וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיל 21 נחשב צעיר בארץ. באירופה מרוויחים מיליונים ומובילים נבחרות"

קלטינס: "3 שנים התאמנתי בלי לשחק". גלזר: "זה הזוי, אבל הרבה יותר קל להגיע מקבוצה קטנה לגדולה". פלקושצ'נקו: "לא נותנים הזדמנויות". הפרלמנט, פרויקט פתיחת העונה של ליגת העל, הפגיש 3 כישרונות נהדרים לשיחה במטרה לברר למה ישראל מאבדת כל כך הרבה שחקנים בדרך

צילום וידאו: מגד גוזני, עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: קלטינס, גלזר ופלקושצ'נקו עונים על השאלון שלנו

"כשהייתי במכבי תל אביב סומנתי מגיל צעיר", מספר דן גלזר, "אבל הבוגרים זאת מדרגה מאוד קשה. אתה רגיל להיות שחקן שמדברים עליו, מנהיג, מוביל, הכי חזק בחדר הלבשה, מכבדים אותך. ופתאום אתה נכנס לחדר הלבשה ליד כוכבים כמו יצחקי ואלברמן והכל משתנה. אתה יותר מופנם וצריך להיות שקט. לא הרגשתי שאני מביא את האני האמיתי שלי כי יש הרבה מחסומים. עכשיו במכבי נתניה וזה מועדון עם יותר צעירים בחדר הלבשה. אני מרגיש שאני מביא את האני האמיתי שלי למגרש. מדבר ומכוון כמו שאני יודע. אני דומיננטי באופי שלי".

"זה גרמני", פורץ דוד קלטינס למונולוג. "אם לא הכדורגל הוא קצין במגלן. צועק, משתולל, אסור להתעסק איתו באמצע. מקסים, תעזור לי להסביר מי הוא".

מקסים פלקושצ'נקו: "להיות לידו ולא לעשות הגנה זה אסון גדול".

אפשר ללמוד המון על הפחדים והתקווה של השחקנים הצעירים רק מהחלק הזה בשיחה בין גלזר (21, מושאל למכבי נתניה), קלטינס (22, בית"ר ירושלים) ופלקושצ'נקו (21, הפועל חיפה). אין דבר יותר כיפי לאוהד כדורגל לראות כישרון מתחיל הופך להיות כוכב כדורגל אמיתי, אבל בישראל המעבר הזה נחשב בעייתי במיוחד. במסגרת סדרת הכתבות לפתיחת העונה, הפרלמנט, ביקשנו להפגיש את השלושה כדי להכיר באמת את הסיפור, את הדמויות, את התופעה שהיא אולי הכי מסוכנת בכדורגל הישראלי.

פרויקט פתיחת העונה שלנו

ראיון משותף של כל הזרים הצרפתים: "מתבססים כאן רק על כישרון"
ראיון משותף של הבלמים הזרים: "חושבים כאן יותר מדי על מספרים"
#דירוג_וואלה 2017/18: הפרויקט השנתי שמדרג את שחקני הליגה

מקסים פלקושצ'נקו, דוד קלטינס, דן גלזר. מגד גוזני
רוצים להאמין שמאמינים בצעירים. פלקושצ'נקו, קלטינס וגלזר/מגד גוזני
קלטינס: "5,000 בקשות חברות ביום בפייסבוק. בגלל שזה בית"ר, אז אחרי המשחק נגד מכבי הרגשתי את זה בבום. כולם פיתאום שולחים הודעות ולאט לאט זה עובר גם לרחוב ולכל פינה. אתה כבר לא אלמוני. צריך להתמודד עם זה"

אתם מרגישים שמאמינים פה בצעירים?

פלקושצ'נקו: "רוצים להאמין, אבל לא נותנים יותר מדי הזדמנויות. נותנים משחק או שניים, ואם אתה לא נותן הצגות לא זוכרים אותך ואתה נעלם. בגלל שפרצתי במשחק הראשון והשני, ישר אמרו שאסיים עם 12-15 שערים וכל משחק אתן גול כאילו אני חלוץ, ובכלל שיחקתי קשר אחורי. זה הגיע למצב שאם אתה לא מבקיע מבשל, אומרים שזה לא אותו שחקן. זה הזוי".

דוד ומקסים, פרצתם במשחק אחד גדול. מה זה עושה?

קלטינס: "5,000 בקשות חברות ביום בפייסבוק. בגלל שזה בית"ר, אז אחרי המשחק נגד מכבי הרגשתי את זה בבום. כולם פיתאום שולחים הודעות ולאט לאט זה עובר גם לרחוב ולכל פינה. אתה כבר לא אלמוני. צריך להתמודד עם זה".

פלקושצ'נקו: "אני קיבלתי את זה על הצד הטוב ביותר. זה לא העלה לי את האף, אלא רק את הביטחון במגרש. היה לי יותר קל לשחק. כשאתה פיתאום פורץ ומקבל במה, יש אגו גם בחדר ההלבשה ומסתכלים עליך אחרת. למזלי בהפועל חיפה כולם חברים והרוב צעירים, אז פחות סבלתי מזה".

דן, אתה מקנא בקרדיט שהם קיבלו בבית

גלזר: "לא מקנא, אבל כן רוצה. אני באמת מצפה שזה יקרה גם לי, אבל עכשיו אני מתרכזה רק בלפרוץ במכבי נתניה. אני מרגיש שקיבלתי החלטה נכונה כי פה אני מרגיש שרוצים אותי ונותנים לי גב. סלובו ושי אומרים לי כל הזמן לבוא לכדור, לשחק עם ביטחון, לא לפחד לטעות".

קלטינס: "בדיוק, סלובו ושי נותנים לך הכי הרבה ביטחון בעולם. משחק ראשוןן שלי בבלומפילד מול מכבי, אם מפסידים מפטרים אותם, והם לוקחים אותי הצידה ואומרים לי 'תשחק הכי אמיתי שלך. כל הטעויות שלך עלינו'. גם בהמשך הם אמרו לי את זה לפני כל משחק, זה נותן ביטחון לשחקן צעיר".

דן, ההשאלה ראשונה שלך בעונה שעברה היתה לבני יהודה. עברת סיוט שם.

גלזר: "זה היה משהו הזוי, עד עכשיו אני לא יודע מה הלך שם. היו לי שיחות עם בנאדו ואברמוב שאמרו לי שרוצים אותי. חתמתי, הגעתי לשם ומהאימון השני רצתי מסביב למגרש. שחקן רכש שלא רוצים שיתאמן. הגעתי אליהם אחרי מחנה אימונים ובאימון השני שלחו אותי לרוץ מסביב עם עוד כמה שחקנים".

זה שיא חדש, החתימו אותך כמנודה.

גלזר: "פשוט הזוי. שאלתי שאלות, אמרו לי שלא עברתי עוד בבקרה, והיה לי בכלל חוזה חייל. עד עכשיו אני לא מבין מה הלך שם. האמת שזאת הטעות שלי. שלא עשיתי יותר מדי באלגן. הייתי ילד טוב מדי. היום בדיעבד הייתי נכנס לחדר ושואל שאלות".

מקסים, גם על הגב שלך הייתה מלחמה בהפועל חיפה.

פלקושצ'נקו: "כמו שאמרתי, אם אתה לא נותן כל משחק גול ובישול, ישר אומרים שאתה לא כמו שהיית וכתוצאה מזה היה את כל הבאלגן. פיתאום נוצר מצב שהוציאו לתקשורת שאני וחנן ממן לא מסתדרים, ששנינו עושים יותר התקפה ופחות הגנה. כל הדיבורים האלה עשו לאלי כהן עבודה יותר קשה והוא ניסה להפריד ביני לבין חנן באותה תקופה".

שחקן הפועל חיפה מקסים פלקושצ'נקו. מגד גוזני
"גם כשאמרו לי כבד או אחוז שומן, חצי מהקבוצה היו עם אחוזים כמו שלי ואפילו גבוה יותר". מקסים פלקושצ'נקו/מגד גוזני
פלקושצ'נקו: "יש היום יותר זרים. אני התאמנתי שנתיים רצוף בבוגרים והעברתי את הזמן. ניסו אותי אפילו בלם, ובשבתות הייתי חוזר לנוער. המזל שלי היה שהנוער של הפועל חיפה עמד לרדת ליגה ובאותו חודש נתתי צמדים, שלושער, והעפנו את מכבי בגביע. אז נתנו לי צ'אנס"

מקסים, אמרו שעלית במשקל, שאתה לא מקצוען, שליח פיצה

פלקושצ'נקו: "תמיד הייתה לי גנטיקה קצת שונה מאחרים ומבנה גוף מיוחד. גם כשאמרו לי כבד או אחוז שומן, חצי מהקבוצה היו עם אחוזים כמו שלי ואפילו גבוה יותר. אבל זה לא נראה עליהם כי גנטית הגוף שלי נראה אחרת. ניר קלינגר לקח אותי אז ואמר לי שנעבור את זה ביחד. גם את אחוזי השומן שיפרתי".

קלטינס: "אני יכול להעיד גם על עצמי. אני מאוד אוהב המבורגרים ובמשחקים הראשונים אחרי נצחונות הייתי מעלה תמונה אחרי המשחק אוכל המבורגר והיו שמים את זה ברכילויות. אם פיתאום מפסידים פיתאום יש את התגובות של "ככה נראה ספורטאי בכדורגל הישראלי" ו"איזה מקצוענות". ואני יש לי את אחוזי השומן מהנמוכים בנבחרת. שלא הולך מחפשים סיבות".

פלקושצ'נקו: "את דן אל תשאלו, הוא מתחרה עם רונאלדו בנתונים האלה"

הרגשתם קשיים פיזים במעבר מנוער לבוגרים?

קלטינס: "ליגת הנוער מאוד חלשה".

פלקושצ'נקו: "כן, איך שהתחלתי פיתאום הקצב הפך למאוד גבוה. פיתאום אתה משחק מול קבוצות שאסור לך לעשות טעות, לא הייתי בכלל בכיוון לזה"

גלזר: "חוק הענישה - על כל טעות מקבלים גול בהתחלה. למזלי בית"ר ת"א רמלה והלאומית זאת מדרגה פחות גבוהה מליגת העל וזה עזר לי. אם היו לוקחים אותי ישר לליגת העל, זה היה פחות טוב. המהלך דרך הלאומית עשוי להיות מאוד טוב ללא מעט צעירים. אותי זה עשה יותר בשל ונתן לי להבין את התפקיד טוב יותר בקצב הזה".

קלטינס: "בבית"ר הרבה צעירים בפחד, אם ללכת להשאלה. הם חוששים שלא יסתכלו עליהם יותר אם יילכו ללאומית".

פעם שחקנים היו פורצים בגיל 18 והופכים לכוכבים. היום בגיל 21 אתם עדיין ילדים מוכשרים.

פלקושצ'נקו: "יש היום יותר זרים. אני התאמנתי שנתיים רצוף בבוגרים והעברתי את הזמן. ניסו אותי אפילו בלם באימונים ובשבתות הייתי חוזר לנוער. המזל שלי היה שהנוער של הפועל חיפה עמד לרדת ליגה ובאותו חודש נתתי צמדים, שלושער, והעפנו את מכבי בגביע. אז נתנו לי צ'אנס בבוגרים. המזל שלי היה שפרצתי במשחק הראשון".

שחקן בית"ר ירושלים דוד קלטינס. מגד גוזני
"הרבה הולכים לאיבוד בדרך. כל השנים אומרים לנו שרק אחד או שניים מהמחזור יגיעו לבוגרים ואנחנו חושבים שזה שטויות וכולם טובים ויגיעו". דוד קלטינס/מגד גוזני
גלזר: "כאן צעירים מקבלים הזדמנויות רק בלית ברירה. באירופה שחקנים בני 20-21 מובילים נבחרות, ככה זה צריך להיות. בעידן הזרים אין כמעט הזדמנות, המאמן חושש לטעות"

כמות הזרים מלחיצה אתכם?

קלטינס: "כשבא זר בתפקיד שלך, זה מלחיץ. אתה יודע שזה עשוי להיות על חשבונך".

פלקושצ'נקו: "בדיוק. גם אם הוא לא טוב, ייתנו לו לשחק. יעדיפו אותו על ילדים בשכר חייל. יגידו יקבל את ה-4,000 שקל ויישב בצד. זר עם שם שעשה משהו לא יושיבו בצד, כדי שלא יעשה באלגן. לכן 90% מהזרים הם באנקרים ברוב הקבוצות, לא משנה איך הם".

בעולם שחקנים צעירים מאוד מקבלים הזדמנות, כאן אף שוער בן 18 או 19 לא יקבל צ'אנס לשחק.

גלזר: "רק בלית ברירה. באירופה שחקנים בני 20-21 מובילים נבחרות, ככה זה צריך להיות. בעידן הזרים אין כמעט הזדמנות, המאמן חושש לטעות"

קלטינס: "הרבה הולכים לאיבוד בדרך. כל השנים אומרים לנו שרק אחד או שניים מהמחזור יגיעו לבוגרים ואנחנו חושבים שזה שטויות וכולם טובים ויגיעו".

פלקושצ'נקו: "בילדים ג' לקחנו שני גביעים והתמודדנו כל שנה על תארים. חשבתי שהרבה יגיעו לבוגרים ובסוף רק אני ושון וייסמן הגענו מאותה קבוצת גיל. הרבה מוכשרים נעלמו. הייתי בטוח שלפחות עוד חמישה יגיעו".

קלטינס: "אצלנו בבית"ר הגענו אני, אבישי כהן וסתיו שושן"

גלזר: "אצלנו כל המחזור ליגת העל והלאומית. אני, דור פרץ, אליאל פרץ, צ'יבוטה, מתן חוזז, גרצ'קין ועוד הרבה שחקנים".

קלטינס: "אנחנו מפסידים שנים יקרות. אם היינו מתחילים ללמוד ולטעות בשנים קודמות, היינו מתפתחים הרבה יותר טוב. גם בתחילת הדרך בבוגרים הרגשתי שאני יכול להשתלב, ועדיין שלוש שנים התאמנתי בלי לשחק"

גלזר: "גיל 21 בארץ נחשב צעיר, ובאירופה מרוויחים מיליונים וסוחבים נבחרות על הגב. אני לא יודע להסביר למה זה ככה, אבל זאת עובדה".

מאמנים אומרים שהדור הזה עסוק בפייסבוק ואינסטגרם ואתם לא יודעים איך להתמודד עם החשיפה.

קלטינס: "זאת הכללה נוראית. לא כל בני האדם זהים. לא על כל אחד זה משפיע. ניימאר חי ברשת. כל מה שהוא עשה עם המעבר לפאריס היה מטורף. עדכן כל שניה בדרך. מסתכלים עקום על הדור הזה וזה לא הוגן"

הדור שלפניכם לא יכול היה לחמצן שיער או לשים עגיל. אתם מכירים את זה?

גלזר: "אני בהלם כשאני שומע על זה, מה זה משנה אם תבוא עם שיער מחומצן ותתן יכולת טובה"

פלקושצ'נקו: "גם אם ישימו עליך מסיכה, זה לא ישנה כלום".

קלטינס: "אצלנו בנוער היו שחקנים שעשו קעקועים וביקשו מהם להתאמן עם גרב על היד. זאת הייתה החלטה של המנהל המקצועי של מחלקת הנוער ושחקנים צחקו על זה. זה דור אחר, זה שטויות".

שחקן מכבי נתניה דן גלזר. מגד גוזני
"זה מתפשט, אין מה לעשות. גם בנתניה יש עכשיו טירוף של אשכנזים - אני, עדן שרם, גולדנברג ועוד כמה". דן גלזר/מגד גוזני
גלזר: "מה שמכבי עשו עם רמלה זה דבר אדיר. בליגה לאומית אין הרבה קהל ואין הרבה כסף, ולמה לא באמת לחתום הסכמי שיתופי פעולה עם קבוצות מליגת העל. כל שנה שם יש שתיים או שלוש קבוצות שרוצות לעלות וכל השאר רוצות להישאר. זה מקום מצוין בשביל ששחקנים צעירים ישתלבו"

אתם מרגישים שעושים הנחות בנוער לשחקנים כישרוניים?

קלטינס: "בנוער, אם אתה מוכשר, מעגלים לך פינות, וזאת הטעות הכי גדולה. מה ההגיון? במקום למנף את הכשרון אומרים שגם אם הוא יחפף הוא יהיה טוב. זה מעוות".

פלקושצ'נקו: "כשעליתי לבוגרים אמרו שאני לא עושה מספיק הגנה. עכשיו עובדים איתי על החלק הזה הרבה יותר. בגלל זה גם שנה שעברה הייתי פעם בהרכב, פעם מחליף ופעם לא עולה בכלל. זה מאוד פגע בי. הבעיה בגילאים הצעירים יותר גדולה - באירופה עובדים על שיטה ודרך ואצלנו מהילדים למאמנים הכי חשוב הניצחון. אתה מוביל 0:1 ומתחילים בום למעלה. אין דברים כאלה".

קלטינס: "אפילו בילדים הכי חשוב אלה התוצאות. יש לי חבר שהוא מאמן ילדים והוא מתייחס לזה כאילו הוא מוריניו. טקטיקות, שיטות, משנה מערכים ומלמד אותם איך לבזבז זמן. העיקר שינצחו".

פעם אמרו שרוב השחקנים מזרחיים ורק השוערים אשכנזים, אתם פוגעים בסטטיסטיקה ועוד קשרים אחוריים.

קלטינס: "חבל על הזמן. אני ודן התראיינו בצוק איתן וכל התגובות היו אם זאת נבחרת ישראל או גרמניה".

גלזר: "זה מתפשט, אין מה לעשות. גם בנתניה יש עכשיו טירוף של אשכנזים - אני, עדן שרם, גולדנברג ועוד כמה"

בנוער גם מחתימים שחקן זר כדי להישאר בליגה.

פלקושצ'נקו: "זה בדיוק ככה וזה עצוב. אם לא יעשו משהו משותף, לא רק מכבי תל אביב עם רמלה אלא כל הקבוצות, שום דבר לא ישתנה. כשאני סיימתי את גיל הנוער לא היה לי לאן ללכת. אם לא הייתי נשאר חריג גיל, לא הייתי מוצא את עצמי אפילו בליגה לאומית".

קלטינס: "זה נכון, אני עד השנה השלישית בנוער שיחקתי בלם ופתאום בשנה השלישית התחלתי לשחק כקשר ואפילו חלוץ. משכו אותנו עד הטיפה האחרונה כדי שנשאר בליגה, ובאמת איך שעזבנו הנוער ירד ליגה".

גלזר: "מה שמכבי עשו עם רמלה זה דבר אדיר. בליגה לאומית אין הרבה קהל ואין הרבה כסף, ולמה לא באמת לחתום הסכמי שיתופי פעולה עם קבוצות מליגת העל. כל שנה שם יש שתיים או שלוש קבוצות שרוצות לעלות וכל השאר רק רוצות להישאר. זה מקום מצוין בשביל ששחקנים צעירים ישתלבו".

אפשר להגיד שיותר קל להגיע מקבוצות קטנות לקבוצות הגדולות מאשר לגדול בתוך המערכת ולקבל הזדמנות.

גלזר:"זה הזוי אבל זה נכון. לא מסתכלים עליך, מחפשים לרצות את הקהל ולהביא את הדבר הכי חם, כמו שמיכאל אוחנה שקיבל את הזדמנות באשדוד כבר בגיל 18"

שאלה אחרונה: מי לדעתכם השחקן הכי מוכשר בארץ?

קלטינס: "מיכאל אוחנה".

גלזר: "אוחנה".

פלקושצ'נקו: "מסכים בהחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully