וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש הקרח: הנסיקה של ויקטור לינדלוף בדרך למנצ'סטר יונייטד

25.12.2016 / 14:10

לפני שנה וחצי הוא לא זומן לסגל הנבחרת הצעירה, לפני שנה נאבקו עליו ויאדוליד ומידסלברו, עד שהגיעה הפריצה הגדולה. עכשיו הבלם השבדי בדרך להפוך לשחקן ההגנה היקר בתולדות מנצ'סטר יונייטד, אבל האם הוא באמת מוכן לאתגר?

ויקטור לינדלוף, בנפיקה ליסבון. GettyImages
כמו קסאנו. לינדלוף/GettyImages

אחד "ההישגים" הגדולים בחייו של אנטוניו קסאנו היה תאריך הלידה שלו. כאשר נער הפלא פרץ לתודעה במדי בארי והדהים עם ביצועים מרהיבים, העיתונאים שמו לב שהוא נולד ב-12 ביולי 1982, יום אחרי שנבחרת איטליה ניצחה את מערב גרמניה בגמר המונדיאל והניפה את גביע העולם. הדבר נתפס כסימן משמיים, והציפיות ממילא היו גבוהות.

בשנה האחרונה גילו השבדים את הסימן הזה אצל ויקטור לינדלוף. שחקן ההגנה החסון נולד ב-22 ביולי 1994, יום אחרי שהנבחרת הביסה 0:4 את בולגריה במשחק על המקום השלישי בגביע העולם בארצות הברית. הייתכן שהוא יהיה היורש של צמד הבלמים שכיכבו באותו טורניר וזכורים כאחד הצוותים הטובים ביותר שידעה שבדיה אי פעם – פטריק אנדרסון ויואכים ביורקלונד? כיום, כאשר מנצ'סטר יונייטד עומדת להחתימו מבנפיקה תמורת 45 מיליון יורו ולהפוך אותו לבלם היקר בתולדותיה, זה בהחלט נראה ריאלי, אבל כדאי לזכור שלפני פחות משנה עמדה על הפרק עסקה אחרת לגמרי.

עוד בנושא:

פרנק למפארד: "אשמח לחזור לצ'לסי, חלק ממני תמיד יהיה שם"
מויס: "פרגוסון אמר שרונאלדו יחזור, נלחמתי להביא את בייל"
מוריניו נגד צ'לסי: "בפרמיירליג בחרו לתת מנוחה לחלק מהקבוצות"

שחקן בנפיקה, ויקטור לינדלוף, עובר את שחקן באיירן מינכן, טיאגו אלקנטרה. GettyImages
עד לא מזמן הוא היה בכלל בקבוצת המילואים. לינדלוף/GettyImages

שנים ארוכות במילואים של בנפיקה

במהלך כל 2015 החל לינדלוף לגלות סימנים של חוסר סבלנות כי נמאס לו לשחק בקבוצת המילואים של בנפיקה. השבדי התרגש להגיע לליסבון בקיץ 2012 כנער צעיר והעדיף את הנשרים על פני גטבורג שהביעה בו עניין לא מבוטל. הוא ערך את הופעת הבכורה עוד בגיל 16 במדי וסטרוס הקטנטנה מהליגה השלישית, המועדון מעיר הולדתו, היה שותף לעליה ב-2010 וצד את עיניהם של הסקאוטים על אף שהקבוצה הזעירה נשרה מיד בחזרה ב-2011 עם מאזן הספיגות הגרוע בליגה השנייה. הוא ידע שיש לו סיכוי טוב יותר להתקדם במועדונים שבדים, אבל ספינת הדגל הפורטוגלית היוותה פיתוי גדול. ואולם, שאיפות לחוד ומציאות לחד.

בבנפיקה אהבו את לינדלוף, והוא קיבל תמיד שבחים מהלדר, מאמן קבוצת המילואים ובלם עבר בנבחרת פורטוגל בעצמו. הלדר היה זה שקיבל את השבדי על תקן מגן ימני, החליט להסיט אותו במרכז ההגנה, והשתמש בו גם בקישור האחורי. הכישרון העולה הפך לשחקן רב גוני, אבל הדרך לסגל הבכיר נראתה חסומה בפניו. אפילו תלונותיו של נשיא המועדון על היעדר שימוש בשחקני האקדמיה לא שינו את דעתו של המאמן דאז ז'ורז'ה ז'סוס. וכך, כאשר היה בן 21, הרגיש לינדלוף שהוא מתבזבז. סוכנו יצא לתקשורת וטען כי הבלם ישקול לעזוב, לפחות בהשאלה, על מנת לקבל ניסיון מעשי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ז'ורז'ה ז'סוס מאמן ספורטינג ליסבון. AP
לא שינה את דעתו. ז'סוס/AP

אלוף אירופה, כמעט במקרה

התקופה הארוכה מחוץ לאור הזרקורים גרמה לכך שגם במולדתו לא ממש בנו עליו. רק לפני שנה וחצי, בקיץ 2015, לא נכלל לינדלוף בסגל המקורי לאליפות אירופה עד גיל 21, והוזעק ברגע האחרון לאור הפציעה של המגן הימני אמיל קראפט. הוא לקח את ההזדמנות באגף בשתי הידיים, היה שותף בכיר לזכייה במדליות הזהב, ואפילו נכלל בנבחרת המצטיינים של הטורניר.

משחקו הטוב ביותר היה בגמר מול פורטוגל, במהלכו העדיפו השבדים להתבצר בהגנה במשך 120 דקות, השיגו תיקו מאופס וניצחו בפנדלים. לינדלוף לא רק עשה עבודה מעולה בעורף אלא כבש בבעיטה החמישית והמכריעה מהנקודה הלבנה. אנשי בנפיקה, שצפו בהתמודדות, התאכזבו מהתוצאה אך התלהבו מיכולתו של השחקן שלהם.

ובכל זאת, אפילו זה לא שינה את מעמדו, והשבדי נותר תקוע בקבוצת המילואים. סביר להניח שהוא הצטער על כך שוויתר על מעבר למאלמו וחתם על חוזה חדש בליסבון עד 2020. הקבוצה הראשונה שניסתה לנצל את המצב הייתה ויאדוליד מהליגה הספרדית השנייה – היא הגישה לפני שנה הצעה מסודרת. תקוותיה ספגו מהלומה כאשר נכנס מידלסברו נכנסה לתמונה בינואר. המאמן אייטור קראנקה חיפש שחקן חיזוק להגנה במטרה להעפיל לפרמיירליג, ובנפיקה גילתה נכונות לדבר. העסקה כבר כמעט הייתה סגורה – השאלה עד הקיץ עם אופציית רכישה תמורת 3 מיליון ליש"ט. זה הסכום אותו שאפו הנשרים לקבל תמורתו לפני פחות משנה. השבדי המתין כדי לארוז את המזוודות, אבל המאמן רוי ויטוריה ביקש מהמועדון להמתין קצת, והסוגיה נגררה.

אייטור קראנקה מאמן מידלסברו. AP
חיפש חיזוק להגנה. קראנקה/AP

"חזק, מהיר וקר רוח"

ההמתנה נבעה מכך שהבלם הברזילאי הוותיק לואיזאו שבר את ידו בנובמבר, ולכן לינדלוף קודם לספסל בקבוצה הראשונה. לרוע מזלה של מידלסברו, נפצע גם הבלם הארגנטיני ליסנדרו לופס ממש ב-31 בינואר, על סף סגירת חלון ההעברות, והשבדי נזרק למערכה במקומו. הדבר ביטל סופית את המעבר לאנגליה, ולפתע התברר לנשרים ששחקן המילואים שלהם מתאים באופן מושלם לתפקיד – אפילו יותר טוב מקודמיו.

"ויקטור הוא הבלם הכי טוב של בנפיקה ב-2016. מהיר, חזק, קר רוח תחת לחץ, בעל חושים טקטיים מפותחים ותזמון טוב בתיקולים. הוא קורא את המשחק מצוין, ויודע גם לשחרר את הכדורים היטב לקישור. הוא אף פעם לא מאבד עשתונות, ולכן קיבל את הכינוי "איש הקרח", אומר העיתונאי הפורטוגלי לואיס קטארינו. לינדלוף הפגין יכולת גבוהה לא רק בזירה המקומית, שם עזר לנשרים לזכות באליפות, אלא גם הרשים בליגת האלופות נגד זניט ובאיירן מינכן.

האיש שלא היה בתוכניות המקוריות של הנבחרת הצעירה ב-2015 נכנס בטבעיות לנבחרת הבוגרת ביורו 2016, והיה יעיל מאוד בצרפת גם בשל רב גוניותו. הוא החל את המשחק הראשון נגד אירלנד כבלם, אך פציעתו של המגן הימני מיקאל לוסטיג גרמה לכך שמילא את משבצתו בשארית הטורניר. למאמן אריק האמרן לא היו תלונות אליו, על אף ההדחה המאכזבת בשלב הבתים עם נקודה מסכנה אחת. ההגנה לא הייתה הבעיה של שבדיה שספגה שער אחד בלבד בכל אחד ממשחקיה – הצרות היו בחלק הקדמי, שם בעט זלאטן איברהימוביץ' כדור אחד למסגרת במשך כל האליפות.

שחקני נבחרת שבדיה זלאטן איברהימוביץ', ויקטור לינדלוף. AP
מוכן לתת יד גם ביונייטד. לינדלוף עם זלאטן/AP

גם קונטה היה בעקבותיו

לא מפתיע שזלאטן החמיא רבות ללינדלוף, והוא נחשב לדמות מרכזית בניסיונה של מנצ'סטר יונייטד להחתימו. השדים האדומים גיששו לגביו עוד בקיץ, עם מינויו של ז'וזה מוריניו לתפקיד, וכך עשתה גם צ'לסי – כי הרי אנטוניו קונטה ראה אותו מקרוב באליפות אירופה כמאמן איטליה והתרשם. ערכו בשוק נאמד אז לפי הדיווחים בכ-20 מיליון ליש"ט, ובנפיקה העדיפה לשמור אותו. כעת, אחרי חצי שנה נוספת המחיר הוכפל באופן מעט תמוה. מועדוני הצמרת הפורטוגלים ידועים בכישורים מופלאים במשא ומתן ומסוגלים להתעשר כאשר הקבוצות המובילות ביבשת מגלות עניין בשחקניהם. אם יונייטד רוצה מישהו, היא תיאלץ להיפרד מסכום עתק.

בשבדיה עוצרים אנשי וסטרוס את הנשימה לקראת ההודעה הרשמית על המעבר לאולד טראפורד. כאשר מכרו את לינדלוף לבנפיקה ב-2012, הובטח להם בחוזה כי יקבלו 20 אחוזים מהעסקה העתידית, וזה עשוי להיות סכום מטורף במונחי המועדון מהליגה השלישית. התקציב השנתי של וסטרוס עומד על כ-700 אלף יורו. כעת הם עשויים לקבל יותר מ-8 מיליון בבת אחת – תקציב של יותר מעשור במכה.

יש רק בעיה אחת. בנפיקה כבר סירבה להעביר בתחילת השנה 250 אלף יורו כאשר לידנלוף השלים 10 משחקים בהרכב הנשרים. לפי החוזה עם וסטרוס, זה הבונוס שהגיע לשבדים, אך הפורטוגלים טענו כי הוא מבוטל אחרי הארכת החוזה של לינדלוף. כעת קיים חשש שהם ינסו להתחמק גם מהסעיף המשמעותי. בנפיקה, כך מסתבר, חזקה על חלשים.

מנג'ר מנצ'סטר יונייטד ז'וזה מוריניו. GettyImages
מצפה בקוצר רוח. מוריניו/GettyImages

זלאטן מנבא הצלחה

מאידך, היא חזקה גם על חזקים, ותג המחיר המפלצתי עלול לפגוע בסיכוייו של לינדלוף להתאקלם באנגליה בהדרגה. יכולתו בליגת האלופות העונה, נגד נאפולי ובשיקטאש, לא היתה מושלמת בלשון המעטה, וחוסר הנסיון עדיין מורגש. ייספר בלומקוויסט, שחקן העבר השבדי של יונייטד, הישווה את לינדלוף לרוני יונסן הנורבגי שהפך להצלחה באולד טראפורד אחרי שהוחתם ב-1996. אלא שיונסן עלה 1.2 מיליון ליש"ט, בעוד לשחקן של 45 מיליון לא ימהרו לסלוח על טעויות. לכן לא מדברים עליו במונחים של "יונסן החדש". השבדי אמור להיות "ריו פרדיננד החדש".

האם הוא מוכן לכך אחרי שנה אחת בלבד בליגה הפורטוגלית הבכירה? זלאטן סבור שכן. "ויקטור עושה דברים נהדרים בבנפיקה, קיבל אחריות גדולה בנבחרת, והוא ראוי לשחק בקבוצה גדולה", קובע החלוץ. מצד שני, זה רק מעלה את הרף, ואיש הקרח יצטרך להתעלות על מנת להצדיק את המוניטין. לא כולם מסוגלים לעמוד באתגר. קסאנו קרס בסופו של דבר. השוואה הזו לא מוצדקת, כמובן, כי אופיו של לינדלוף אחר לגמרי, וגם דרכו שונה בתכלית, אבל הוא יצטרך להתמודד עם ציפיות דומות אם וכאשר העסקה תושלם. זה לא דבר של מה בכך עבור שחקן ששקל ברצינות לשחק ב-ויאדוליד לפני שנה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully