וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלק החסר בפאזל: נמניה מאטיץ' הוא בדיוק השחקן הנכון למנצ'סטר יונייטד

31.7.2017 / 14:00

ז'וזה מוריניו החזיר את נמניה מאטיץ' לצ'לסי ב-2014, וכעת הוא עשוי להביא למנצ'סטר יונייטד את הקשר שסיפק תרומה עצומה לשתי האליפויות של הכחולים. האם זה ייגמר שוב בתואר?

אתר רשמי

בווידאו: מוריניו עוקץ את קונטה

מרואן פלאיני פתח בהרכב ב-28 משחקים של מנצ'סטר יונייטד בכל המסגרות בעונה שעברה. לעתים הוא עשה זאת לצד אנדר הררה, לפעמים יחד עם מייקל קאריק, ולעתים נדירות עם שניהם יחד, אבל המיקום של הבלגי החסון היה קבוע – הוא היה הגרזן במרכז המגרש. ז'וזה מוריניו הגן עליו ללא הרף, אך בשורה התחתונה זו הייתה החוליה החלשה ביותר של השדים האדומים. לכן ההגעה הצפויה של נמניה מאטיץ' מצ'לסי כה חשובה. היא עשויה לפתור את הבעיה המהותית ביותר בסגל ולחזק מאוד את סיכויי הקבוצה לזכות באליפות.

החתמתו של רומלו לוקאקו מצוינת, ועוד עשויה להתברר כקריטית, אבל ליונייטד כבר היה חלוץ צעיר מעולה בדמותו של מרכוס רשפורד. ויקטור לינדלוף, הרכש השבדי מבנפיקה, הוא בלם מבטיח, אולם אף אחד לא יכול להתחייב בשלב זה שהוא עולה ברמתו על כריס סמולינג, וגם מרקוס רוחו סיפק משחקים לא רעים אשתקד. מאטיץ' מגיע לעמדה שהוזנחה מזמן, ובהתחשב בתרומתו העצומה לשני התארים של צ'לסי בשלוש השנים הקודמות, הסרבי מסוגל להפוך לדמות מפתח. הוא שובר השוויון, והעובדה כי מוריניו מכיר אותו נהדר רק מוסיפה אופטימיות. המנג'ר יודע בדיוק מה הוא מקבל, והשחקן יודע בדיוק את הדרישות. הייתכן מצב טוב יותר?

עוד בנושא

ז'וזה מוריניו: מאטיץ' אוטוטו חותם ביונייטד, אין סיכוי שפלאיני עוזב
מאמן צ'לסי אנטוניו קונטה שולח עקיצה: "לא רוצים עוד עונת מוריניו"
העברות בעולם: רונאלדו לא רוצה את אמבפה במדריד, ברצלונה שוקלת למכור את אנדרה גומש

נמאניה מאטיץ' צ'לסי מול מרואן פלאיני מנצ'סטר יונייטד. AP
הגרזנים של יונייטד, הישן והחדש. מאטיץ' מול פלאיני/AP

משחקן שולי ושברירי לכוכב דומיננטי

למען האמת, התשובה חיובית – לפחות מבחינתו של מוריניו. הפורטוגלי סימן את אריק דאייר כרכש המועדף לעמדת הקשר האחורי הקלאסי, אולם טוטנהאם סירבה לדון בנושא, והאלטרנטיבות הונחו על השולחן. מאטיץ', שלא היה מאושר בסטמפורד ברידג' וסירב להאריך את החוזה אשר מסתיים ב-2019, הפך ליעד המרכזי. "הוא חכם ויציב, עם נוכחות גדולה על המגרש", אמר עליו מוריניו עוד בינואר 2014 כאשר החזיר אותו לסטמפורד ברידג' מבנפיקה. מאז מאטיץ' רק הלך והשתדרג. הוא צבר ניסיון עשיר וחיוני בפרמיירליג, והוכיח את עצמו בכל זירה אפשרית. כשהוא נושק לגיל 29, הוא מהווה רכש אידיאלי, גם אם המחיר צפוי להיות גבוה מ-40 מיליון ליש"ט.

מעניין להיזכר כי מנצ'סטר יונייטד חשקה במאטיץ' כבר כאשר כיכב במדי הנשרים מליסבון, אבל הסרבי העדיף אז בבירור את צ'לסי. "אני אוהב את המועדון הזה", הוא גילה כאשר חזר, וזאת על אף שרומן אברמוביץ' מיהר לכלול אותו בזמנו, ב-2011, בעסקה שהביאה ללונדון את דויד לואיז, מבלי לתת לו הזדמנות ממשית. מדוע, אם כך, הוא נחוש לעזוב את האלופה כעת? ההסבר נעוץ דווקא בעיכובים הרבים בתחילת הקריירה, כאשר מעטים האמינו בקשר הגמלוני. הוא התגבר על אכזבות רבות מדי כדי להמתין לנוספות. הקריירה שלו נסקה מאוחר מדי כדי לסכן אותה עכשיו. בצ'לסי, כך הרגיש מאטיץ', הוא עלול היה לשקוע על הספסל, וזה ממש לא היה בתוכניות שלו, קל וחומר לקראת המונדיאל שעשוי להיות הטורניר הבינלאומי היחיד בחייו.

בנעוריו הוא נזרק מכל המדרגות באקדמיות של הכוכב האדום ופרטיזן בלגראד, כי נתפס שברירי מדי, ונאמר לו כי אין סיכוי שיצמח לכדורגלן. מאטיץ' הרחיק עד סלובקיה, שם קיבל הזדמנות בקושיצה ולקח אותה בשתי הידיים. כך הוא גם הגיע לסגל הנבחרת עד גיל 21 שהשתתפה באליפות אירופה בקיץ 2009, אבל ההרפתקה הזו נקטעה כבר במשחקו הראשון כאשר הוא נפצע בהתנגשות עם האיטלקי הקטנטן סבסטיאן ג'ובינקו. הסקאוטים של צ'לסי התרשמו והוחלט להחתימו, אך הוא בילה את השבועות הראשונים בסטמפורד ברידג' אצל הרופאים, ולא קיבל צ'אנס אצל המאמן קרלו אנצ'לוטי. לא היה לו סיכוי במאבק עם פרנק למפארד ומיכאל באלאק. אז הוא נשלח לעונת השאלה ב-ויטסה ההולנדית, ולאחר מכן הועזב לליסבון.

נמניה מאטיץ' שחקן בנפיקה כובש שער. Yves Logghe, AP
הספידו אותו, לא האמינו בו, אבל הוא טיפס למעלה, לאט ובטוח, עם הרבה נחישות. מאטיץ' בבנפיקה/AP, Yves Logghe

החתמת בקאיוקו שברה את גב הגמל

לאור זאת, הפריחה המפתיעה הייתה דרמטית שבעתיים. מאטיץ' מיצה את הפוטנציאל שלו אצל המאמן ז'ורז'ה ז'סוס, אשר הגדיר אותו כקשר החכם ביותר בליגה הפורטוגלית, והיה אסיר תודה למוריניו על כך שהחזיר אותו חזרה לשורות הכחולים. בעונתו המלאה הראשונה בפרמיירליג הוא היה אחד הברגים החשובים ביותר בזכייה באליפות. הסרבי כבר לא היה שחקן שברירי, אלא שילב כוח פיזי עם ראיית משחק, והפך לקשר הורס ובונה בו זמנית. לא היה לו תחליף בקישור המרכזי של הכחולים, והוא זה ששחרר את ססק פברגאס למשימות ההתקפיות ואיפשר לכוכב הספרדי לסיים כמלך הבישולים.

בנוסף, מתאפיין מאטיץ' באופי מופתי. הוא לא מעוניין בכותרות ובשבחים, כל עוד הוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. שחקנים שקטים מסוג זה נחוצים מאוד בכל חדר הלבשה. ואולם, אולי אין לסרבי אגו, אך הוא שאפתן באופן יוצא דופן. הוא מוכן לתת לאחרים לזהור, אבל חשוב לו מאוד להיות על הדשא. "הביטחון התעסוקתי" הזה נפגע כבר לפני שנה כאשר הכחולים החתימו את אנגולו קאנטה מלסטר. לכן נפוצו בקיץ שעבר דיווחים על אפשרות עזיבתו של הסרבי ליובנטוס. אנטוניו קונטה עשה מאמצים גדולים להשאירו, ולבסוף גם העניק לו את המקום הבטוח בהרכב בדרך לאליפות. השילוב עם השותף הצרפתי החדש במרכז המגרש התברר כחלומי, ופברגאס היה זה ששילם את המחיר.

לכן עמד בקיץ הנוכחי קונטה בפני אפשרות עזיבתו של הקטלוני, והוא בחר דווקא בו. ססק נשאר, ובמקביל הוחתם ממונאקו הקשר המרכזי הדומיננטי טיאמואה בקאיוקו, תלמידו של אגדת צ'לסי קלוד מאקללה. המחיר ששולם תמורתו, כ-40 מיליון ליש"ט, מבהיר היטב את הכוונות של המנג'ר האיטלקי לגביו. בעוד מעמדו של קאנטה בלתי ניתן לערעור (ובצדק), הבין מאטיץ' שהוא כבר לא יהיה באנקר לקראת העונה החדשה. הסרבי ראה בכך הפגנת חוסר כבוד כלפיו, ואפשר להבין אותו. הוא לא מעוניין להוכיח את עצמו שוב אחרי שעשה זאת מעבר לכל ספק סביר. ואם מוריניו מעוניין בו באולד טראפורד, ההחלטה שלו הייתה קלה מאוד.

אנטוניו קונטה מאמן צ'לסי. רויטרס
הייתה לו דילמה, והוא בחר בססק. קונטה/רויטרס

ישחרר את פוגבה והררה?

"נמניה רוצה מאוד להגיע אלינו, וכאשר שחקן רוצה מאוד במעבר יש סיכוי גבוה יותר לבצע אותו", הצהיר הפורטוגלי. מבחינת צ'לסי, מכירתו מהווה סיכון, אבל היחסים הגיעו לנקודת האל-חזור כבר בתחילת הפגרה, ולא ניתן לשקם אותם. לבקאיוקו אמנם עבר עשיר של בעיות משמעת, והתאקלמותו בליגה האנגלית עלולה לקחת זמן, אך הוא רק בן 22, וזו הצלחה לא מבוטלת מבחינה כלכלית להחזיר את כל הכסף שהושקע ממנו באמצעות מכירת שחקן מבוגר הרבה יותר. ייתכן כי צ'לסי מחזקת יריבה ישירה ומהמרת על העונה הקרובה, אך בטווח הארוך היא עשויה, אולי, לצאת ברווח משמעותי. באשר ליונייטד, היא זוכה ביתרון כאן ועכשיו, וזו המטרה המרכזית של מוריניו בעונתו השנייה בקבוצה.

בדמותו של מאטיץ', מקבלים השדים האדומים ווינר מוכח. מאטיץ' עשוי לתת חופש פעולה נרחב מאוד לפול פוגבה, להוריד עומס מאנדר הררה ולארגן את המשחק כפי שפלאיני מעולם לא ידע לעשות. יש לו גם בעיטות מעולות ממרחק, והוא מנוסה כקשר אחורי בודד במערך 2-3-1-4 בו השתמשה בזמנו בנפיקה, ואשר עשוי להיות שימושי עבור יונייטד אם מוריניו ירצה לשלב את לוקאקו עם רשפורד. נכון לעכשיו, נמצא מאטיץ' בשיא כושרו ובפסגת הקריירה, ומספר 31 החדש של יונייטד בהחלט יכול להיות החלק החסר בפאזל שיצעיד את הקבוצה למטרה הנחשקת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

שחקן צ'לסי, נמניה מאטיץ'. AP
השדים האדומים מקבלים ווינר מוכח. מאטיץ'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully