וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסגנון יאיא, על הראש של יאיא: על טיימואה בקאיוקו, גיבור מונאקו

16.3.2017 / 7:33

השער הקריטי מול מנצ'סטר סיטי היה פרס הולם לטיימואה בקאיוקו, שהתגבר על הקשיים ונעזר בקלוד מאקללה כדי לשנות את אופיו ולהפוך לבורג מרכזי במכונה המופלאה של לאונרדו ז'ארדים. אלילו יאיא טורה רק צפה מהספסל

טיימואה בקאיוקו מונאקו מול קווין דה בראונה מנצ'סטר סיטי. AP
בסגנון טורה, מול הקבוצה של טורה. בקאיוקו/AP

"אם יש כוכב שמעניק לי השראה, הרי שזה יאיא טורה. יש לו כל התכונות שאני רוצה לפתח בעצמי כשחקן", אמר טיימואה בקאיוקו לפני חמש שנים כאשר שיחק בקבוצת הנוער של ראן. ההגרלה בשמינית גמר ליגת האלופות היתה חלומית מבחינתו – הוא קיבל הזדמנות להתמודד במרכז מול אלילו. פפ גווארדיולה בדיוק החזיר את טורה לסגל בליגת האלופות, והקשר הוותיק מחוף השנהב התייצב מול הצעיר בן ה-22 במשחק הראשון של מנצ'סטר סיטי נגד מונאקו. ההופעה של בקאיוקו היתה טובה, אבל בסופו של דבר נכנעה המובילה הצרפתית 5:3, וטורה אפילו בישל את שער היתרון של ג'ון סטונס.

המאמן הקטלוני לא היה מרוצה, ככל הנראה, מתפקוד הקישור לפני שלושה שבועות, ואתמול הושב טורה על הספסל מול האקסית, בהחלטה שנויה במחלוקת בגומלין במונאקו. בדיעבד, ייתכן שפפ מצטער על כך. ביחד עם הברזילאי הנהדר פאביניו, שלט בקאיוקו ללא עוררין במרכז המגרש לפני ההפסקה והאורחת בקושי עברה את החצי. העסק השתפר מעט מבחינת סיטי במחצית השניה, היא צימקה את התוצאה ל-2:1 וקיוותה לעלות לרבע הגמר, אבל אז הגיע בקאיוקו ונגח את שערו הראשון אי פעם באירופה. זה היה הרגע המכונן בקריירה, שהדגיש יותר מכל את השדרוג העצום שחווה הקשר החסון העונה. טורה צפה מהצד בביצועיו של האיש המסומן על ידי רבים כיורשו.

עוד בנושא:

מונאקו העיפה את סיטי בשמינית גמר הצ'מפיונס
טיימואה בקאיוקו: "זה דבר יפהפה". פפ גווארדיולה: "אין לנו ניסיון"

יאיא טורה במדי מונאקו ב-2006. AP
ההשראה. יאיא טורה במונאקו ב-2006/AP

שנתיים קשות לפני השיקום

הנסיקה המטאורית של בקאיוקו ממחישה היטב את הגמישות המחשבתית של המאמן הפורטוגלי הנפלא לאונרדו ז'ארדים, כי יחסיו עם הקשר היו רעועים בלשון המעטה בשנתיים הראשונות אחרי שהשחקן נרכש מראן תמורת 8 מיליון יורו בקיץ 2014. העסק התחיל ברגל שמאל כבר במשחק הבכורה של בקאיוקו – הוא היה חלש להחריד והוחלף כבר בדקה ה-32 בהפסד הביתי ללוריין, ולא הגיב כראוי לביקורת.

ז'ארדים לא הירבה להשתמש בו בהמשך, והפציעה בתחילת 2015 ממש לא הועילה. עם שובו לכשירות, נשלח בקאיוקו לדשא באיצטדיונה של מארסיי כדי לשמור על יתרון רבע שעה לסיום. המארחת כבשה פעמיים, חוללה מהפך וניצחה, וז'ארדים זעם על המחדלים. לא מפתיע, אם כך, שהקשר לא היה ממש רלוונטי במהלך העונה שעברה, כאשר ז'רמי טולאלן הוותיק ומריו פשאליץ' הקרואטי שהושאל מצ'לסי ניהלו את העניינים במרכז המגרש.

בשלב זה, נדמה היה שהקריירה שלו ירדה מהפסים. הפרשנים בצרפת הקבילו את אופיו לזה של יאן מ'בילה, כוכב מבטיח נוסף שצמח בראן ואף הגיע לסגל צרפת ביורו 2012. מסע ההרס העצמי חיסל את מ'בילה, והוא נמצא כיום בסגל רובין קאזאן, הרחק מאור הזרקורים. בקאיוקו עלול היה ללכת בדרכו, אך התברר שיש לו כוחות נפשיים לבצע את המהפך המיוחל ולהתגבר על הבעיות. אחרי הכל, אלה לא היו הקשיים הראשונים בחייו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
לאונרדו ז'ארדים מאמן מונאקו. רויטרס
יחסים רעועים הפכו לשילוב מצוין. ז'ארדים/רויטרס

וילה ורכב ורוד אאוט, דיאטה אין

ילדותו בפרברי פריז לא היתה פשוטה, ותקוותיו להשתלב באקדמיה המפוארת של קליירפונטן נגוזו כאשר שבר את רגלו בגיל 14. הוא הגיע לבית הספר של ראן כנער רזה, עבד שעות נוספות בחדר הכושר כדי להפוך לאתלט ופילס את דרכו לסגל הקבוצה הראשונה כאשר היה בן 19. המאמן פיליפ מונטאנייה האמין בו, אבל לא הכל הלך חלק, ובקבוצה טענו שהוא מממש רק 60 אחוזים מהפוטנציאל. מאמן הנוער יאניק מנו היה ונשאר המנטור שלו, ולכן טבעי כי בקאיוקו פנה לעזרתו גם כאשר נקלע למבוי הסתום במונאקו.

"עשיתי הרבה שטויות בחיים, ומנו תמיד החזיר אותי למסלול הנכון. אני צריך להודות לו על כך שהתבגרתי ושיניתי את התנהגותי. הוא חשוב מאוד עבורי, וגם היום ממשיך ללוות אותי", אמר בקאיוקו לפני כשנה. מנו הגיע לא פעם אישית לנסיכות על מנת לנהל שיחות עם הקשר, ולמאמץ הגדול הצטרף בתחילת 2016 גם קלוד מאקללה שקיבל את משרד המנהל הטכני במונאקו. כוכב העבר המהולל, ששיחק בתפקיד דומה לזה של בקאיוקו, לקח את טיימואה כפרוייקט אישי, וביחד עם מנו הם חוללו נס קטן.

סגנון החיים של בקאיוקו השתנה באופן קיצוני. הוא עזב את הווילה הגדולה ועבר לדירה צנועה יותר. רכב היוקרה הבולט בצבע ורוד הוחלף באוטו שחור וסולידי. מומחה לדיאטה הגה עבורו תוכנית תזונה חדשה לחלוטין. הוא החל לקחת שיעורי אגרוף, בילה הרבה פחות במועדונים, השקיע הרבה יותר באימונים, וגם הפסיק לכעוס על ז'ארדים. במקום להאשים את המאמן בכך שאינו משחק, הבין בקאיוקו שהוא צריך להתמקד אך ורק בעצמו ולהשתפר. הפורטוגלי הבחין בשינוי המשמעותי שחל בחניכו, והעניק לו צ'אנסים רבים לקראת סיום העונה שעברה. בקיץ האחרון, הוא כבר הרגיש נוח לפנות עבורו את הבמה המרכזית. ההשאלה של פשאליץ' תמה, טולאלן עבר לבורדו, ובקאיוקו היה הבאנקר בהרכב לקראת 2016/17.

טיימואה בקאיוקו שחקן מונאקו חוגג. רויטרס
בדרך לנבחרת. בקאיוקו/רויטרס

סוחב את הפסנתר של סילבה ולמאר

"דיברתי עם המאמן על מנת לברר אם הוא באמת סומך עלי. לא רציתי לגלות שהעונה השלישית שלי במונאקו תהיה דומה לשתי הראשונות, ואם זה היה המצב, הייתי נאלץ לעזוב בלב כבד. הבנתי שכל ההדורים יושרו, ואנחנו יוצאים לדרך חדשה", אמר בקאיוקו. את ההזדמנות הנדירה הזו לקח הקשר בשתי הידיים. מאקללה אמנם עזב בקיץ ועובד כיום כעוזרו של פול קלמנט בסוונסי, אך השפעתו עדיין מורגשת היטב בנסיכות. השיעורים שהעניק לבקאיוקו, הן מבחינה מקצועית נטו והן ברמה האישיותית, סייעו לו למצות את הפוטנציאל הגדול. ההצגות הגדולות הראשונות היו בצמד המשחקים מול ויאריאל במוקדמות ליגת האלופות. הספרדים הוגדרו כפייבוריטים כי אף אחד לא ידע אז את עוצמתה האמיתית של מונאקו בגרסתה החדשה, אבל החבורה של ז'ארדים ניצחה פעמיים, ותרומתו של בקאיוקו היתה משמעותית ביותר.

מיד לאחר מכן, הגיע הניצחון 1:3 על פריז סן ז'רמן בליגה, במהלכו התעלה בקאיוקו על מרקו וראטי ואדריאן ראביו במרכז המגרש. בשלב זה, ז'ארדים כבר התאהב. "טיימואה השתנה לגמרי, ובקצב הזה הוא יגיע במהרה גם לסגל הנבחרת", טען הפורטוגלי. כמו טורה, משלב בקאיוקו כוח פיזי עם חוכמת משחק. הוא זוכה בכדורים רבים, מתקל ביעילות, וגם יודע לנווט את ההתקפות מאחור ולהצטרף לרחבה. אם משתמשים בשפת ברזיל ממונדיאל 2002, הוא סוחב את הפסנתר עליו מנגנים ברנרדו סילבה, תומא למאר וקיליאן אמבאפה. גם הספקנים שזכרו את אופיו הבעייתי מהשנים הקודמות, השתכנעו עם הזמן – בקאיוקו מגלה יציבות, וגם משחק חלש אחד בתבוסה 4:0 מול ניס, בסיומו ספג כרטיס אדום, לא הסיט אותו ממסלולו.

שחקני מונאקו חוגגים. רויאלטי
כמה רחוק מונאקו יכולה עוד להגיע?/רויאלטי

הטלפון מדשאן בדרך?

בקאיוקו חיוני לדהירה חסרת המעצורים של מונאקו בליגה הצרפתית, וחשוב לא פחות להצלחה המסחררת בליגת האלופות. שיתוף הפעולה שלו עם פאביניו היה קריטי במיוחד נגד הקישור המוכשר של מנצ'סטר סיטי, והמחצית הראשונה אתמול היתה מופתית. ייתכן שהיו אלה הדקות הטובות ביותר בקריירה של בקאיוקו עד כה, והשער הדרמטי בדקה ה-77 מהגבהה של למאר היווה פרס על כך. מי יודע, אולי זה יעניק לו בטחון עצמי גם בכל הקשור לכיבוש, כי בתחום זה הוא עדיין לא מזכיר את יאיא טורה בימיו הגדולים – אבל יש לו עוד הרבה זמן כדי לשפר אספקטים רבים במשחקו.

השאלה הגדולה היא אם יישאר במונאקו גם בעונה הבאה כדי להמשיך בתנופה. מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי הוזכרו בתקשורת הבריטית כמועמדות רציניות להחתים את בקאיוקו בקיץ, וגם ארסנל עשויה להיות בתמונה. ארסן ונגר מצטער עד היום שלא הצליח להחתים בזמנו את טורה, והחתמתו של בקאיוקו תהווה פיצוי מסוים על כך, במידה והצרפתי ימשיך באיצטדיון האמירויות. למעשה, גם מנצ'סטר סיטי עצמה עשויה לגלות עניין רב בקשר אחרי שהוא הדיח אותה בשמינית הגמר.

בינתיים, כל העיניים נשואות לדידייה דשאן שיפרסם היום את סגל צרפת לקראת המשחקים מול לוקסמבורג וספרד בסוף החודש. לפי הדיווחים, עשוי בקאיוקו לקבל זימון ראשון, וזו תהיה בשורה חשובה לגבי עתידו – הרי הוריו הגיעו מחוף השנהב, וההתאחדות שלה מפעילה בתקופה האחרונה לחץ על הכוכב לבחור אותה ולייצג את הפילים. שם הוא גם יכול להיות היורש האמיתי של טורה, אולם זה כנראה לא יקרה. לא אחרי ההצגה אתמול.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully