אף אחד לא ידע על זה שאני קיבלתי את ההחלטה בזכות חכמון וההחלטה היתה מצוינת".

דיברנו על שחקנים בעיתיים והייתם קמצנים במידע. מי גבר מבין השחקנים?

בר נתן: "אני לא זוכר שגל אלברמן אי פעם רטן על החלטה של שופט, גם אם ההחלטה הייתה נגדו. הוא ספורטאי למופת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ספורטאי למופת". גל אלברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך
ריינשרייבר: "שחקן יכול לבוא אלי ולהגיד: 'חבל שתראה בלילה שטעית'. הם מנסים פסיכולוגיה הפוכה. הם נשבעים באימא, בסבתא ובכלב שלהם, ובטלוויזיה אתה רואה שהם עשו עבירה ברורה"

אילו שופטי עבר אהבתם?

בר נתן: "אני אהבתי את מאיר לוי. את הסגנון שלו והאסרטיביות שלו. הוא היה אולי קטן קומה וגוף, אבל הוא היה ענק. גדלתי עליו כשופט".

יש היום שופטים כמו איתן תבריזי שהיה יכול לומר לשחקן בפנים מה שהוא חושב עליו?

ריינשרייבר: "גם היום יש שופטים יותר אגרסיביים שמדברים בצורה תקיפה ואלה בעיקר הצעירים יותר. הייתי במשחק שופט רביעי ושמעתי את השופט צועק לעבר שחקן: 'עוף לי מהפנים או שאני דופק לך מרפק'. הערתי לו והוא הלך לשחקן וחיבק אותו".

מה הדבר הכי מעניין ששמעתם משחקן או שופט?

ריינשרייבר: "שחקן יכול לבוא אלי ולהגיד: 'חבל שתראה בלילה שטעית'. הם מנסים פסיכולוגיה הפוכה. הם נשבעים באימא, בסבתא ובכלב שלהם, ובטלוויזיה אתה רואה שהם עשו עבירה ברורה".

בר נתן: "חיים סילבס בא אלי פעם באמצע הפסקת שתייה ואמר לי בחיוך: 'אתה יודע שטעית כשלא שרקת לנו פנדל'. ואז בלילה מול הטלוויזיה ראיתי שהוא צודק".

אדלר: "בעונה שעברה שפטתי בגביע את קרית שמונה מול בית"ר ירושלים. זה היה משחק קובע לפני חצי הגמר והרחקתי את איתי שכטר. הוא ניסה להסביר שאני טועה, אבל מיד עם שריקת הסיום הוא בא ואמר לי ולתקשורת שהאדום היה מוצדק. הם הרבה פעמים אומרים שהם לא אשמים, אבל אחרי זה באים ואומרים שצדקנו".

השופטים זיו אדלר (מימין), רועי ריינשרייבר, דניאל בר נתן. קובי אליהו
יש שופטים יותר אגרסיביים, בעיקר הצעירים/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully